Kalasataman metroaseman ja Pasilan aseman yhteyksistä

Liittynyt
25 Elokuu 2010
Viestit
89
Kumpikin nousee isoksi alueelliseksi keskittymäksi. Onko suunnitelmissa rakentaa tälle välille kiskoilla liikkuvaa julkista liikennettä? Oma havaintoni on, että Herttoniemestä matkustetaan tällä hetkellä Teollisuuskadulle ja Hämeentien linjoilta Pasilaan tai siitä edelleen eteenpäin. Hämeentie - Pasilan asema on reitin kuormitetuin väli. Sama tilanne on myös toiseen suuntaan matkustettaessa.

Nyt kesällä testataan sitten kunnolla joukkoliikennesumppua nimeltä Jämsänkatu. Liikennevalo-ohjaus on tarkoitettu raitiovaunulle. Bussit, jotka ovat kiskojen päällä odottamassa vuoroaan väistäen oikealta, Kumpulantieltä tulevia autoja, tukkivat tuon valoedun. Jämsänkadun ja Kumpulantien risteykselle pitäisi tehdä jotain jo nyt ennen Pasilan aseman poikkeusliikennejärjestelyjen alkamista 19.6.2017. Tuolloinhan myös linjat H58 ja H58B ajavat tuon sumpun lävitse nykyisten H50 ja H59 lisäksi.
 
Tulevan 500:n reitti on merkitty uuden yleiskaavan liitteissä runkolinjaksi, joka suattaapi olla raide tai suattaapi olla että ei ole. Käytännössä merkinnällä tarkoitettaneen raitiotietä, ja kuvaus esittää liikenneverkkoa vuonna 2050.

Toisella foorumilla jokunen esitti, että Ratamestarinkadun päästä purettaisiin vanha toimisto/toimitilarakennus ja jatkettaisiin Ratamestarinkatu suoraan Teollisuuskadulle ja päästäisiin näin muodoin eroon Jämsänkadulla kiemurtelusta. Rakennus on sen näköinen, että sillä ei liene elinvuosia jäljellä kovin paljon, mutta muuten en tiedä tontin omistussuhteista tai kaupungin kiinnostuksesta tehdä tämmöistä oikaisua katuverkkoon. Korkeuserokin siinä on, mutta ainakin kuvien perusteella veikkaisin, että uudesta kadunpätkästä olisi mahdollista saada ratikan mentävä.
 
Viimeksi muokattu:
Toisella foorumilla jokunen esitti, että Ratamestarinkadun päästä purettaisiin vanha toimisto/toimitilarakennus ja jatkettaisiin Ratamestarinkatu suoraan Teollisuuskadulle ja päästäisiin näin muodoin eroon Jämsänkadulla kiemurtelusta. Rakennus on sen näköinen, että sillä ei liene elinvuosia jäljellä kovin paljon, mutta muuten en tiedä tontin omistussuhteista tai kaupungin kiinnostuksesta tehdä tämmöistä oikaisua katuverkkoon. Korkeuserokin siinä on, mutta ainakin kuvien perusteella veikkaisin, että uudesta kadunpätkästä olisi mahdollista saada ratikan mentävä.

risteys.jpg

Mikäli rakennusta ei purettaisi, sen länsipuolella on tilaa rakentaa joukkoliikennerampit Ratamestarinkadulta Teollisuuskadulle. Kuortaneenkadun linjausta on jonkin verran, johon saattaisi saada toisen rampin, toinen tulisi Teollisuuskadun yli ja liittyisi siihen itään mennessä. Kumpulantiellä on jonkin verran jatketta, jossa on nyt pysäköintiä. Ramppi tulisi siihen ja sen tieltä jouduttaisiin ottamaan myös pois pala kalliota.

https://www.google.fi/maps/place/Asemap%C3%A4%C3%A4llik%C3%B6nkatu,+00520+Helsinki/@60.1967249,24.9409635,3a,75y,180h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sA9yHgsGZK-8OiNW2MGmzmw!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DA9yHgsGZK-8OiNW2MGmzmw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D355.06%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4692098fddc6c2a9:0xa06fc3f07110f10!8m2!3d60.1986633!4d24.9388606
 
Muistetaan, että Metrossa on itse asiassa varaus pasilan suuntaiselle linjalle.

Sääli, että Länsimetrosekoiluissa täytettiin radan kapasiteetti junia lyhentämällä ja vuoroaikoja tihentämällä, Itäkeskus - Pasila - Kamppi olisi ollutkin melkein ainoa realistinen toisen metrolinjan reitti.
 
Muistetaan, että Metrossa on itse asiassa varaus pasilan suuntaiselle linjalle.

Sääli, että Länsimetrosekoiluissa täytettiin radan kapasiteetti junia lyhentämällä ja vuoroaikoja tihentämällä, Itäkeskus - Pasila - Kamppi olisi ollutkin melkein ainoa realistinen toisen metrolinjan reitti.

Netistä löytyy muutama kuva Pasilan ja keskustan ratojen erkanemis kohdasta
Seisake.net
http://www.seisake.net/kuva.php?id=1028
Vaunut.org
http://vaunut.org/kuva/48963
http://vaunut.org/kuva/110284
http://vaunut.org/kuva/37852
 
HS uutisoi jälleen kerran Helsingin suunnitelmista Kalasataman ja Pasilan välisestä raitiotiestä jonka linjaus kulkisi Vallilan laakson läpi https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005392318.html Näköjään myös kaupunki on julkaissut asiasta tänään tiedotteen https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupu...silan-valille-suunnitellaan-raitiotieyhteytta tiedotteessa mainitaan että tavoitteena olisi raitiovaunun kulkevan Pasilasta Nihtiin vuonna 2024. Valmisteilla olevista suunnitelmista keskustellaan Tiistaina 10.10 klo 17.30 - 19.30 info -ja näyttelytila laiturilla. Suunnitelmat esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle Tammikuussa 2018.
 
Helsingin sanomat uutisoi kaupunginvaltuuston päätöksestä rakentaa raitiotie Pasilasta Kalasatamaan:


Helsingin kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona, että Kalasataman ja Pasilan välille rakennetaan uusi kaupunkia poikittaissuunnassa halkova raitiotielinja. Raitiotien infrastruktuurin hinta-arvio on 79,3 miljoonaa euroa.

Raitiotielinja liittyy etelässä Kruunusiltoja pitkin Laajasalosta keskustaan kulkevaan raitiotieyhteyteen. Pasilassa uuden linjan matkustajat voivat vaihtaa junaan.

Liikenne linjalla voisi ennusteiden mukaan alkaa vuonna 2024. Tulevaisuudessa linjalla voisi kulkea jopa 50 000 ihmistä päivässä.
 
Oliko tästä edes hankesuunnitelmaa tehtynä? Kiinosta matka.aika.arvio Pasilasta Hakaniemeen. Kartasta katsoen kuutisen kilometriä rataa. Olisko 20 minsaa liian optimistinen arvio?

Nykyisinhän seiskalla noin 20 minsaa, useimmiten vähän päälle. Ysi on hitaampi.

Edit. Jaa yleiasuunnitelma tossa olikin, siinä on arvottu keskinopeudeksi 19-20 km/h
 
On tuosta tehty ihan fiksut suunnitelmat. Pasila–Hakaniemi(–keskusta)-yhteyttä ei vaan taida tulla, vaan vaunut kääntyvät ensin Nihdissä ja sitten joskus ehkä Laajasalossa. Siltä vähän vaikuttaa, ettei Kalasatamasta tule pääsemään keskustaan ratikalla (ilman vaihtoa).

Pasila–Laajasalo-välillä tuskin on ruuhkan ulkopuolella kysyntää, joten jännä nähdä, miten tuo sitten aikanaan järjestetään.
 
Miten mahtunee 3 uutta raitiolinjaa Kaivokadun ja Pitkänsillan käytävään?
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo, eipä sitä nyt Kalasatamasta kovin järkevää ole raitiolinjaa Hakaniemen kautta keskustaan, kun metrolla pääsee. Omakohtaisista syistä lähinnä mietin Hakaniemen yhteyksiä.

Kalasatamassa olisi eväät helppoon vaihtoon ratikan ja metron välillä. Korkeusero on verrattain vähäinen ja sillan alla on tilaa.
 
Takaisin
Ylös