Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu

Äänestä paras vaihtoehto Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisuksi

  • Metro

    Äänet: 23 42.6%
  • Metro Tapiolaan ja pikaraitiotie

    Äänet: 5 9.3%
  • Pikaraitiotie

    Äänet: 22 40.7%
  • Bussi

    Äänet: 3 5.6%
  • Jokin muu (Mikä)

    Äänet: 1 1.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    54
Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Mikä on mielestänne paras vaihtoehto Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisuksi?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Etelä espoon joukkoliikenneratakisu

Täytyy toki kommentoida, että äänellä "pikaraitiotie" luonnollisesti tarkoitan realistista ja toteuttamiskelpoista TramWest - vaihtoehtoa (www.tramwest.fi),
en RaideYVA:ssa versioitua variksenpelätti - raitiotietä.

Vaihtoehdoista muuten puuttuu kombivaihtoehto, joka ei ole sama asia kuin metro ja raitiotie.
 
Vs: Etelä espoon joukkoliikenneratakisu

Itse pidän pikaraitiotietä selkeästi sopivimpana ratkaisuna Espooseen, jossa väestöpohja on suht suuri, mutta asuu niin hajallaan, että keskitetty metroratkaisu on liian raskas.

Puhtaasti matkustajapalvelun kannalta bussivahtoehto, esim. Ruoholahden tunneilein kehitettynä, olisi paras, mutta raitiotieverkosta saataisiin niin mittavat kustannussäästöt liikennöintikustannusten pienentyessä, että mielestäni se on "kokonaistaloudellisesti" bussia parempi.

Kun kysymyksenasettelu on näin, eli "paras" niin luulen, että moni niistäkin, jotka nyt ovat 2006 tilanteessa asettuneet länsimetron kannalle, voivat äänestää pikaratikkaa. Toki se on paras, vaikka monet ovatkin sitä mieltä, että nyt pitää valita metro, että saadaan edes jotain aikaan.
 
Vs: Etelä espoon joukkoliikenneratakisu

Mikko Laaksosen kommentit toistaen. Eli ääni pikaraitiotie ei tarkoita metrorataa ja liityntäliikennettä, jossa kalustona käytetään raitiovaunuja.

Antero
 
Resiina sanoi:
Mikä on mielestänne paras vaihtoehto Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisuksi?

Äänestin metro Tapiolaan ja pikaraitiotie. Se ei tarkoita että juuri niin, mutta on lähimpänä sitä mikä minun mielestäni on parasta.

Metro on joka tapauksessa ensi vaiheessa rakennettava Tapiolaan, sanoivat muut mitä sanoivat. Jos sitä halutaan jatkaa, niin kaikki suunnat ovat avoinna. Pikaraitiotiellä tarkoitan Jokeria + mahdollisesti Munkkineimen linjan jatkoa.

Ratkaisuun kuuluu tietysti myös bussiliikennettä, sekä liityntä-, että suoria bussilinjoja. Espoon lounaisnurkasta Helsinkiin asti menevistä busseista ei tarvitse luopua vielä sinä vaiheessa kun metro ulottuu vasta Tapiolaan. Jos metroa jatketaan Tapiolasta on katsottava mikä on hyödyllisin suunta, ja se on siellä missä tulevaisuudessa rakennetaan eniten. Kaupunginhallituksen ja eri lautakuntien mielestä se on Kivenlahti, mutta se voi yhtä hyvin olla Suurpelto-Espoon keskus, ja se jättäisi Kivenlahden suunnan ennalleen. Asiasta tarvitsee päättää vasta sitten kun Tapiolan linjan rakennustyöt ovat vielä käynnissä. Eihän Helsingin metroakaan rakennettu kerralla vaan paloina.

Ja mitä parasta, jos metron jatke Tapiolasta jätetään avoimeksi, niin sitä voi jatkaa kevyemmällä ratkaisulla kuin maanalaisena raskasmetrona, hyödyntäen kombi-tyyppisiä vaunuja.

Koska valtuustolle on päätöskokoukselle esitetty vain vaihtoehdot metro Matinkylään tai nykymeniningin jatkaminen, niin pidän peukkuja metron puolesta.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
1. Pikaraitiotie. Tällä tarkoitan minäkin TramWestiä. Ensin tehtäisiin Jokeri ja runkoväylät Otaniemeen ja Matinkylään, näiden valmistuessa jatkettaisiin muiden linjojen rakentamisella, vaiheittain lakkauttaen suorat Kampin bussilinjat, joten lopulta Kampin bussiterminaaliin voitaisiin rakentaa jotain muuta (hyvityksenä autoilijoille Keskustatunnelin dumppaamisesta lisää parkkitilaa, tai sitten jotain hyödyllisempää)

2. Metro. Tämä rakennetaisiin myös vaiheittain, ensin otettaisiin käyttöön osuus Lauttasaareen lakkauttamatta yhtään bussilinjaa, sitten Tapiolaan asti lakkauttamalla Tapiolan lähimpiin naapurikaupunginosiin Länsiväylää menevät suorat bussilinjat. Tämän jälkeen avattaisiin osuus Matinkylään, ja
Joka osuuden avaamisen välillä olisi vuosi tai pari.
Matinkylän jälkeen pidettäisiin hengähdystauko uusien osuuksien avaamisen kanssa, mutta päätettäisiin Kivenlahden metrosta, joka sitten n. 10 vuoden kuluessa myös rakennettaisiin. Suorat bussilinjat jatkaisivat Kamppiin tai Tapiolaan tämän osuuden valmistumiseen asti.

3. Metro Tapiolaan + pikaraitiotie. Tällä pikaraitiotiellä tarkoitettaisiin jotain kevennettyä TramWestiä, eli ainakin Jokeri ja Tapiola-Meilahti yhteys, myöhemmin ehkä myös Länsiväylän pikaraitiotie (joka olisi ikävä kyllä metron kanssa rinnakkainen). Lauttasaareen vedettäisiin "perinteinen raitiotie". Myöhemmin päätettäisiin vielä metron jatkamisesta Matinkylään / Kivenlahteen ja/tai pikaraitioverkoston laajentamisesta.
 
Itse Espoolaisena en vieläkään ymmärrä noita metron tuomia hyötyjä, itse en näe mitään. Enkä varsinkaan mitään Tapiolan vaihtoterminaalia kun ei sinne Tapiolaan nytkään mahdu mitkään bussit saatikka sen jälkeen kun Metro sinne tunketaan. Puhdas pikaraitiotie olisi varmaan paras ratkaisu.
 
Takaisin
Ylös