Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Vs: Pohjoinen metrolinja vs Pisara

Minusta päärata lentoaseman kautta on hyvin luonnollinen vaihtoehto.

Hankkeen ominaispiirteitä

1) Rata vapauttaa nykyiseltä pääradalta kapasiteettia lähiliikennekäyttöön

2) Lentoaseman Etelä-Suomen liityntäliikenne siirtyy raiteille. (Lentoasema-Vihti rata liittyy myös tähän.)

3) Nopeiden junien uusi rata Pasilan ja Keravan välillä on osa Etelä-Suomen nykyistä nopeampaa junaverkkoa.

4) Lentoaseman ja helsingin keskustan välinen nykyistä nopeampi yhteys on oikeastaan muun hankkeen sivutuote.
 
Vs: Pohjoinen metrolinja vs Pisara

Tuusulanväylän käyttäminen osittain myös ratikan käytävänä on muutamissa ketjun viestiessä perusteltu jo riittävästi, mutta OMP ihmetteli miksi ratikka kulkee R-aseman ja Pasilan välillä rautiekäytävässä. Nopeuden takia, Kallion tai Töölön kautta kiemurtelu lisäisi kohtuuttomasti ajoaikaa. Sitäpaitsi kyseisiä alueita palvellaan hyvin jo tiivillä ratikkaverkostolla.

Niin. Kuten toisessa ketjussa jo mainitsin, kyse ei ole ollenkaan siitä, ettenkö ymmärtäisi mistä tuo linjaus johtuu. Sen sijaan kyse on siitä, että kuinka kannattavaa on ryhtyä puuhaamaan pikaratikkaa, joka häviää nopeudessa ja käytännöllisyydessä junalle.

Lisäksi täytyy muistaa, että kaikki tuon pohjoisen ratikkalinjan käyttäjät eivät ole matkalla Helsingin keskustaan tai sieltä pois, joten vaihtoyhteyksien helppous tulisi olla myös tärkeä osatekijä.

Olen edelleenkin sillä kannalla, että nopea junayhteys Lentoasemalle on parempi vaihtoehto kuin mikään pikaratikka, joka kyntää puolet matkasta asutuksen ulottumattomissa pystymättä siltikään junamaiseen nopeuteen. Pikaratikka on tarkoitettu urbaaniin ympäristöön, suhteellisen tiheillä pysäkkiväleillä asutuksen keskelle, sinne missä ihmiset ovat, ja sellaiseen ympäristöön se kannattaa pääkaupunkiseudullakin ensisijaisesti toteuttaa.
 
Puhuin aiemmin kehäradan linjauksesta. Luin kuitenkin erään kirjoituksen mahdollisesta Vantaan poikittaisratikasta, joka kulkisi Myyrmäestä Jumbon kautta Tikkurilaan. Tästä viisastuneena luulisin että järkevin ratkaisu koko raideliikenteen laajentamiselle olisi seuraava: Eli Töölön metro Pasilaan ja siitä edelleen Lentokentälle, ei varmaan tarvitse kauheasti perusteluja, suorin ja nopein. Sitten tämä kehärata voitaisiin korvata ihan pelkästään pikaratikalla, TramVantaa vaikkapa. Myyrmäki - Kaivoksela - Viherkumpu - Vantaanlaakso - Ylästö - Pakkala - Vantaanportti - Tikkurilantie - Viertola - Tikkurila. Ja tästä ehkä vielä jatko Mellunmäkeen linjaa: Kuninkaala - Hakunila - Jakomäki - Rajakylä - Länsimäki - Mellunmäen metroasema.

Raskas raideliikenne kannattaa oikeastaan vain, jos se suuntautuu Helsingin keskustaa kohti. Vantaan poikittaisyhteys on kuitenkin niin tarpeellinen, että pikaratikka tulisi varmasti bussiliikennettä edullisemmaksi ajan saatossa. Sekä pienentäisi matka-aikaa, mikäli raitiotie kulkisi eristetysti muusta liikenteestä. Se on mahdollista Vantaalla, tilaa on. Ja se lentomelupreeria jonne kehärata on suunniteltu, pikaratikalla päästäisiin palvelemaan jo olemassa olevia asuinalueita, kuten ehdotin kehäradan linjauksen muutoksessa. Mutta pikaratikka olisi näin jälkiviisaana ehkä se paras ratkaisu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eli Töölön metro Pasilaan ja siitä edelleen Lentokentälle, ei varmaan tarvitse kauheasti perusteluja, suorin ja nopein. Sitten tämä kehärata voitaisiin korvata ihan pelkästään pikaratikalla, [...]
Raskas raideliikenne kannattaa oikeastaan vain, jos se suuntautuu Helsingin keskustaa kohti.

Kehäradan korvaaminen pikaratikalla on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta tuota kommenttia metro vs. raskas raideliikenne en ymmärrä.

Jos halutaan nopea yhteys lentoasemalle, niin pääradan oikaisu tarjoaa kaikkein nopeimman vaihtoehdon, jolla on lisäksi muita etuja (lentoliikenteen ja junaliikenteen yhteinen hubi, vähintään puolivaltakunnallinen vaikuttavuus).

Mikä logiikka nostaisi Töölön metron paremmaksi hankkeeksi kuin pääradan oikaisu? Erityisesti jos perusteena käytetään nopeutta? Minusta tämä ei ole "perusteluja ei tarvita" -tyyppinen juttu. Olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan riittävän pitävät perustelut.

Petteri tuossa yllä summasi pääradan oikaisun edut mielestäni aika hyvin.
 
Jos halutaan nopea yhteys lentoasemalle, niin pääradan oikaisu tarjoaa kaikkein nopeimman vaihtoehdon, jolla on lisäksi muita etuja (lentoliikenteen ja junaliikenteen yhteinen hubi, vähintään puolivaltakunnallinen vaikuttavuus).

Mikä logiikka nostaisi Töölön metron paremmaksi hankkeeksi kuin pääradan oikaisu?

En ole tietääkseni verrannut metroa mihinkään pääradan oikaisuun. Minulle on aivan sama oikaistaanko päärata lentokentän kautta, ei se pohjoismetroa silti kumoa. Kulkeehan kaupunkiratakin nykyisen pääradan vieressä, metron tilalla on vain lähijuna. Ai että kaikki käyttäisivät sitten IC:tä lentokentälle, eikä kukaan käyttäisi metroa. No kyllä harva ainakaan matkustaa Tikkurilasta tai Espoosta nykyäänkään IC:llä Helsinkiin, vaikka se on paljonkin nopeampi. IC palvelee muuta Suomea siis.

Tottakai pääradan oikaisu lentokentän kautta olisi se kirsikka kakun päälle.

Älä muuten jaksa käyttää noita "hubi" sanoja, kirjoita mieluiten selvää suomea.
 
Minulle on aivan sama oikaistaanko päärata lentokentän kautta, ei se pohjoismetroa silti kumoa. [...] Tottakai pääradan oikaisu lentokentän kautta olisi se kirsikka kakun päälle.

Nöyrä kysymys: miksi ei kumoa? Perusteltu mielipide tästä olisi arvokkaampi kuin kategorinen perustelematon kommentti. Samaa rahaa kumpaankin käytetään, kysymys on priorisoinnista.

Ai että kaikki käyttäisivät sitten IC:tä lentokentälle, eikä kukaan käyttäisi metroa. No kyllä harva ainakaan matkustaa Tikkurilasta tai Espoosta nykyäänkään IC:llä Helsinkiin, vaikka se on paljonkin nopeampi. IC palvelee muuta Suomea siis.

No eipä tietenkään vaan siinä ajettaisiin myös lähiliikennettä jollakin tavalla. En ole asiantuntija, joten turha lähteä spekuloimaan miten, mutta vaihtoehtoja olisi ainakin ajaa tulevaisuudessa suunnitellut Helsinki-Tampere -lähijunat (samoin kuin Helsinki-Lahti -lähijunat) lentoaseman kautta siten että vuorotiheys päärautatieaseman ja lentoaseman välillä nousisi riittävälle tasolle. Tarvittaessa täydentämässä vuoroväliä voitaisiin ajaa Helsinki-lentoasema -vuoroja.

Riittävä vuoroväli olisi mahdollisesti 15 minuuttia (muistaakseni Heathrow Express ajaa tällä vuorovälillä, en tosin ole ihan varma, ja aika samansuuntainen taitaa olla Arlanda Express). Jos oikein komeasti ajateltaisiin niin voitaisiin perustaa erillinen Helsinki-Vantaa Express -yhteys, mutta varmaan säästeliäämmin päästäisiin liikkeelle pääosin lomittamalla pidemmälle jatkavia lähiliikenteen vuoroja sopivasti. Joku fiksumpi voisi halutessaan esittää suunnitelman miten liikennöinti hoituisi.

Toki kaikki IC:t ja Pendolinot pitäisi ajaa lentoaseman kautta, jotta yhteydet Helsingin ulkopuolelta lentoasemalle toimisivat mahdollisimman hyvin.

Älä muuten jaksa käyttää noita "hubi" sanoja, kirjoita mieluiten selvää suomea.

Saat vapaasti ehdottaa soveliasta suomenkielistä termiä sen tilalle. Minulle hubi on selkeää suomea ja ihan jokapäiväinen termi, vaikka onkin käännöslaina. Ei se kai erityisen elegantti sana ole, mutta toimii ihan hyvin ja ytimekkäästi omassa käyttötarkoituksessaan. Saapa nähdä missä vaiheessa se löytää tiensä suomen sanakirjoihin.
 
Nöyrä kysymys: miksi ei kumoa? Perusteltu mielipide tästä olisi arvokkaampi kuin kategorinen perustelematon kommentti. Samaa rahaa kumpaankin käytetään, kysymys on priorisoinnista.

.......
No eipä tietenkään vaan siinä ajettaisiin myös lähiliikennettä jollakin tavalla.

Niinpä niin, perustelit alemmassa lauseessa sen jo itse. Mutta mielestäni kerroin jo myös oman perusteluni, eli sen että metro olisi tässä vaihtoehdossani se "lähiliikenne jollakin tavalla". Perusteluni siis löytyy kirjoituksissani monesti vasta seuraavasta lauseesta, kun sille löytyy sopiva asiayhteys.

Ai niin, sille hubi sanalle voisin keksiä suomenkielisen vastineen, jos ensin kertoisit mitä se tarkoittaa suomeksi. Hmm, pohdintaa, yhteinen hubi... Mahtaako se tarkoittaa yhteistä aluetta, yhteistä toimintaa, yhteistä harrastusta, yhteistä kiinnostuksen kohdetta, vai mitä. No menee ehkä jo aiheen sivuun...
 
Viimeksi muokattu:
No eipä tietenkään vaan siinä ajettaisiin myös lähiliikennettä jollakin tavalla. En ole asiantuntija, joten turha lähteä spekuloimaan miten, mutta vaihtoehtoja olisi ainakin ajaa tulevaisuudessa suunnitellut Helsinki-Tampere -lähijunat (samoin kuin Helsinki-Lahti -lähijunat) lentoaseman kautta siten että vuorotiheys päärautatieaseman ja lentoaseman välillä nousisi riittävälle tasolle. Tarvittaessa täydentämässä vuoroväliä voitaisiin ajaa Helsinki-lentoasema -vuoroja.

Minun mielessä on koko ajan ollut eräänlaisena itsestäänselvyytenä, että jos pääradan oikaisu toteutetaan, sillä ajettaisiin Lentokenttä-Express -vuoroja, joita saisi käyttää vain lentomatkustajat. Pysäkit: Helsinki - Pasila - Lentoasema. Sekä Helsingin että Pasilan asemilla olisi eräänlaiset lentoaseman haarakonttorit, joissa voisi ostaa lippuja, tehdä lähtöselvityksen ja luovuttaa matkatavarat. Passintarkastus voisi tapahtua lentokenttäjunissa. Pääkaupunkiseudulta tulevan lentomatkustajan ja lähiliikenteen käyttäjän tarpeet ovat niin erilaisia, että niitä ei kannata toteuttaa samalta pohjalta alun perinkään.

Sitten jää lentokentän ja Aviapoliksen oma liikennetarve, eli ne kaikki ihmiset, jotka käyvät siellä töissä tai asioivat. Lentokentän seutu on itsessään merkittävä työpaikka-alue. Sen tarpeen hoitaa joko Marja-rata tai pikaraitiotie. Toki näiltäkin kannattaa järjestää toimiva yhteys lentoasemalle, mutta lähtökohtaisesti lentomatkustajat tulevat joko Helsingin pääasemalle (ulkomaalaiset jotka palaavat lentäen koteihinsa erityisesti), Pasilaan (joukkoliikennettä käyttävät paikalliset) tai sitten suoraan lentokentälle (autoilevat tai sitten muualta Suomesta junilla tulevat).
 
Minun mielessä on koko ajan ollut eräänlaisena itsestäänselvyytenä, että jos pääradan oikaisu toteutetaan, sillä ajettaisiin Lentokenttä-Express -vuoroja, joita saisi käyttää vain lentomatkustajat. Pysäkit: Helsinki - Pasila - Lentoasema. Sekä Helsingin että Pasilan asemilla olisi eräänlaiset lentoaseman haarakonttorit, joissa voisi ostaa lippuja, tehdä lähtöselvityksen ja luovuttaa matkatavarat. Passintarkastus voisi tapahtua lentokenttäjunissa. Pääkaupunkiseudulta tulevan lentomatkustajan ja lähiliikenteen käyttäjän tarpeet ovat niin erilaisia, että niitä ei kannata toteuttaa samalta pohjalta alun perinkään.

Tämä lentoasemaexpress on kyllä komea vaihtoehto, mutta olisiko se taloudellisesti kannattavaa liikennöintiä? Euroopan isoilla kentillä se on tosiasia, mutta esim. melko isossa Brysselissä ei ole erillistä lentoasemaexpressiä vaan junat ovat ne samat kuin kaikille muillekin, vaikka joidenkin vuorojen nimissä jotain lentokenttään viittaavaa muistaakseni onkin.

Käytännössä matkustamista ei voisi tai varmaan edes kannattaisi kieltää muiltakaan kuin lentomatkustajilta, ja cityterminaalit ovat olleet turvallisuussyistä pahassa vastatuulessa viime vuosina -- vaikka käteviä ovatkin.

Itse odotan, että voisin vielä joskus kirjata matkatavarani lennolle jo Tampereen rautatieasemalla, mutta tämä edellyttäisi kyllä jo toimia VR:ltäkin, kun Pendolinoissa ei tällä hetkellä kulje rahti mukana.
 
Itse odotan, että voisin vielä joskus kirjata matkatavarani lennolle jo Tampereen rautatieasemalla, mutta tämä edellyttäisi kyllä jo toimia VR:ltäkin, kun Pendolinoissa ei tällä hetkellä kulje rahti mukana.
Kunhan vapaa pääsy rataverkolle vain saadaan aikaiseksi, tämä on mahdollista VR Oy:stä riippumatta. Esim. Finnair voi tehdä sopimuksen vaikka Janin junat Oy:n kanssa. Ja koska Janin junat Oy on halukas palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin saadakseen paljon asiakkaita, se järjestää tämän palvelun mieluusti. Matkustajat voivat sitten valita vapaasti, kantavatko kapsäkkinsä itse Pendolinoissa lisähinnalla vain antavatko kantamuksensa kuljetusliikkeen hoitoon ilman eri maksua jo Tampereella.

Niillä Pendolinoasiakkailla on tietenkin kiire ja ne tarvitsevat nopean yhteyden kentälle, jotta siellä jää aikaa check-iniin ja laukkujen luovutukseen. Janin palvelujunalla ei ole niin kiire. Se voi lähteä Pendon jälkeen ja tulla perille vielä myöhemmin Pendon saavuttua. :)

Antero
 
Minun mielessä on koko ajan ollut eräänlaisena itsestäänselvyytenä, että jos pääradan oikaisu toteutetaan, sillä ajettaisiin Lentokenttä-Express -vuoroja

Lentokenttä-Express -vuoroja voisi ajaa jo kehärataakin pitkin, jos kehäradalle tehtäisiin (eritasoinen) yhteys pääradan kaukoliikenneraiteilta. Sitä selviteltiinkin silloin, kun mietittiin, pitääkö yhteyttä kaukoliikenneraiteilta rakentaa. Ongelmaksi tuli, että pelkkiä lentomatkustajia varten ei kannata ajaa junaa kovin usein, vaan vuoroväli olisi luokkaa 30 min. Sitten taas usein on nopeampaa mennä normaalilla kehäradan paikallisjunalla kuin odotella seuraavaa Expressiä. Jos Express vielä yleiseurooppalaiseen tyyliin hinnoiteltaisiin pilviin, valitsisivat omalla rahalla matkustavat ennemmin normaalit paikallisjunat jo ihan hinnan takia.
 
Aina toisinaan pääsee Helsinki-Vantaallakin siirtymään lähtöportilta bussikyydillä koneeseen. Voisiko Cityterminaalin toiminnan hahmottaa myös samalla ajatuksella, että lähtöselvitetyt ja turvatarkastetut lentomatkustajat kuljetetaan Cityterminaalista bussilla suoraan koneelle asti? Aikataulutettu yhteys helpottaisi matkailijan perushuolta siitä, milloin on oikea aika lähteä keskikaupungilta lentokenttää kohti.

Lentokentällä matkustajan ainoa tehtävä olisi siirtyä linja-autosta koneeseen. Lentoasemalle johtavan radan valmistuttua tämä viimeinen vaihe voi olla vaikeampi toteuttaa. Mutta rataa odotellessa olisi mielenkiintoisen välivaiheen aika.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko Cityterminaalin toiminnan hahmottaa myös samalla ajatuksella, että lähtöselvitetyt ja turvatarkastetut lentomatkustajat kuljetetaan Cityterminaalista bussilla suoraan koneelle asti?

Mitään en tiedä, mutta pelkään että kenttäalueelle ei tieliikenteessä olevilla busseilla ole mitään asiaa. Tunteeko joku paremmin lakeja ynnä määräyksiä?

- Janne
 
Mitään en tiedä, mutta pelkään että kenttäalueelle ei tieliikenteessä olevilla busseilla ole mitään asiaa. Tunteeko joku paremmin lakeja ynnä määräyksiä?


Sen verran mitä olen kuullut lentokoneiden parissa työskentelevältä kaveriltani niin lentokentällä ajamiseen vaaditaan jonkinsortin erikoiskoulutus ja ajoneuvoissa on oltava aina kesärenkaat.
 
Takaisin
Ylös