Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Ilmeisesti kai nykyratkaisuun päädyttiin kun kulunvalvonta/matkustajainformaatiojärjestelmä (tms. -- joku muu selittäköön yksityiskohdat) ei ymmärrä linjatunnuksen vaihtumista ilman uudelleenbuuttausta, mikä aiheuttaisi viivettä lentoasemalta lähtöön. Näin jossain nettikeskustelussa ilmeni, en muista enää missä. Mutta ilmeistä on että teknologian rajoitukset johtavat siihen että mieluummin sekoitetaan tuhansien matkustajien päät epäselvällä linjarakenteella kuin tehdään tarvittavat muutokset (tai kehitetään workaround). Asiakaslähtöistä viestintää?

Järjestelmän tuntevana linjatunnuksen vaihto onnistuisi kyllä Lentoasemalla esimerkiksi n. minuutissa jos konduktööri on valmiiksi kopissaan linjatunnuksia vaihtamassa, nykysystemillä tosin pitäisi syöttää kokonaan uudestaan junannumero. Tosin jos junannumero kokonaan vaihtuu niin silloin pitää JKV viritellä uusiksi jossa menee se 2-3 minuuttia. Mutta kyllä matkustajainformaatiojärjestelmän saisi toimimaan jopa niin että X-asemalla kilvet vaihtuisivat itsestään, jos näin vaan haluttaisiin, eli Leinelä-Lentoasema tai Aviapolis-Lentoasema välillä kilpiin vaihtuisi linjatunnukset. Ei se oli kuin viitseliäisyydestä kiinni.
 
Lentoasemalle päättyvissä linjoissa on myös se kiistaton etu, että silloin kyltteihin saadaan isot ✈︎-symbolit (lentokone) kun juna on matkalla kohti lentoasemaa.
 
Nyt kun noista linjakilvistä puhuttiin niin tajusinpa Kehäradan pelastusharjoitus junasta semmosen jutun et infojärjestelmää on taidettu päivittää kun siinä on nykysin ns. liukuva systeemi. Ennen sai ainoastaan ruutuun mahtuvan tekstinpätkän, nykysin teksti lns. liukuu näytöllä eli voi tunkea pitemmän tekstin kuin mitä kerralla näkyy. Olisikohan tuolla jotain tekemistä asian kanssa, miten aikovat Kehäradan kilvet tehdä? Esim I:llä liukuisi teksti "Tikkurila-Lentoasema-Helsinki" ja P:llä "Huopalahti-Lentoasema-Helsinki" tms. vastaava mitä nyt ikinä aiotaankaan niihin tunkea. Tyhmältä tuntuisi jos olisi vain I Helsinki ja P Helsinki, jopa Helsingin laiturissa seistessä.
 
Tyhmältä tuntuisi jos olisi vain I Helsinki ja P Helsinki, jopa Helsingin laiturissa seistessä.
Todellakin. Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)... Muutama matkanvarren tärkein asema jos olisi listattuna, niin se olisi parasta. Esim. Helsingissä mielestäni riittäisi täysin, jos opasteissa lukisi esim. P Vantaankoski Lentoasema ja I Tikkurila Lentoasema. Vai pitäisikö olla I Töölönlahti ja P Kaisaniemi? ;)
 
Ilmeisesti kai nykyratkaisuun päädyttiin kun kulunvalvonta/matkustajainformaatiojärjestelmä (tms. -- joku muu selittäköön yksityiskohdat) ei ymmärrä linjatunnuksen vaihtumista ilman uudelleenbuuttausta, mikä aiheuttaisi viivettä lentoasemalta lähtöön. Näin jossain nettikeskustelussa ilmeni, en muista enää missä. Mutta ilmeistä on että teknologian rajoitukset johtavat siihen että mieluummin sekoitetaan tuhansien matkustajien päät epäselvällä linjarakenteella kuin tehdään tarvittavat muutokset (tai kehitetään workaround). Asiakaslähtöistä viestintää?
Juuri siksi. VR:n ja Liikenneviraston nykyiset tietojärjestelmät eivät jousta sen vertaa että samalla junavuorolla voisi olla monta eri linjatunusta. Raitiotie- ja bussipuolella se on helpompi muuntaa koska turvajärjestelyt eivät ole niin mittavat. Toivottavasti joskus saataisiin sellainen käytäntö myös juniin että linjatunnusta voisi vaihtaa lentoaseman kohdalla,vaika nyt ei siihen oikein oltu varauduttu.

Vaikka onhan se niinkin, että tämä sekava käytäntö palvelee jollakin tasolla suurvantaalaista egoa: eihän se nyt kelpaisi että kaupungin laidalta toiselle matkustettaessa linjatunnus muuttuisi matkalla? Saattaisi syntyä mielikuva että ollaan jossain periferiassa eikä keskuksessa?
Tuohon en usko ollenkaan.

Numero vs. kirjain lienee enmmän makuasia. Minusta kirjain on toimiva, vaikka numerokin on kuviteltavissa. Kirjain värikiekossa on ollut mielestäni kaikkein toimivin kommunikaatiostrategia suomalaisen joukkoliikenteen historiassa. Ja nyt sitten niistä värikiekoista luovutaan. Pohjattoman typerää.

Totta, numerot sopivat paremmin raitiovaunuihin ja busseihin, ja kirjaimet juniin. Kyllähän se hieman selkeyttäisi jos saataisiin Flirt-junien näyttöihin väriä näkymään linjatunnuksessa.

t. Rainer
 
Todellakin. Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)...

Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?

Siis itsellenihän suurin osa noista kehäteiden varsien lähiöistä on ihan hepreaa, Viherlaakso vai Matinkylä, mitä eroo, mihin suuntaan ajais? No ei ehkä just toi esimerkki, koska Matinkylä nyt on kohtalaisen suuri lähiö, mutta paljon kertoo se, etten nyt osaa nimetä toistakaan esimerkkiä. Pystyn vain kuvittelemaan, miten vaikea se on jollekin ulkopaikkakuntalaiselle olla perillä pk-seudun miljoonasta lähiöstä ja niiden sijainneista. Sen sijaan itä ja länsi ovat erittäin selkeät ja kertovat keskellä epäintuitiivista eritasoliittymähärdelliä, että päästäkseen itään on nyt vaan ajettava länteen, koska tämä ramppi varmaan vielä tekee pari silmukkaa ennen kuin liittyy kehään.
 
Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?
"Kun nyt tulen tällä kertaa kehälle liittymästä X ja olen matkalla liittymään Y, niin onkos se nyt itään vai länteen päin?" Ja kun ratkaisu on saatu mietittyä, voi risteys olla jo aika lähellä... :)
 
Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)...

Varmistan nyt sen, että kirjoitit tämän ihan vitsillä koska tiedän, että sarkastinen huumori välittyy välillä todella huonosti nettikeskustelussa.
 
Ulkopaikkakuntalaiselle kehät voivat olla hankalia joka tapauksessa. Noin yleisellä tasolla tulee kuitenkin mieleen, että jos noin suunnilleen ylipäänsä tietää mihin on menossa, pitäisi tietää onko menossa itään vai länteen. Pelkät lähiöiden nimet eivät luultavasti tosiaan toimisi yllämainituista syistä (ja siksi että niitä on liikaa). Mutta voisiko idän ja lännen alle ehkä merkitä esimerkkejä?

Ja ketjun varsinaisesta aiheesta, kun kerran näytöt sen mahdollistavat, niin tosiaan niitä väliasemia (ainakin ne vaihtoasemat) esille. Sekä junissa että asemilla. Se on ehkä jopa tärkeämpää kuin kirjaimet, vaikka olisi tietysti hyvä, että nekin olisivat sen verran selkeitä kuin mahdollista. En minäkään turistina välttämättä muista linjojen kirjaimia/numeroita ainakaan kovin kauaa, ne kuuluisat värit saattavat ehkä jäädä mieleen vähän paremmin.

Tuollaiseen kehän muotoiseen linjaan vain yhtä yksiselitteisesti kaikille selkeintä vaihtoehtoa ei taida olla, kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa. Ellei joku osaa antaa todella vahvat perustelut?
 
Varmistan nyt sen, että kirjoitit tämän ihan vitsillä koska tiedän, että sarkastinen huumori välittyy välillä todella huonosti nettikeskustelussa.
Juu, en todellakaan oikeasti toivo, että junassa tai laiturilla lukisi "I Helsinki länteen" tai "P Helsinki itään".
 
Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?

Muiden, jo esitettyjen, ongelmien lisäksi yksi ongelma on se, että kehä on nimensä mukaisesti pahasti mutkalla. Jos pyrkii vaikkapa Myllypurosta Itäkeskukseen, pitää muistaa matkustaa Kehä I:tä itään, vaikka muutoin kulkisi saman matkan metrolla - länteen. Ja kompassisuunta on melko tarkkaan etelään.

Tai mitäpä jos olet vaikka tottunut tuohon idän härdelliin, että etelään päästäkseen pitääkin mennä itään? Pyripä Leppävaarasta Tapiolaan. Taas etelään, mutta tällä kertaa länteen.

Ei sillä, että osaisin itse parempaakaan keksiä.
 
Joutuuhan viitoituksien ja matkustajainformaation lukija joka tapauksessa opettelemaan semmoistenkin paikkojen nimiä, joihin ei ole menossa. En nyt pitäisi ylivoimaisena ymmärrettävänä, jos kylteissä lukisi Helsinki-Tikkurila-Lentoasema ja Helsinki-Huopalahti-Lentoasema (mikä käytännön toteutus ledinäytöillä sitten onkaan). Ulkopaikkakuntalaisten ja muiden ummikkojen pitää vaan opetella, kumpi ompi heille oikea. Näinhän maailman kaupungeissakin joutuu suunnistamaan linjan päätepysäkkien nimien mukaan, kun pitää valita, kumpaan suuntaan punaisella/sinisellä/ehtokellanvihreällä linjalla lähtee. Vastaavasti Kehä I / Keilaniemi ja Kehä I / Itäkeskus.
 
Takaisin
Ylös