Sivu 133 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33537393113123129130131132133134135136137 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1981-1995/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #1981

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Logiikkaan on kyllä tuttu raito- ja linja-autoliikenteestä.
    Enää hetken raitioliikenteestä. Kolmonen meni jo, ja nykymuotoisen seiskan päivät ovat ilmeisesti luetut.

  2. #1982

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ilmeisesti kai nykyratkaisuun päädyttiin kun kulunvalvonta/matkustajainformaatiojärjestelmä (tms. -- joku muu selittäköön yksityiskohdat) ei ymmärrä linjatunnuksen vaihtumista ilman uudelleenbuuttausta, mikä aiheuttaisi viivettä lentoasemalta lähtöön. Näin jossain nettikeskustelussa ilmeni, en muista enää missä. Mutta ilmeistä on että teknologian rajoitukset johtavat siihen että mieluummin sekoitetaan tuhansien matkustajien päät epäselvällä linjarakenteella kuin tehdään tarvittavat muutokset (tai kehitetään workaround). Asiakaslähtöistä viestintää?
    Järjestelmän tuntevana linjatunnuksen vaihto onnistuisi kyllä Lentoasemalla esimerkiksi n. minuutissa jos konduktööri on valmiiksi kopissaan linjatunnuksia vaihtamassa, nykysystemillä tosin pitäisi syöttää kokonaan uudestaan junannumero. Tosin jos junannumero kokonaan vaihtuu niin silloin pitää JKV viritellä uusiksi jossa menee se 2-3 minuuttia. Mutta kyllä matkustajainformaatiojärjestelmän saisi toimimaan jopa niin että X-asemalla kilvet vaihtuisivat itsestään, jos näin vaan haluttaisiin, eli Leinelä-Lentoasema tai Aviapolis-Lentoasema välillä kilpiin vaihtuisi linjatunnukset. Ei se oli kuin viitseliäisyydestä kiinni.

  3. #1983
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kiitos zige94 tarkennuksesta. Eli olisi tehtävissä kun viitsittäisiin.

  4. #1984

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lentoasemalle päättyvissä linjoissa on myös se kiistaton etu, että silloin kyltteihin saadaan isot ✈︎-symbolit (lentokone) kun juna on matkalla kohti lentoasemaa.

  5. #1985

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Nyt kun noista linjakilvistä puhuttiin niin tajusinpa Kehäradan pelastusharjoitus junasta semmosen jutun et infojärjestelmää on taidettu päivittää kun siinä on nykysin ns. liukuva systeemi. Ennen sai ainoastaan ruutuun mahtuvan tekstinpätkän, nykysin teksti lns. liukuu näytöllä eli voi tunkea pitemmän tekstin kuin mitä kerralla näkyy. Olisikohan tuolla jotain tekemistä asian kanssa, miten aikovat Kehäradan kilvet tehdä? Esim I:llä liukuisi teksti "Tikkurila-Lentoasema-Helsinki" ja P:llä "Huopalahti-Lentoasema-Helsinki" tms. vastaava mitä nyt ikinä aiotaankaan niihin tunkea. Tyhmältä tuntuisi jos olisi vain I Helsinki ja P Helsinki, jopa Helsingin laiturissa seistessä.

  6. #1986
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Tyhmältä tuntuisi jos olisi vain I Helsinki ja P Helsinki, jopa Helsingin laiturissa seistessä.
    Todellakin. Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)... Muutama matkanvarren tärkein asema jos olisi listattuna, niin se olisi parasta. Esim. Helsingissä mielestäni riittäisi täysin, jos opasteissa lukisi esim. P Vantaankoski Lentoasema ja I Tikkurila Lentoasema. Vai pitäisikö olla I Töölönlahti ja P Kaisaniemi?

  7. #1987

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Ilmeisesti kai nykyratkaisuun päädyttiin kun kulunvalvonta/matkustajainformaatiojärjestelmä (tms. -- joku muu selittäköön yksityiskohdat) ei ymmärrä linjatunnuksen vaihtumista ilman uudelleenbuuttausta, mikä aiheuttaisi viivettä lentoasemalta lähtöön. Näin jossain nettikeskustelussa ilmeni, en muista enää missä. Mutta ilmeistä on että teknologian rajoitukset johtavat siihen että mieluummin sekoitetaan tuhansien matkustajien päät epäselvällä linjarakenteella kuin tehdään tarvittavat muutokset (tai kehitetään workaround). Asiakaslähtöistä viestintää?
    Juuri siksi. VR:n ja Liikenneviraston nykyiset tietojärjestelmät eivät jousta sen vertaa että samalla junavuorolla voisi olla monta eri linjatunusta. Raitiotie- ja bussipuolella se on helpompi muuntaa koska turvajärjestelyt eivät ole niin mittavat. Toivottavasti joskus saataisiin sellainen käytäntö myös juniin että linjatunnusta voisi vaihtaa lentoaseman kohdalla,vaika nyt ei siihen oikein oltu varauduttu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Vaikka onhan se niinkin, että tämä sekava käytäntö palvelee jollakin tasolla suurvantaalaista egoa: eihän se nyt kelpaisi että kaupungin laidalta toiselle matkustettaessa linjatunnus muuttuisi matkalla? Saattaisi syntyä mielikuva että ollaan jossain periferiassa eikä keskuksessa?
    Tuohon en usko ollenkaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Numero vs. kirjain lienee enmmän makuasia. Minusta kirjain on toimiva, vaikka numerokin on kuviteltavissa. Kirjain värikiekossa on ollut mielestäni kaikkein toimivin kommunikaatiostrategia suomalaisen joukkoliikenteen historiassa. Ja nyt sitten niistä värikiekoista luovutaan. Pohjattoman typerää.
    Totta, numerot sopivat paremmin raitiovaunuihin ja busseihin, ja kirjaimet juniin. Kyllähän se hieman selkeyttäisi jos saataisiin Flirt-junien näyttöihin väriä näkymään linjatunnuksessa.

    t. Rainer

  8. #1988

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    842

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Todellakin. Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)...
    Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?

    Siis itsellenihän suurin osa noista kehäteiden varsien lähiöistä on ihan hepreaa, Viherlaakso vai Matinkylä, mitä eroo, mihin suuntaan ajais? No ei ehkä just toi esimerkki, koska Matinkylä nyt on kohtalaisen suuri lähiö, mutta paljon kertoo se, etten nyt osaa nimetä toistakaan esimerkkiä. Pystyn vain kuvittelemaan, miten vaikea se on jollekin ulkopaikkakuntalaiselle olla perillä pk-seudun miljoonasta lähiöstä ja niiden sijainneista. Sen sijaan itä ja länsi ovat erittäin selkeät ja kertovat keskellä epäintuitiivista eritasoliittymähärdelliä, että päästäkseen itään on nyt vaan ajettava länteen, koska tämä ramppi varmaan vielä tekee pari silmukkaa ennen kuin liittyy kehään.

  9. #1989
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?
    "Kun nyt tulen tällä kertaa kehälle liittymästä X ja olen matkalla liittymään Y, niin onkos se nyt itään vai länteen päin?" Ja kun ratkaisu on saatu mietittyä, voi risteys olla jo aika lähellä...

  10. #1990

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)...
    Varmistan nyt sen, että kirjoitit tämän ihan vitsillä koska tiedän, että sarkastinen huumori välittyy välillä todella huonosti nettikeskustelussa.
    Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.

  11. #1991

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Ulkopaikkakuntalaiselle kehät voivat olla hankalia joka tapauksessa. Noin yleisellä tasolla tulee kuitenkin mieleen, että jos noin suunnilleen ylipäänsä tietää mihin on menossa, pitäisi tietää onko menossa itään vai länteen. Pelkät lähiöiden nimet eivät luultavasti tosiaan toimisi yllämainituista syistä (ja siksi että niitä on liikaa). Mutta voisiko idän ja lännen alle ehkä merkitä esimerkkejä?

    Ja ketjun varsinaisesta aiheesta, kun kerran näytöt sen mahdollistavat, niin tosiaan niitä väliasemia (ainakin ne vaihtoasemat) esille. Sekä junissa että asemilla. Se on ehkä jopa tärkeämpää kuin kirjaimet, vaikka olisi tietysti hyvä, että nekin olisivat sen verran selkeitä kuin mahdollista. En minäkään turistina välttämättä muista linjojen kirjaimia/numeroita ainakaan kovin kauaa, ne kuuluisat värit saattavat ehkä jäädä mieleen vähän paremmin.

    Tuollaiseen kehän muotoiseen linjaan vain yhtä yksiselitteisesti kaikille selkeintä vaihtoehtoa ei taida olla, kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa. Ellei joku osaa antaa todella vahvat perustelut?
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  12. #1992
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1002

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Varmistan nyt sen, että kirjoitit tämän ihan vitsillä koska tiedän, että sarkastinen huumori välittyy välillä todella huonosti nettikeskustelussa.
    Juu, en todellakaan oikeasti toivo, että junassa tai laiturilla lukisi "I Helsinki länteen" tai "P Helsinki itään".

  13. #1993

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?
    Muiden, jo esitettyjen, ongelmien lisäksi yksi ongelma on se, että kehä on nimensä mukaisesti pahasti mutkalla. Jos pyrkii vaikkapa Myllypurosta Itäkeskukseen, pitää muistaa matkustaa Kehä I:tä itään, vaikka muutoin kulkisi saman matkan metrolla - länteen. Ja kompassisuunta on melko tarkkaan etelään.

    Tai mitäpä jos olet vaikka tottunut tuohon idän härdelliin, että etelään päästäkseen pitääkin mennä itään? Pyripä Leppävaarasta Tapiolaan. Taas etelään, mutta tällä kertaa länteen.

    Ei sillä, että osaisin itse parempaakaan keksiä.

  14. #1994

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Joutuuhan viitoituksien ja matkustajainformaation lukija joka tapauksessa opettelemaan semmoistenkin paikkojen nimiä, joihin ei ole menossa. En nyt pitäisi ylivoimaisena ymmärrettävänä, jos kylteissä lukisi Helsinki-Tikkurila-Lentoasema ja Helsinki-Huopalahti-Lentoasema (mikä käytännön toteutus ledinäytöillä sitten onkaan). Ulkopaikkakuntalaisten ja muiden ummikkojen pitää vaan opetella, kumpi ompi heille oikea. Näinhän maailman kaupungeissakin joutuu suunnistamaan linjan päätepysäkkien nimien mukaan, kun pitää valita, kumpaan suuntaan punaisella/sinisellä/ehtokellanvihreällä linjalla lähtee. Vastaavasti Kehä I / Keilaniemi ja Kehä I / Itäkeskus.

  15. #1995
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Entäpä näin?
    http://www.vaunut.org/kuva/96514
    Nuoli kuvaamaan, kumpaan suuntaan rinkulaa ajetaan.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •