Sivu 48 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 82838444546474849505152586888108128 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 706-720/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #706
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Tulihan keskustelun motiivit ja agenda esille hyvin, pikaratikkaa tarjotaan tännekin. Jotenkin pikaratikasta, mikä ei ole edes pika, on tullut monelle vastaus kaikkiin joukkoliikenteellisiin tarpeisiin. Yksittäisiä pikaratikan pätkiä tarjotaan milloin minnekin.

    On aivan liian aikaista rakentaa Jokeri III ratikkaa, raidejoukkoliikenteen tarve ei ole juuri nyt ratikankisko pohjois-pääkaupunkiseudulla. Siitä kertyy vaihtokin. Toisin kuin Kehäradalla, mikä mahdollistaa paljon suuremman volyymin kehittämisen Vantaalla. Ja se yhdistyy olemassa olevaan rataverkkoon.

    Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö mahdollisuuksia viedä pikajunia kehäradalle ja martinlaakson radan kautta Pasilaan tulisi tutkia. Tai että pikajunaliikenne heilahtaisi pääradalta lentokentälle ja takaisin. Paras ratkaisu tietenkin olisi, että kaikki olisi samassa paketissa. Keskustelun kääntäminen pikaratikkaan ei kuitenkaan ratkaise ensimmäistä joidenkin kirjoittajien argumenttia kehärataa vastaan, eli pikajunaradan linjaamista lentokentän kautta.

    Tunneli lentokentälle Pasilasta on liian suurellinen hanke. Kuinka pitkälle tunneli jatkuisi, Keravalle?

    Toinen metrolinja on mahdollista kulkea pinnassa pitkiä osuuksia Pasilan pohjois- ja länsipuolella.

  2. #707

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tunneli lentokentälle Pasilasta on liian suurellinen hanke. Kuinka pitkälle tunneli jatkuisi, Keravalle?
    Koska asemia ei välillä ole, hinta on vähemmän kuin lentokenttämetrolla. Vaikka tunneli jatkuisi Keravalle asti.

  3. #708
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tunneli lentokentälle Pasilasta on liian suurellinen hanke. Kuinka pitkälle tunneli jatkuisi, Keravalle?

    Toinen metrolinja on mahdollista kulkea pinnassa pitkiä osuuksia Pasilan pohjois- ja länsipuolella.
    Mikähän estää rakentamasta rautatien samalla tavalla kuin metroradan?

    On se niin ihmeellistä, että mihinkään suuntaan ei ole kannattavaa tai mahdollista rakentaa rautatietä tai raitiotietä, mutta metron voi rakentaa minne vain. Kaikkialla on liian vähän matkustajia juniin tai raitiovaunuihin, muttei koskaan liian vähän metrolle. Johtuuko se siitä, että metron kannattavuus paranee kun asemia (=matkustajia) vähennetään? Näinhän on todisteltu Laajasalon ja lentokentän metron kanssa.

    Antero

  4. #709
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Olen jonkun verran kehärataa pähkäillyt ja yhdestä asiasta olen pomminvarma: kehäradalla liikkuu 10min välein IM ja MI-junia. Sinne sekaan ei mahdu pikajunia eikä varmaan edes taajamajunia. Mielenkiintoinen on piirustuksissa näkyvä varaus, jossa pohjoisesta/pohjoiseen on mahdollista kääntyä kehäradalta.
    Eli se vaihtoehto on täysin liikenteellisesti poissuljettu. Teoriassa ajateltuna se voitaisiin tehdä niin, että kehäradalta vähennettäisiin paikallisjunia, mutta samalla Vantaankosken-radan yhteydet heikkenisivät. Toinen vaihtoehto olisi tehdä rata neliraiteiseksi välillä päärata-Huopalahti. Se taas merkitsisi sitä, että osa Pohjois-Haagasta ja Kannelmäestä pitäisi purkaa....

    Jos pikajuna (=IC tai joku vastaava, koska siniset junat romutetaan) kentälle tulee, on nähdäkseni ainoa vaihtoehto tunneli lentoaseman pohjoispuolelta Pasilaan. Toinen kysymys on sitten, onko Viinikkalan suurterminaali jo olemassa vai ei. Jos on, radan pitää mennä Viinikkalan kautta, joka ei sinänsä ole ongelma. Tarkalleen ottaen lentoaseman pohjoispuoli on Tuusulaa, joten tunneli alkaisi siis Tuusulan eteläosista, eikä Keravalta, jossa se kannattaa pitää maan pinnalla niin pitkään, kunnes on pakko mennä betonikaukalossa kentän alle (Tuusulan puolella).

  5. #710

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Olen jonkun verran kehärataa pähkäillyt ja yhdestä asiasta olen pomminvarma: kehäradalla liikkuu 10min välein IM ja MI-junia. Sinne sekaan ei mahdu pikajunia eikä varmaan edes taajamajunia.
    Tästä jos joskus väännetty täällä, ja junamiehet tietää paremmin, mutta olen antanut itselleni kertoa että joku 5 min. vuoroväli junaradalla onnistuu. Se mitä sillä tuolla radanpätkällä sitten tekis on toinen juttu. Kai asiaa voisi ajatella niin, että Keravalta tuleva tunneli yhtyy Kehärataan ennen kenttää, pysähtyy kentän asemilla samoin kuin lähijuna, ja sitten haarautuu tunnelissa Pasilaan.

  6. #711
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Olen jonkun verran kehärataa pähkäillyt ja yhdestä asiasta olen pomminvarma: kehäradalla liikkuu 10min välein IM ja MI-junia. Sinne sekaan ei mahdu pikajunia eikä varmaan edes taajamajunia.
    Voi herranjumala. Ja maalaamalla ne junat oransseiksi voidaankin sitten ajaa 90 sek vuorovälillä?

    Barcelonassa rautatieliikenne, sekä kauko-, että lähijunavuorot, kulkevat tunnelissa kaupungin ali. Siellä on kaksi raidetta ja vuoroväli paikoin 2 min. Hyvin toimii.

    Jos kehäradan paikallisvuorot kulkevat vain 10 min välein, niin sinne itse kehäradalle mahtuu vallan hyvin vaikka mitä lisäliikennettä. Skipstopkin toimii, kun aikataulutetaan oikein.

    Jos liikenteestä tulee kovin tiheää, niin liikenteenohjauksen suojastusvälit tulevat jossain vaiheessa vastaan, mutta tuskin uutta rataa noin harvalle minimivuorovälille kuitenkaan suunnitellaan. Pääradan kaupunkirataraiteiden kapasiteetti on sitten eri juttu, kun mukana on Keravaltakin tuleva liikenne, mutta niille SeutulaExpress-junille pitää sitten löytää tilaa kaukoraiteilta.

  7. #712
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Tuusulassa lentokentän pohjoispuolelle on suunniteltu 'focus' nimellä kulkevaa yrityskeskittymää ja Tuusulassa on kaavailtu myös asuntoalueita. Uutta pikajunarataa ei tosta vain rakenneta Tuusulaan. Lisäksi raideliikenne, kuten Helsingin metro jota on mahdollista jatkaa pitkälle Tuusulaan, kytkisi fokuksen, uudet asuinalueet ja Hyrylän tehokkaasti raiteilla muuhun pääkaupunkiseutuun. Metron pintarata on halpaa.

  8. #713
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tästä jos joskus väännetty täällä, ja junamiehet tietää paremmin, mutta olen antanut itselleni kertoa että joku 5 min. vuoroväli junaradalla onnistuu. Se mitä sillä tuolla radanpätkällä sitten tekis on toinen juttu. Kai asiaa voisi ajatella niin, että Keravalta tuleva tunneli yhtyy Kehärataan ennen kenttää, pysähtyy kentän asemilla samoin kuin lähijuna, ja sitten haarautuu tunnelissa Pasilaan.
    Niinpä niin, on totta että saman nopeuksisia lähijunia pystyy periaatteessa ajamaan vaikka 4min vuorovälillä, ilman suurempia ongelmia. Ajaahan nykyäänkin M-juna A-junan perässä vain 4 minuutin takana.

    Mutta, ongelma kaukojunien sovittamisesta 10min vuorovälillä ajavien lähijunian sekaan, syntyy nopeuserosta. Lähijuna, joka pysähtyy 2min välein, noin 2km asemaväleillä, pystyy keskinopeuteen 50-60 km/h. Kaukojuna siis joutuisi ajamaan kahden lähijunan välissä nopeudella 50-60km/h, eikä täten olisi kovin mielekästä. Varsinkaan kun matkaa Pasilasta Martinlaakson kautta Lentoasemalle on aikas paljon. Kaukojunilla keskinopeus olisi suotavaa olla yli 120 km/h, jotta matkanteko olisi mielekästä.

    Pääradalla on erikseen kaukojunaraiteet ja lähijunaraiteet, juurikin tästä samaisesta syystä.

  9. #714
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Tätä minäkin Murzu vähän tarkoitin. Ei tosissaan voi ajatella, että pikajunat menisivät Vantaankosken kautta.

  10. #715

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tuusulassa lentokentän pohjoispuolelle on suunniteltu 'focus' nimellä kulkevaa yrityskeskittymää ja Tuusulassa on kaavailtu myös asuntoalueita. Uutta pikajunarataa ei tosta vain rakenneta Tuusulaan. Lisäksi raideliikenne, kuten Helsingin metro jota on mahdollista jatkaa pitkälle Tuusulaan, kytkisi fokuksen, uudet asuinalueet ja Hyrylän tehokkaasti raiteilla muuhun pääkaupunkiseutuun. Metron pintarata on halpaa.
    En jälleen kerran oikein seuraa Sebastinin ajatuksenkulkua. Siis metron voi rakentaa pinnassa mutta junarataa ei, vai mitä tarkoitat? Pintarata on verrattaen halpaa kaupunkialueella jos hyväksytään tasoristeykset, muuten alikulut ja sillat syö suuren osan kustannushyödystä.

  11. #716
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Pikajunaradan varrelle yrityskeskittymien ja asuntoalueiden kaavoittaminen ei välttämättä ole mielekästä, ja jotta lähiliikennettä voisi ajatella, tulisi pääradan sivuradan olla vähintään neljäraiteinen.

    Pikajunarata lentokentän kautta ei ole missään nimessä ajankohtainen eikä kiireellinen.

    Kehäradalla saadaan ratkaistuksi monta tarvetta. Mikään rata, ei pikajunarata eikä tuleva metro tee kehärataa tarpeettomaksi.

  12. #717

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Sebastin, et ensinnäkään vastannut kysymykseeni, ja toiseksi miksi ihmeessä Hyrylän mahdollista raideyhteyttä ei voisi hoitaa haaroittamalla Kehärasta sinne pistoraide? Esim. Leinelä - Hyrylä ja vaikka Keravan kautta takaisin pääradalle jos halutaan silmukka.

  13. #718
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    On enemmän Tuusulan kunnan asia, tuleeko paikkakunnalle ratatunneli, neliratainen pikajunien päärata vai Tuusulan paikalliseen ja pääkaupunkiseudulliseen joukkoliikennetarpeeseen paremmin soveltuvaa rataa.

    RHK on suunnitellut rakentavansa pääkaupunkiseudulle pitkällä aikavälillä vain muutamia ratoja. Pistoraiteella esim. Viikkiin tai Hyrylään ei ole valtakunnallista merkitystä, eikä ne millään oleellisella tavalla ratkaise RHK:n/VR:n pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen liittyviä ratkaisutarpeita. On kuntien ja kaupunkien itse rakennettava ratansa. Helsingillä ratkaisu tähän on nopea ja edullinen metrojuna.

  14. #719
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Pikajunaradan varrelle yrityskeskittymien ja asuntoalueiden kaavoittaminen ei välttämättä ole mielekästä, ja jotta lähiliikennettä voisi ajatella, tulisi pääradan sivuradan olla vähintään neljäraiteinen.
    Ei kai tämä ihan näin yksioikoista ole. Jonkin verran pitkänmatkan lähiliikennettä sopisi kaukojunien sekaan varsin kohtuullisesti kunhan pysähdyksiä ei ole liian monta ja/tai asemien kohdalle rakennetaan sivuutusraiteet (2 raidetta radalla, 4 raidetta asemien kohdalla joista 2 läpiajoon ja 2 laitureille pysähtymiseen).

    Jos lentokentän pohjoispuolelle havitellaan yritysaluetta niin pääratahan palvelisi tuota keskittymää paremmin kuin kehärata (joka ei palvele sitä ollenkaan) tai metro (jolla matka Helsinkiin olisi hitaampi eikä edes teoriassa tarjoaisi yhteyttä pääradan suuntaan pohjoiseen).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Pikajunarata lentokentän kautta ei ole missään nimessä ajankohtainen eikä kiireellinen.
    Miksi ei?

    Tätä mantraa toistelet aina, mutta et ole onnistunut esittämään uskottavaa argumentointia, jolla osoittaisit asian olevan näin.

    Tämä virallinen liturgia on sitäpaitsi tarpeen vain todistamaan kehäradan tärkeyttä. Jos tämä annettuna otettu (=perustelematon) olettama poistettaisiin yhtälöstä, osoittautuisi välittömästi kuinka pähkähullu hanke kehärata on kokonaisuutena tarkasteltuna.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kehäradalla saadaan ratkaistuksi monta tarvetta. Mikään rata, ei pikajunarata eikä tuleva metro tee kehärataa tarpeettomaksi.
    Jos nyt vaikka luettelisit alkuun mitkä tarpeet saadaan ratkaistuksi kehäradalla ja miten kehärata hoitaa nämä paremmin / edullisemmin kuin muut esiin tuodut vaihtoehdot niin sitten näistä argumenteista voisi edes keskustella. Nyt ei voi kun toistellaan vain mantroja toivoen että ne muuttuvat todeksi.

  15. #720
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Ei ole mitään mantroja. Jotta Vantaalle voidaan kaavoittaa lähiaikoina 40 000 asukasta ja saman verran työpaikkoja, tarvitaan joukkoliikennerataa. Pääradan varrella asuu noin 200 000 ihmistä, jotka, etenkin Vantaalla hyötyvät kehäradasta eniten. Unohtamatta kehäradan tarjoamaa nopeaa vaihdollista yhteyttä pääradalta Tikkurilasta. Myös Kivistön asema Hämeenlinnanväylän varressa tulee olemaan merkittävä asema lentokentän liikennettä ajatellen.

    Ohitusradat asemilla eivät tarjoa riippumatonta liikennöintiä. Ja jos olisi siten, että Kerava-Pasila väli pääradalla vähenisi merkitykseltään ja uusi suurellinen ratatunneli pitkälti maan alla rakennettaisiin, siirtyvä liikenne olisi valtaisa. Nyt puhutaan merkittävästä pääradan uudelleen organisoinnista. Tietääkseni nykyinen päärata ei ole rikki. Ei ole mitään kiirettä tehdä puolitarpeetonta rataa hyvin toimivan pääratamme viereemme.

    Lentokentän pohjoispuolelle ei kaavailla vaan rakennetaan yrityspuisto ja kehä IV -moottoritie. Vuosaaren sataman avauduttua tiettyjen yritysalojen siirtyminen pohjoiselle pääkaupunkiseudulle on aiheellista. Tuusulaan on rakennettu jo yksi moottoritie ja toinen on tulossa. Raidejoukkoliikenteen rakentaminen tässä vaiheessa on erittäin perusteltua. Tuusulan elinkeinoneuvottelukunta on toivonut ja ehdottanut metroa Tuusulaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •