Sivu 129 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29496989109119125126127128129130131132133139 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1921-1935/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #1921

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Höpö höpö. Olen asunut pitkään tuon pysäkin läheisyydessä, enkä kyllä koskaan huomannut kuvailemaasi ilmiötä ainakaan kovin laajassa mittakaavassa. Ja aika kummallista se olisikin, kun seutulippu kuitenkin on halvempi kuin erikseen ostetut Helsingin ja Vantaan sisäiset liput. Tottakai aina on satunnaisia kulkijoita, joilla on jomman kumman kaupungin sisäinen kausilippu, mutta eipä kovin moni taida jaksaa nähdä vaivaa kävellä rajan yli pienen rahallisen säästön toivossa. Se sen sijaan on ollut hyvin yleistä jo vuodesta 1989 asti, että länsimäkeläiset kävelevät halvemman lipun takia rajan yli metrolle reilun kilometrinkin päästä vaikka liityntäbussillakin pääsisi. Tämä toki johtuu tuosta taksarajasta ja ilmiö on tuttu muuallakin taksarajan läheisyydessä.
    Useimmat oli ehkä liioittelua, mutta yllättävän monikin. Ja tottakai kävelevät "halvemman lipun toivossa" jos kyse on runsaasta 50 euron erosta. Kyllä itsellänikin on vain Vantaan sisäinen, koska en muutaman kilometrin takia aio seutulippua maksaa, joka on kuitenkin n. 50 euroa enemmän per kuukausi.

  2. #1922
    Bussipoika avatar
    Liittynyt
    06.07.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    628

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Höpö höpö. Olen asunut pitkään tuon pysäkin läheisyydessä, enkä kyllä koskaan huomannut kuvailemaasi ilmiötä ainakaan kovin laajassa mittakaavassa. Ja aika kummallista se olisikin, kun seutulippu kuitenkin on halvempi kuin erikseen ostetut Helsingin ja Vantaan sisäiset liput. Tottakai aina on satunnaisia kulkijoita, joilla on jomman kumman kaupungin sisäinen kausilippu, mutta eipä kovin moni taida jaksaa nähdä vaivaa kävellä rajan yli pienen rahallisen säästön toivossa. Se sen sijaan on ollut hyvin yleistä jo vuodesta 1989 asti, että länsimäkeläiset kävelevät halvemman lipun takia rajan yli metrolle reilun kilometrinkin päästä vaikka liityntäbussillakin pääsisi. Tämä toki johtuu tuosta taksarajasta ja ilmiö on tuttu muuallakin taksarajan läheisyydessä.
    No, itse ainakin kuulun ryhmään, joka kävelee Vantaan ensimmäiselle pysäkille Helsingin puolelta....
    Kaikki asiat ovat neuvoteltavissa

  3. #1923
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kyllä itse tullut monet kerrat käveltyä Mellunmäestä Vantaan puolelle ja sieltä bussiin. Mutta kyse on tosiaan vuodessa pari kertaa tapahtuvasta asia.


  4. #1924

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miccoz Näytä viesti
    Tulipahan mieleeni, kun nykyisin v53:llä voi matkustaa Vantaan sisäisellä lipulla Helsingin maksualueen yli, voiko Kehäradan junilla matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla esim. Malminkartanosta Puistolaan lentoaseman kautta?
    HSL:ltä saatu vastaus: "Valitettavasti kehäradalla Helsingin sisäisellä lipulla matkustaminen esimerkiksi Malminkartanosta Puistolaan ei ole mahdollista lippukontrollin haastavuuden vuoksi."

  5. #1925
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    HSL:ltä saatu vastaus: "Valitettavasti kehäradalla Helsingin sisäisellä lipulla matkustaminen esimerkiksi Malminkartanosta Puistolaan ei ole mahdollista lippukontrollin haastavuuden vuoksi."
    Kyllä B-vyöhykettä voisi venyttää kattamaan Kehärata, kun se kattaa vastaavasti hyvin Espoota ja Länsimetroa. Järjetöntä, että Espoossa Tapiola, Leppävaara ja Matinkyläkin kuuluu B-vyöhykkeelle, kun Vantaalla lähes Helsingin puolella sijaitseva Tikkurila onkin C-vyöhykettä. Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla. Ei siis mitään parannusta nykytilanteeseen, ainoastaan korotetut lippujen hinnat.

  6. #1926

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kyllä B-vyöhykettä voisi venyttää kattamaan Kehärata, kun se kattaa vastaavasti hyvin Espoota ja Länsimetroa. Järjetöntä, että Espoossa Tapiola, Leppävaara ja Matinkyläkin kuuluu B-vyöhykkeelle, kun Vantaalla lähes Helsingin puolella sijaitseva Tikkurila onkin C-vyöhykettä. Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla. Ei siis mitään parannusta nykytilanteeseen, ainoastaan korotetut lippujen hinnat.
    Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä. Uhkana oli kaataa koko vyöhykemalli jos he eivät saa tahtoaan läpi. Mielestäni viimeistään sitten kun länsimetro ulottuu Kivenlahteen asti pitäisi vyöhykeraja vetää uudestaan esim niin että viimeinen B-vyöhykkeen asema lännessä olisi Urheilupuisto. Espoon sisällähän matkat olisivat yhtä halvat kuin ennen, riippumatta missä raja kulkee.

    Uuttta uudessa vyöhykejaossa on ilmeisesti se että tulee mahdolliseksi ostaa yhden vyöhykkeen kertalisälippu kolmanteen viereiseen vyöhykkeeseen jos kausilippu on kahdelle vyöhykkeelle. Eli jos sulla on kautta voimassa A ja B vyöhykeillä, niin saat ostaa etukäteen tai leimata automaatissa C vyöhykkeen kerta-arvolipun niin että lippusi kattaa koko matkan A:sta C:hen. Jos jollakin on muunlaista tietoa tästä kertokoot.

    Toinen juttu että junassa voit nykyisilläkin lipuilla pelata sillä lailla. Kun juna on ylittänyt kaupunkien välisen rajan ja jos kausilippu ei ole voimassa kaupungissa jonne juna siirtyi, kävelet vain automaatille ja leimaat sisäisen liikenteen arvolipun. Lainvastaista? - Kyllä, mutta mahdolliset ovat pienet jäädä kiinni.

    t. Rainer

  7. #1927

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    244

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kyllä B-vyöhykettä voisi venyttää kattamaan Kehärata, kun se kattaa vastaavasti hyvin Espoota ja Länsimetroa. Järjetöntä, että Espoossa Tapiola, Leppävaara ja Matinkyläkin kuuluu B-vyöhykkeelle, kun Vantaalla lähes Helsingin puolella sijaitseva Tikkurila onkin C-vyöhykettä. Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla. Ei siis mitään parannusta nykytilanteeseen, ainoastaan korotetut lippujen hinnat.
    Maantieteellisestihän nuo rajojen muutokset ovat aivan perusteltuja. Tai siis, uusien maksuvyöhykkeiden rajat paljon nykyisiä kunnanrajoja tarkoituksenmukaisempia määräämään joukkoliikennematkan hintaa. Ja kyllähän luvattu vyöhykelisän palautuminen on selvä parannus nykytilanteeseen. Esimerkiksi allekirjoittaneelle helsinkiläiskautelaiselle, joka tänään matkusti kaksi matkaa ja molemmille matkoille maksoi seutulipun. Vähän tuntui turhalta, matkana Kilo-Pasila-Teollisuuskatu ja takaisin, ei kovin kamalasti kilometreinä.

  8. #1928

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Itse pääsen näköjään makselemaan nykyistä ryöstöhintaista lippua isomman ryöstöhinnan. Tai noh, "maksamaan".

  9. #1929

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Uuttta uudessa vyöhykejaossa on ilmeisesti se että tulee mahdolliseksi ostaa yhden vyöhykkeen kertalisälippu kolmanteen viereiseen vyöhykkeeseen jos kausilippu on kahdelle vyöhykkeelle.
    Minusta on vähän huvittavaa että tätä markkinoidaan uutuutena ja kaarimallin "hyötynä". Aikanaan kun etäluettava matkakortti tuli, vyöhykelisää markkinoitiin myös uutuutena ja etäluettavan matkakortin "hyötynä".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Toinen juttu että junassa voit nykyisilläkin lipuilla pelata sillä lailla. Kun juna on ylittänyt kaupunkien välisen rajan ja jos kausilippu ei ole voimassa kaupungissa jonne juna siirtyi, kävelet vain automaatille ja leimaat sisäisen liikenteen arvolipun. Lainvastaista? - Kyllä, mutta mahdolliset ovat pienet jäädä kiinni.
    Kiinnijäämisen mahdollisuus on tosiaan pieni, mutta ihan heti rajalla ei leimaaminen vielä onnistu. Mitä olen lukulaitteita tarkkaillut, ne näyttävät "SEU" koko rajan ylittävän asemavälin matkan.

  10. #1930

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Kiinnijäämisen mahdollisuus on tosiaan pieni, mutta ihan heti rajalla ei leimaaminen vielä onnistu. Mitä olen lukulaitteita tarkkaillut, ne näyttävät "SEU" koko rajan ylittävän asemavälin matkan.
    Junissa ei muuten näytä, vaan viimeiselläkin asemalla näyttää sitä aluetta missä mennään sillä hetkellä. Eli Puistolan asemalla Tiksin suuntaan näyttää HEL, Tiksissä Puistolan suuntaan näyttää VAN. Busseissa kyllä näyttää raja-alueella SEU, SE2 jne.

  11. #1931

    Liittynyt
    30.04.2010
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Tuo leimaamiskikka ei toimi esimerkiksi pääradan nopeissa junissa (H, R, Z), koska niihin ei ole mitään asiaa sisäisillä lipuilla Pasilan pohjoispuolella. Lisäksi välillä näkee tarkastajien ajoittavan tarkastuksensa N-junissa Puistolan ja Tikkurilan välille, jossa seutulipun tulee olla voimassa. Toki kiinnijäämisriskiä voi pienentää ympäristöään tarkkailemalla.

  12. #1932

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä. Uhkana oli kaataa koko vyöhykemalli jos he eivät saa tahtoaan läpi. Mielestäni viimeistään sitten kun länsimetro ulottuu Kivenlahteen asti pitäisi vyöhykeraja vetää uudestaan esim niin että viimeinen B-vyöhykkeen asema lännessä olisi Urheilupuisto. Espoon sisällähän matkat olisivat yhtä halvat kuin ennen, riippumatta missä raja kulkee.
    Käsittääkseni metromatkat ja junamatkatkin varmaan joskus kun saadaan kilpailu pelaamaan ovat varsin edullisia per matkustaja. Ja eikö vyöhykemallissa kaikilla ole ainakin B-vyöhyke?

    Tästä tuleekin mieleen, että mitäpä jos koko metro ja ainakin kaupunkijunat olisivat kokonaan B-vyöhykettä? Ohjaisi välttämään varsin kalliita liityntälinjoja tai mahdollistaisi ainakin edulliset matkat keskustaan/keskustasta aluekeskuksiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Toinen juttu että junassa voit nykyisilläkin lipuilla pelata sillä lailla. Kun juna on ylittänyt kaupunkien välisen rajan ja jos kausilippu ei ole voimassa kaupungissa jonne juna siirtyi, kävelet vain automaatille ja leimaat sisäisen liikenteen arvolipun. Lainvastaista? - Kyllä, mutta mahdolliset ovat pienet jäädä kiinni.

    t. Rainer
    Kaveri oli tulossa linjalla 195 Otaniemestä Helsinkiin, jonka sisäinen lippu hänellä on. Oli ostanut kyytiin noustessaan Espoon sisäisen lipun ja smurffit iskivät rajalla. Harmitti kuulemma.

  13. #1933
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1428977954226

    Kehärata ei juuri nopeutakaan matkaa lentoasemalle – junat pysähtyvät kaikilla asemilla

    Tulevan Kehäradan junat pysähtyvät sittenkin kaikilla asemilla. Lentokentälle ei toisin sanoen pääse kovin nopeasti, vaan matka-aika on noin 27 minuuttia Helsingin keskustasta Tikkurilan kautta ja 32 minuuttia Myyrmäen kautta.

    HSL:n bussiyhteys Helsingin rautatieasemalta Helsinki-Vantaalle vie vähän alle 40 minuuttia reittioppaan mukaan. Finnairin oma suora yhteys ajaa arviolta puoli tuntia nykyisin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.04.2015 kello 19:54. Syy: lyhennetty kopioitua uutista

  14. #1934
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä.
    Minusta Kehäradalla olisi Länsimetroakin suurempi syy saada vastaava poikkeus juurikin tuon takia, että epäloogisesti mm. Myyrmäki ja Tikkurila ovat eri vyöhykkeellä, vaikka niiden välillä matkustavat samat vantaalaiset. Muutenkin koko kehän hyöty sulaa, jos säästösyistä kannattaa matkustaa nykyiseen tapaan Pasilan kautta. En ajatellut maksaa edes lisävyöhykettä, jos en ole menossa C-vyöhykkeelle.

    Eihän vyöhykeraja mene edes loogisesti etäisyyden mukaan, kun Tikkurila (14 km) on tosiaan siellä periferiavyöhykkeellä mutta mm. Lähderanta (14 km), Vantaankoski (14 km) ja Vuosaaren satama (14 km) ovat B-vyöhykkeellä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koge Näytä viesti
    Tuo leimaamiskikka ei toimi esimerkiksi pääradan nopeissa junissa (H, R, Z), koska niihin ei ole mitään asiaa sisäisillä lipuilla Pasilan pohjoispuolella. Lisäksi välillä näkee tarkastajien ajoittavan tarkastuksensa N-junissa Puistolan ja Tikkurilan välille, jossa seutulipun tulee olla voimassa. Toki kiinnijäämisriskiä voi pienentää ympäristöään tarkkailemalla.
    Juuri tuon takia olisi vain kätevämpää - ja selkeämpää - että Kehärata olisi B-vyöhykkeen pohjoisreuna.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    http://www.hs.fi/kaupunki/a1428977954226

    Kehärata ei juuri nopeutakaan matkaa lentoasemalle – junat pysähtyvät kaikilla asemilla
    Näinhän se on, kumma ettei muka Kehäradalla voi ajaa edes kahta linjaa, nopeaa ja hidasta. Silti esim. Rantaradalle mahtuu neljää eri nopeusluokkaa (U/E/L, S, Y ja IC2). Tai sitten Tikkurilan-puolisko I/P-junista ajaisi vain kaukoraiteita pitkin - tilaa lisäraiteillehan on, jos kapasiteetista on pulaa. Lisäraide tarvittaisiin joka tapauksessa Helsinki-Riihimäki-kapasiteetin nostohankkeessa. Mitään en jättäisi Lentoradan varaan kaukotulevaisuuteen, HELI-rataakaan en sitoisi siihen.

    Miksei muuten K-juna voisi ohittaa jatkossa Hiekkaharjua? Joko K-junat tasaisivat minuutin kauemmin Tikkurilassa, jossa vaihtuu matkustajat muutenkin, tai sitten Kehäradan junat ajettaisiin 5-6-raiteille tasaamaan lentomatkustajia kärreineen kyytiin, siinä menee aikaa väkisinkin, ja K-junat pysähtyisivät nopeasti 3- 4- raiteilla ohittaen Kehäradan junat.

  15. #1935

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Minusta Kehäradalla olisi Länsimetroakin suurempi syy saada vastaava poikkeus juurikin tuon takia, että epäloogisesti mm. Myyrmäki ja Tikkurila ovat eri vyöhykkeellä, vaikka niiden välillä matkustavat samat vantaalaiset. Muutenkin koko kehän hyöty sulaa, jos säästösyistä kannattaa matkustaa nykyiseen tapaan Pasilan kautta. En ajatellut maksaa edes lisävyöhykettä, jos en ole menossa C-vyöhykkeelle.
    Toisaalta samalla tavalla korsolaisetkin on vantaalaisia. Ja jatkossahan pääsee BC-lipulla Myyrmäestä Tikkurilaan, kun ei tarvitse mennä A-vyöhykkeelle junaa vaihtamaan...
    Ja toisaalta, minä olen asunut Myyrmäessä yli 10 vuotta, enkä muista kuin kerran sinä aikana käyneeni Tikkurilassa (pl. bussin ja junanvaihdot asemalla). Esim. Peijas on minulle paljon merkittävämpi kohde kuin Tikkurila.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •