Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Jos asia toteutetaan fiksusti, niin kentältä keskustaan vuoroväli voi olla vartin luokkaa myöhäisaikaan, jos I ja P on mahdollista tahdistaa järkevästi.
 
Noihan menee ihan matkustajamäärien mukaan. Arkisin vaikkapa klo 21 jälkeen matkustajamäärät vähenee huomattavasti. Pitäisikö lentomatkustajien vuoksi ajaa 10 min välein junia vielä kello yhteen asti? Muilta asemilta matkustajia tulisi nimeksikään.

Ei sitä nyt noin tarvitse, mutta 15 minuutin vuorovälin jatkaminen 22:30:een (yksi lisävuoro) ja viimeisen lähdön siirtäminen 0:30:een tai mielummin 1:00:een (yksi tai kaksi lisävuoroa) olisi Helsinki-Vantaan saapumisten perusteella järkevää. En nyt usko, että muiden asemien matkustajamärät tuolla välillä kovin dramaattisesti tippuisivat. Se tosiaan olisi myös N-junien mukainen vuoroväli.
 
Ei sitä nyt noin tarvitse, mutta 15 minuutin vuorovälin jatkaminen 22:30:een (yksi lisävuoro) ja viimeisen lähdön siirtäminen 0:30:een tai mielummin 1:00:een (yksi tai kaksi lisävuoroa) olisi Helsinki-Vantaan saapumisten perusteella järkevää. En nyt usko, että muiden asemien matkustajamärät tuolla välillä kovin dramaattisesti tippuisivat. Se tosiaan olisi myös N-junien mukainen vuoroväli.

Vaikeatahan tuosta on kuitenkaan mitään sanoa kun mitään aikatauluja ei ole vielä 100% varmasti päätetty, ainoastaan alustavat liikennöintiajat, jotka HSL:lläkin vaihtelevat. Huhtikuun loppupuolella julkaistaan oikeat aikataulut.
Jodo tuossa sanoikin esimerkin, joka ei itselleni tullut mieleen. Lentoasemaltahan pääsee molempia kautta melkein yhtä nopeasti Helsinkiin. Kute Jodokin totesi, jos HSL:llä tajutaan synkata aikataulut oikein, on Lentoasemalta Helsinkiin mahdollista saada n. 15 min vuoroväli myöhään illalla/alkuyöstä (vaikka haaran vuoroväli on 30min).
 
Jodo tuossa sanoikin esimerkin, joka ei itselleni tullut mieleen. Lentoasemaltahan pääsee molempia kautta melkein yhtä nopeasti Helsinkiin. Kute Jodokin totesi, jos HSL:llä tajutaan synkata aikataulut oikein, on Lentoasemalta Helsinkiin mahdollista saada n. 15 min vuoroväli myöhään illalla/alkuyöstä (vaikka haaran vuoroväli on 30min).

Ei ole tullut mullekaan mieleen. Toivotaan että höselin suunnittelijat lukee tämän, niin hokaavat, että noinhan se pitää tehdä! Ihan kohtuullinen palvelutaso tuo olisi keskustaan menijöiden kannalta. Sitten vaan se lisätunti vielä sinne loppuun, niin tuo alkaa näyttää jo kelvolliselta.

Jos aiotaan aidosti palvella lentomatkustajia, tämä ei välttämättä olisi aivan tuulesta temmattu vaihtoehto.

Mä olen vähän sitä mieltä, että toi kehäradan liikenne on sellainen asia, jossa pitää ymmärtää tuijottaa muutakin kuin euroja. Kun on kerran menty rata tekemään ja kun Finavia sitä markkinoikin, niin sitten sieltä lentoasemalta on kanssa tarjottava vartin vuorovälillä kulkeva yhteys aamuvarhaisesta yömyöhään. Maksoi mitä maksoi, ja matkustajamääriin tuijottamatta. Säästökohteita kyllä löytyy, jos niin tahdotaan. Johan höseli hassaa rahaa kaikenmaailman pakettiautoihin ja tyhjiin peltobusseihin vaikka kuinka paljon.

Maailmalla on kyllä sellaisiakin lentoasemajuna-asemia, joilta yhteydet kaupunkiin on luokkaa surkeat. Palermo ja Casablanca tulee mieleen. En haluaisi nähdä Helsinkiä ihan samassa luokassa niiden kanssa.
 
Tässä on tällä hetkellä saapuvat lennot. Ei ole kyllä ihan niin paljon kuin täällä olleista jutuista olin ymmärtänyt.

saapuvat lennot
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä on tällä hetkellä saapuvat lennot. Ei ole kyllä ihan niin paljon kuin täällä olleista jutuista olin ymmärtänyt.

Katso edeltäviä lentoja. Aika paljon niitä on.

image.jpg

image.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 01:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:40 ----------

Jodo tuossa sanoikin esimerkin, joka ei itselleni tullut mieleen. Lentoasemaltahan pääsee molempia kautta melkein yhtä nopeasti Helsinkiin. Kute Jodokin totesi, jos HSL:llä tajutaan synkata aikataulut oikein, on Lentoasemalta Helsinkiin mahdollista saada n. 15 min vuoroväli myöhään illalla/alkuyöstä (vaikka haaran vuoroväli on 30min).

Tuo nyt ei kauheasti lohduta, jos on menossa Tikkurilaan. Ja "valtakunnallisilla" hyödyillähän rataan kupattiin pääosin valtion rahoitus. Tosin sanottakoon, että VR:n myöhäistarjonta Tampereen suuntaan ei ole myöskään fantastinen. Taksilla voi ehtiä jos tulee joskus klo 22 pintaan saapuvalla lennolla. Mutta vielä on matkaa siihen että juna voisi korvata liittymälennot - kuten pitäisi jos järkevästi ajateltaisiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Katso edeltäviä lentoja. Aika paljon niitä on.

Nyt olikin kyse noista klo 23 jälkeisistä lennoista kun kovasti puhuttiin niitä saapuvan useampia silloin, oikein ruuhkaksi asti. Ei mun mielestä siltä näytä. En haluisi henkilökohtaiselle linjalle mennä, mutta pakko todeta että sulta ei tule mitään muuta kuin valitusta jokaiseen asiaan. Mikään ei ole missään hyvin ellei sulle saada Tampereelta suoraa yhteyttä Lentoasemalle. Onneksi foorumilla on ignoramis-toiminto, niin ei tarvitse trollia lukea.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt muuten kun tässä puhutaan kaksikerroksisista kaukojunista ja Kehäradasta niin kiinnostaisi tietää, mahtuvatko ne kaksikerrosvaunut edes periaatteessa Kehäradan tunneliin? Normaalisti kai ei mitään ongelmaa pitäisi olla mutta onko siellä ajojohto yhtä korkealla kuin muulla rataverkolla?

Ajolanka on normaalilla korkeudella, ja muutoinkin radalle mahtuvat kaikki Suomen kuormaulottuman mukaiset junat.


Uskoisin, että Aviapoliksen asemaa alkuvaiheessa käyttävät matkustajat tulevat suurimmissa määrin olemaan vaihtomatkustajia muiden kulkumuotojen ja junan välillä.

Terminaalin lounaispuolisella "teknisellä alueella" työskentelee rutkasti (tuhansia?) ihmisiä. Heille Aviapoliksen koillinen sisäänkäynti taitaa olla lähin ja kävelymatkan päässä.
 
Tällä hetkellä lentoasemalle tullaan pääkaupunkiseudun eri osista pääasiassa taksilla. Itse menin viime maanantaina noin klo 6 aamulla ja liikenteessä siellä parin kilometrin säteellä lentoasemasta oli takseja noin 80% kaikista autoista. Ja liikennettä oli aika paljon. Samoin palatessani keskiviikkona 23:30 oli taksitolpalla jonoa vähintään parinsadan hengen verran. Tuosta porukasta uskoisin siirtymisen junaan olevan todennäköisempää kuin siirtymisen bussiin. Helsingin kantakaupungin asukkaat, joille 615 on kätevä, ovat lopulta aika pieni osa pääkaupunkiseudun asukkaista.

Tämä on tärkeä huomio. Ei siitä, miten joukkoliikennettä NYT käytetään voi juurikaan päätellä, mikä olisi mahdollista jos kentän liikennettä (matkustajat, saattajat ja työntekijät) palveltaisiin mahdollisimman hyvin. 615 palvelee lähinnä Helsingin itäistä kantakaupunkia mutta muuten sen kattavuus on marginaalista. Kehärata palvelee Tikkurilaa ja koko pääradan vartta, Vantaankosken radan vartta sekä keskistä Espoota ja Kauniasta, jos vain yhteydet Huopalahdessa toimivat kunnollisesti.

Rajoitteistaan huolimatta loppuillan 615 on usein erittäin kuormitettu lähtiessään kentältä. Tämä sekä taksien ja pysäköintipaikkojen määrä Helsinki-Vantaalla osoittaa, että HSL on saattanut arvioida lentokentän kysyntäpotentiaalin etenkin ilta- ja aamutunteina karkeasti väärin. Löysin jonkin Kehäradan liikennesuunnitelman, ja siinä harvaa liikennettä ja sen lopettamista jo puoliltaöin ei perustella minkäänlaisin laskelmin tai tutkimuksin.

---------- Viestit yhdistetty klo 03:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:57 ----------

Tässä on tällä hetkellä saapuvat lennot. Ei ole kyllä ihan niin paljon kuin täällä olleista jutuista olin ymmärtänyt.

Illan huippu on aika hyvin keskittynyt 23 tienoille, mutta koneita saapuu vielä 00.30 saakka aika tasaista tahtia. Sen jälkeen kieltämättä hiljenee, joten 01.00 jälkeen alkaa olla perusteltua lopetella liikenne, mutta ei sitä aiemmin. Joku 20 min vuoroväli 00:00 saakka ja sitten 2-3 junaa puolen tunnin välein voisi olla aika sopiva. Liikenteen pitäisi toki toimia kehärataa molempiin suuntiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 03:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:05 ----------

Jos junia lähtisi keskustan ja lentokentän välille jakamaan, pitäisi jaon olla ennustettavissa ja hyvin muistettavissa; esimerkiksi kahden tunnin välein molempiin (yhteensä tunnin vuoroväli) tai tunnin välein molempiin (yhteensä puolen tunnin vuoroväli).
Hyvin ennustettava malli olisi, jos joka toinen tunti ajettaisiin "oikea" IC-juna suoraan keskustaan ja joka toinen tunti regional-Flirt taajamajuna kehäradan kautta Tampereelle (vaiko Lahteen?). Taajamajunasta voisi sitten vaihtaa Huopalahdessa tai Tikkurilassa, jos haluaa Helsingin keskustaan.
 
Illan huippu on aika hyvin keskittynyt 23 tienoille, mutta koneita saapuu vielä 00.30 saakka aika tasaista tahtia. Sen jälkeen kieltämättä hiljenee, joten 01.00 jälkeen alkaa olla perusteltua lopetella liikenne, mutta ei sitä aiemmin. Joku 20 min vuoroväli 00:00 saakka ja sitten 2-3 junaa puolen tunnin välein voisi olla aika sopiva. Liikenteen pitäisi toki toimia kehärataa molempiin suuntiin.

Tarkoitatko nyt 20 min vuoroväliä per linja vai per suunta Lentoasemalta jompaa kumpaa kautta Helsinkiin? Itse näkisin järkevimmäksi 30 min vuorovälin jostain n. 23:00->liikenteen loppuun, niin että Lentoasemalta Helsinkiin menisi 15 min välein. Varmasti on Tikkurilaankin menijöitä, mutta 23:22 jälkeen, ei sieltä kaukojunia mene ja Vantaan bussilinjasto on yöaikaan niin kehno, että ainoa keino päästä on mennä Hki keskustan kautta josta pääsee sitten bussilla takaisin Vantaalle päin. En tosin tietenkään tiedä, millaset liikennöintiajat niille tulee, mutta tuskin yhtään paremmat kuin mitä nyt on, kiitos HSL:n.
 
Tämä on tärkeä huomio. Ei siitä, miten joukkoliikennettä NYT käytetään voi juurikaan päätellä, mikä olisi mahdollista jos kentän liikennettä (matkustajat, saattajat ja työntekijät) palveltaisiin mahdollisimman hyvin.

Mitä todennäköisin realiteetti on se, että ne jotka saapuvat iltayön vuoroilla, ovat suurelta osin liikematkustajia, joille ryydyttävän työ- ja matkapäivän jälkeen ei tule mieleenkään mikään muu vaihtoehto kuin taksilla kotiin ja nopeasti. Tämä tuskin muuttuu oleellisessa määrin miksikään, vaikka kehäradan junat olisi maalattu kultavärillä ja sisällä seireenit tarjoilisivat viinirypäleitä suoraan suuhun.

Yöllinen Helsingin seudun junaliikenne on niin vastenmielistä hommaa, että asioiden pitää muuttua todella paljon, jos sille halutaan muutakin kysyntää kuin örvellysjengin siirtely. Tuollainen rengaslinja on siten hieno juttu, että sillä voi kylminä iltoina tehdä matkoja Helsingistä Helsinkiin ja pitää hauskaa samalla.
 
Nyt olikin kyse noista klo 23 jälkeisistä lennoista kun kovasti puhuttiin niitä saapuvan useampia silloin, oikein ruuhkaksi asti. Ei mun mielestä siltä näytä. En haluisi henkilökohtaiselle linjalle mennä, mutta pakko todeta että sulta ei tule mitään muuta kuin valitusta jokaiseen asiaan. Mikään ei ole missään hyvin ellei sulle saada Tampereelta suoraa yhteyttä Lentoasemalle. Onneksi foorumilla on ignoramis-toiminto, niin ei tarvitse trollia lukea.

Tampere on hyvä case-esimerkki. Sama pätee luonnollisesti moneen muuhun kaupunkiin. Jollakin aikavälillä liittymälennot loppuvat ja on pakko korvata junilla.

Kehärataa on markkinoitu kovasti "valtakunnallisena" hankkeena, mutta näyttää siltä ihan kuin alunperinkin aavisteltiin että tässä tapauksessa on kyse vain retoriikasta.

Arvostaisin kovasti jos trolliksi haukkumisen sijaan perustelisit erilaisen näkemyksesi. Taitaapa olla jopa foorumin sääntöjen vastaista? Ei ainakaan kohteliasta keskustelukulttuuria. Kritiikkiin on syynä että näen näissä asioissa epäkohtia. Aika vähän jutun juurta löytyisi pelkästä asioiden ylistämisestä muutenkaan. Kritiikki on avain siihen, että etsitään parannuskohteita.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:40 ----------

Hyvin ennustettava malli olisi, jos joka toinen tunti ajettaisiin "oikea" IC-juna suoraan keskustaan ja joka toinen tunti regional-Flirt taajamajuna kehäradan kautta Tampereelle (vaiko Lahteen?). Taajamajunasta voisi sitten vaihtaa Huopalahdessa tai Tikkurilassa, jos haluaa Helsingin keskustaan.

Muuten hyvä, mutta Tampereen suunnassa pitäisi käytännössä olla tunnin vuoroväli lentoasemalta. Jos juna on juuri mennyt, seuraavan odottaminen kaksi tuntia kestää jo pidempään kuin itse matka. Se ei ole enää riittävä palvelutaso. Paunulla on nyt päiväsaikaan pääsääntöisesti tunnin vuoroväli, yöllä 1,5-2 tuntia lähes läpi yön. Toki jos ruuhkasyistä täytyy jättää muutama vuoro välistä niin se tuskin on ongelma elleivät osu juuri lentoliikenteen pääaaltoihin (eivätkä taida osua).

Sama pätenee Lahteen. Silloin ylimääräisiä kaukojunia tulisi Kehäradalle pari tunnissa lähijunien sekaan. Turun suunta kannattaisi periaatteessa hoitaa samoin, mutta siellä yksiraiteisuus aiheuttanee pullonkaulan. Tampereen tai Lahden junia voisi ajatella kytkettävän toisesta päästään Turun suunnan yhteyteen.
 
Kehärataa on markkinoitu kovasti "valtakunnallisena" hankkeena, mutta näyttää siltä ihan kuin alunperinkin aavisteltiin että tässä tapauksessa on kyse vain retoriikasta.

Nimenomaan. Hyvä myydä hanke suomalaisille "valtakunnallisena" hankkeena, mutta sitten siitä eivät saa hyötyä kui HSLn alueen asukkaat.
 
Mitä todennäköisin realiteetti on se, että ne jotka saapuvat iltayön vuoroilla, ovat suurelta osin liikematkustajia, joille ryydyttävän työ- ja matkapäivän jälkeen ei tule mieleenkään mikään muu vaihtoehto kuin taksilla kotiin ja nopeasti. Tämä tuskin muuttuu oleellisessa määrin miksikään, vaikka kehäradan junat olisi maalattu kultavärillä ja sisällä seireenit tarjoilisivat viinirypäleitä suoraan suuhun.

Vaarallinen oletus että kaikki nimenomaan haluaisivat taksin kyytiin. Tai että liikematkustaja tarkoittaa että tuhlataan tarkoituksella rahaa. Kyllä minä käytän joukkoliikennettä työmatkoillakin silloin kun se palvelee hyvin. Väsyneenäkin. Münchenissä käytän aina S-Bahnia ja Berliinissä yllättävänkin usein bussia. Pariisissa olen kulkenut RER:llä ja Lontoossa Heathrow Expressillä silloin kun on sopinut kulkemisiin. Jopa Tampereella olen saattanut lähteä kotoa Pispalasta bussilla matkalaukkuni kanssa rautatieasemalle tai linja-autoasemalle, joskaan Pirkkalan lentoasemalle mennessä tuo ei onnistu, kun matka kestäisi ihan liian pitkään ja taksilla pääsee alle varttitunnissa.

Reilu viikko sitten palasin Chicagosta: olin lähtenyt hotellista lauantaina aamupäivällä, lentänyt yön Lontooseen ja sieltä sunnuntai-iltapäivän Helsinkiin. Vantaan lentoasemalta sain autokyydin Tampereelle samalla reissulla olleelta, ja keskustasta tulin sitten kotiin Pispalaan bussilla. Vaikka olisin saanut käyttää taksiakin. Mutta matka kotiin on niin helppo bussilla kun niitä menee muutaman minuutin välein ja matka kestää reilun 10 minuuttia. Kieltämättä jet lag oli yli vuorokauden matkustamisen ja 7 aikavyöhykkeen (poikkeuksellisesti kun USA oli kesäajassa ja Eurooppa talviajassa, normaalisti on 8 aikavyöhykettä) jälkeen aika paha, väsymys painoi päälle ja mieli teki kotiin nukkumaan, mutta silti kuljin bussilla kun en viitsinyt ottaa taksia.
 
Mä olen vähän sitä mieltä, että toi kehäradan liikenne on sellainen asia, jossa pitää ymmärtää tuijottaa muutakin kuin euroja. Kun on kerran menty rata tekemään ja kun Finavia sitä markkinoikin, niin sitten sieltä lentoasemalta on kanssa tarjottava vartin vuorovälillä kulkeva yhteys aamuvarhaisesta yömyöhään. Maksoi mitä maksoi, ja matkustajamääriin tuijottamatta. Säästökohteita kyllä löytyy, jos niin tahdotaan.

Kun HSL:n mukaan sillä säästetään, että bussilinjat ajetaan lentoaseman sijaan vain Aviapoliksen asemalle, niin olisiko tässä sopiva säästökohde? Vantaan linjastosuunnitelman mukaan klo 23-1 välillä linja 415N ajaa tunnin vuorovälillä ja 562N ja 615 puolen tunnin vuorovälillä. Entäs jos näiden lähdöt (ainakin välillä 23-0, jolloin Kehärata alustavan suunnitelman mukaan liikennöi) päättäisi joko Aviapolikseen tai karsisi tuon ajan vuoroväliä ja korvaisi junilla (oli vuoroväli sitten 30 min. tai jotain muuta)? Ja jos Kehäradan liikennettä jatkettaisiin klo 1 saakka, ei linjaa 415N tarvitsisi ajaa maanantaista torstaihin ja sunnuntaisin ollenkaan.

Toisaalta, matkustajia voidaan informoida siitä, että lentoasemalta pääsee klo 23 jälkeen myös kahdella muulla bussilla 615:n lisäksi. Tosin matkustajat halutaan varmasti saada käyttämään Kehärataa, kun sen on kerran tehty, ja en näe samaan aikaan ajavien bussien markkinointia kovinkaan todennäköisenä.

Kunhan aikataulut niin junille kuin busseille julkaistaan, on mielestäni mielenkiintoista tarkastella millaista klo 23-1 välisestä liikenteestä tulee.

Terminaalin lounaispuolisella "teknisellä alueella" työskentelee rutkasti (tuhansia?) ihmisiä. Heille Aviapoliksen koillinen sisäänkäynti taitaa olla lähin ja kävelymatkan päässä.

Totta puhut, en tullut ajatelleeksi kuin eteläistä sisäänkäyntiä, josta oli puhetta ja jonka yhteyteen bussiterminaali tulee.
 
Takaisin
Ylös