Sivu 54 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 143444505152535455565758647494114134 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 796-810/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #796

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Aiemmin jo tässä ketjussa on tullut esiin, että kyse on Finavian jättiterminaalihankkeesta. Paikka on sopivan iso (Kiitoteiden I ja III) väli ja siksi pikajuna halutaan sinne, koska lentoliikenteen painopiste siirtyy vähitelleen sinne.
    Nykyisellä terminaalialueella on tilaa noin 18-20 miljoonan matkustajan terminaaleille. Nykyään Helsinki-Vantaalla on noin 13 miljoonaa matkustajaa.

    Kahden samansuuntaisen kiitoradan lentokenttä alkaa ruuhka-aikoina mennä hyvä gatewaykenttä mielessä tukkoon 25-30 miljoonan matkustajan kohdalla, vaikka maailmalla onkin tuosta suunnilleen tuplamatkustajamäärän kahden kiitoradan kenttiä.

    Jos Helsinki - Vantaalle ei rakenneta neljättä kiitorataa kolmannen kiitoradan länsipuolelle, on vähän vaikeaa kuvitella, että Viinikkalan terminaalista tulee jätti. En ole nähnyt lehtitietoja, että neljäs kiitosrata olisi suunnitelmissa, vaan vaikuttaa siltä, että Helsinki - Vantaan kiitoratokapasiteettia lisättäsiin olisi Helsinki-Backas lentoasemalla jos tarpeen.

  2. #797
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Se on varmasti totta, sillä käynnissä oleva laajennus antaa 16milj kapasiteetin.
    Ongelma ei olekaan se virallinen "kapasiteetti", vaan liikenteen sujuvuus. Aiemminkin on todettu, että 1-2 laajarunkokonetta ruuhkauttaa kentän jo aika pahasti, jos muutakin liikennettä on. Terminaali on aivan täynnä. Ongelma on kentän pienimittakaavaisuus ja ahtaus, vaikka matemaattinen kapasiteetti onkin kohtalainen. Tällä yritän sanoa, että jos nyt, 2008, suunniteltaisiin 13 miljoonan matkustajan terminaali, se palvelisi paljon tehokkaammin ja paremmin kuin nykyinen, koska suunnittelussa voitaisiin ottaa huomioon se, mitä lentoasema todella tarvitsee, mainittakoon, että esim väljyyttä, joka tuo matkustusmukavuutta. Itse ratkaisisin asian niin, että tehtäisiin "Münchenit" ja pistettäisiin kiitoteiden väliin iso pytinki.

  3. #798

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Edit: Nouseminen pinnalle kehän kohdalla ei ole mahdollista maankäytöllisistä syistä. Alueella on jo nyt paljon rakentamista ja sitä tulee lisää. Parempi pitää rata tuubissa.
    No joo, mutta voisihan tämän hoitaa ihan suunnittelulla, eli tehdään radalle varaus kaavaan. Ei se nyt niin paljon tilaa vie. Joka tapauksessa, lentokentän länsi- ja pohjoispuoli on pelkkää peltoa, eli siellä ei mielestäni tarvitse mennä tunnelissa kuin vasta Hyrylän kohdalla.

  4. #799
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kehäradan sivua päivitetty, tilaisuus urakoitsijoille 30.10.20

    http://www.keharata.net/kutsu_30102008.pdf

    Hyvä, taas edistyy!

  5. #800
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Ongelmat Keravan ja Riihimäen välillä http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135240690695 saattaisivat osaltaan myös tukea sitä näkemystä, että päärata olisi kannattanut linjata lentoaseman kautta, sen sijaan että rahat kaadetaan vantaan kiinteistönkehityshankkeeseen.

  6. #801
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    http://192.49.193.12/ktwebbin/ktprox...2016%3a00%3a00

    Vantaan kaupunginhallitus tarkisti 3.11 RHK:n kanssa tehtyä sopimusta. Aiemmin 1. vaiheen kustannusjako oli 27% Vantaa ja valtio loput 73%, nyt Vantaa maksaa jo 1.vaiheesta 31,5%.

  7. #802
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.11.2008 kello 21:43. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  8. #803
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    HS kertoo tänään, että kehäradan hinta-arvio on paisunut 590 miljoonaan euroon. Nousua vuoden 2007 arviosta on 170 miljoonaa.

  9. #804
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kehäradan kustannusarvio on pysynyt koko ajan samana, siitä lähtien kun se viime keväänä korjattiin. En käsitä miksi vanha asia uutisoidaan uudelleen.

    Mielenkiintoista on muuten nyt, kun HS kertoi 12.11.2008 minunkin esille ottamistani terminaalisuunnitelmista.
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/...A02p4b?ref=rss

    Ko. uutisen mukaan kehärataa joudutaan ehkä linjaamaan uusiksi, koska terminaalihankkeesta päätetään jo kevään aikana. Minut leimattiin tällä palstalla mielenvikaiseksi, kun joitakin kuukausia sitten puhuin ko. terminaalihankkeen ajankohtaisuudesta ja kehäradan yhteydestä. Nk. "asiantuntijat" olivat sitä mieltä, että ko. hanke ei mitenkään liity kehärataan ja että se ei ole ajankohtainen.

    Mutta kuinkas kävikään? Aviapoliksen suunnitelmat liittyvätkin kehärataan ja Vantaan sekä Helsingin yhdistyessä on entistä tärkeämpää, että metropolialueen tuleva suurterminaali saa junayhteyden. Kuten minulle on sanottu, sanon nyt muille: "kannattaa perehtyä"...

  10. #805
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Ko. uutisen mukaan kehärataa joudutaan ehkä linjaamaan uusiksi, koska terminaalihankkeesta päätetään jo kevään aikana. Minut leimattiin tällä palstalla mielenvikaiseksi, kun joitakin kuukausia sitten puhuin ko. terminaalihankkeen ajankohtaisuudesta ja kehäradan yhteydestä. Nk. "asiantuntijat" olivat sitä mieltä, että ko. hanke ei mitenkään liity kehärataan ja että se ei ole ajankohtainen.
    Käyttiköhän joku oikeasti sanaa ”mielenvikainen”?

    Uutisessa kerrotaan, että ajatusta uuden terminaalin rakentamisesta on aikaistettu ja että aikaistamisen vuoksi pohditaan Marjaradan linjauksen muuttamista. Eikös tämä kerro juuri siitä, että terminaalisuunnitelmaa ei ole pidetty ajankohtaisena edes sen vertaa, että sitä pitäisi ottaa huomioon Marjaradan linjauksessa.

    Eipä tähän uuteen arvioon ole voinut perehtyä ennen kuin sitä on tehty. Ja ilmailulaitoskin on ollut aikaisemmin sitä mieltä, että päärata pitäisi viedä nykyisen terminaalin kautta.

    Muuten olen hieman hämmästynyt tästä ennusteesta ilmailun suhteen. Ympäristösyistä ja öljyn pitkän ajan hintakehityksen näkökulmasta kun yleinen trendi on ollut ilmailun määrän kehityksen heikkeneminen tai jopa lasku. Toki vahvana perusteena esitetty kaukoidän matkailu on mahdoton korvata muilla matkustustavoilla, mutta silloin kysytäänkin sitä, onko matkustaminen tarpeellista.

    Antero

  11. #806

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Töölön metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Töölöstä pääsee nykyisinkin Pasilaan, vaikka kukaan samaan aikaan edes tiedä Pasilan metron hintaa. --

    Kehäradan toteuduttua myös varmaan ymmärretään, ettei mertroa tarvita lentokentälle, kun sinne on jo toimiva raideyhteys. Eihän Leppävaaraankaan tarvita metroa, kun on rantaratakin.
    Pasilaan on hyvä yhteys rautateiden varrelta, mutta se tarvitsee paljon lisää runkoliikenneyhteyksiä eri suuntiin ennen kuin se alkaa ottaa Helsingin pääliikennesolmun vastuuta, joka tällä hetkellä on Rautatientori-Kampilla. Pasilaan voidaan hyvin rakentaa maanalaista raideliikennettä, siellähän on ensi viikosta lähtien hyvät tunnelit ja sillat vapaina käyttöön. Raskasmetron vieminen sinne ei kuitenkaan kannata, koska sellaiselle metrolle ei löydy järkevää asutustiheyttä enää muutaman asemavälin päässä, kantakaupungin ulkopuolella.

    Lentokentälle pääsee keskustasta nopeimmin bussilla, niin nyt kuten kehäradan valmistumisen jälkeenkin. Lentokentän kantakaupungista tulevien matkustajien määrätkin ovat sitä luokkaa, ettei niiden siirtämiseen raskasta raideliikennettä tarvita.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.11.2008 kello 17:56. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  12. #807
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Töölön metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Lentokentälle pääsee keskustasta nopeimmin bussilla, niin nyt kuten kehäradan valmistumisen jälkeenkin.
    Paitsi että linjan 615 perusreitin ajoaika on noin 35 minuuttia, T-vuorojen noin 35 - 40 minuuttia ja N-vuorojen noin 40 - 45 minuuttia. Ruuhka-aikoina ajoaikoihin saa vielä lisätä 5 minuuttia. Siinä vaiheessa kun kehärata on otettu käyttöön, on linjaa 615 tarkoitus liikennöi pelkästään nykyistä N-reittiä Kartanonkosken kautta. Kehäradan junilla ajoaika Helsingistä Lentoasemalle on noin 30 minuuttia vuorokaudenajasta riippumatta.

  13. #808

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Töölön metro

    615:llä (kirjainvariantteineen) on keskustasta lähtijän kannalta paljon turhia pysähdyksiä. Finnairin oma lentokenttäbussi on nopeampi. Lisäksi matkaan sisältyy muutakin kuin ajoajat.

  14. #809
    omp
    omp ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.04.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    327

    oletus Vs: Töölön metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Paitsi että linjan 615 perusreitin ajoaika on noin 35 minuuttia, T-vuorojen noin 35 - 40 minuuttia ja N-vuorojen noin 40 - 45 minuuttia. Ruuhka-aikoina ajoaikoihin saa vielä lisätä 5 minuuttia. Kehäradan junilla ajoaika Helsingistä Lentoasemalle on noin 30 minuuttia vuorokaudenajasta riippumatta.
    Eri asia on sitten, kuinka järkevää on investoida reilut 500 miljoonaa euroa hankkeeseen, joka lyhentää matka-aikoja muutamalla minuutilla. Etenkin, kun tarjolla on vaihtoehto (pääradan linjaus lentoaseman kautta), joka nopeuttaisi matkantekoa huomattavasti ja joka tarjoaisi vaihdottomat yhteydet myös muualta Suomesta.
    "Bara de döda stiger av i Kymlinge"

  15. #810
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Töölön metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    615:llä (kirjainvariantteineen) on keskustasta lähtijän kannalta paljon turhia pysähdyksiä. Finnairin oma lentokenttäbussi on nopeampi. Lisäksi matkaan sisältyy muutakin kuin ajoajat.
    Tietääkö kukaan, miksi Finnairin oma lentokenttäbussi kulkee Töölössä niiden parin hotellin edestä, mutta ei missään muualla tee vastaavia koukkauksia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut omp Näytä viesti
    Eri asia on sitten, kuinka järkevää on investoida reilut 500 miljoonaa euroa hankkeeseen, joka lyhentää matka-aikoja muutamalla minuutilla. Etenkin, kun tarjolla on vaihtoehto (pääradan linjaus lentoaseman kautta), joka nopeuttaisi matkantekoa huomattavasti ja joka tarjoaisi vaihdottomat yhteydet myös muualta Suomesta.
    Pääradan linjaus lentoaseman kautta ei nopeuttaisi yhteyksiä Helsingin ja Vantaan lukuisista radanvarren lähiöistä. Muistelen, että lentoaseman joukkoliikenteen käyttäjistä merkittävä osa oli lentoaseman työntekijöitä ja he eivät varmaankaan asu Helsingin keskustassa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •