Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Kyllä lentoradat on haihattelua vielä kun maamme monet rataosuudet ovat sähköistämättömiä, yksiraiteisia tai nopeuksille 100-140km/h. On paljon tehtävää ennen lentoratakiitoja.
Miksi ihmeessä sähköistämättömät, yksiraiteiset tai matalan nopeuden radat estäisivät lentoradan rakentamisen? Kehäradankin rakennustyöt on kai lakkautettava siihen asti kunnes koko maan rataverkko on sähköistetty, kaksiraiteistettu ja nopeus nostettu joka radalla vähintään 200 km/h?
 
Linkki olis kiva. Vai eikö löydy sähköisenä?

Metrokioskin haihattelua, josta on ainakin uutisia ollut. En tiedä löytyykö selvitystä.

Idea on siis jatkaa lentokenttämetroa pohjoiseen. Olen ymmärtänyt, että tuota suuntaa ei enää pidetä kovin realistisena edes toista metrolinjaa lobbaavien keskuudessa, vaan Pasilasta jatkettaisiin Viikkiin ja edelleen itään. Se linjaus tukisi myös metron jatkoa Östersundomin.

Lentokenttämetron ongelma on se, että lentorata on valtakunnallisesti paljon merkittävämpi ja, ottaen huomioon lystin hinnan, sen myötä todennäköisempi. Lisäksi lentorata parantaa myös lähiliikenteen edellytyksiä pääradan kapasiteettia vapauttamalla. Ja kyllä Tuusulan lähiliikenne mahtuu sekin lentoradalle, vaikkei asemaa Tuusulassa välttämättä optimaaliseen paikkaan saadakaan.
 
Miksi ihmeessä sähköistämättömät, yksiraiteiset tai matalan nopeuden radat estäisivät lentoradan rakentamisen? Kehäradankin rakennustyöt on kai lakkautettava siihen asti kunnes koko maan rataverkko on sähköistetty, kaksiraiteistettu ja nopeus nostettu joka radalla vähintään 200 km/h?
Renne varmaankin tarkoittaa että tärkeämpiäkin hankkeita on, ei toki ole este rakentaa toista rataa lentokentälle ja sitten miettiä nykyisten kunnostamista. Mutta Kerava-HKI-Vantaa-Pasila-pikarata olisi kyllä hyvä, ainoa pysähdys Lentoaseman lisäksi pitäisi olla Maunulassa, jos sielläkään. Kehärata ei toimi nopeana yhteytenä Helsingin keskustasta tai pohjoisesta Helsinki-Vantaalle. Lisäksi FLIRT:in palvelut ovat rajalliset.

Kyllä nyt kannattaa tehdä Lentorata ja Pisara, kyllä sähköistämättömillä radoilla pääsee yhtä hyvin kiskobusseilla sen aikaa - niillä osuuksilla kun on vähemmän matkustajia ja vuorojakin.
 
Tässä Tuusula 2040 kaavoituskatsauksesta Hyrylän metron linjamäärittely.
Noita lentoratalinjauksia en edes postaa koska ne ovat täysin huonoja, eikä asemat ole lähimaillakaan siellä missä niiden pitäis. Myöskään ei tiedetä vielä onko Viinikkalan linjaus aiheellisempi. Tuusulaan ei mitenkään saa neljää lentorata-asemaa ja sitten Helsingin puolella olisi vain yksi Pasilassa? Kaksi lentorata-asemaa Tuusulassa + Pasila on myös yhtälailla. Viinikkalan linjaus ei tue kuntakeskuksen kehittämistä, nauhakaupunginosia ja lentoaseman pohjoispuolen yrityskeskittymää. Raportissa todetaan tulevaisuuden kehitystieksi rataan perustuva valinta parhaimmaksi. Metrorata tai Hyrylään linjattava lentorata. Koska Hyrylä lentoradalla on teknisesti lähes mahdoton toteuttaa, ellei lentorata yhdisty päärataan keravan pohjoispuolella, jää lähes ainoaksi vaihtoehdoksi kevytmetroyhteys. Tuusulassa on keskusteltu, että metrosta päättää HKL. Jos se rakennetaan lentoasemalle, Tuusula jatkaa sitä Hyrylään.
 

Liitetiedostot

  • 11296_Page_24.jpg
    11296_Page_24.jpg
    42.9 KB · Lukukerrat: 507
Tässä Tuusula 2040 kaavoituskatsauksesta Hyrylän metron linjamäärittely.

Näyttää puhtaalta fantasialta. Tämä ei tule toteutumaan lähimpään sataan vuoteen, koska sille ei ole realistisia edellytyksiä. Puhtaasti paikallinen hanke pikkupaikkakunnalle, paitsi että kyseessä on metro.

Lentoradan suhteen eräät näyttävät missaavan sen pointin, että se on aidosti valtakunnallinen hanke. Lentorata siinä sivussa sitten joko palvelee Hyrylää tai sitten ei. Jos palvelee niin ihan kiva, jos ei niin voi voi, mutta suuremmassa mittakaavassa asia on merkityksetön.

Jos halutaan oikeasti parantaa Tuusulan yhteyksiä niin kannattaisi harkita jotain vähän edullisempaa ratkaisua kuin sellaisen metrolinjan jatko, jonka alkupäätäkään tuskin koskaan rakennetaan. Sellaiseen ripustautuminen tarkoittaa ettei autoilulle tule olemaan vaihtoehtoja näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Sitä kai tuskin kukaan toivoo.
 
Jos halutaan oikeasti parantaa Tuusulan yhteyksiä niin kannattaisi harkita jotain vähän edullisempaa ratkaisua kuin sellaisen metrolinjan jatko, jonka alkupäätäkään tuskin koskaan rakennetaan. Sellaiseen ripustautuminen tarkoittaa ettei autoilulle tule olemaan vaihtoehtoja näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Sitä kai tuskin kukaan toivoo.

Tämä ei ehkä ole aivan vahinko.

Täytyy muistaa, että jos Tuusulasta saataisiin paremmat tai erityisesti halvemmat joukkoliikenneyhteydet pääkaupunkiseudulle, se heikentäisi monen tuusulalaispäättäjän matkakuluvähennystä verotuksessa. Kun työmatkakulut syntyvät autoilusta, mutta vähennetän julkisen hinnan mukaan, niin mitä kalliimpi julkinen, sitä parempi vähennys. Ja jos se kulkee tarpeeksi harvoin, voi päästä vähentämään autoilunkin mukaan.

En osaa sanoa, paljonko tuo on hidastanut HSL:n levittäytymistä lähikuntiin, mutta tuskin se aivan merkityksetöntä on.
 
Oikea vaihtoehto on kuitenkin kolmas, eli ei kumpaakaan. Keksitään ensin jotain, joka ei ole absurdia ja toteuttamiskelvotonta. Tuusulan voi minun puolestani pitää Nurmijärven kaverina autoihmemaana.
 
Tässä Tuusula 2040 kaavoituskatsauksesta Hyrylän metron linjamäärittely.
Noita lentoratalinjauksia en edes postaa koska ne ovat täysin huonoja, eikä asemat ole lähimaillakaan siellä missä niiden pitäis. Myöskään ei tiedetä vielä onko Viinikkalan linjaus aiheellisempi. Tuusulaan ei mitenkään saa neljää lentorata-asemaa ja sitten Helsingin puolella olisi vain yksi Pasilassa? Kaksi lentorata-asemaa Tuusulassa + Pasila on myös yhtälailla. Viinikkalan linjaus ei tue kuntakeskuksen kehittämistä, nauhakaupunginosia ja lentoaseman pohjoispuolen yrityskeskittymää. Raportissa todetaan tulevaisuuden kehitystieksi rataan perustuva valinta parhaimmaksi. Metrorata tai Hyrylään linjattava lentorata. Koska Hyrylä lentoradalla on teknisesti lähes mahdoton toteuttaa, ellei lentorata yhdisty päärataan keravan pohjoispuolella, jää lähes ainoaksi vaihtoehdoksi kevytmetroyhteys. Tuusulassa on keskusteltu, että metrosta päättää HKL. Jos se rakennetaan lentoasemalle, Tuusula jatkaa sitä Hyrylään.
Tuo on taas jotain niin käsittämätöntä puuhastelua että ei voi kuin ihmetellä. Jos tuollaisen haluaa erikseen tehdä niin miksei Kehärata - Hyrylä - Päärata paikallisjunana?
 
Tässä Tuusula 2040 kaavoituskatsauksesta Hyrylän metron linjamäärittely.Noita lentoratalinjauksia en edes postaa koska ne ovat täysin huonoja, eikä asemat ole lähimaillakaan siellä missä niiden pitäis.

Eikös tuossa metrolinjauksessakin sivuuteta Rykmentinpuisto (Tuusulan ehdottomasti suurin suunniteltu asuinalue) aika sujuvasti?
http://img411.imageshack.us/img411/3753/57546724.jpg

Myöskään ei tiedetä vielä onko Viinikkalan linjaus aiheellisempi.

Kyllä tiedetään, ei ole. On Sovittu nyt vielä jahkailee asian kanssa, mutta tulee kyllä päätymään samaan ratkaisuun kuin me asiantuntijat.

Tuusulaan ei mitenkään saa neljää lentorata-asemaa ja sitten Helsingin puolella olisi vain yksi Pasilassa? Kaksi lentorata-asemaa Tuusulassa + Pasila on myös yhtälailla.

Juu, ei tosiaankaan saa. Liikenteellinen rajoite (kaksi raidetta) huomioiden uskoisin, että lentoradalle on mahdollista rakentaa 3-4 väliasemaa välille Pasila-Hyrylä (ml. Lentoasema). Taloudellinen rajoite (näiden väliasemien, pl. Lentoasema tulisi olla kuntien 100%:sesti itsensä rahoittamia) todennäköisesti huolehtii siitä, että edes tuota määrää väliasemia ei tulla rakentamaan. .

Viinikkalan linjaus ei tue kuntakeskuksen kehittämistä, nauhakaupunginosia ja lentoaseman pohjoispuolen yrityskeskittymää.

Näiden Liikenneviraston Klubiaskin kanteen hahmottelemien suunnitelmien mukaan juurikin Viinikkalan linjaus osuisi aika onnistuneesti kuntakeskuksen ja Rykmentinpuiston välimaastoon. Mitä taas tulee nauhakaupunginosiin, niin aika vahvasti se Tuusulan metrokin kiertää asutuksellisesti vahvimman tulevaisuuden nauhan (Rykmentinpuiston). Tämä nyt on siinä mielessä turhaa pohdintaa, että linjaukset ovat tällä hetkellä tosiaan vain alustavia hahmotelmia, ja metron sekä Viinikkalan lentoratalinjauksen osalta sellaisiksi jäävätkin. Lentoradan lentoasemalinjausvaihtoehdon kanssa suunnittelijoilla on vielä tosiaankin petrattavaa, mutta eiköhän nämä nykyiset hahmotelmat ole kuitenkin vielä tasolla "sinnepäin".
http://img809.imageshack.us/img809/2369/56916835.jpg

Koska Hyrylä lentoradalla on teknisesti lähes mahdoton toteuttaa, ellei lentorata yhdisty päärataan keravan pohjoispuolella, jää lähes ainoaksi vaihtoehdoksi kevytmetroyhteys.

Ei lentorataa ole suunniteltukaan yhdistettävän päärataan Keravan (aseman) eteläpuolella. Tai siis onhan siitäkin hahmotelmia, mutta mikään kovin vahva vaihtoehto tämä ei ole, luulisin.

Pistetään nyt vielä yksi "selkeä" kuva liitteeksi Liikenneviraston kustannusarvailuista eri linjausvaihtoehtojen välillä (varmaan raportti ollutkin jo aikaisemmin täällä). Tuo Järvenpään pohjoispuoleinen vaihtoehto vaikuttaisi suhteellisen houkuttelevalta noin kustannusmielessä, mutta henkilökohtaisesti taidan kuitenkin kallistua vaihtoehdon 437/460 kannalle.
http://img651.imageshack.us/img651/350/99685020.jpg
 
Rykmentinpuistoa on lähdetty kaavoittamaan anneksion pelossa. Kutakuinkin Rykmentinpuisto on lähiajan hanke. Hyrylän metron varrelle kaavoitettava on tulevaisuuden hanke. Hyrylän metron noin 4:lle aseman seudulle valmistuisi kodit 30 000 asukkaalle.

Lentokenttäpikaradasta ei ole Tuusulan paikallisliikenneradaksi. Parhain palvelu ja saavutettavuus saadaan metrolla. Metrolla saadaan myös parhaat yhteydet muualle pääkaupunkiseudulle.

Vantaanportista on muodostumassa tärkeä keskus pääkaupunkisedulla, ja sinne suuntaan ollaan kaavoittamassa koteja kymmenille tuhansille, ja kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Helsingin keskusta ja Pasila ovat myös tärkeitä keskuksia, mutta Aviapoliksen alue on tulossa vauhdilla. On vain luontevaa että sinne pääsee paikallisradoilla etelästä, pohjoisesta, idästä ja lännestä.

Lentorata palvelee huonosti pääkaupunkiseudun alueita, koska lentoradalla ei voi liikennöidä tiheää metromaista liikennettä, mikä taasen onnistuu kehäradalla ja toisella metrolinjalla. Toinen metrolinja tulee, ja se ei siinä paljoa paina jos RHK avaa aseman jonnekin Tuusulan pöpelikköön. Pääradalta ja rantaradalta löytyy useita asemaseisakkeita keskellä metsää.

Tässä näitä Tuusulan hahmotelmia.
 

Liitetiedostot

  • 11296_Page_25.jpg
    11296_Page_25.jpg
    44.9 KB · Lukukerrat: 438
  • 11296_Page_26.jpg
    11296_Page_26.jpg
    44.1 KB · Lukukerrat: 447
  • 11296_Page_27.jpg
    11296_Page_27.jpg
    44.2 KB · Lukukerrat: 450
  • 11296_Page_28.jpg
    11296_Page_28.jpg
    45.4 KB · Lukukerrat: 429
  • 11296_Page_29.jpg
    11296_Page_29.jpg
    45.3 KB · Lukukerrat: 298
  • tuusulametro.jpg
    tuusulametro.jpg
    59.6 KB · Lukukerrat: 427
Lentorata palvelee huonosti pääkaupunkiseudun alueita, koska lentoradalla ei voi liikennöidä tiheää metromaista liikennettä, mikä taasen onnistuu kehäradalla ja toisella metrolinjalla. Toinen metrolinja tulee, ja se ei siinä paljoa paina jos RHK avaa aseman jonnekin Tuusulan pöpelikköön. Pääradalta ja rantaradalta löytyy useita asemaseisakkeita keskellä metsää.
Se jotenkin antaa ammattitaitoisen kuvan että noissa Tuusulan prujuissa rataetäisyydet on kilometreinä eikä minuutteina. :)

Avustetaan:
- Vartti. Hyrylä - Lentokenttä - Pasila - Rautatieasema lentoradalla
- Kaksi varttia. Joku Tuusulan paikkallisjunasemista - Kehärata - Tikkurila - Pasila - Rautatientori..
- Kolme varttia. Joku Tuusulan metroasemista - Lentoasema - Maunula - Pasila - Kamppi.

Sitä kuinka paljon tuossa kilpailussa vuoroväli lohduttaa voi havannoida vaikka Keravan asemalla, ihan vinkkinä että paikalliset ei täytä K-junaa.
 
Höpö höpö. Matka-aika toisella metrolinjalla Hyrylästä Keskustaan olisi reilu 20min.
 
Höpö höpö. Matka-aika toisella metrolinjalla Hyrylästä Keskustaan olisi reilu 20min.

Googlemapsin etäisyystuokalulla arvioiden Kampista tulisi Hyrylään aika tasan 30km (tuo 20-25km lienee joko etäisyys Pasilaan, tai sitten linnuntietä, joka on noin 27km).

Jos oletetaan metron linjanopeudeksi rantametron tapaan noin 40km/h, sillä menisi aika tasan kolme varttia. Tätä nopeampaan toki pääsee, jos asemia rakennetaan vain se 3-4 mitä lentoradallekin tulisi, mutta silloin metrossa on aika vähän järkeä.

Ja 20min edellyttäisi 90km/h linjanopeutta. En jaksa nyt laskea auki, mutta tuohon tarvitaan jo Flirtti eikä mikään metro tai pikaratikka, eikä pysäkkejäkään saa olla kuin muutama.
 
Takaisin
Ylös