Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Höpö höpö. Olen asunut pitkään tuon pysäkin läheisyydessä, enkä kyllä koskaan huomannut kuvailemaasi ilmiötä ainakaan kovin laajassa mittakaavassa. Ja aika kummallista se olisikin, kun seutulippu kuitenkin on halvempi kuin erikseen ostetut Helsingin ja Vantaan sisäiset liput. Tottakai aina on satunnaisia kulkijoita, joilla on jomman kumman kaupungin sisäinen kausilippu, mutta eipä kovin moni taida jaksaa nähdä vaivaa kävellä rajan yli pienen rahallisen säästön toivossa. Se sen sijaan on ollut hyvin yleistä jo vuodesta 1989 asti, että länsimäkeläiset kävelevät halvemman lipun takia rajan yli metrolle reilun kilometrinkin päästä vaikka liityntäbussillakin pääsisi. Tämä toki johtuu tuosta taksarajasta ja ilmiö on tuttu muuallakin taksarajan läheisyydessä.

Useimmat oli ehkä liioittelua, mutta yllättävän monikin. Ja tottakai kävelevät "halvemman lipun toivossa" jos kyse on runsaasta 50 euron erosta. Kyllä itsellänikin on vain Vantaan sisäinen, koska en muutaman kilometrin takia aio seutulippua maksaa, joka on kuitenkin n. 50 euroa enemmän per kuukausi.
 
Höpö höpö. Olen asunut pitkään tuon pysäkin läheisyydessä, enkä kyllä koskaan huomannut kuvailemaasi ilmiötä ainakaan kovin laajassa mittakaavassa. Ja aika kummallista se olisikin, kun seutulippu kuitenkin on halvempi kuin erikseen ostetut Helsingin ja Vantaan sisäiset liput. Tottakai aina on satunnaisia kulkijoita, joilla on jomman kumman kaupungin sisäinen kausilippu, mutta eipä kovin moni taida jaksaa nähdä vaivaa kävellä rajan yli pienen rahallisen säästön toivossa. Se sen sijaan on ollut hyvin yleistä jo vuodesta 1989 asti, että länsimäkeläiset kävelevät halvemman lipun takia rajan yli metrolle reilun kilometrinkin päästä vaikka liityntäbussillakin pääsisi. Tämä toki johtuu tuosta taksarajasta ja ilmiö on tuttu muuallakin taksarajan läheisyydessä.
No, itse ainakin kuulun ryhmään, joka kävelee Vantaan ensimmäiselle pysäkille Helsingin puolelta....
 
Kyllä itse tullut monet kerrat käveltyä Mellunmäestä Vantaan puolelle ja sieltä bussiin. Mutta kyse on tosiaan vuodessa pari kertaa tapahtuvasta asia.
 
Tulipahan mieleeni, kun nykyisin v53:llä voi matkustaa Vantaan sisäisellä lipulla Helsingin maksualueen yli, voiko Kehäradan junilla matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla esim. Malminkartanosta Puistolaan lentoaseman kautta?

HSL:ltä saatu vastaus: "Valitettavasti kehäradalla Helsingin sisäisellä lipulla matkustaminen esimerkiksi Malminkartanosta Puistolaan ei ole mahdollista lippukontrollin haastavuuden vuoksi."
 
HSL:ltä saatu vastaus: "Valitettavasti kehäradalla Helsingin sisäisellä lipulla matkustaminen esimerkiksi Malminkartanosta Puistolaan ei ole mahdollista lippukontrollin haastavuuden vuoksi."
Kyllä B-vyöhykettä voisi venyttää kattamaan Kehärata, kun se kattaa vastaavasti hyvin Espoota ja Länsimetroa. Järjetöntä, että Espoossa Tapiola, Leppävaara ja Matinkyläkin kuuluu B-vyöhykkeelle, kun Vantaalla lähes Helsingin puolella sijaitseva Tikkurila onkin C-vyöhykettä. Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla. Ei siis mitään parannusta nykytilanteeseen, ainoastaan korotetut lippujen hinnat.
 
Kyllä B-vyöhykettä voisi venyttää kattamaan Kehärata, kun se kattaa vastaavasti hyvin Espoota ja Länsimetroa. Järjetöntä, että Espoossa Tapiola, Leppävaara ja Matinkyläkin kuuluu B-vyöhykkeelle, kun Vantaalla lähes Helsingin puolella sijaitseva Tikkurila onkin C-vyöhykettä. Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla. Ei siis mitään parannusta nykytilanteeseen, ainoastaan korotetut lippujen hinnat.

Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä. Uhkana oli kaataa koko vyöhykemalli jos he eivät saa tahtoaan läpi. Mielestäni viimeistään sitten kun länsimetro ulottuu Kivenlahteen asti pitäisi vyöhykeraja vetää uudestaan esim niin että viimeinen B-vyöhykkeen asema lännessä olisi Urheilupuisto. Espoon sisällähän matkat olisivat yhtä halvat kuin ennen, riippumatta missä raja kulkee.

Uuttta uudessa vyöhykejaossa on ilmeisesti se että tulee mahdolliseksi ostaa yhden vyöhykkeen kertalisälippu kolmanteen viereiseen vyöhykkeeseen jos kausilippu on kahdelle vyöhykkeelle. Eli jos sulla on kautta voimassa A ja B vyöhykeillä, niin saat ostaa etukäteen tai leimata automaatissa C vyöhykkeen kerta-arvolipun niin että lippusi kattaa koko matkan A:sta C:hen. Jos jollakin on muunlaista tietoa tästä kertokoot.

Toinen juttu että junassa voit nykyisilläkin lipuilla pelata sillä lailla. Kun juna on ylittänyt kaupunkien välisen rajan ja jos kausilippu ei ole voimassa kaupungissa jonne juna siirtyi, kävelet vain automaatille ja leimaat sisäisen liikenteen arvolipun. Lainvastaista? - Kyllä, mutta mahdolliset ovat pienet jäädä kiinni.

t. Rainer
 
Kyllä B-vyöhykettä voisi venyttää kattamaan Kehärata, kun se kattaa vastaavasti hyvin Espoota ja Länsimetroa. Järjetöntä, että Espoossa Tapiola, Leppävaara ja Matinkyläkin kuuluu B-vyöhykkeelle, kun Vantaalla lähes Helsingin puolella sijaitseva Tikkurila onkin C-vyöhykettä. Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla. Ei siis mitään parannusta nykytilanteeseen, ainoastaan korotetut lippujen hinnat.

Maantieteellisestihän nuo rajojen muutokset ovat aivan perusteltuja. Tai siis, uusien maksuvyöhykkeiden rajat paljon nykyisiä kunnanrajoja tarkoituksenmukaisempia määräämään joukkoliikennematkan hintaa. Ja kyllähän luvattu vyöhykelisän palautuminen on selvä parannus nykytilanteeseen. Esimerkiksi allekirjoittaneelle helsinkiläiskautelaiselle, joka tänään matkusti kaksi matkaa ja molemmille matkoille maksoi seutulipun. Vähän tuntui turhalta, matkana Kilo-Pasila-Teollisuuskatu ja takaisin, ei kovin kamalasti kilometreinä.
 
Itse pääsen näköjään makselemaan nykyistä ryöstöhintaista lippua isomman ryöstöhinnan. Tai noh, "maksamaan".
 
Uuttta uudessa vyöhykejaossa on ilmeisesti se että tulee mahdolliseksi ostaa yhden vyöhykkeen kertalisälippu kolmanteen viereiseen vyöhykkeeseen jos kausilippu on kahdelle vyöhykkeelle.

Minusta on vähän huvittavaa että tätä markkinoidaan uutuutena ja kaarimallin "hyötynä". Aikanaan kun etäluettava matkakortti tuli, vyöhykelisää markkinoitiin myös uutuutena ja etäluettavan matkakortin "hyötynä".

Toinen juttu että junassa voit nykyisilläkin lipuilla pelata sillä lailla. Kun juna on ylittänyt kaupunkien välisen rajan ja jos kausilippu ei ole voimassa kaupungissa jonne juna siirtyi, kävelet vain automaatille ja leimaat sisäisen liikenteen arvolipun. Lainvastaista? - Kyllä, mutta mahdolliset ovat pienet jäädä kiinni.

Kiinnijäämisen mahdollisuus on tosiaan pieni, mutta ihan heti rajalla ei leimaaminen vielä onnistu. Mitä olen lukulaitteita tarkkaillut, ne näyttävät "SEU" koko rajan ylittävän asemavälin matkan.
 
Kiinnijäämisen mahdollisuus on tosiaan pieni, mutta ihan heti rajalla ei leimaaminen vielä onnistu. Mitä olen lukulaitteita tarkkaillut, ne näyttävät "SEU" koko rajan ylittävän asemavälin matkan.

Junissa ei muuten näytä, vaan viimeiselläkin asemalla näyttää sitä aluetta missä mennään sillä hetkellä. Eli Puistolan asemalla Tiksin suuntaan näyttää HEL, Tiksissä Puistolan suuntaan näyttää VAN. Busseissa kyllä näyttää raja-alueella SEU, SE2 jne.
 
Tuo leimaamiskikka ei toimi esimerkiksi pääradan nopeissa junissa (H, R, Z), koska niihin ei ole mitään asiaa sisäisillä lipuilla Pasilan pohjoispuolella. Lisäksi välillä näkee tarkastajien ajoittavan tarkastuksensa N-junissa Puistolan ja Tikkurilan välille, jossa seutulipun tulee olla voimassa. Toki kiinnijäämisriskiä voi pienentää ympäristöään tarkkailemalla.
 
Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä. Uhkana oli kaataa koko vyöhykemalli jos he eivät saa tahtoaan läpi. Mielestäni viimeistään sitten kun länsimetro ulottuu Kivenlahteen asti pitäisi vyöhykeraja vetää uudestaan esim niin että viimeinen B-vyöhykkeen asema lännessä olisi Urheilupuisto. Espoon sisällähän matkat olisivat yhtä halvat kuin ennen, riippumatta missä raja kulkee.

Käsittääkseni metromatkat ja junamatkatkin varmaan joskus kun saadaan kilpailu pelaamaan ovat varsin edullisia per matkustaja. Ja eikö vyöhykemallissa kaikilla ole ainakin B-vyöhyke?

Tästä tuleekin mieleen, että mitäpä jos koko metro ja ainakin kaupunkijunat olisivat kokonaan B-vyöhykettä? Ohjaisi välttämään varsin kalliita liityntälinjoja tai mahdollistaisi ainakin edulliset matkat keskustaan/keskustasta aluekeskuksiin.

Toinen juttu että junassa voit nykyisilläkin lipuilla pelata sillä lailla. Kun juna on ylittänyt kaupunkien välisen rajan ja jos kausilippu ei ole voimassa kaupungissa jonne juna siirtyi, kävelet vain automaatille ja leimaat sisäisen liikenteen arvolipun. Lainvastaista? - Kyllä, mutta mahdolliset ovat pienet jäädä kiinni.

t. Rainer

Kaveri oli tulossa linjalla 195 Otaniemestä Helsinkiin, jonka sisäinen lippu hänellä on. Oli ostanut kyytiin noustessaan Espoon sisäisen lipun ja smurffit iskivät rajalla. Harmitti kuulemma.
 
http://www.hs.fi/kaupunki/a1428977954226

Kehärata ei juuri nopeutakaan matkaa lentoasemalle – junat pysähtyvät kaikilla asemilla

Tulevan Kehäradan junat pysähtyvät sittenkin kaikilla asemilla. Lentokentälle ei toisin sanoen pääse kovin nopeasti, vaan matka-aika on noin 27 minuuttia Helsingin keskustasta Tikkurilan kautta ja 32 minuuttia Myyrmäen kautta.

HSL:n bussiyhteys Helsingin rautatieasemalta Helsinki-Vantaalle vie vähän alle 40 minuuttia reittioppaan mukaan. Finnairin oma suora yhteys ajaa arviolta puoli tuntia nykyisin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä.
Minusta Kehäradalla olisi Länsimetroakin suurempi syy saada vastaava poikkeus juurikin tuon takia, että epäloogisesti mm. Myyrmäki ja Tikkurila ovat eri vyöhykkeellä, vaikka niiden välillä matkustavat samat vantaalaiset. Muutenkin koko kehän hyöty sulaa, jos säästösyistä kannattaa matkustaa nykyiseen tapaan Pasilan kautta. En ajatellut maksaa edes lisävyöhykettä, jos en ole menossa C-vyöhykkeelle.

Eihän vyöhykeraja mene edes loogisesti etäisyyden mukaan, kun Tikkurila (14 km) on tosiaan siellä periferiavyöhykkeellä mutta mm. Lähderanta (14 km), Vantaankoski (14 km) ja Vuosaaren satama (14 km) ovat B-vyöhykkeellä.
Tuo leimaamiskikka ei toimi esimerkiksi pääradan nopeissa junissa (H, R, Z), koska niihin ei ole mitään asiaa sisäisillä lipuilla Pasilan pohjoispuolella. Lisäksi välillä näkee tarkastajien ajoittavan tarkastuksensa N-junissa Puistolan ja Tikkurilan välille, jossa seutulipun tulee olla voimassa. Toki kiinnijäämisriskiä voi pienentää ympäristöään tarkkailemalla.
Juuri tuon takia olisi vain kätevämpää - ja selkeämpää - että Kehärata olisi B-vyöhykkeen pohjoisreuna.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1428977954226

Kehärata ei juuri nopeutakaan matkaa lentoasemalle – junat pysähtyvät kaikilla asemilla
Näinhän se on, kumma ettei muka Kehäradalla voi ajaa edes kahta linjaa, nopeaa ja hidasta. Silti esim. Rantaradalle mahtuu neljää eri nopeusluokkaa (U/E/L, S, Y ja IC2). Tai sitten Tikkurilan-puolisko I/P-junista ajaisi vain kaukoraiteita pitkin - tilaa lisäraiteillehan on, jos kapasiteetista on pulaa. Lisäraide tarvittaisiin joka tapauksessa Helsinki-Riihimäki-kapasiteetin nostohankkeessa. Mitään en jättäisi Lentoradan varaan kaukotulevaisuuteen, HELI-rataakaan en sitoisi siihen.

Miksei muuten K-juna voisi ohittaa jatkossa Hiekkaharjua? Joko K-junat tasaisivat minuutin kauemmin Tikkurilassa, jossa vaihtuu matkustajat muutenkin, tai sitten Kehäradan junat ajettaisiin 5-6-raiteille tasaamaan lentomatkustajia kärreineen kyytiin, siinä menee aikaa väkisinkin, ja K-junat pysähtyisivät nopeasti 3- 4- raiteilla ohittaen Kehäradan junat.
 
Minusta Kehäradalla olisi Länsimetroakin suurempi syy saada vastaava poikkeus juurikin tuon takia, että epäloogisesti mm. Myyrmäki ja Tikkurila ovat eri vyöhykkeellä, vaikka niiden välillä matkustavat samat vantaalaiset. Muutenkin koko kehän hyöty sulaa, jos säästösyistä kannattaa matkustaa nykyiseen tapaan Pasilan kautta. En ajatellut maksaa edes lisävyöhykettä, jos en ole menossa C-vyöhykkeelle.
Toisaalta samalla tavalla korsolaisetkin on vantaalaisia. Ja jatkossahan pääsee BC-lipulla Myyrmäestä Tikkurilaan, kun ei tarvitse mennä A-vyöhykkeelle junaa vaihtamaan...
Ja toisaalta, minä olen asunut Myyrmäessä yli 10 vuotta, enkä muista kuin kerran sinä aikana käyneeni Tikkurilassa (pl. bussin ja junanvaihdot asemalla). Esim. Peijas on minulle paljon merkittävämpi kohde kuin Tikkurila.
 
Takaisin
Ylös