Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Mulle jäi mieleen kolmet liukuportaat siinä pystysuorassa kuilussa, mutta ehkä muistan väärin. Ne kaikki pystyi ohittamaan nopealla hissillä, josta varmaan tulee suosittu vakiomatkustajien keskuudessa. Aikaa hissillä säästyi luokkaa pari minuuttia ja jäljelle jäi vain 100 m kävely ja yhden liukuportaat.

Aivan, hissi oli selvästi nopeampi kuin rullaportaat. Siksi mietin olisiko rullaportaat kannattanut poistaa kokonaan.

Oletuksena on, että rullaportaat ovat yhtä nopeat kuin hissi, ja tällöin kaikki matkustajat menevät tietämattömyyttään liukuportaisiin vastoin omaa etuaan. Liukuportaiden poistaminen ohjaisi matkustajat oman etunsa mukaiseen kulkumuotoon.

Lisäksi pelkille kaksille tai kolmille hissikuiluille ei voi olla löytymättä tilaa lähempää laituria kuin 100 metrin pituisen yhdyskäytävän päästä.
 
En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta liukuportaat kelpaavat pysähtyneinäkin hätäpoistumisreitiksi, kun taas hissi ei kelpaa edes toimivana.
 
En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta liukuportaat kelpaavat pysähtyneinäkin hätäpoistumisreitiksi, kun taas hissi ei kelpaa edes toimivana.

Joo, jos hissit olisi pakko sijoittaa 100 metrin päähän laiturista, viereen pitäisi sijoittaa jonkinlaiset portaat. Luulen että laiturilta menee jo nyt portaat erillisessä tunnelissa maan pinnalle.
 
Ne kaikki pystyi ohittamaan nopealla hissillä, josta varmaan tulee suosittu vakiomatkustajien keskuudessa. Aikaa hissillä säästyi luokkaa pari minuuttia ja jäljelle jäi vain 100 m kävely ja yhden liukuportaat.

Matkustin tänään ihan oikean matkan lentokentälle matkatavaroiden kanssa. Junan saapumisesta laiturille sukkulabussin saapumiseen kakkosterminaaliin meni yhteensä 13 minuuttia. Käytin tuota mainittua hissiä, mutta bussin lähtöä piti kuitenkin odottaa muutama minuutti, joten sillä ei ollut vaikutusta saapumisaikaan. Sukkulabussi tuli saapuvien lentojen tasolle, joten lähtöselvitykseen pääsyssä kesti vielä vähän pidempään kuin lähtevien lentojen tasolle tulevasta bussista.
 
Matkustin tänään ihan oikean matkan lentokentälle matkatavaroiden kanssa. Junan saapumisesta laiturille sukkulabussin saapumiseen kakkosterminaaliin meni yhteensä 13 minuuttia. Käytin tuota mainittua hissiä, mutta bussin lähtöä piti kuitenkin odottaa muutama minuutti, joten sillä ei ollut vaikutusta saapumisaikaan. Sukkulabussi tuli saapuvien lentojen tasolle, joten lähtöselvitykseen pääsyssä kesti vielä vähän pidempään kuin lähtevien lentojen tasolle tulevasta bussista.

Vielä toistaiseksi 615 taitaa olla selvästi nopeampi keskustasta.
 
Glykoliriski on tunnistettu ja tasot ovat seurannassa. HSY ei pidä glykolia kovin merkittävänä riskinä. Pahempaa jälkeä tekisi massiivinen öljyvuoto. Glykoli ei ole myrkky eikä edes epäterveellistä. Kehäradan glykoliongelma on siinä, että glykoli on biohajoavaa ja hajoamisen välituotteina syntyvät hapot syövyttävät betonia ja hiiliteräksiä.

Glykoli on kyllä myrkky ja epäterveellistä. Sekoitatko ehkä glyseroliin?
 
Etyleeniglykoli on kyllä myrkyllistä. Sitä riittää 50 ml tappamaan aikuisen ihmisen. Sitten on taas propyleeniglykoli joka ei ole myrkyllistä, sitä käytetään jopa elintarvikelisäaineena
Lentokokeiden jäänestossa käytetään propyleeniglykolia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on siis propyleeniglykolista, jota voi vaikka juoda. Herkkuna se lienee rinnastettavissa esimerkiksi hapansilakkaan.

Ongelma oli propyleeniglykolin reaktio hapen kanssa, joka tuottaa erittäin pahanhajuista ja betonia hajottavaa bakteeriyhdistettä.
 
Kyse on siis propyleeniglykolista, jota voi vaikka juoda. Herkkuna se lienee rinnastettavissa esimerkiksi hapansilakkaan.

Aah, minä puhuin etyleeniglykolista, mutta näköjään de-icingiin käytettävä glykoli on nimenomaan propyleeniglykolia. My bad.
 
Aika pitkän etsimisen jälkeen löysin tällaisen piirroksen lentoaseman asemasta:

keharata_lentoasema_grafiikka_liikennevirasto.jpg

Eli terminaalin sisäänkäynnillä on sitten paljon lyhyempi yhdyskäytävä kuin Tietotiellä, ja liukuportaat ovat yhtenäiset. Hyvä näin.
 
...ja liukuportaat ovat yhtenäiset. Hyvä näin.

Näin on, ja hyvä tosiaan niin. Tuo Tietotien pään viritys neljillä liukuportailla on tosiaan aika mielenkiintoinen, ja olisi kiinnostavaa kuulla sille selitys. Terminaalin sisäänkäynnin valmistuminen viivästyy tosin kuulemma osittain juuri noiden poikkeukselllisten pitkien liukuportaiden vuoksi. Kehäradan projektipäällikkö lausui perjantain Hesarissa seuraavasti: "Maanalaisella kulkureitillä asennetaan sekä kaarevaa alakattoa että erittäin pitkiä liukuportaita. Kattotyötä tehdään telineiltä, joten silloin ei voida asentaa liukuportaita." Tästä tosin herää kysymyksiä töiden suunnittelusta ja niiden tekemisen järjestyksestä, kun ehkä koko Kehäradan uuden osuuden tärkein kulkuväylä (etenkin symbolisesti, luulisin että matkustajamääriltäkin, korjatkaa jos erehdyn) valmistuu viimeisenä.
 
Näin on, ja hyvä tosiaan niin. Tuo Tietotien pään viritys neljillä liukuportailla on tosiaan aika mielenkiintoinen, ja olisi kiinnostavaa kuulla sille selitys.

Veikkaan pääsyyksi sitä, ettei ole haluttu rajoittaa kellareiden rakentamista tuleviin naapurirakennuksiin. Saatan hyvin olla väärässäkin.
 
Takaisin
Ylös