Lentoliikenne on jo ajettu alas joistain kaupungeista.
Jos lentoliikenne ei ole kilpailukykyistä itsekseen, ei lentojakaan järjestetä. Junan kilpailuasetelma syrjäseutujen kaupungeissa ei siis ole syöttölentoa vastaan, vaan bussiyhteyttä vastaan. Ei sen junan tarvitse mennä juuri lujempaa kuin verkolla nyt toteutuva 140km/h ollakseen merkittävästi ripeämpi kuin pikavuorobussi. Juna, kuten bussikin, lisäksi pysähtyy väliasemilla joilla ei ainakaan kilpailevaa syöttölentoa ole.
Näen itse että ennen pitkää Suomen lentoliikenne keskittyy 1-2 kentälle, joiden palvelu suuntautuu merkittävässä määrin ulkomaisten matkustajien transit-liikenteeseen. Suomalainen lentäisi heidän siivellään. Muunlainen kehitys edellyttää mullistavaa lentoliikenteen kustannusten laskua, jollainen olisi lähinnä ydinkäyttöinen linjalentokone. Fossiiliset polttoaineet eivät tästä halpene.
Jos lentoliikenne ei ole kilpailukykyistä itsekseen, ei lentojakaan järjestetä. Junan kilpailuasetelma syrjäseutujen kaupungeissa ei siis ole syöttölentoa vastaan, vaan bussiyhteyttä vastaan. Ei sen junan tarvitse mennä juuri lujempaa kuin verkolla nyt toteutuva 140km/h ollakseen merkittävästi ripeämpi kuin pikavuorobussi. Juna, kuten bussikin, lisäksi pysähtyy väliasemilla joilla ei ainakaan kilpailevaa syöttölentoa ole.
Näen itse että ennen pitkää Suomen lentoliikenne keskittyy 1-2 kentälle, joiden palvelu suuntautuu merkittävässä määrin ulkomaisten matkustajien transit-liikenteeseen. Suomalainen lentäisi heidän siivellään. Muunlainen kehitys edellyttää mullistavaa lentoliikenteen kustannusten laskua, jollainen olisi lähinnä ydinkäyttöinen linjalentokone. Fossiiliset polttoaineet eivät tästä halpene.