Sivu 41 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2131373839404142434445516181101121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 601-615/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #601
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Käsittääkseni yhteys Turkuun vaatii Elsa-radan linjaamisen lentoaseman kautta, muuten joudutaan aina menemään Pasilan kautta ja matka-aika muodostuu aika pitkäksi.

    Lähdekriittisyys on toki tärkeää, mutta itse olen tullut omaan mielipiteeseeni aika perinteisin tutkimuksen keinoin: olen käyttänyt niitä lähteitä, joita on saatavilla, keskustellut ihmisten kanssa ja vertaillut miten muualla on tehty samankaltaisissa tilanteissa. Toisaalta ei ole mitään mihin vertailla, sillä ei ole olemassa laskelmia pääradan viemisestä kentän kautta.

    Eräs kysymys on myös, mitä haittaa radasta on? Käsittääkseni ei mitään.
    On tietysti eriskummallista, miksi Vantaa haluaa tehdä jotain, josta sille on haittaa, Vantaahan maksaa todella ison osan hankkeesta. Maakunnissa hankkeista ei koskaan kunta maksa yhtä isoa palaa, useimmiten ei mitään.

    Mutta jos oletetaan, että kyse on jonkinlaisesta harhautuksesta, täytyy sen olla todella ovela, koska siinä on onnistuttu harhauttamaan mediaa, koko eduskuntaa ja useita hallituksia ja kukaan ei mukamas huomaa mitään. En ihan oikeasti jaksa uskoa mihinkään salaliittoon tässä asiassa.

    Eikö selitykseksi riitä, että on saavutettu yhteiskunnallinen konsensus, että tällainen rata tarvitaan siinä missä uusia ydinvoimaloitakin, vaikka ydinvoimaloitakin vastustetaan.

    Kolmas ja olennaisin kysymys on, minkä takia radan vastustajat eivät suhtaudu asiaan objektiivisesti ja lyttäävät kaikki perustelut sen puolesta mukaan lukien viranomaisselvitykset.
    Viimeisin muokkaaja Kolli; 13.08.2008 kello 15:16. Syy: lisäys

  2. #602

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Käsittääkseni yhteys Turkuun vaatii Elsa-radan linjaamisen lentoaseman kautta, muuten joudutaan aina menemään Pasilan kautta ja matka-aika muodostuu aika pitkäksi.
    Turun suoraa junayhteyttä nyt on turha sotkea tähän keskusteluun. Tuskin myöskään vaihdollinen yhteys Huopalahdesta on merkittävästi Pasilan(suorempaa pääradansiirron mahdollistamaa) vaihdollista yhteyttä nopeampi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Eräs kysymys on myös, mitä haittaa radasta on? Käsittääkseni ei mitään.
    Jos Kehärata rakennetaan, niin vastaavan kokoluokan ratahanketta samalle alueelle tuskin tulee aivan lähitulevaisuudessa. Tosin sanoen se siirtää/estää aidosti valtakunnallisen hankkeen toteutumista koska valtiolla on rahaa investointeihin rajallisesti. Käsitätkö?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Kolmas ja olennaisin kysymys on, minkä takia radan vastustajat eivät suhtaudu asiaan objektiivisesti ja lyttäävät kaikki perustelut sen puolesta mukaan lukien viranomaisselvitykset.
    Sehän tässä juuri ihmetyttää, miksei pääradan siirrosta ole tehty viranomaisselvitystä jotta näitä kahta hanketta voisi tarkastella objektiivisemmin.

  3. #603
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Budjetti 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Asuntotuotantotavoitteisiin päästään jatkamaan Vantaankosken rataa Kivistöön.
    Kehärata on eräänlainen halpa kompromissi, jossa saadaan sekä lentokentän raideyhteys, Kivistön asuntotuotantoa palveleva rata että poikittainen ratayhteys Länsi-Vantaan ja Tikkurilan välille. Jos nuo kaikki tehtäisiin erikseen, olisi kokonaishinta suurempi kuin pelkkä kehäradan rakentaminen. Vaikka kolmen eri hankkeen kokonais-H/K-suhde voisikin olla parempi kuin kehäradan, olisi kaikkien kolmen toteuttaminen kuitenkin poliittisesti vaikeampaa, kun jokaisesta hankkeesta pitäisi päättää erikseen.

    Kehärata on sekä valtakunnallinen että paikallinen hanke. Kolmesta funktiosta lentokentän raideyhteys on valtakunnallinen, kaksi muuta funktiota taas palvelee paikallisesti.

  4. #604
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Budjetti 2009

    On ikävää, että Viinikkalaan ei avata asemaa vielä Kehäradan alkuvaiheessa. Alue kehittyy koko ajan ja siellä alkaa olla monien teollisuusyritysten toimintaa. Viinikkala olisi selvä hyötyjä Kehäradasta, koska Kehä III:n ruuhkat keskittyvät nimenomaan tuolle alueelle. Alueelta puuttuvat lisäksi kunnolliset yhteydet Helsingin keskustaan, koostuen lähinnä muutamista työmatkalähdöistä aamulla ja illalla.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #605
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Suurnopeusrata, joka siis linkittäisi Helsingin keskustan, Pasilan, HKI-VAN-Lentokentän, Turun ja Tampereen - RHK on ajoittanut sen 2040-2050 jälkeen rakennettavaksi. Pääkaupunkiseudun raideliikenteeseen RHK rakentaa Kehäradan ja Pisaran. Pääkaupunkiseudun lähiliikenne on kannattavaa toimintaa ja H/K -suhteeltaan tuottoisaa niin VR:lle, kunnille kuin valtiollekin.

    Helsingin kaupunki rakentaa oman ratansa lentokentälle linjausta pitkin, mikä ei ole päällekäinen RHK:n ratojen kanssa.

  6. #606
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Budjetti 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Viinikkala olisi selvä hyötyjä Kehäradasta, koska Kehä III:n ruuhkat keskittyvät nimenomaan tuolle alueelle.
    Vaan hyötyisikö Viinikkala 30-50 miljoonan euron edestä? Sehän näissä maanalaisissa ratkaisuissa tahtoo olla olennainen kysymys, jonka takia moni periaatteessa tarpeellinen asema jää tekemättä.

    Ei ole Helsingilläkään vielä riittänyt rahaa Kaisaniemen metroaseman toiseen sisäänkäyntiin, vaikka Kruununhaka hyötyisi siitä kiistattomasti. Itse asema ja Kampin toinen sisäänkäynti on sentään saatu ajan myötä tehtyä.

  7. #607

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Budjetti 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kehärata on eräänlainen halpa kompromissi, jossa saadaan sekä lentokentän raideyhteys, Kivistön asuntotuotantoa palveleva rata että poikittainen ratayhteys Länsi-Vantaan ja Tikkurilan välille. Jos nuo kaikki tehtäisiin erikseen, olisi kokonaishinta suurempi kuin pelkkä kehäradan rakentaminen. Vaikka kolmen eri hankkeen kokonais-H/K-suhde voisikin olla parempi kuin kehäradan, olisi kaikkien kolmen toteuttaminen kuitenkin poliittisesti vaikeampaa, kun jokaisesta hankkeesta pitäisi päättää erikseen.
    Näin on. Jos kaikkein halvin ratkaisu pitäisi tehdä, niin silloin kannattaisi jatkaa Martinlaakson rata vain Kivistöön ja tehdä pääradasta pistoraide lentokentälle. Mutta "samalla vauhdilla" rakentaa sen puuttuvan pätkän lentokentältä Kivistöön.

    t. Rainer

  8. #608
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Budjetti 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kehärata on eräänlainen ...

    Kehärata on sekä valtakunnallinen että paikallinen hanke. Kolmesta funktiosta lentokentän raideyhteys on valtakunnallinen, kaksi muuta funktiota taas palvelee paikallisesti.
    Tämän paremmin tätä ei oikein enää voikaan sanoa.

  9. #609
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kehärata sai EU tukea 18 miljoonaa euroa.

    Muut ratahankkeet/parannukset Suomessa saivat EU:lta yhteensä 48 miljoonaa euroa.

    Nämä siis vuonna 2007. Vuoden 2008 tukipäätökset tulevat alkutalvesta.

  10. #610

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Budjetti 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kehärata on eräänlainen halpa kompromissi
    Varmasti halpa vantaalaisille. Toista se on niille (valtion)veronmaksajille jotka hyötyvät investoinnista vähän tai ollenkaan, mutta vastaavat pääosasta kustannuksista.

  11. #611
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    En ihan käsitä miten pääkaupunkiseudun kunnat maksaisivat valtiolle radan jota valtio haluaa monopoloida. Pääkaupungin ja valtion kesken jaettiin joukkoliikennettä, kaupunkien ottaessa itä-länsisuuntaa ja valtio pohjoiseen päin menevän. Sittemmin useammalle radalle on tullut tarvetta vähän joka suuntaan. En tiedä tarkkaan miksi valtio aikoinaan otti Martinlaakson radan hoitaakseen. Ehkä tarkoituksena oli myös varmistaa kolmas raidelinkki pääkaupunkisudulle/pääkaupunkiseudulta.

    Suurnopeusratoja ei kannata Suomeen vetää juurikaan kovin mihinkään. Nykyinen ratkaisu tietysti mutkia suoristellen ja ratoja remontoiden on riittävä Suomen olosuhteisiin. Kolmen suurimman kaupungin välille suurnopeusrataa on harkittu toteutettavaksi joskus tulevaisuudessa, ja raideliikenteeseen tulee panostaa kestävän kehityksen edistämiseksi. Kovin vain asukasluvultaan pieniä kylläkin Turku ja Tampere. Jos verrataan millaisiin asutuskeskuksiin miljardien suurnopeusratoja keski-Euroopassa on vedetty.

    EU on monessa suhteessa vielä paikkaansa hakeva. Mielestäni suurnopeusradan Suomessa tulisi odottaa Berliinistä Varsovan ja pienten Baltian maiden kautta projektoitua rataa, sekä tietysti mahdollista Suomenlahden tunnelia. EU voisi olla myös radan merkittävä rahoittaja. Kun kaikki tämä on selvempää ja ajankohtaisempaa, voi Helsingistäkin vetää suurnopeusratoja vaikka Norjaan Jäämerelle asti. Mielekästä voisi olla, jos uusi rata on leveydeltään Berliinistä lähtien keski-Eurooppalaista standardileveyttä.

    Valtion on kannattavaa rakentaa Kehärata, ja se yhdistetään päärataan sekä mahdollisesti Kehäradasta saadaan aikaan myös kolmas raidelinkki muualle Suomeen.

    Rata Sipooseen ja Porvooseen on myös selvityskelpoinen, tässä suunnassa tosin tulee nopeasti Itäraja vastaan, eikä eo. kuntien kautta vedetä Venäjälle rataa eikä suurnopeusrataa.

    Kehärata on lyhyt, mutta mahdollisuudet joita se tarjoaa on pääkaupunkiseudulle arvokkaita. En kehäradan kritiikistä saa selville miksi valtio ei toteuttaisi tätä hanketta verrattaessa ylipäätään mihinkään rata- tai tiehankkeeseen missään päin Suomea. Olisiko valtion pitänyt jättää rahoittamatta monet esimerkiksi moottoritiet ja siis jättää lasku kunnille? Miksi valtion tulisi rakentaa muualle Suomeen mutta jättää pääkaupunkiseutu kuntien maksettavaksi. Tulisiko valtion lähteä pois pääkaupunkiseudulta? Siis jopa jakaa Suomi kahtia ? esm kehä-5 tasolta? Millaiset seuraukset olisi jos pääkaupunkiseutu ei rahoittaisi muuta Suomea?

  12. #612

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    En ihan käsitä miten pääkaupunkiseudun kunnat maksaisivat valtiolle radan jota valtio haluaa monopoloida.
    Jos Vantaa välttämättä haluaa raiteet yhdistämään sen länsi- ja itäosia, se voi rakentaa esim. pikaraitiotien ilman valtion monopolia&päärahoitusta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    En kehäradan kritiikistä saa selville miksi valtio ei toteuttaisi tätä hanketta verrattaessa ylipäätään mihinkään rata- tai tiehankkeeseen missään päin Suomea.
    Kehäradalle on olemassa vaihtoehto jossa valtion rahat hyödyttävät paremmin koko valtakuntaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Olisiko valtion pitänyt jättää rahoittamatta monet esimerkiksi moottoritiet ja siis jättää lasku kunnille?
    Kehäradan kokoluokkaa olevat moottoritiehankkeet(Helsinki-Turku, Helsinki-Tampere, Helsinki-Lahti, Helsinki-Vaalimaa) ovat oikeasti valtakunnallisia.

  13. #613
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Ei ole tarkoituksenmukaista jättää Martinlaakson rataa tyngäksi. Eikä myöskään tuoda ylimääräistä omaa systeemiään Vantaalle. Saumaton yhteys marja-Vantaalta on perustelluinta toteuttaa rhk:n viereisiä ratoja käyttäen. Kehäradalle ei ole vaihtoehtoja.

    Valtakunnallisuus voi olla myös raiteilla. Niillä kulkee tavarat ja ihmiset. Harvaan asutussa Pohjois-Suomessa välimatkat on kestävämpää yhdistää raiteilla ja maanteillä. Moottoritiet on liian suuria investointeja harvaan asutuilla alueilla ja myös ympäristöpolitiikan kannalta vastakkaisia. Kehärata ja Pisara oleellisesti parantavat koko etelä-Suomen junaliikenteen sujuvuutta, ja vapauttavat kapasiteettia lähijunaliikenteen vuorojen lisäämiseen sekä kaukoliikenteen laajentamiseen.

  14. #614
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kiitos Ertsun sain linkin Tekniikka & Talous-lehden kehärata-artikkeliin.
    Artikkeli on erittäin hyödyllinen ja kaikkien kannattaa lukea se.
    http://www.tekniikkatalous.fi/rakenn...tm=tt-20082008

    RHK:n Harri Yli-Villamo kertoo siinä m.m seuraavaa:


    ”Helsinki on varmasti eräs suurimpia kaupunkeja Euroopassa, joissa ratayhteys lentokentälle on puuttunut”, Yli-Villamo sanoo.

    Vantaan kaupungin osuus vajaan 600 miljoonan euron kustannuksista on vajaat 200 miljoonaa euroa. Vantaa onkin radan suuri hyötyjä, sillä kaupunki suunnittelee asuntoja kymmenille tuhansille ihmisille muun muassa Kivistön aseman ympäristöön.
    Helsinki-Vantaakin saattaa silti vielä joskus saada nopean raideyhteyden. ”Uutta kaukoliikennerataa on pohdittu siten, että rata sukeltaisi Pasilassa tunneliin ja kulkisi sitten lentoaseman kautta pääradalle jonnekin Keravan seutuville. Korostan, että tällainen rata voi kyllä kysymykseen vasta vuosikymmenien kuluttua.”

    Radan ehdoton etu olisi se, että pohjoisen ja idän suunnasta pikajunilla matkustavat pääsisivät suoraan kentälle. Matkaa nyt viivästyttävä vaihto bussiin tai junaan Tikkurilassa jäisi pois.

    Tampereen seudulla rata jakaa mielipiteet. Suora yhteys maan pääkentälle olisi tervetullut, mutta toisaalta sen pelätään syövän oman Pirkkalan kentän kehittämisedellytyksiä

  15. #615

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    On ne Suomen erityisolosuhteet vain niin kummalliset.

    Skotlannin pääkaupungissa Edinburghissa kaavaillaan raitioliikenneyhteyttä lentokentälle (englanniksi).

    Edinburgh on hieman Helsinkiä pienempi kaupunki, noin 450 000 asukasta. Edinburghin seudun kokonaisasukasmäärä on kuitenkin noin 1 250 000. Edinburghin lentokentän matkustajamäärä on huimassa kasvussa ja viime vuonna se oli hitusen yli 9 miljoonaa. Matkaa Edinburghin keskustasta lentokentälle on noin 13 kilometriä. Edinburghille riittää ratikka.

    Helsingin asukasmäärä on noi 570 000, seudun asukasmäärä ylitti juuri miljoonan. Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajamäärä on noin 13 miljoonaa matkustajaa ja matkaa keskustasta lentokentälle on noin 18 kilometriä. Helsinki haluaa tunnelijunan.

    Edinburghissa aiotaan saada valmista vuonna 2011. Milloinkohan Helsingissä?

    Lähteenä vertailussa on käytetty pääasiassa englanninkielistä Wikipediaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •