Sivu 53 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 133343495051525354555657637393113133 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 781-795/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #781

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Väärin. Junakalusto Oy ainoastaan omistaa kaluston ja vuokraa sen liikennöitsijälle, joka on edelleenkin lain mukaan VR-konsernin rautateiden henkilöliikennettä harjoittava tytäryhtiö. Liikenteen taas tilaa YTV.
    Näin se siis on. Mukavan monimutkaista tämä lainsäädäntö.

  2. #782
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kehäradan liikenne tullaan näillänäkymin hoitamaan YTV:n uudella FLIRT-kalustolla, joka on nykyistä VR:n kalustoa ärhäkämpi kiihtymään (n. 1.2 m/s² huipussaan, käytännössä korkeintaan 1.0m/s² laajemmalla alueella; Sm1/2/4 kiihtyvyysarvoja ei näyttäisi olevan yleisesti saatavilla).
    Flirtien kiihtyvyys ei tule poikkeamaan nykyisestä kalustosta, eikä muutaman prosentin erolla edes olisi käytännön merkitystäkään. Kaikella joukkoliikennekalustolla maksimikiihtyvyys on enintään 1,2–1,3 m/s2, jota ei voi ylittää seisovien matkustajien kanssa. Tämä kiihtyvyys saavutetaan kuitenkin vain tiettyyn nopeuteen asti, minkä jälkeen kiihtyvyys alkaa laskea.

    Käytännön maksiminopeudet taas rajoittuvat asemävälien pituuksista luokkaan 100–120 km/h. Näihin nopeuksiin Flirtin kiihtyvyys on noin 0,8 m/s2 käytännön arvona aikataulusuunnitteluun. Lähteenä Stadlerin edustaja.

    Antero

  3. #783
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Käytännön maksiminopeudet taas rajoittuvat asemävälien pituuksista luokkaan 100–120 km/h. Näihin nopeuksiin Flirtin kiihtyvyys on noin 0,8 m/s2 käytännön arvona aikataulusuunnitteluun. Lähteenä Stadlerin edustaja.
    On totta, että uudella kehäradalla asemavälit ovat sen verran pitkiä, että 120 km/h voidaan saavuttaa. Mutta M- ja I- osuuksilla, asemavälit ovat varsin lyhyitä. Nykyään M- ja I-junat käyttävät asemavälillä max 80 km/h huippunopeutta, riippuen asemavälistä. Eniten hyötyä on siis kiihtyvyydestä, eli siitä kuinka äkkiä 80 km/h saavutetaan.

    On ironista, että esim martinlaakson rataa aikanaan suunniteltaessa, sitä ei voitu laittaa aivan parhaimpaa reittiä kulkemaan, kaarresäteiden takia, jotka ovat mitoitettu 120 km/h. Kuitenkin rataa ajetaan maksimissaan 80 km/h, kovempaa kun ei ole järkevää ajaa, lyhyiden asemavälien takia. Mistähän rata olisikaan saatu pujotettua, 80km/h:lle mitoitettuna...
    Viimeisin muokkaaja vko; 29.09.2008 kello 20:58. Syy: lainausta siivottu

  4. #784

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Flirtien kiihtyvyys ei tule poikkeamaan nykyisestä kalustosta, eikä muutaman prosentin erolla edes olisi käytännön merkitystäkään. Kaikella joukkoliikennekalustolla maksimikiihtyvyys on enintään 1,2–1,3 m/s2, jota ei voi ylittää seisovien matkustajien kanssa. Tämä kiihtyvyys saavutetaan kuitenkin vain tiettyyn nopeuteen asti, minkä jälkeen kiihtyvyys alkaa laskea.

    Käytännön maksiminopeudet taas rajoittuvat asemävälien pituuksista luokkaan 100–120 km/h. Näihin nopeuksiin Flirtin kiihtyvyys on noin 0,8 m/s2 käytännön arvona aikataulusuunnitteluun. Lähteenä Stadlerin edustaja.
    Sen siitä saa kun odottaa jonkinmoista edistystä. Suuremmalla kiihtyvyydellä todella tarkoitin jatkuvaa kiihtyvyyttä: optimikiihtyvyys olisi mahdollista pitää yllä lähes tavoitenopeuteen asti.
    Viimeisin muokkaaja vko; 29.09.2008 kello 20:59. Syy: lainausta siivottu

  5. #785

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Sen siitä saa kun odottaa jonkinmoista edistystä. Suuremmalla kiihtyvyydellä todella tarkoitin jatkuvaa kiihtyvyyttä: optimikiihtyvyys olisi mahdollista pitää yllä lähes tavoitenopeuteen asti.
    Sm1:n teho on 860kW ja paino 94t, 9,1 kW/t.
    Sm4:n teho on 1200 kW ja paino 114t, 10,5 kW/t.

    Flirtin teho on 2000 kW ja paino 180t, 11,1 kW/t.

    Pientä teholisää.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 28.09.2008 kello 12:35.

  6. #786

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Nykyään M- ja I-junat käyttävät asemavälillä max 80 km/h huippunopeutta, riippuen asemavälistä.
    Kylläpä ehtii lujempaakin joillain väleillä rykäistä vauhtia

    -tl

  7. #787

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    On ironista, että esim martinlaakson rataa aikanaan suunniteltaessa, sitä ei voitu laittaa aivan parhaimpaa reittiä kulkemaan, kaarresäteiden takia, jotka ovat mitoitettu 120 km/h. Kuitenkin rataa ajetaan maksimissaan 80 km/h, kovempaa kun ei ole järkevää ajaa, lyhyiden asemavälien takia. Mistähän rata olisikaan saatu pujotettua, 80km/h:lle mitoitettuna...
    Jos sm4:sten nopeusnäyttöihin on luottamista, niin kyllä siellä suurempaakin nopeutta käytetään. Ainakin kerran olen Malminkartano-Myyrmäki -välillä nähnyt lukeman 89km/h.

  8. #788
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Jos sm4:sten nopeusnäyttöihin on luottamista, niin kyllä siellä suurempaakin nopeutta käytetään. Ainakin kerran olen Malminkartano-Myyrmäki -välillä nähnyt lukeman 89km/h.
    Joo, mutta mitoitusnopeutena on käytetty useimmilla asemaväleillä 60-80 km/h. Junillahan ei ole tarkoitus ajaa tappiin saakka täysiä ja sitten paniikkijarruttaa, tosin voihan joku niinkin tehdä.

  9. #789
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Uudesta Veturimies lehdestä (3/2008) sivulta 20 löytyy ohjeellisia nopeuksia N-junille. Yli 100km/h nopeuksia on järkevää tuon mukaan käyttää vain Korso-Savio välillä.

  10. #790
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Hesarista luettua: Kaukojunaliikenteelle pohditaan oikorataa lentoaseman alitse.

    Hieno juttu että tätä hanketta aletaan tosissaan tutkimaan myös. Se olisi enemmän kuin hyvä juttu, jos Tampereelta pääsisi suoraan junalla Helsinki-Vantaalle jo ensi vuosikymmenellä.

  11. #791
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Itsekin ilahduin jutusta, mutta kun tietää mikä on valtion rahatilanne, en jaksa ikävä kyllä uskoa sitä. Kuvio on aina sama: HS kertoo kissankokoisin kirjaimin runsaalla (ja hyvällä!) grafiikalla varustetussa jutussa, kuinka sitä ja tätä suunnitellaan. Sitten ei kuitenkaan tapahdu mitään. Muistaakseni Ratikka2015-suunnitelmastakin tehtiin valtava juttu joskus.

    Kun länsimetro ja kehärata on saatu selväksi, pidän todennäköisimpänä, että itämetro ja Eskara vievät rahat aika tehokkaasti, puhumatta ollenkaan Laajasalon ja Jätkäsaaren investoinneista.

  12. #792

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eniten tyhjää aikaa lienee Helsingin ja Pasilan välillä, missä tuo 5 min 3 km matkalle on usein aivan liikaa.
    Sitä kutsutaan varautumiseksi poikkeustilanteeseen. Kuinka usein on juna lähtenyt 1-2 minuuttia myöhässä Helsingistä muusta liikenteestä johtuen, mutta jatkanut Pasilasta aikataulun mukaisesti eteenpäin? Mielestäni tuo on järkevää aikataulutusta, vaikka toki ajallaan kulkeva juna sitten voikin ajaa välin tuollaista 50-60km/h vauhtia ja pysyy aikataulussa. Myöhässä kulkenut lisää nopeuden heti Linnunlaulun sillan alituksen jälkeen 80 km/h nopeuteen ja aloittaa ajan takaa-ajon.

  13. #793

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Miksiköhän lentoaseman kaukoliikenneasema on Hesarissa esitetyssä suunnitelmassa viinikkalassa eikä nykyisen terminaalialueen alla?

  14. #794

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Miksiköhän lentoaseman kaukoliikenneasema on Hesarissa esitetyssä suunnitelmassa viinikkalassa eikä nykyisen terminaalialueen alla?
    Ihmettelin samaa. Olisikohan kyse siitä, että lentoaseman pohjoispuolen pelloilla voitaisiin vetä rataa ihan pinnassa? Kun tuota karttaa tihrustaa, niin tulee itseasiassa mieleen että tunnelista voitaisiin nousta pinnalle jo Kehä III kohdalla, tehdä asema Viinikkalan tunneliaseman päälle, ja kiertää kiitorata pienellä mutkalla itään päin?

  15. #795
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Aiemmin jo tässä ketjussa on tullut esiin, että kyse on Finavian jättiterminaalihankkeesta. Paikka on sopivan iso (Kiitoteiden I ja III) väli ja siksi pikajuna halutaan sinne, koska lentoliikenteen painopiste siirtyy vähitelleen sinne.
    Finnair siirtää jo nyt pois toimintojaan nykyiseltä tekniseltä alueelta ja jo nyt rakenteilla olevan terminaalin takia jouduttiin purkamaan useita teknisen alueen rakennuksia ja jopa yksi pieni lentokonehangaari.

    Nykyisen terminaalin ongelma on sen muoto, ei koko. Rakennus on liian kapea verrattuna moderneihin terminaaleihin ja siksi uusien toimintojen, kuten matkatavakäsittelyjärjestelmien uusiminen on tolkuttoman kallista. Uusi "matkatavaratuubi" maksaa kymmeniä miljoonia ja porataan peruskallioon, kun muualla ei ole tilaa. Terminaalin pidentäminen ei loputtomasti onnistu ja kävelymatkat kasvavat tulevaisuudessa kohtuuttomiksi.

    Tämän takia Finavia todennäköisesti toteuttaa uuden jättiterminaalin kiitoteiden väliin ja Suomen ilmailu siirtyy uudelle aikakaudelle.

    Edit: Nouseminen pinnalle kehän kohdalla ei ole mahdollista maankäytöllisistä syistä. Alueella on jo nyt paljon rakentamista ja sitä tulee lisää. Parempi pitää rata tuubissa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •