Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Ja todettakoon lisäksi, että se pois jätetty Flirtti seisoo sitten toimettomana Ilmalassa varikolla, joten ei pääomasäästöä kuitenkaan saada.

Ei varsinaisesti, vaan se Flirtti tietysti laitetaan muille linjoille Sm1/2:ien tilalle. Ja silloin HSL myös säästää niiden vuokraamisen kustannuksen VR:ltä. Vaikka kansantaloudellisesti se tarkoittaisikin yhden toimivan Sm1:n paalaamista, HSL:lle se on silkkaa säästöä.
 
Tilaa lisäraiteille löytyisi heti Tikkurilan eteläpuolelta. P-junan palauttaminen olisi hyväksi, koska silloin K voisi ohittaa myös Hiekkaharjun, kuten Kehäradan suunnitelmissa harkitaan.

Varsinkin Tikkurilan lukion ja ammattioppilaitoksen opiskelijat pitäisivät tästä suunnitelmasta. Noin 200 oppilasta Hiekkaharjun pohjoispuolelta (koko aamun aikana) on tietenkin ihan helppo ohjata käyttämään sitä olematonta vaihtoehtoista reittiä (v70).
 
Se, että kehärata rakennettiin, ei tietenkään ole HSL:n vika. Mutta on silti lapsellista lähteä hakemaan kostoa tällä tavoin suunnittelemalla liikenne mahdollisimman hankalasti hahmotettavaksi ja typeräksi. Onhan se ikävää HSL:n kannalta, että sen rahoja tuhlataan ilman että se itse voi siihen vaikuttaa. Silti tulisi tyytyä vallitsevaan tilanteeseen ja toteuttaa kehäradalle mahdollisimman selkeä ja riittävän hyvä joukkoliikennepalvelu. Kysynnän puolesta kehäradalle riittäisi toki tunnin vuoroväli aivan hyvin.

Saa nähdä, minkälaisen kostotoimenpiteen HSL suunnittelee länsimetron aloittaessa. Sehän lisää joukkoliikenteen tuotantokustannuksia aivan poskettomasti, mikä sekään ei ole HSL:n vika.
 
Kysynnän puolesta kehäradalle riittäisi toki tunnin vuoroväli aivan hyvin.

Milläköhän perusteella? Lentoaseman, Kivistön ja Aviapolisin asemat ovat mitä ilmeisimmin ihan vilkkaita. Toki Kehäradan investoinnin olisi voinut paremmin käyttää rakentamalla ratajatkeen Kivistöön ja lentoradan, mutta ei se alueiden liikennetarvetta muuta.

Toki lentoaseman ympäristössä on junissa vähemmän matkustajia kuin Pasilan korkeudella. Ihan samalla lailla kuin R- tai H-junissa on Riihimäen eteläpuolella vähemmän matkustajia kuin Pasilan nurkilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:06 ----------

.
Kehärataliikenteen asemien harventamisesta oli tänään juttua myös HS:ssa. Minusta tämä asia oireilee. On varaa tehdä lähes miljardilla rata, mutta junien ajaminen radalla on sitten liian kallista. Tai liian hidasta, vaikka on tähän asti vakuuteltu, että ihan hyvä ja nopea yheys on. Ja että yhteyden etuna on, että lentokentän junat pysähtyvät kaikilla asemilla, että niin kätevästi pääsee kentälle joka paikasta.

Minun on kyllä vaikea ymmärtää, miksi mikään juna pysähtyy Ilmalassa. Aika turhalta tuo pysäkki vaikuttaa, kannattaisikohan se lakkauttaa kokonaan?
 
Milläköhän perusteella? Lentoaseman, Kivistön ja Aviapolisin asemat ovat mitä ilmeisimmin ihan vilkkaita.

Sillä perusteella, että kysyntä ei edellytä muuta eikä Vantaa halua maksaa. Tämähän on mennyt päin honkia jo alusta lähtien: Vantaa luuli saavansa lottovoiton, kun valtio rakensi sen peltojen alle metron. Mutta sitä ei ymmärretty, että liikennöidäkin pitää. Kun HSL perustettiin, jätettiin kaikki kysymykset auki ja sopimatta, että saatiin YTV:n nimi vaihdettua. Nimenvaihdoksen jälkeen sitten herättiin pohtimaan, mitä se väljä "käyttäjä maksaa" oikein tarkoittaa. Vantaan mielestä se tarkoittaa sitä, että Helsinki maksaa kehäradan junaliikenteen. Muiden jäsenkuntien mielestä se tarkoittaa sitä, että Vantaa maksaa. (No, liikkuuhan siellä jotain toispaikkakuntalaisiakin, mutta suurin osa menee Vantaan piikkiin.) Vantaa möksäilee eikä tahdo antaa rahaa.

Tarkoituksenmukaisinta olisi kai liikennöidä M ja I kuten nytkin ja kehärataa kerran tunnissa. Imagosyistä tuskin noin tehdään, mutta lopputulos riippuu siitä, miten Vantaan kukkaronnyörit lopulta heltyvät.
 
Kehärataliikenteen asemien harventamisesta oli tänään juttua myös HS:ssa. Minusta tämä asia oireilee. On varaa tehdä lähes miljardilla rata, mutta junien ajaminen radalla on sitten liian kallista. Tai liian hidasta, vaikka on tähän asti vakuuteltu, että ihan hyvä ja nopea yheys on. Ja että yhteyden etuna on, että lentokentän junat pysähtyvät kaikilla asemilla, että niin kätevästi pääsee kentälle joka paikasta.

Paperilehdessä kerrotaan ihmejuttua Hiekkaharjusta!

Vaihtoehto 2:ssa ovat Keravan-linjalla Hiekkaharju, Tapanila, Pukinmäki ja Käpylä punaisella varoitusvärillä. "K-juna pysähtyisi päivisin kaikilla asemilla, paitsi Pukinmäessä ja mahdollisesti Hiekkaharjussa." Toisinsanoen Hiekkaharjussa (ja Pukinmäessä) pysähtyisi vain N-juna silloin toisinaan kun sitä liikennöitäisiin, lieneekö liikennöintiaika sitten vain aamun ja illan tunneilla? Muulloin ei ole mitään muuta kuin ohiajavia junia, joille ei á 20-sek-stop näytä tauluun mahtuvan...

Lentokenttäjunalla ei myöskään ole lainkaan pysähdystä Hiekkaharjussa.

Toivottavasti HS:n "savolaistoimittajat", jotka vetävät nykyään lehden kaupunkitoimitusta, ovat jälleen puusta pudonneita eivätkä ymmärrä HSL:n heppujen kaupunkilaispuheita.
 
Minun on kyllä vaikea ymmärtää, miksi mikään juna pysähtyy Ilmalassa. Aika turhalta tuo pysäkki vaikuttaa, kannattaisikohan se lakkauttaa kokonaan?
Ei missään nimessä. 2 400 päivittäistä käyttäjää on aivan tarpeeksi seisakkeen säilyttämiseen. Vaihtoehtoista nopeaa yhteyttä seisakkeelta keskustaan tai Espooseen ei ole. Lisäksi asema toimii risteyspaikkana junien ja poikittaislinja-57:n kanssa. Tietenkään kaikkien Kehäradan junien ei kannata siinä pysähtyä, mutta ainakin alikansoitetun A-junan. Rautatieseisakkeiden ylläpitokustannukset ovat suhteellisen matalat, kun rahaa on jo investoitu seisakkeen rakentamiseen ja modernisointiin.
Varsinkin Tikkurilan lukion ja ammattioppilaitoksen opiskelijat pitäisivät tästä suunnitelmasta. Noin 200 oppilasta Hiekkaharjun pohjoispuolelta (koko aamun aikana) on tietenkin ihan helppo ohjata käyttämään sitä olematonta vaihtoehtoista reittiä (v70).
Lentokenttäjunalla ei myöskään ole lainkaan pysähdystä Hiekkaharjussa.
Mistä te olette nämä väitteenne keksineet? Ei Hiekkaharjua olla lakkauttamassa pysähdyspaikkana. Eikös ainakin osa Kehäradan junista pysähtyisi kaikissa suunnitelmissa edelleen Hiekkaharjussa?
 
Mistä te olette nämä väitteenne keksineet?

Ei niitä tarvitse keksiä, riittää kun lukee "Helsingin Sanomia". Ja Vantaan Sanomissa oli jo kesällä uutinen, että lentokentän junat ajan säästämiseksi mm. kenties ohittavat Hiekkaharjun pysähtymättä.

Harmi kun nämä aikatauluasiat eivät enää ole ainoastaan VR:n hanskassa vaan niitä säätää nyt HSL...
 
Paperilehdessä kerrotaan ihmejuttua Hiekkaharjusta!
- - -
Lentokenttäjunalla ei myöskään ole lainkaan pysähdystä Hiekkaharjussa.

Hesarin päivittäisellä kohtuuttoman suurella väärinkirjoitettujen juttujen oikaisupalstalla (joka on yksi esimerkki lehden ammattitaidosta, tai sen puutteesta) on nyt korjattu asia ja kerrottu että lentokentän junat pysähtyvät kyllä Hiekkaharjussa. Se on hyvä asia.
 
Kehärataliikenteen asemien harventamisesta oli tänään juttua myös HS:ssa. Minusta tämä asia oireilee. On varaa tehdä lähes miljardilla rata, mutta junien ajaminen radalla on sitten liian kallista. Tai liian hidasta, vaikka on tähän asti vakuuteltu, että ihan hyvä ja nopea yheys on. Ja että yhteyden etuna on, että lentokentän junat pysähtyvät kaikilla asemilla, että niin kätevästi pääsee kentälle joka paikasta.

Antero

Jos jo nyt mietitään asemien harventamista kiertoajan tai matka-ajan optimoimiseksi, mitä mahtaa tapahtua Pisara-radan valmistuttua, kun junien pitää alkaa kiertää noin tunnin pituista lenkkiä 10-20 minuutin vuorovälillä? Kehämäinen linja tuo aikataulujen suunnitteluun vielä lisää haasteita. Onkohan sitä kukaan suunnitellut?
 
Jos jo nyt mietitään asemien harventamista kiertoajan tai matka-ajan optimoimiseksi, mitä mahtaa tapahtua Pisara-radan valmistuttua, kun junien pitää alkaa kiertää noin tunnin pituista lenkkiä 10-20 minuutin vuorovälillä? Kehämäinen linja tuo aikataulujen suunnitteluun vielä lisää haasteita. Onkohan sitä kukaan suunnitellut?
Mun mielestäni tohon fiksu ratkaisu olisi ajaa yhtä "postitorven" muotoista linjaa Kauklahti-Pisara-Kehärata-Pisara-Kerava, jolla olisi välitasausajat keskustassa ja lentoasemalla.
 
Mun mielestäni tohon fiksu ratkaisu olisi ajaa yhtä "postitorven" muotoista linjaa Kauklahti-Pisara-Kehärata-Pisara-Kerava, jolla olisi välitasausajat keskustassa ja lentoasemalla.

Keskustassa ei onnistune, sillä vuoroväli on siellä 5 min. Tai no, jokin parin minuutin tasaus ehkä. Lentoasemalla onnistuu paremmin.
 
Mun mielestäni tohon fiksu ratkaisu olisi ajaa yhtä "postitorven" muotoista linjaa Kauklahti-Pisara-Kehärata-Pisara-Kerava, jolla olisi välitasausajat keskustassa ja lentoasemalla.

Näpräilin pienenä ajatusleikkinä alkeellisen minuuttiaikataulun tuolle ehdottamallesi postitorvilinjalle. Olen ehkäpä arvioinut pisaralenkin ajoajan Pasilasta Pasilaan (10 min) naftiksi. Jos se onkin 12 min, niin lentoaseman tasausajaksi tuleekin vain 3 min. Lentoasemalla on pakko tasata aikaa tuon laatimani aikataulun mukaan 5 min, jotta Huopalahti - Hiekkaharju -osuudelle saataisiin tasainen 5 min vuoroväli: Pasilassa ollaan minuuttilukemalla x8 Kauklahden suunnalta ja vastaavasti Vantaankosken suunnalta x3.

Verrokkina myös erilliset Kauklahti - Kerava ja Lentokenttärinkulan aikataulut. Viimeksimainitun aikataulun mukaan lentokentällä seistään joko n. 10 min tai sitten ajetaan ilman ajantasausta. Erityisolosuhteet tuntien (Pisara parantaa koko Suomen junaliikenteen kulun) jälkimmäinen ei onnistu, koska Parikkala - Savonlinna -paikun myöhästyminen kertautuu vastavuoroisesti lentoasemalle saakka. ;)
 

Liitetiedostot

  • KLasKe.png
    KLasKe.png
    51.8 KB · Lukukerrat: 334
Olen ehkäpä arvioinut pisaralenkin ajoajan Pasilasta Pasilaan (10 min) naftiksi.

Virallinen arvio taitaa puhua 10 minuutista. Pidän sitä täysin mahdollisena, ilman ajantasausta keskustan asemalla.


Verrokkina myös erilliset Kauklahti - Kerava ja Lentokenttärinkulan aikataulut. Viimeksimainitun aikataulun mukaan lentokentällä seistään joko n. 10 min tai sitten ajetaan ilman ajantasausta.

10 minuutin tasaus ei onnistune, sillä vuoroväli on 10 minuuttia eikä Lentoasemalle ole tulossa ylimääräisiä raiteita. Käsitykseni mukaan et ole ainoa, joka on päätynyt laskelmissa tuohon 0/10 lopputulokseen. Ja harmitellut huonoa onnea. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös