Sivu 107 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 72747678797103104105106107108109110111117127 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1591-1605/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #1591
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Huopalahdessa ns. kolmioraiteelle on erittäin huonot mahdollisuudet, mutta mahdollisuuksia on, tosin vain Huopalahden aseman pohjoispuolella, ei eteläpuolella, eli onko ohjausvaunullinen juna ja suunnan kääntyminen sittenkin parempi kuin mahdollinen kolmioraide Huopalahdessa?

    Huopalahteen kolmioraiteen siis saisi erittäin pienillä kaarresäteillä olevilla silloilla.

    Muistaakseni Martinlaakson radan erkanemiskohdassa on aikoinaan tehty/jätetty mahdollisuuksia eritaso-laajennuksille.

    Martinlaaksonrata on vain Flirt (+ muu lähijunakalusto) kelvollinen, kaukojunia ei sillä voi ajaa. Itse kehäradan kaukojunakelpoisuutta en nyt muista, enkä jaksa tarkistaa dokumenteista, mutta vaikka se olisi, niin Martinlaaksonrata ei edelleenkään ole.

    Hiekkaharjussa on kolmioraiteelle varaus kaavoissa, tai ainakin parhaan tietoni mukaan varausta ei ole poistettu.

    Mielestäni ei ole mitenkään lainkaan poissuljettua, eikä laisinkaan huono palveluehdotus, että Turusta sekä Tampereelta kulkisi nopeat Flirt-junat IC/etc. vertaisilla pysähdyksillä aamuisin ja iltaisin HEL/VAN lentoasemalle/lentoasemalta, kolmioraiteilla tai ohjausvaunuilla kääntäen. Tällaista palvelua voisi ainakin kokeilla kysynnän selvittämiseksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Mitä tarkoitat tällä, ettei se ole ongelma? Sitä, että reitin ei ole pakko olla sama kuin kartassa, vai sitä, että karttaan piirretty reitti ei ole ongelma? Vai jotain muuta?
    Tarkoitan, että Olympiakylän linjaus maankäytön yhteiskäyttötunnelissa ei ole lentoradan kannalta ongelma.

    Jos kaukojunat eivät mutkaisi Olympiakylästä, vaihtoehtoja riittää - jotta maankäytön yhteiskäyttötunneli voisi toteutua. Sitä siis tarkoitan, että Olympiakylän metro/pikaraitio-tunneli ei ole ongelma lentoradan ja metron/pikaraition yhteiskäyttötunnelille.

    Esimerkiksi tässä ratkaisu: Maankäytön yhteiskäyttötunnelissa Olympiakylän osuudella ei kulje kaukojunia, vaan ratkaisuksi valitaan joko i) Pasilan asemalta pintarata Ilmalan varikon kautta Pohjois-Pasilaan jossa lentorata yhtyy maankäytön yhteiskäyttötunneliin, tai, ii) Pasilan asemalta tunneli Ilmalan varikon alta Pohjois-Pasilaan jossa lentorata yhtyy maankäytön yhteiskäyttötunneliin.

    Nyt tulisi keskusteluun nostaa nykyisen virallisen lentoratahahmotelman rinnalle vaihtoehtoja, jotta lentorata ei lykkääntyisi 2050+ ajankohtaisuudelle.
    Tietysti edelleen vaihtoehtona ja vaarana on ettei koko 'lentorataa' tule laisinkaan.

    Lentoradalle on vaihtoehtoja, jotka toteuttavat myös itse lentoradan, mutta tässä kaikki:

    * erillinen suora rata, pasilasta-hel/van-kerava, ns. nykyinen suunnitelma, kallein ja hyödyiltään vähäisin.
    * säästörata, lyhyempi suorahko rata, edullisempi mutta hyödyiltään vähäinen.
    * maankäytön yhteiskäyttörata, hyödyiltään paras ratkaisu.

    Nostaisin keskusteluun myös ns. Klaukkalan tai Nurmijärven radan, joka voisi toimia uutena kasvualueena pääkaupunkiseudulle, lähiliikenteen ja kaukoliikenteen ratana, mahdollistaen myöskin vaihtoehdon ja varayhteyden pääradalle, sekä mahdollistaisi linkin lentoradan haaralle ELSA-radan suuntaan.

    Seuraavasti: Pääradan erkaneminen Hyvinkäältä Rajamäen kautta Nurmijärven Kirkonkylälle ja sieltä Klaukkalaan, josta lähiliikenneratayhteys Vantaankoskelle ja kaukojunayhteys lentokentälle, josta lentoaseman ja Pasilan eli lentoradan kautta Helsinkiin.

    Klaukkalan/Nurmijärven rata Hyvinkään ja Klaukkalan välillä kaukojunakelpoinen, näin syntyy lentoradalta linkki ELSA:n suuntaan, sekä myöskin mahdollistaa vaihtoehtoisen kaavoitusratkaisun Helsinki-Karkkila-Forssa-Pori -radalle, jolloin Porin radan ainoaksi kaavoitusvaihtoehdoksi ei jää ELSA/Nummelasta erkaantuminen. Klaukkalan/Nurmijärven radan avulla päästäisiin eroon siitä tosiseikasta, ettei Martinlaakson rata ole kaukoliikennekelpoinen.

    Huom! Nurmijärvi on yli 40 000 asukkaan kunta, ainoa joka ei käytä itsestään kaupunki -nimitystä.


    Ratojen sijainnit ovat viittellisiä ja suuntaa-antavia.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.05.2013 kello 15:24. Syy: iso kuva linkiksi

  2. #1592

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Martinlaaksonrata on vain Flirt (+ muu lähijunakalusto) kelvollinen, kaukojunia ei sillä voi ajaa. Itse kehäradan kaukojunakelpoisuutta en nyt muista, enkä jaksa tarkistaa dokumenteista, mutta vaikka se olisi, niin Martinlaaksonrata ei edelleenkään ole.
    Mihin tämä perustuu? Todellisuudessa siellä on ajettu tavarajuniakin, ja ihan lähiaikoina Dv12-vetoisia työjunia.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mielestäni ei ole mitenkään lainkaan poissuljettua, eikä laisinkaan huono palveluehdotus, että Turusta sekä Tampereelta kulkisi nopeat Flirt-junat IC/etc. vertaisilla pysähdyksillä aamuisin ja iltaisin HEL/VAN lentoasemalle/lentoasemalta, kolmioraiteilla tai ohjausvaunuilla kääntäen.
    Se Lentoaseman suora juna vie yhden Helsinkiin suuntaavan junan paikan - etenkin Turun suunnalla, jossa rata on yksiraiteinen, ja siten hyvin pitkälti junien kulkuajankohdat ovat keskenään kiinteät. Tässä junassa pitäisi olla enemmän Lentoasemalle kuin Helsingin keskustaan meneviä matkustajia, jotta suora yhteys olisi perusteltu. Veikkaanpa kuitenkin, että millä tahansa ajankohdalla Helsingin keskustaan meneviä on enemmän. Ja sama toki toiseenkin suuntaan.

  3. #1593
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Mihin tämä perustuu? Todellisuudessa siellä on ajettu tavarajuniakin, ja ihan lähiaikoina Dv12-vetoisia työjunia.
    Ikivanhoihin Jtt:ihin todennäköisesti. Aikanaan Mrl-radalla oli todellakin lähes kaiken kaluston käyttö kielletty, paitsi erikseen listatun. Sallittuja olivat mm. Sm1 - 2, Dm8 - 9, Dv15 (ja muistaakseni muutkin Vemput + myöhemmin myös Dv12) sekä pieni joukko erilaisia tavaravaunuja. Syynä oli silloiset korkeat laiturit ja niissä olleet rakenteet. Alkuperäinen kirjoittaja ei ehkä ole noteerannut vuosien saatossa tapahtuineita muutoksia...

  4. #1594
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    No tuota, Martinlaakson radalla ei voi IC ja Pendolinokalustoa ajaa.

    Turusta ja Tampereelta HEL/VAN, sekä takaisinpäin, kulkevat aamu- ja iltaFlirtit tietenkin olisi hyvä olla yhteys Pasilan ja Helsingin keskustaan, se onnistuisi kevytmetropikaraitiolla. Tosin nyt sitä ei ole. Ja maankäytön yhteiskäyttölinjassa tulee se lentoratakin. Ollaanko pattitilanteessa? No lentoratahan menee pääradalle eli Turun suunnnan ongelma on niin kauan kunnes lentroradalta rakennetaan linkki ELSAlle. Mutta tämän hetkisessä tilanteessa kysynnän selvittäminen ja kysynnän synnyttäminen -kokeilu voisi olla ihan luonteva palveluehdotus. Harmi että Turkuun menee vain yksi mutkainen raide. ELSA olisi pitänyt rakentaa aikoja sitten, tai vaikka heti moottoritien jälkeen tai samaan aikaan moottoritien kanssa.

  5. #1595
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No tuota, Martinlaakson radalla ei voi IC ja Pendolinokalustoa ajaa.
    Mikään ei estä Pendoilla tai IC-kalustolla ajoa Vantaankoskelle jos joku sinne junan vaikka tilaisi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.05.2013 kello 20:54. Syy: lyhennetty lainausta

  6. #1596
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    No se on lähiliikennerata ja vilkkaassa käytössä. Lisäksi on Huopalahden vilkas raideliittymä. Eikä Martinlaakson rata lentoradaksi muutu vaikka siellä ajaisi resiinalla. Ja Martinlaakson radalla on ihan oikeita geometrisiä esteitä pikajunakalustolle. Martinlaakson rata on rakennettu metroradan tapaan.

    Miksi pitää sotkea keskustelu joillain asiaankuulumattomilla nyansseilla, kun keskustelun aiheena on kuitenkin suuri ja valtaisa lentorata.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.05.2013 kello 21:16. Syy: ylimääräiset muotoilut pois

  7. #1597

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No se on lähiliikennerata ja vilkkaassa käytössä.
    Sähän vain sanoit ettei siellä voi ajaa. Eli sen ymmärsi niin ettei siellä voi missään nimessä ajaa. Et sanonut ettei siellä voi ajaa, koska siellä on lähiliikennerata joka on vilkkaassa käytössä. Eikä sekään kyllä estäisi vaikka on lähiliikennerata. Eikös Keravan kaupunkiratakin ole lähiliikennerata ja nätisti ne kaukojunat siellä välillä ajelevat
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.05.2013 kello 22:34. Syy: lyhennetty lainausta

  8. #1598
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ja Martinlaakson radalla on ihan oikeita geometrisiä esteitä pikajunakalustolle. Martinlaakson rata on rakennettu metroradan tapaan.
    Tuo ei pidä paikkaansa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.05.2013 kello 22:35. Syy: korjattu lainaus

  9. #1599
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Selvä! Lentorataa ei tule laisinkaan, vaan tulee yö-lentorata

    Ja jota ajetaan Martinlaakson radalla. Mutta millä nopeudella? Yli 10km/h tunnissa tarkoittaa että IC- ja Pendolinokalusto viettää jokaisen Martinlaaksoradan keikan jälkeen kaksi viikkoa varikolla korjauksessa.

    Tässä krusiaali ero miksi Martinlaakson rata on henkilöliikenteen rata, mutta metroratamainen, eikä sillä voi ajaa IC/pendo.

    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2013 kello 10:50. Syy: iso kuva linkiksi

  10. #1600
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tässä krusiaali ero miksi Martinlaakson rata on henkilöliikenteen rata, mutta metroratamainen, eikä sillä voi ajaa IC/pendo.
    Ei ei ei ei. On totta, että Martsarin rataan on käytetty keinulautaperiaatetta, mutta se ei fyysisesti mitenkään estä kaukojunakalustolla sinne ajamista.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2013 kello 10:51. Syy: lyhennetty lainausta

  11. #1601
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    No käypä koeajamassa siellä IC tai Pendo 160km/h - 180km/h nopeudella

  12. #1602

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No käypä koeajamassa siellä IC tai Pendo 160km/h - 180km/h nopeudella
    No paljonko IC:llä tai pendolla pitää olla vauhtia, jotta se nousee ilmalentoon aseman kohdalla kuin ralliauto Ouninpohjalla? Mahtaisi olla aika näky, vaatii kyllä melkoista tarkkuutta alastulossa.

  13. #1603

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No käypä koeajamassa siellä IC tai Pendo 160km/h - 180km/h nopeudella
    Ai nyt kun sun väitteet on todistettu potaskaksi niin alatkin puhumaan että siellä pitäisi pystyä ajelemaan tuollasilla nopeuksilla? Aluksi sanoit vain ettei siellä voi IC-kalustolla tai pendolinolla ajaa... Vappu meni jo, aika palata arkeen Eli ne juomat nyt pois. Näistä sun viesteistä saa aina mahtavat naurut

  14. #1604

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Sotketaanpa ketjun luonnetta heittämällä peliin ihan faktaakin.

    Vantaankosken radan pystygeometria menee kutakuinkin näin:

    - Huopalahti–Pohjois-Haaga: alamäki, ylämäki, tasaista (keinulauta toteutuu osittain)
    - Pohjois-Haaga–Kannelmäki: tasaista
    - Kannelmäki–Malminkartano: tasaista, alamäki
    - Malminkartano–Myyrmäki: ylämäki, tasaista
    - Myyrmäki–Louhela: alamäki, ylämäki (keinulauta toteutuu)
    - Louhela–Martinlaakso: tasaista
    - Martinlaakso-Vantaankoski: alamäki

    Näin. Keinulautaperiaate toteutuu kahdella asemavälillä. Tosin tällä ei ole todellisuudessa mitään merkitystä rataosan kaukoliikennekalustokelpoisuudelle.

    Kaarteista johtuen rataosan suurin sallittu nopeusrajoitus vaihtelee 80:n ja 120:n välillä. Se riittää vallan hyvin, sillä mahdollinen kaukojuna ei ohita edessä kulkevaa M-junaa kuitenkaan. Se on totta, ettei kaukojunia rataosalle todennäköisesti tungeta, mutta se ei liity mitenkään kaluston kelpoisuuteen tai rataosalle suunniteltuun - mutta suurimmaksi osaksi toteutumatta jääneeseen keinulautaperiaatteeseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2013 kello 10:52. Syy: poistettu lainaus, jossa oli iso kuva

  15. #1605
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Sotketaanpa ketjun luonnetta heittämällä peliin ihan faktaakin.
    Tuon aloituksen jälkeen odotin tarkempaa tietoa. Etenkin nousujen ja laskujen kaltevuuksia promilleina. Vertailun vuoksi olisi ollut korrektia mainita vielä, paljonko ko. radan kaltevuudet poikkeavat perinteisien (kauko)rautateiden kaltevuuksista.

    Radan geometria ei sinänsä estä ajamasta raskailla veturijunilla tuolla - voidaan kuitenkin kysyä, olisiko sellaisten junien ajattaminen jatkuvasti Martinlaakson suunnalla kovin mielekästä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •