Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Eli rata löytyy mutta asema ei valmistu. Eli ajellaan Aviapolisen ja lentoaseman väliä busseilla.
http://www.metro.fi/uutiset/a1387812037756
Se siis voi valmistua ajoissakin, että älä sano asiaa ainakaan tuossa muodossa, että ei varmasti valmistu. Katselin juuri toissapäivänä LiVin julkaisemia kuvia Lentoasemalta ja asema vaikuttaisi olevan hyvällä mallilla 1.7. avajaisia varten. Nyt tuolla on enää laiturialueen viimeistely ja taideteosten asennus seinille. Ja tietenkin silloin myöhästytään, jos noita uutisessa mainuttaja kaikkia lupia ei saada kuntoon ajoissa.
Lentoasema 3.6.2015 by Liikennevirasto, on Flickr
Lentoasema 3.6.2015 by Liikennevirasto, on Flickr
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se siis voi valmistua ajoissakin, että älä sano asiaa ainakaan tuossa muodossa, että ei varmasti valmistu. Katselin juuri toissapäivänä LiVin julkaisemia kuvia Lentoasemalta ja asema vaikuttaisi olevan hyvällä mallilla 1.7. avajaisia varten. Nyt tuolla on enää laiturialueen viimeistely ja taideteosten asennus seinille. Ja tietenkin silloin myöhästytään, jos noita uutisessa mainuttaja kaikkia lupia ei saada kuntoon ajoissa.
Suomalainen lupaprosessi tuntien niin todennäköisyys on suuri.
 
Helsingin asemalla seisovassa junassa oli mitä ilmeisemmin tuleva kilvitys. Siinä oli tosiaan lentokoneen kuva ja englanniksi teksti oli ensimmäisellä rivillä Myyrmäki-Airport ja toisella rivillä Ticket sale. Suomeksi ensimmäiselle riville mahtuu vain Myyrmäki-Lentoa. Tällä kertaa kalliimpi ratkaisu on huonompi, paljon parempi olisi että lipunmyyntivaunut osoitettaisiin yksinkertaisilla metallisilla tai pahvisilla kylteillä.
 
Helsingin asemalla seisovassa junassa oli mitä ilmeisemmin tuleva kilvitys. Siinä oli tosiaan lentokoneen kuva ja englanniksi teksti oli ensimmäisellä rivillä Myyrmäki-Airport ja toisella rivillä Ticket sale. Suomeksi ensimmäiselle riville mahtuu vain Myyrmäki-Lentoa. Tällä kertaa kalliimpi ratkaisu on huonompi, paljon parempi olisi että lipunmyyntivaunut osoitettaisiin yksinkertaisilla metallisilla tai pahvisilla kylteillä.

Ei siitä lipunmyyntitekstistä kannata välittää, se kun loppuu vuoden päästä.
 
Raideyhteys Helsingin lentokentälle: M -> I&P-junien liikennöintimuutos 30.6. -> 1.7.

Ja vielä ennen kehäradan avaamista on M-junan viimeisellä vuorolla 30.6. 23:39 aikomus järjestää M-junan muistobileet (ja tämän jälkeen innokkaimmat bongarit varmaankin pari tuntia myöhemmin aamuyöllä 1.7. matkustavat ensimmäisissä uusissa P- ja I-junien vuoroissa?).
http://www.vantaansanomat.fi/artikk...ileisiin-osallistumassa-tuhansia-tunnelmoijia
https://www.facebook.com/events/776273369137829/
 
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle: M -> I&P-junien liikennöintimuutos 30.6. -> 1.7.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1434429046598.html

"Vaikuttaa koko suomeen" ja p****n marjat. :lol: Niipperistä Espoon sisäisellä linjalla 21 Leppävaaraan, josta runkolinjalla 550 Otaniemeen töihin. Näin on työmatkani kulkenut vuodesta 2009 ja näin se tulee kulkemaan Kehäradan ja Länsimetron avauduttuakin. Eli ei todellakaan vaikuta pätkääkään mun arkeeni, puhumattakaan jostain Äkäslompolon mummelin kyläkauppareissusta. :lol:
 
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle: M -> I&P-junien liikennöintimuutos 30.6. -> 1.7.


Eipä ole taas toimittaja viitsinyt paljon ottaa asioista selvää kun on lähtenyt juttua tekemään. Tässä muutama jutussa väitetty asia:

1) Lentoaseman saavutettavuus paranee merkittävästi. Kehärata mahdollistaa SUORAN raideyhteyden maakuntiin ja allegro-junalla myös Pietariin. Esimerkiksi Turkulaiset pääsevät SUORAAN junalla myös Hki-Vantaan lentoasemalle.

Tietääkseni yksikään kaukojuna ei mene lentoaseman kautta! Junamatkaan sisältyy AINA VAIHTO joko Tikkurilassa, Huopalahdessa tai Pasilassa.

3) Junayhteys lentoasemalle mahdollistaa HELPON pääsyn lentoaseman palveluihin myös niille, jotka eivät ole lähdössä lennolle. Esimerkiksi 15 000 lentoaseman ympäristössä työskentelevän henkilön työmatkat helpottuvat?

Tämä on ilmeisesti toimittajan aivan oma käsitys asiasta. Varmasti niillä helpottuu jotka sattuvat asumaan asemien läheisyydessä. Osalla taas työmatkat muuttuvat vaihdollisiksi ja kävelymatkat sekä kokonaismatka-ajat saattavat pidentyä.

5) Kehäradan ansiosta mistä tahansa Vantaan kaupunkikeskuksesta Korsosta, Koivukylästä, Kivistöstä, Aviapoliksesta, Tikkurilasta ja Myyrmäki-Martinlaakso alueelta pääsee toiseen keskukseen 15 MINUUTIN SISÄLLÄ.

Ihanko oikeasti tulen pääsemään Korsosta tai Koivukylästä tuossa ajassa Myyrmäkeen? Esimerkiksi työmatka arkisin Korsosta Myyrmäkeen, K-juna Korsosta Hiekkaharjuun klo 7.06 > 7.13. Odotusta Hiekkaharjussa 7 minuuttia, vaihto I-junaan klo 7.20 jolla perillä Myyrmäessä klo 7.42. Junamatkaan menikin siis 36 minuuttia jutussa luvatun 15 minuutin sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jutuissa toden totta oli melkoisesti asiavirheitä. Noista kannattaa aina laittaa palautetta jutun tehneelle toimittajalle. Palautteen antaminen on toimittajille erityisen tärkeää, eivätkä toimittajat ota palautetta suinkaan negatiivisesti, mikäli palaute vaan on asiallisesti kirjailtu.
 
Jutuissa toden totta oli melkoisesti asiavirheitä. Noista kannattaa aina laittaa palautetta jutun tehneelle toimittajalle. Palautteen antaminen on toimittajille erityisen tärkeää, eivätkä toimittajat ota palautetta suinkaan negatiivisesti, mikäli palaute vaan on asiallisesti kirjailtu.

Pistin kommentin melkein heti jutun ilmaannuttua IS:n sivulle tuosta ekasta väittämästä, että Turusta ja Allegrolla pääsee suoraan. Ei näköjään mennyt IS:n filttereistä läpi. Kommentti oli siis ihan kohtelias, mutta kirjoitin suoraan, että ei pidä paikkaansa. Asian on kyllä eri tavoin tuolla todennut moni muukin kommentoija, mutta juttua ei ole korjattu.

Ymmärrän kyllä hyvin, että toimittajat eivät jaksa lukea kommenttipalstaa, se kun on avoviemäri. En ole silti varma, että "kannattaa laittaa palautetta". Toimittaja on tainnut siihen menessä roiskia sivuille viisi uutta höttöjuttua tulosjohtamisen paineessa.
 
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle: M -> I&P-junien liikennöintimuutos 30.6. -> 1.7.

Eipä ole taas toimittaja viitsinyt paljon ottaa asioista selvää kun on lähtenyt juttua tekemään. Tässä muutama jutussa väitetty asia:

1) Lentoaseman saavutettavuus paranee merkittävästi. Kehärata mahdollistaa SUORAN raideyhteyden maakuntiin ja allegro-junalla myös Pietariin. Esimerkiksi Turkulaiset pääsevät SUORAAN junalla myös Hki-Vantaan lentoasemalle.

Tietääkseni yksikään kaukojuna ei mene lentoaseman kautta! Junamatkaan sisältyy AINA VAIHTO joko Tikkurilassa, Huopalahdessa tai Pasilassa.

Kyllähän Kehärata tuon mahdollistaa, tosin sellaista yhteyttä ei ole.
 
En ole silti varma, että "kannattaa laittaa palautetta". Toimittaja on tainnut siihen menessä roiskia sivuille viisi uutta höttöjuttua tulosjohtamisen paineessa.

Aivan varmasti kannattaa laittaa palautetta suoraan toimittajalle jutuista. Jos rustaat kommenttikenttään jonkun oikaisun, ei sitä varmasti oikaista seuraavan päivän lehdessä. Sen sijaan jos rustaat feedbackin suoraan toimittajalle, se voidaan jopa oikaista. Itse jonkin verran journalistin hommia tehneenä tiedän, kuinka arvokasta lukijapalaute on, suorien virheiden vinkkaamisista puhumattakaan.
 
"Kehärata" tosin vastasi minulle Facebookissa, että onhan se suora yhteys, kun samalla lipulla pääsee, vaikka vaihtamaan joutuukin. Joten tämä voi olla myös valittu tiedotuslinja.
 
Takaisin
Ylös