Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Vaarallinen oletus että kaikki nimenomaan haluaisivat taksin kyytiin. Tai että liikematkustaja tarkoittaa että tuhlataan tarkoituksella rahaa. Kyllä minä käytän joukkoliikennettä työmatkoillakin silloin kun se palvelee hyvin. Väsyneenäkin. Münchenissä käytän aina S-Bahnia ja Berliinissä yllättävänkin usein bussia. Pariisissa olen kulkenut RER:llä ja Lontoossa Heathrow Expressillä silloin kun on sopinut kulkemisiin. Jopa Tampereella olen saattanut lähteä kotoa Pispalasta bussilla matkalaukkuni kanssa rautatieasemalle tai linja-autoasemalle, joskaan Pirkkalan lentoasemalle mennessä tuo ei onnistu, kun matka kestäisi ihan liian pitkään ja taksilla pääsee alle varttitunnissa.

Reilu viikko sitten palasin Chicagosta: olin lähtenyt hotellista lauantaina aamupäivällä, lentänyt yön Lontooseen ja sieltä sunnuntai-iltapäivän Helsinkiin. Vantaan lentoasemalta sain autokyydin Tampereelle samalla reissulla olleelta, ja keskustasta tulin sitten kotiin Pispalaan bussilla. Vaikka olisin saanut käyttää taksiakin. Mutta matka kotiin on niin helppo bussilla kun niitä menee muutaman minuutin välein ja matka kestää reilun 10 minuuttia. Kieltämättä jet lag oli yli vuorokauden matkustamisen ja 7 aikavyöhykkeen (poikkeuksellisesti kun USA oli kesäajassa ja Eurooppa talviajassa, normaalisti on 8 aikavyöhykettä) jälkeen aika paha, väsymys painoi päälle ja mieli teki kotiin nukkumaan, mutta silti kuljin bussilla kun en viitsinyt ottaa taksia.

Mun mielestäni sinä et edusta tyypillistä tamperelaista Hki-Vantaan lentoaseman palvelujen käyttäjää. Olet aikaisemmissa viesteissäsi kertonut että työpaikkasi on Espoon Leppävaarassa mutta että asut Tampereella omien mieltymystesi takia. Sinulla on matkapäiviä ulkomailla niin paljon että olisi järkevämpää asua pk-seudulla. Pk-seudulta löytyy varsinkin suht lyhyen matkan päässä lentokentältä mukavia asuinalueita joissa asuminen on hinnaltaan kilpailukykyistä Tampereen seudun vastaavien kanssa, ja lisäksi noin suuri määrä ulkomaankomennuksia vuodessa lihottaa tilipussia sen verran ettei rahan muutenkaan pitäisi olla este.

Mun täytyy valitettavasti sanoa että vaikka erilaiset aluepolitiikkapopulistiset tuulet puhaltavat niin Suomessa ei ole resursseja tuhlattavaksi niin paljon että Tampereesta voitaisiin tehdä Suomen kakkospääkaupunki jonne sijoitettaisiin n puolet Helsingin pääkonttoreista ja josta olisi suorat junayhteydet kerran tunnissa Helsingin lentokentälle. Lentorata Pasilasta lentokentän kautta Keravalle rakennettaneen 20-50 vuoden päästä ja aika paljon sen rakentamista sanelee se, tarvitaanko HELI-rata Helsingistä Pietariin. Siihen saakka saadaan tulla toimeen Kehäradan kanssa joka lyhentää matka-aikoja junamatkustajille jotka tulevat muualta Suomesta n puolella tunnilla nykyisiin matkustusvaihtoehtoihin verrattuna. Senkin rakentaminen oli iso ponnistus pk-seudulle ja Suomelle, sitä sai odottaa 40 vuotta. Tampereeln kaupungin oma asia on sensijaan parantaa yhteyksiä Pirkkalan lentoasemalle niin että se houkuttelisi tamperelaisia lentämään sieltä suoraan ulkomaan kohteisiin.

t. Rainer
 
Mitä todennäköisin realiteetti on se, että ne jotka saapuvat iltayön vuoroilla, ovat suurelta osin liikematkustajia, joille ryydyttävän työ- ja matkapäivän jälkeen ei tule mieleenkään mikään muu vaihtoehto kuin taksilla kotiin ja nopeasti.
Parinsadan hengen taksijono ei tosin viittaa siihen, että tuo nopeus toteutuisi kovin hyvin...
 
Parinsadan hengen taksijono ei tosin viittaa siihen, että tuo nopeus toteutuisi kovin hyvin...

Vantaan taksi on oppinut purkamaan pitkänkin jonon nopeasti. Harvoin tuolla on joutunut kymmentä minuuttia pitempään odottelemaan.
 
Noista laskeutuvien screenshoteista saa kivan käsityksen myös siitä, kuinka tavallista on, että kone on sen 20-30 minuuttia myöhässä. Ja laskeutumisaika ei todellakaan ole se aika, jolloin ekat matkustajat astuvat terminaaliin. Voi sitten miettiä, ehtiikö klo 23 aallosta junaan vai ei. :/

---------- Viestit yhdistetty klo 12:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:03 ----------

Mun täytyy valitettavasti sanoa että vaikka erilaiset aluepolitiikkapopulistiset tuulet puhaltavat niin Suomessa ei ole resursseja tuhlattavaksi niin paljon että Tampereesta voitaisiin tehdä Suomen kakkospääkaupunki jonne sijoitettaisiin n puolet Helsingin pääkonttoreista ja josta olisi suorat junayhteydet kerran tunnissa Helsingin lentokentälle.

Aluepoliittisesta pelleilystä (lääkelaitos Kupioon jne) olen täsmälleen samaa mieltä sun kanssa. Mutta Tampere ei tuollaisia pakkosijoitteluja tunnu kaipaavan, siellä on sellainen schwung päällä. Milloin viimeksi olet käynyt? Mä olin helmikuussa siellä kolme päivää ja olin suorastaan hämmästynyt. Kyllä mä tiesin, että Tampere on voittanut kirkkaasti sen ikivanhan Turku/Tampere-kinastelun ja että siellä menee hyvin. Mutta jotenkin se muutos viimekertaiseen, parin vuoden takaiseen oli hurja. Korttelikaupungin alueella on valtavasti ihmisiä liikkeellä, kahviloita oli tullut paljon lisää, täyttä oli sekä elokuvateatterin että teatterin näytöksessä joissa olin, kauppakeskuksissa riitti väkeä, jätskibaarissa jouduin jakamaan toisen asiakkaan kanssa pöydän. Siinä missä esim. opiskelijoita pakkosijoitetaan jonnekin Vaasaan, niin Tampereelle ne haluavat – jopa täältä pk-seudulta, ihan ykkösvaihtoehtona. (Tekisi tietysti mieli sanoa, että ratikan ansiota kaikki, mutta kun ei sitä siellä vielä ole, niin joudun pitämään mölyt mahassa, toistaiseksi ;) )
 
Noista laskeutuvien screenshoteista saa kivan käsityksen myös siitä, kuinka tavallista on, että kone on sen 20-30 minuuttia myöhässä. Ja laskeutumisaika ei todellakaan ole se aika, jolloin ekat matkustajat astuvat terminaaliin. Voi sitten miettiä, ehtiikö klo 23 aallosta junaan vai ei. :/

Pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa ehtii kokemukseni mukaan Helsinki-Vantaalla bussipysäkille 12-20 minuutissa siitä kun koneen pyörät koskettavat kiitorataa.
 
Jaaha heh heh... Tosi hauskaa. Tosin lepakko tuossa jutussa on suloinen, sopii hyvin päivän piristykseksi.
Kyllä, ja uutinen muutenkin sopii päivän (1.4.) piristykseksi. Toivottavasti lepakoille on parempaakin juotavaa kuin kuravesi, silliä ne kai eivät syö muutenkaan?
 
Kyllä, ja uutinen muutenkin sopii päivän (1.4.) piristykseksi. Toivottavasti lepakoille on parempaakin juotavaa kuin kuravesi, silliä ne kai eivät syö muutenkaan?

Yksi pila vielä menee, mutta tuon jutun alla on listassa neljä muutakin. Eikö se mene jo vähän yli?

Pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa ehtii kokemukseni mukaan Helsinki-Vantaalla bussipysäkille 12-20 minuutissa siitä kun koneen pyörät koskettavat kiitorataa.

Riippuu kiitoradasta, siitä tullaanko ständille vai geitille, siitä missä päin minkäkin kokoista konetta istuu... Kaikkiin näihin on potentiaalisen junamatkustajan vähän hankala vaikuttaa.

Jolloinka tässä toteutuu juuri se mielettömyys, josta olen tässä ketjussa tainnut useampaan kertaan sanoa – jos lentosi on laskeutumassa klo 23, se onkin 20 minuuttia myöhässä mikä ei ole mitenkään poikkeuksellista ja odottelet laukkuja 25 minuuttia, mikä ei myöskään ole mitenkään poikkeuksellista, niin ei siihen 24 lähteneeseen junaan enää ehdi.
 
Parinsadan hengen taksijono ei tosin viittaa siihen, että tuo nopeus toteutuisi kovin hyvin...

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, kuinka monelle noista kahdestasadasta joukkoliikenne olisi todellinen vaihtoehto taksille edes siinä tilanteessa, että Kehäradan junat kulkisivat 5 minuutin välein. Veikkaan, että taksijonossa olijoiden matkat hajautuvat ympäri pääkaupunkiseudun ja Keski-Uudenmaan asuinalueita, joista moniin jatkoyhteydet puolenyön aikoihin ovat heikot tai niitä ei ole lainkaan. Moni saattaa tunnin parin yöllisen joukkoliikenneseikkailun sijaan olla valmis maksamaan vaikka 50 euroa siitä hyvästä, että pääsee nopeasti suoraan kotiovelle. Keskustaan ja radanvarren lähiöihin juna on toki näppärä.
 
Mitä todennäköisin realiteetti on se, että ne jotka saapuvat iltayön vuoroilla, ovat suurelta osin liikematkustajia, joille ryydyttävän työ- ja matkapäivän jälkeen ei tule mieleenkään mikään muu vaihtoehto kuin taksilla kotiin ja nopeasti.
Mun mielestäni sinä et edusta tyypillistä tamperelaista Hki-Vantaan lentoaseman palvelujen käyttäjää.

Minusta tämäntyyppiset yritykset lentomatkustajien stereotypisointiin ovat jokseenkin kummallisia eivätkä varmasti johda missään suhteessa järkeviin johtopäätelmiin. Oikeasti noilla lennoilla tulee hyvinkin sekalaista seurakuntaa reppumatkaajista business-pukuväkeen. Ei ole olemassa mitään "tyypillistä" iltayön vuoroilla matkustavaa, jonka ajateltuja tarpeita olisi riittävää palvella (tai arvella että ei kannata edes yrittää palvella).

Iltayön lennot houkuttelevat budejttimatkaajia, koska ensinnäkin matkakohteessa saa olla koko päivän eikä tarvitse heti aamusta olla miettimässä kentälle lähtöä. Toiseksi, juuri noille lennoille saa useinkin edullisimmat liput. Tähän taas lienee syynä se, että jatkoyhteydet alkavat olla sitä heikommat mitä myöhemmin kone saapuu. Niinpä valtaosa on pk-seudulle jääviä matkustajia, eikä vaihtomatkustajia enää ole klo 23 jälkeen saapuvilla lennoilla.

Myöhäislentojen palveluntarve lieneekin todellisuudessa varsin suuri. Taksien suosio lienee suurelta osin pakon sanelemaa, kun mitään järkevää vaihtoehtoa ei ole. Jos HSL pitää päänsä, niin kehäradastakaan ei vaihtoehtoa tule.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:29 ----------

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, kuinka monelle noista kahdestasadasta joukkoliikenne olisi todellinen vaihtoehto taksille edes siinä tilanteessa, että Kehäradan junat kulkisivat 5 minuutin välein. Veikkaan, että taksijonossa olijoiden matkat hajautuvat ympäri pääkaupunkiseudun ja Keski-Uudenmaan asuinalueita, joista moniin jatkoyhteydet puolenyön aikoihin ovat heikot tai niitä ei ole lainkaan. Moni saattaa tunnin parin yöllisen joukkoliikenneseikkailun sijaan olla valmis maksamaan vaikka 50 euroa siitä hyvästä, että pääsee nopeasti suoraan kotiovelle. Keskustaan ja radanvarren lähiöihin juna on toki näppärä.
Olisipa mielenkiintoista tietää, ja on jokseenkin kummallista että kukaan ei näytä edes selvittäneen asiaa vaan arviointi näyttää perustuvan lähinnä stereotyyppisiin olettamuksiin ('sieltähän tulee vain väsyneitä business-matkaajia, jotka hyppäävät ensimmäiseen taksiin, kaikki', tjsp.)

Ilman parempaa tietoa voisi arvella, että määränpäät jakaantuvat suunnilleen asukastiheyden suhteessa. Läheskään kaikki eivät tietenkään pääsisi perille junalla, mutta esim. taksi Veikkolaan lienee melkoisesti edullisempi Espoosta kuin Hki-Vantaalta.

Tunnin parin joukkoliikenneseikkailu ei tietenkään houkuta, mutta jos matka-aika olisi 30-60 min luokkaa vs. taksi 20-30 min/50€, niin kyllä se ainakin budjettimatkaajan laittaa miettimään säästetyn ajan hintaa...

edit:
Esim. tänään näkyy olevan tulossa iltayöstä tällaisia "business"-lentoja, kuin Finnair Gran Canarialta 23.05 ja Dubrovknikista 23.40, Norwegian Pariisista 23.25, Lontoosta 23.30 ja Prahasta 00.10, Air Berlin Berliinistä 00.20 ja siihen päälle Lontoon, Amsterdamin ja Rooman tapaisia lentoja.
 
Viimeksi muokattu:
Iltayön lennot houkuttelevat budejttimatkaajia, koska ensinnäkin matkakohteessa saa olla koko päivän eikä tarvitse heti aamusta olla miettimässä kentälle lähtöä. Toiseksi, juuri noille lennoille saa useinkin edullisimmat liput. Tähän taas lienee syynä se, että jatkoyhteydet alkavat olla sitä heikommat mitä myöhemmin kone saapuu. Niinpä valtaosa on pk-seudulle jääviä matkustajia, eikä vaihtomatkustajia enää ole klo 23 jälkeen saapuvilla lennoilla.

Totta, mutta ne houkuttavat myös bisnesmatkustajia, koska silloin on mahdollista tehdä vielä yksi (lähes) täysi työpäivä kohteessa ja ehtiä silti (lyhyeksi) yöksi kotiin. Olen itse matkustanut myöhäislennolla sekä turistina että bisnesmatkustajana.

Vaihtomatkustajia liittymälennoille ei saavu klo 23 jälkeen, koska niille ei enää ehdi silloin. Esim. Tampereen-lento lähtee muistaakseni 23.40, joten klo 23 maissa saapuvan lähdön ehtiessä portille sillä on jo boarding päällä tai jopa portti suljettu. Ja eri allianssilla lentävä ei muutenkaan käytännössä päädy kyytiin, koska matkatavaraa ei välttämättä saisi perille asti kun on eri liput käytössä, eikä välillä ehdi poimia laukkua ja checkata sitä uudestaan sisään ynnä mennä turvatarkastuksesta läpi. Sen sijaan kaikki klo 23 jälkeen saapuvat eivät automaattisesti ole matkalla Helsingin seudulle. Olen itsekin saapunut monta kertaa Lufthansan lennolla, joka saapuu hieman klo 23 jälkeen ja jatkanut Paunun Expressbussilla Tampereelle. Jos ehtii 00.10 vuorolle, sillä ehtii kotiin Tampereelle (taksimatka Tampereella huomioiden) n. klo 02.45 maissa. Onhan se kyllä aika epäinhimillisen myöhään, mutta minkäs teet: joskus täytyy ottaa tuollaiset lennot, koska muut ovat täynnä, aikataulu on järkevä lähtöpäässä, tariffi on halvempi kuin kilpailevalla yhtiöllä tai kilpaileva lento toiseen suuntaan on täynnä, mikä tarkoittaa että käytännössä pitää palata samalla yhtiöllä jne. Syitä on lukuisia.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:14 ----------

Mun mielestäni sinä et edusta tyypillistä tamperelaista Hki-Vantaan lentoaseman palvelujen käyttäjää. Olet aikaisemmissa viesteissäsi kertonut että työpaikkasi on Espoon Leppävaarassa mutta että asut Tampereella omien mieltymystesi takia. Sinulla on matkapäiviä ulkomailla niin paljon että olisi järkevämpää asua pk-seudulla. Pk-seudulta löytyy varsinkin suht lyhyen matkan päässä lentokentältä mukavia asuinalueita joissa asuminen on hinnaltaan kilpailukykyistä Tampereen seudun vastaavien kanssa, ja lisäksi noin suuri määrä ulkomaankomennuksia vuodessa lihottaa tilipussia sen verran ettei rahan muutenkaan pitäisi olla este.

Kuten tuossa yllä kompura jo sanoi, stereotypiointi ei ole kovin hedelmällistä. Ja ihan huuhaata on ehdottaa, että minun pitäisi asua Helsingin seudulla vain siksi että toisinaan on paljon työmatkustusta (pari vuotta oli hyvin tiiviisti, nyt viimeiset puoli vuotta hillitymmin). En minä ole mikään hupailumielessä tai elämäntapasyistä Tampereella asusteleva pseudohelsinkiläinen vaan ihan oikea syntyperäinen tamperelainen, jonka koti on Tampereella. Myös Tampereella voi todellakin asua ihmisiä, joilla on täysin verrannollinen koulutus helsinkiläisiin nähden sekä ihan vakavasti otettava työpaikka kansainvälisesti toimivassa firmassa. Sellaisia kansainvälisesti toimivia firmoja toimii myös Tampereella, ja minullakin oli työpaikka kaupungissa aina vuodesta 1998 vielä vuoteen 2012 asti, vaikka toki silloinkin stakeholdereita oli pitkin maailmaa. 2008-2012 itse asiassa luontevin sijaintipaikka minulle olisi ollut Pariisi, mutta tein töitä Tampereelta käsin, koska en olisi pystynyt perhesyistä muuttamaan työn perässä, ja siitä huolimatta minut haluttiin siihen kyseiseen hommaan. Vasta vuodesta 2012 alkaen työpaikkani on ollut Espoossa (lähinnä siksi kun tällä nykyisellä firmalla johon päädyin yritysjärjestelyn kautta ei ole toimipistettä Tampereella), tosin puolisen vuotta se on ollut jo muualla kuin Leppävaarassa - tosin Espoossa kumminkin.

Vähän asiatonta muuten spekuloida tulotasolla. Ehkä et Rainer ole tietoinen, mutta runsaasta työmatkustuksesta ei koidu juuri suoranaista taloudellista hyötyä. Päivärahat saa, mutta vastaavasti ulkomailla joutuu useimmiten syömään ravintolassa paljon kalliimmalla kuin kotona söisi. Jotain pennosia voi jäädä yli, mutta nekin hukkaantuvat helposti ostoksilla poiketessa: esim. Saksassa hintataso on Suomea edullisempi, ja olenkin viimeiset pari vuotta ostanut suurimman osan käyttövaatteista sieltä. Jonkin verran myös Amerikan-reissuilta. Muuten palkka on se ja sama kuin olisi Suomessa kököttäessäkin. Mitään komennuspalkkoja ei makseta, kun ei kyseessä ole komennus vaan pelkästään tiivis työmatkustaminen. Eikä nykyään muutenkaan yleensä lähetetä ketään komennukselle, sehän on aivan liian kallista työnantajan kannalta: jos ulkomaille haluaa pysyvämmin niin lokaalilla työsopimuksella saattaisi päästä, eli saisi kohdemaan normaalin palkkatason mukaisen palkan (ilman mitään takuuta takaisin Suomeen pääsemisestä). Joku voisi kysyä että kuka hullu sitten ylipäänsä suostuu työmatkustukseen tuollaisilla ehdoilla, ja vielä halvimmilla mahdollisilla turistiluokan lipuilla. Se on hyvä kysymys. Onhan se tiettyyn rajaan asti ihan hauskaa joskus poiketa jossain maailmalla, ja kieltämättä asioita saa tehokkaammin ajettua eteenpäin jos on mahdollista tavata ihmisiä kasvotusten. Mutta oikeasti olen ollut kyllä aika helpottunut siitä, että tahti on vähän rauhoittunut. On tosi kiva olla välillä kotonakin.
 
Viimeksi muokattu:
2008-2012 itse asiassa luontevin sijaintipaikka minulle olisi ollut Pariisi, mutta tein töitä Tampereelta käsin, koska en olisi pystynyt perhesyistä muuttamaan työn perässä, ja siitä huolimatta minut haluttiin siihen kyseiseen hommaan. Vasta vuodesta 2012 alkaen työpaikkani on ollut Espoossa (lähinnä siksi kun tällä nykyisellä firmalla johon päädyin yritysjärjestelyn kautta ei ole toimipistettä Tampereella), tosin puolisen vuotta se on ollut jo muualla kuin Leppävaarassa - tosin Espoossa kumminkin.
...
Joku voisi kysyä että kuka hullu sitten ylipäänsä suostuu työmatkustukseen tuollaisilla ehdoilla, ja vielä halvimmilla mahdollisilla turistiluokan lipuilla. Se on hyvä kysymys. Onhan se tiettyyn rajaan asti ihan hauskaa joskus poiketa jossain maailmalla, ja kieltämättä asioita saa tehokkaammin ajettua eteenpäin jos on mahdollista tavata ihmisiä kasvotusten. Mutta oikeasti olen ollut kyllä aika helpottunut siitä, että tahti on vähän rauhoittunut. On tosi kiva olla välillä kotonakin.

Anteeksi nyt vaan, mutta jos sinulla on työsi ja asemasi vuoksi mahdollista asua esim Pariisissa tai jossain muussa keski-eurooppalaisessa miljoonakaupungissa niin sun kannattaisi harkita sitä. Monet muuttavat perheidensä kanssa ja pääkaupungeissa on yleensä suomalainen koulu lapsia varten.

Tai jos haluat asua Tampereella ja kärsiä usein toistuvien pitkien matkojen aiheuttamasta väsymyksestä niin se on oma valinta. Sulla on ehkä sellaiset lahjat että kestät paineita muita paremmin. Mä en kestäisi sellaista reissurumbaa vaikka asuisin 10 minuutin matkan päässä Vantaan kentästä ja siksi mulla ei ole sellaista mielenkiintoista työtä että saisin matkustella ulkomailla vaan ihan tylsää perusduunia 08-16 joka arkipäivä ja palkka sen mukainen.

Fakta on se että suomalaiset kaupungit Helsinki mukaanlukien ovat aikamoisia tuppukyliä oikeisiin metropoleihin verrattuna, puhumattakaan muista Suomen kaupungeista, ja liikenneyhteydet ovat mitkä ovat. Onneksi sentään Helsingin ja Tamperen välillä on sentään moottoritie että yöbussin matka ei kestä tolkuttomasti. Voihan se olla että Trafi sallii vielä bussien huippunopeuden noston 120 km/h:iin kun se on kerran sallinut rekkojen koon tuntuvan kasvattamisen.

Mä arvioin että jos Suomen väkiluku kasvaa vielä ja kasvu kohdistuu etelä-Suomeen niin rinnakkainen päärata lentokentän kautta tullaan rakentamaan n 30 vuoden sisällä. Mutta kun Suomessa ei ole rahaa ja suurimmat puolueet haluavat seuraavalla hallituskaudella suosia autoliikennettä (autovero pois, teiden korjaamisen ja rakentamiseen lisää rahoitusta) rautatiehankkeiden sijaan niin sitten mennään niiillä pelimerkeillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kenen muun mielestä tää keskustelu on absurdi? Siis että on rakennettu lentokenttämetro ja nyt sitten kelataan, kuinka usein radalla on varaa ajaa junia ja minne. Että kun lentokentän ruuhkat on ihan väärään aikaan, eikä sieltä ehkä edes riitä matkustajia junien täytteeksi. Ei ainakaan mihinkään Tanpereen junaan.

Jengi nauraa Putinin Sotshiin rakennuttamille tuleville raunioille, vaikka naurettavaa löytyy ihan omalta takapihaltakin. Varmaan taas Vantaan pusikoiden alle kaivettu euro realisoituu ihan sikamonena eurona pusikoissa.
 
Totta, mutta ne houkuttavat myös bisnesmatkustajia, koska silloin on mahdollista tehdä vielä yksi (lähes) täysi työpäivä kohteessa ja ehtiä silti (lyhyeksi) yöksi kotiin. Olen itse matkustanut myöhäislennolla sekä turistina että bisnesmatkustajana.

Toki iltayön lennot houkuttelevat myös businessmatkustajia, pitkälti vastaavista syistä kuin turistejakin. Oleellista on, että ei oikein ole mitään "tyypillistä" matkustajaa. Halpalentoyhtiöiden lennoilla (ja tietty lomalennoilla) vapaa-ajan matkustuksen osuus lienee vielä suurempi kuin perinteisillä reittilennoilla. Vaikka osa matkustajista hyppää taksiin joka tapauksessa, en usko toimivasta junayhteydestä kiinnostuneiden määrän olevan mitenkään mitätön.

Sen sijaan kaikki klo 23 jälkeen saapuvat eivät automaattisesti ole matkalla Helsingin seudulle. Olen itsekin saapunut monta kertaa Lufthansan lennolla, joka saapuu hieman klo 23 jälkeen ja jatkanut Paunun Expressbussilla Tampereelle. Jos ehtii 00.10 vuorolle, sillä ehtii kotiin Tampereelle (taksimatka Tampereella huomioiden) n. klo 02.45 maissa.
Ei toki kaikki, matkustajavirtoja kulkee hyvinkin moneen suuntaan. Esim. osa lähtee vielä ajamaan autolla pitkälle Keski-Suomeen.

Miten täysiä yön Expressbussit ovat: 5-10 matkustajaa? 25 (~joka penkillä joku)? melkein täysi? osa ei sovi kyytiin?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:23 ----------

Kenen muun mielestä tää keskustelu on absurdi? Siis että on rakennettu lentokenttämetro ja nyt sitten kelataan, kuinka usein radalla on varaa ajaa junia ja minne. Että kun lentokentän ruuhkat on ihan väärään aikaan, eikä sieltä ehkä edes riitä matkustajia junien täytteeksi. Ei ainakaan mihinkään Tanpereen junaan.

Tampereen junien mielekkyydestä nyt voi vielä keskustella, mutta se, että edes pk-seudun lentomatkustajia ei palveltaisi kunnolla on kyllä ehtaa Absurdistanin menoa. Ei edes mitään huvittavalla tavalla absurdia vaan järkyttävää julkisten investointien haaskausta.

Vertailun vuoksi HSL:ää ei vaivaa köyhyys, kipeys eikä muukaan resurssivajaus päiväsaikaan, kun on varaa huristella tyhjillä junilla pitkin Vantaan peltoja aamusta iltaan 10 min vuorovälein. Molempiin suuntiin tietty.
 
Takaisin
Ylös