Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Tuo johtunee siitä, että Pasilasta yhteys junalla Tikkurilaan ja siitä bussilla lentokentälle on nopeampi kuin vaihto bussiin keskustassa.

Itse en kyllä siitä mitenkään nopeampaa saa, ainakaan kovin paljoa. Pasilasta Helsinkiin junalla 6 min (kaukojunat). Bussi 615 34-35 minuuttia (aikataulun mukaan, katottu nykyisellä kellonajalla). Tuosta saan 40 minuuttia+kävely raiteilta 11-13 (Turun junien raiteet Hki:ssä)+vaihtoaika Helsingissä. Junalla Tikkurilaan 8-17 minuuttia, 61 24 min (61V 19 min)+kävely Pasilassa ja Tikkurilassa+vaihtoaika Pasilassa ja Tikkurilassa. Eli ihan saman verran menee, Hki keskustan kautta vähemmän vaihtoja.

Todellisuudessa johtuu ihan vain siitä ettei VR:llä ole ohjelmoitu bussia 615 tai muitakaan Matkahakuun. Ja lippusopimus on tehty muistaakseni vain 61/61V-busseihin.
 
Itse en kyllä näe mitään tarvetta sille et esim. Tampereelta tai Turusta ajettaisiin suoraan kentälle. Ei niitä matkustajia niin paljoa ole, että tämä olisi edes järkevää.

Kuinkas paljon esim. Leppävaaran Prismassa käy asiakkaita klo 21-22? Ei yhtään? No siitähän voi päätellä ettei kauppaa kannata pitää auki kun ei ole asiakkaita?

t. viimeksi sunnuntaina Helsinki-Vantaalta Tampereelle autokyydin saanut
 
Ihan hyvä. Itse äänestäisin kuitenkin vaihtoehdon "Helsingin yliopiston lentokenttä" puolesta.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Turun suunnasta tulijat olisi loogista ohjata Aalto-universitetets flygplatsenille, jolla samalla kunnioitettaisiin RKP:n ikuista hallituspaikkaa.
 
Kehärataan liittyy sellainen mielenkiintoinen piirre, että sitä on mahdollista käyttää vain puolella maksimikapasiteetistaan, sillä kaupunkirata haarautuu kahtia Huopalahdessa ja Hiekkaharjulla. Näistä eteenpäin sekä Kehäradalla että muilla haaroilla voidaan liikennöidä vain kaksi kertaa pidemmillä vuoroväleillä, kuin noista liikennepaikoista Helsinkiin päin. Siksipä kehäradalla on vapaana kapasiteettia, jonka tosiaan voisi hyödyntää kaukoliikenteessä, jos vain tarvittavat yhteydet kaukoliikenteen radoille rakennetaan. Tietysti muutakin mahdollista käyttöä tulee mieleen tuolle kapasiteetille. Esimerkiksi voisi ajatelle jonkilaisella duo-kalustolla ajettavaa poikittaisyhteyttä Espoon suunnasta, vaikkapa Tapiola - Leppävaara - Huopalahti - Lentoasema - Tikkuria. (Jolloin Jokeri-rata voitaisiin kääntää esimerkiksi Matinkylään tai jatkaa Turuntien suunnassa.)

Kirkkonummi-Lentoasema-Kerava -yhteys voisi käyttää kaupunkiratojen vapaata kapasiteettia Leppävaarasta eteenpäin. Olisiko tällaisen yhteyden ajamiselle jotain olennaisia teknisiä esteitä, etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella?

Duo-yhteydet kyllä vähän epäilyttävät. EU-normien mukaan tunneleissa kai saa liikennöidä ainoastaan kalustolla, jossa on useampia, riippumattomia käyttöjä niin, että junalla voidaan aina ajaa joko seuraavalle asemalle tai ulos tunnelista, vaikka osa junasta olisi tulipalon kourissa. Mahtaako tällaista duo-kalustoa olla saatavilla?

---------- Viestit yhdistetty klo 01:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:40 ----------

Itse en kyllä siitä mitenkään nopeampaa saa, ainakaan kovin paljoa. Pasilasta Helsinkiin junalla 6 min (kaukojunat). Bussi 615 34-35 minuuttia (aikataulun mukaan, katottu nykyisellä kellonajalla). Tuosta saan 40 minuuttia+kävely raiteilta 11-13 (Turun junien raiteet Hki:ssä)+vaihtoaika Helsingissä. Junalla Tikkurilaan 8-17 minuuttia, 61 24 min (61V 19 min)+kävely Pasilassa ja Tikkurilassa+vaihtoaika Pasilassa ja Tikkurilassa. Eli ihan saman verran menee, Hki keskustan kautta vähemmän vaihtoja.

Todellisuudessa johtuu ihan vain siitä ettei VR:llä ole ohjelmoitu bussia 615 tai muitakaan Matkahakuun. Ja lippusopimus on tehty muistaakseni vain 61/61V-busseihin.

Satunnaisen matkailijan kannalta vaihdoton yhteys on aivan yliveto, vaihdon junasta toiseen voi hyväksyä jos on aivan pakko, mutta kummallisten numerokoodattujen bussiyhteyksien sijasta otataan kyllä taksi, joka vie varmasti oikeaan paikkaan. Jo käsimatkatavaran raahaaminen bussissa on työlästä, varsinaisista matkatavaroista nyt puhumattakaan. Jos joutuu turvautumaan taksiin, niin sitten oma auto kenttäparkkiin on herkästi varsin houkutteleva vaihtoehto.
 
Kirkkonummi-Lentoasema-Kerava -yhteys voisi käyttää kaupunkiratojen vapaata kapasiteettia Leppävaarasta eteenpäin. Olisiko tällaisen yhteyden ajamiselle jotain olennaisia teknisiä esteitä, etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella?

Olisiko tuollaisessa yhteydessä mitään järkeä vaikka isoja teknisiä esteitä ei olisikaan? Käytännössä jouduttaisiin pysähtymään lähes jokaisella Vantaan maitolaiturilla, jokseenkin hidasta kyytiä todennäköisesti varsin marginaalisella kysynnällä ryyditettynä.
 
Vs: Pisararata

Samalla tavalla voisi leimata "steissin" eli Helsingin aseman.
Helsingin aseman ympäristö tosiaan johtaa rikostilastoja koko Suomessa aivan ylivoimaisella tavalla mutta harvoin kuitenkaan kuulee kovasti varoiteltavan, ettei sinne pidä mennä. Dixin osalta poliisin lausunto muistaakseni oli, että siellä saattaisi tapahtua yhtä ja toista, koska sinne kokoontuu nuorisoa, mutta mitään todistettavaa ei kuitenkaan ainakaan vielä ole tapahtunut.
 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Turun suunnasta tulijat olisi loogista ohjata Aalto-universitetets flygplatsenille, jolla samalla kunnioitettaisiin RKP:n ikuista hallituspaikkaa.

Eikös vielä hienompi olisi Våg-universitetets flygplatsen.
 
Kirkkonummi-Lentoasema-Kerava -yhteys voisi käyttää kaupunkiratojen vapaata kapasiteettia Leppävaarasta eteenpäin. Olisiko tällaisen yhteyden ajamiselle jotain olennaisia teknisiä esteitä, etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella?

Minä en näe ainakaan mitään periaatteellista estettä. Nykyisellään ongelmaksi varmaankin tulee osuus Leppävaarasta Espooseen, missä menee kaukojunat ja paikallisjunat samalla pariraiteella. Voi olla vaikea löytää vapaata slottia, ainakaan sellaista, jossa ei madella jonkin E-junan perässä. Rantarata on nykyisellään tehokkaasti hyödynnetty. Mutta jos Espoon kaupunkirata rakennetaan, niin siinä tapauksessa kapasiteettia kyllä riittää ja verkoston näkökulmasta kyse olisi oikeastaan aika ideaalisestakin liikennöintimallista, kun kaikilla kaupunkirataosuuksilla kulkisi tasan kaksi linjaa.

Ja tietekin aika isona kantona kaskessa on ne puuttuvat yhteydet Kehäradalle lännestä ja pohjoisesta. Niiden rakentaminen ei ole kovin halpaa varsinkaan kun niiden tekemiseen käsittääkseni ei ole varauduttu. Eli tämä on ennemminkin periaatteellisten mahdollisuuksien läpikäyntiä kuin konkreettisten ehdotusten tekemistä. Konkreettisempia ajatuksia voisi esittää vasta, kun olisi jokin käsitys siitä, millä tavalla nuo yhteydet saattaisivat olla toteutettuja.
 
Eikös vielä hienompi olisi Våg-universitetets flygplatsen.

Toisaalta yliopistoilla on jo kaksi metroasemaa. Tasapäistämisen nimissä "Yrkeshögskolan Laurea internationell flygplats", osuisi ilmeisesti maantieteellisestikin paremmin hehtaareille.
 
Minä en näe ainakaan mitään periaatteellista estettä. Nykyisellään ongelmaksi varmaankin tulee osuus Leppävaarasta Espooseen, missä menee kaukojunat ja paikallisjunat samalla pariraiteella. Voi olla vaikea löytää vapaata slottia, ainakaan sellaista, jossa ei madella jonkin E-junan perässä. Rantarata on nykyisellään tehokkaasti hyödynnetty. Mutta jos Espoon kaupunkirata rakennetaan, niin siinä tapauksessa kapasiteettia kyllä riittää ja verkoston näkökulmasta kyse olisi oikeastaan aika ideaalisestakin liikennöintimallista, kun kaikilla kaupunkirataosuuksilla kulkisi tasan kaksi linjaa.

Ja tietekin aika isona kantona kaskessa on ne puuttuvat yhteydet Kehäradalle lännestä ja pohjoisesta. Niiden rakentaminen ei ole kovin halpaa varsinkaan kun niiden tekemiseen käsittääkseni ei ole varauduttu. Eli tämä on ennemminkin periaatteellisten mahdollisuuksien läpikäyntiä kuin konkreettisten ehdotusten tekemistä. Konkreettisempia ajatuksia voisi esittää vasta, kun olisi jokin käsitys siitä, millä tavalla nuo yhteydet saattaisivat olla toteutettuja.

Mun mielestäni pitäisi pyrkiä siihen, mutta Suomen asukastiheys ei ole ihan sillä tasolla että esim junia Turku-Vantaan lentoasema-Tampere ilman että juna kävisi Helsingin keskustassa, kannattaisi ajaa.

Jos lentoasemalta alettaisiin ajaa kaukojunia niin ensisijainen määränpää olisi Tampere, tai toinen vaihtoehto voisi olla matkatoimistojen tilausjunat viikonloppuisin, esim Oulusta, Kuopiosta, Lappeenrannasta tai Jyväskylästä kentälle.

Tarve suoralle junalle on nimenomaan lomamatkailijoila joilla on paljon pakaasia. Liikematkustaja jolla vain on salkku ja käsimatkatavarana pieni lentolaukku ei suoraa junaa välttämättä tarvitse, mutta se on plussa tietenkin. Kuvittelisin että jollekin Bangkokin lennolle joka lähtee 06:00 paikkeila aamulla olisi kysyntää kehäkolmosen ulkopuolelta tulevalle lomajunalle.

t. Rainer
 
Tarve suoralle junalle on nimenomaan lomamatkailijoila joilla on paljon pakaasia. Liikematkustaja jolla vain on salkku ja käsimatkatavarana pieni lentolaukku ei suoraa junaa välttämättä tarvitse, mutta se on plussa tietenkin. Kuvittelisin että jollekin Bangkokin lennolle joka lähtee 06:00 paikkeila aamulla olisi kysyntää kehäkolmosen ulkopuolelta tulevalle lomajunalle.

Eiköhän toi mene juurikin päinvastoin. Nuuka maalaisperhe, joka tekee kerran vuodessa Kanarian-reissun, vaihtaa kyllä junia ihan iloisesti, jos hinta on kohdallaan. Nytkin ne matkustaa bussilla Vantaalta Kuopioon, vaikka lentäen pääsisi niin paljon nopeammin ja kätevämmin.

Sen sijaan paljon matkustavalle liikematkaajalle tuollaisen ruletin ehdotteleminen on lähinnä huono vitsi.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:41 ----------

Olisiko tuollaisessa yhteydessä mitään järkeä vaikka isoja teknisiä esteitä ei olisikaan? Käytännössä jouduttaisiin pysähtymään lähes jokaisella Vantaan maitolaiturilla, jokseenkin hidasta kyytiä todennäköisesti varsin marginaalisella kysynnällä ryyditettynä.

Se tuli jo selväksi, että et pidä ajatuksesta ajaa Kehäradalla kaukojunia. Ensin viittasit epämääräisiin teknisiin esteisiin, mutta niitä ei nyt olekaan. Kerropa ihan suoraan, että minkä takia se Tampereelta Lentoasemalle ajava juna ei oikeasti ole sun mielestä kiva juttu?

Tässä tulee ymmärtää myös se, että tällainen juna korvaa sekä Turusta että Tampereelta lennettävät liityntälennot. Se on myös Finnairin pyrkimys, kuten tässäkin ketjussa on yhtiön lausuntoja lainaten kerrottu. Lisäksi tulee ymmärtää se, ettei tällaista junalinjaa tarvitse ajaa kerran tunnissa vain siksi että VR nyt sattuu ajattamaan kaukojunia Helsingistä kerran tunnissa eri suuntiin. Lennot lähtevät ja saapuvat pääosin aalloissa. Kolme junavuoroa suuntaansa tarjoaa jo hyvät yhteydet.

Yksiraiteisella rantaradalla en pidä mitenkään katastrofina sitä, jos ne kolme vuoroa korvaisivat nykyisiä Helsinkiin päättyviä junia. Kovin ne ovat lyhyitä nuo tunneittain Turkuun ajavat junat.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:48 ----------

Itse en kyllä näe mitään tarvetta sille et esim. Tampereelta tai Turusta ajettaisiin suoraan kentälle. Ei niitä matkustajia niin paljoa ole, että tämä olisi edes järkevää. En tiiä kuinka moni täällä foorumilla ajattelee Kehäradan matkustajien koostuvan pääasiassa Lentokentälle menijöistä, mutta pääasiassa matkustajamäärät koostuvat juurikin muista kuin Lentokentälle menijöistä. Mitä itse välillä Tikkurilassa seuraillut, niin joistakin junavuoroista ei tule yhtään ainutta matkustajaa kentälle, joistakin maksimissaan parikymmentä. Onko näitä varten järkevää ajaa omaa junavuoroa, tyyliin kuten yllä on ehdotettu?

Jos olisi millään tavalla kannattavaa, niin varmasti tehtäisiin jo tai olisi suunniteltu.

En osta perustelujasi. Se on totta, että kehärata+lentomatkustajat on yleinen harhaluulo, kun matkustajien massa koostuu aviapoliksen ja lentoaseman työntekijöistä. Mutta silti kaukojunan tarpeettomuutta ei voi perustella sillä, ettei kukaan matkusta nyt jollain vantaansisäinenhöseliseutubussi61vaiolikose61V:llä.

Tampereelta lennetään Helsinkiin viidesti ja Tukholmaankin neljästi päivässä. Tämä siksi, ettei sieltä pääse suoraan juuri minnekään, joten aina on vaihdettava. Jos nämä yhdeksän kaukaa Pirkkalasta lähtevää liityntälentoa vaihtuisivat 3-4:ksi läheltä keskustasta lähteväksi, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä pysähtyväksi junaksi, niin siinä olisi perusporukka valmiina. Lisäksi iso osa niitä, jotka nyt kulkevat tuota väliä omalla autolla tai bussilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:03 ----------

Eikös vielä hienompi olisi Våg-universitetets flygplatsen.

Muutama vuosi sitten ehdotettiin kentän nimeämistä Martti Ahtisaari Internationaliksi.

Eero Saarinen ansaitsee myös ilman muuta nimikkokentän, onhan hän suunnitellut maailmankuulun JFK:n vitosterminaalin.

Siis Ahtisaari-Saarinen-Sibelius International Airport, kolmikirjaintunnus ASS. Päästäisiin samalla eroon ikäviä mielleyhtymiä tuovasta HEL-tunnuksesta.

Tiesittekös muuten, että virolaiset menivät nimeämään Tallinnan kentän Lennart Meren mukaan? Hassu idea, ihan kuolleena syntynyt. Ei sitä sillä nimellä kukaan tunne.
 
Eiköhän toi mene juurikin päinvastoin. Nuuka maalaisperhe, joka tekee kerran vuodessa Kanarian-reissun, vaihtaa kyllä junia ihan iloisesti, jos hinta on kohdallaan. Nytkin ne matkustaa bussilla Vantaalta Kuopioon, vaikka lentäen pääsisi niin paljon nopeammin ja kätevämmin.

Sen sijaan paljon matkustavalle liikematkaajalle tuollaisen ruletin ehdotteleminen on lähinnä huono vitsi.
Ei siinä nyt mistään ruletista voi puhua jos liikemies vaihtaa kerran lähijunasta kaukojunaan.

Maalaisperheet eivät ole niin nuukiakaan aina. Joskus hankala liityntämatka voi olla este koko matkaan lähdölle, jos ns ikäihmisistä on kysymys tai terveys ei ole niin hyvä että jaksaa jumpata monta kertaa junasta tai bussista toiseen.

Myös jos mukana on suksia, lumilautoja, golfkasseja tai muita urheiluvälineitä pistää miettimään millä kulkuneuvolla ja mihin matkakohteeseen menee.

Hölmöintä minkä olen nähnyt oli joskus 10 vuotta sitten Tallinnan satamassa kun suomalainen golf-seurue halusi kiiilata laivaterminaalin passintarkastuksessa koska heidän oli ehdittävä johonkin etelään menevään koneeseen!

t. Rainer
 
Tiesittekös muuten, että virolaiset menivät nimeämään Tallinnan kentän Lennart Meren mukaan? Hassu idea, ihan kuolleena syntynyt. Ei sitä sillä nimellä kukaan tunne.
Näitä nimeämisiä on liikkeellä. Varsovassa lentokentän nimi on nykyään Fryderyk Chopin, Prahassa Václav Havel ja Krakovassa Johannes Paavali II.
 
Se tuli jo selväksi, että et pidä ajatuksesta ajaa Kehäradalla kaukojunia. Ensin viittasit epämääräisiin teknisiin esteisiin, mutta niitä ei nyt olekaan. Kerropa ihan suoraan, että minkä takia se Tampereelta Lentoasemalle ajava juna ei oikeasti ole sun mielestä kiva juttu?

Tässä tulee ymmärtää myös se, että tällainen juna korvaa sekä Turusta että Tampereelta lennettävät liityntälennot. Se on myös Finnairin pyrkimys, kuten tässäkin ketjussa on yhtiön lausuntoja lainaten kerrottu. Lisäksi tulee ymmärtää se, ettei tällaista junalinjaa tarvitse ajaa kerran tunnissa vain siksi että VR nyt sattuu ajattamaan kaukojunia Helsingistä kerran tunnissa eri suuntiin. Lennot lähtevät ja saapuvat pääosin aalloissa. Kolme junavuoroa suuntaansa tarjoaa jo hyvät yhteydet.

Tarkoitin lähinnä taloudellisia esteitä, en niinkään teknisiä. Kysyntä Tampereelta Helsinkiin lienee aivan ylivertaista Seutulaan nähden. Pääradan rajalliselle kapasiteetille on mielestäni huomattavasti Tampereen seudullekin hyödyllisempää käyttöä kuin suora kaukojunayhteys kehäradan kautta. Mitä liityntälentojen korvattavuuteen tulee, niin oma mielipiteeni on että ne voidaan lakkauttaa jo tulevalla junavaihto Tikkurilassa -järjestelyllä. Ei se mikään ideaaliratkaisu ole, mutta kun fundamentaalinen virhe tehtiin siinä että kehärata ylipäätään valittiin lentoasemayhteydeksi, niin kovin optimaalisia ratkaisuja ei edes ole olemassa.

Yksiraiteisella rantaradalla en pidä mitenkään katastrofina sitä, jos ne kolme vuoroa korvaisivat nykyisiä Helsinkiin päättyviä junia. Kovin ne ovat lyhyitä nuo tunneittain Turkuun ajavat junat..
Itse pidän tätä kovasti huonona ratkaisuna.
 
Näitä nimeämisiä on liikkeellä. Varsovassa lentokentän nimi on nykyään Fryderyk Chopin, Prahassa Václav Havel ja Krakovassa Johannes Paavali II.
Niin, itse asiassa aika monellakin merkittävällä musiikkihenkilöllä on nykyisin oma nimikkolentokenttänsä (tai siis Varsovan Chopinin lisäksi tulevat mieleen ainakin seuraavat lentoasemat, ja tämä lista on kirjattu vain suurin piirtein ao. henkilöiden syntymävuosien järjestyksessä):

Salzburg W.A. Mozart W. A. Mozart Airport
Budapest Franz Liszt Budapest Liszt Ferenc International Airport
Parma Giuseppe Verdi http://en.wikipedia.org/wiki/Parma_Airport
Donetsk Sergej Prokovjev Donetsk Sergey Prokofiev International Airport
New Orleans Louis Armstrong Louis Armstrong New Orleans International Airport
Mar del Plata Astor Piazzolla Astor Piazzolla International Airport
Liverpool John Lennon Liverpool John Lennon Airport

Eli näiden lentokenttien joukkoon ”Helsinki Jean Sibelius” sopisi oikein hyvin, sillä maamme rajojen ulkopuolella Sibelius on kuitenkin likimain tunnetuin ja yleisesti arvostetuin suomalainen varsinkin pidempää historiaa ajatellen (tai siis kun esim. aikoinaan olin vajaan vuoden työkomennuksella New Jerseyssä, niin joku ”Suomi Finland” oli kyllä täysin olematon ja tuntematon maa sikäläisillä televisio- ja radiokanavilla lukuun ottamatta sitä poikkeusta, että NewYourTimesin klassisen musiikin kanavalla Sibeliuksen sinfonioita, viulukonserttoa ym. teoksia pääsi kuulemaan vähintään viikoittain).

Ja sitä paitsihan, tulevissa kuntauudistuksissa ja/tai metropolihallinnoissa se nykyisen lentokenttänimen eksoottinen ”Vantaa” voi hyvinkin todennäköisesti poistua kaupunkikartoilta palaten vain takaisin alkuperäisesti erään Uudenmaan pikkujoen nimeksi (ja lentokenttälyhenne HEL voi säilyä aivan ennallaan riippumatta kentän koko nimestä ”Helsinki Vantaa” vs. ”Helsinki Jean Sibelius”).
 
Takaisin
Ylös