Sivu 61 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2141515758596061626364657181101121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 901-915/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #901
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Jep. Tarpeellinen korjaus. Ehkä asian voisi muotoilla niin, että 15.12. kokouksessa Vantaan valtuusto omalta osaltaan hyväksyy esitetetyt maankäytön muutokset ja siten siis samalla radan sijoittamisen kaavakartan mukaan. Käsittääkseni tämä on kuitenkin tärkein asemakaava, sillä kun se on lainvoimainen, radan rakentamisella ei ole enää juridisia esteitä. Ainoa ongelma on, että näihin kahteen hakemukseen ei ole saatu vielä Länsi-Suomen ympäristölupaviraston lupaa.

    http://www.ymparisto.fi/download.asp...d=74669&lan=fi

    http://www.ymparisto.fi/download.asp...d=74665&lan=fi

    Tietysti määrärahat myönnettiin jo 17.11.2008, mikä sinänsä on ehkä hiukan nurinkurista, joskaan ei laitonta.

  2. #902
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Vantaa päättää tänään Kehäradan asemakaavasta:

    http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uu...ta_428894.html
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.12.2008 kello 14:31. Syy: selostus

  3. #903

    Liittynyt
    06.04.2008
    Sijainti
    Tammerfors
    Viestejä
    153

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Mitähän YLE:n paikallisuutisissa käytännössä tarkoittaa tämä?:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE Uutiset
    Kehärata liittyy päärataan kolmessa kohdassa. Kehäradan päälinjaus liittyy pääradan itäraiteisiin, ja lisäksi varaudutaan liittymämahdollisuuteen pääradan länsiraiteeseen pohjoiseen ja etelään suuntautuvilla linjauksilla.
    Viikoittain 1-2 lentoa lentelevänä matkamiehenä kiinnostaa lähinnä se, että tekevätkö Porin, Pohjanmaan, Jyväskylän, Tampereen, Lahden, Lappeenrannan, Kouvolan ja Venäjän junista lentokentälle tulevat matkan ensin esim. Tikkurilaan, josta sitten jollain odotusajalla vaihdellaan kapsäkkien kanssa samaa rataa takasin päin menevään lentokenttäjunaan, vai tullaanko näistä suunnista edelleen helposti yhdellä istumalla autolla perille asti ihan niin kuin aina ennenkin?
    Viimeisin muokkaaja vko; 18.12.2008 kello 12:02. Syy: lainaus korjattu

  4. #904
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Tikkurilassa on vaihto I-junaan, jonka vuoroväli päivisin on 10min ja matka-aika Tíkkurilasta kentälle 8min.
    Kehärata erkanee Hiekkaharjun jälkeen isolla sillalla pääradasta ja yhden asemavälin verran menet tavallaan takapakkia.
    Erkanemiskohtaan tehdään myös varaus raiteelle pohjoiseen, eli junalle, joka voisi tulla pohjoisesta ja kääntyä kehäradalle suoraan. Kehäradalle ei mahdu pika/IC-junia, joten kyseessä voisi olla jonkinsortin paikallisjuna Lahden, Kouvolan tai Tampereen suunnasta.

  5. #905
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Marraskuun puolivälin paikkeilla Olli ihamäki haastatteli Vantaan Kauppakamariosaston puheenjohtaja Ari Tulensaloa Radio Suomessa Ylen aikaisella.

    Ari Tulensalo kertoi, että juuri nyt pitäisi alkaa hakea uutta paikkaa Suomen päälentokentälle vuoden 2030 ja sen jälkeisiin tarpeisiin. Hänen mukaansa uuden pääkentän paikka voisi olla n. 80 km:n säteellä Helsingistä.

    Hän korosti erikseen pariin kertaan, että tämä ei tarkoita nykyisen päälentokentän lakkautusta, toiminta siellä jatkuisi. Uutta maan pääkenttää tarvitaan, koska nykyisen kentän kapasiteetti ei tule riittämään olemassa olevien maankäyttö- ja lentomelurajoitusten vuoksi.

    Mielestäni mielenkiintoinen ja ajattelunaihetta antava ajatus tai "heitto" Tulensalolta.

    Tällainen tulevaisuuden ratkaisu poistaisi ongelmat Malmin lentokentän nykyisten toimintojen toiseen paikkaan sijoittamisesta. Sen jälkeen nekin sopisivat Helsinki-Vantaalle

  6. #906

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Uutta maan pääkenttää tarvitaan, koska nykyisen kentän kapasiteetti ei tule riittämään olemassa olevien maankäyttö- ja lentomelurajoitusten vuoksi.
    Näkisin toivottavampana, että uuden kentän sijaan löyhennettäisiin maankäyttö- ja lentomelurajoituksia. Tilaa rakentamiselle tuolla on, vaikka neljännelle kiitotielle kakkoskiitotien suuntaisesti, kolmellakin pärjää hyvin pitkälle. Nykyaikaiseen maailmaan kuuluu liikennevälineiden äänet, ja luultavimmin tekniikan kehitys hiljentää koneita entisestään.

    Lisäksi pidemmällä aikavälillä lentoliikenteen määrä ei välttämättä edes kasva.

    Tietysti tutkimuksia saa ja pitääkin tehdä, että on edes jotain pohdittu, jos tarvetta ilmeneekin.

  7. #907
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Näkisin toivottavampana, että uuden kentän sijaan löyhennettäisiin maankäyttö- ja lentomelurajoituksia.
    Eikös uutta Helsinki-Tampere-Turku lentoasemaa ole visioitu jonnekin Humppilan tienoolle?

  8. #908

    Liittynyt
    29.03.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Marraskuun puolivälin paikkeilla Olli ihamäki haastatteli Vantaan Kauppakamariosaston puheenjohtaja Ari Tulensaloa Radio Suomessa Ylen aikaisella.

    Ari Tulensalo kertoi, että juuri nyt pitäisi alkaa hakea uutta paikkaa Suomen päälentokentälle vuoden 2030 ja sen jälkeisiin tarpeisiin. Hänen mukaansa uuden pääkentän paikka voisi olla n. 80 km:n säteellä Helsingistä.

    Hän korosti erikseen pariin kertaan, että tämä ei tarkoita nykyisen päälentokentän lakkautusta, toiminta siellä jatkuisi. Uutta maan pääkenttää tarvitaan, koska nykyisen kentän kapasiteetti ei tule riittämään olemassa olevien maankäyttö- ja lentomelurajoitusten vuoksi.
    Kuulostaa jälleen yhdeltä suuruudenhullulta (turhalta) ajatukselta. Olisi hauska tietää, kenen tarpeisiin uutta kenttää suunniteltaisiin. Suomalaisille luultavasti riittää, jos nykyisen lentoaseman kapasiteetti kasvaa tulevaisuudessa n.30 miljoonaan. Suurin kasvava ryhmä taitaa olla gateway-matkustajat Euroopan ja Aasian sekä tulevaisuudessa Intian ja Pohjois-Amerikan välillä. Tarvitseeko heitä varten rakentaa Humppilaan uusi kansainvälinen lentoasema (kapasiteetiltaan jotain 50 milj.). Vai olisiko kenties mahdollista siirtää liikennettä jollekin olemassa olevalle kentälle, josta olisi hyötyä myös läheiselle kaupungille.

    Jos halutaan luoda nykyisen kaltainen uusi Aviapolis, niin sitä on turha rakentaa metsän keskelle, josta on mahdollisimman pitkä matka joka suuntaan (autoilu tosin olisi helppoa ja sen takia uutta kenttää sinne korpeen tarvitaan). "Aviapolis II" voisi rakentua nykyisiä kenttiä kehittämällä esim. Tampereelle, Turkuun tai Ouluun. Oulu on mainittu joskus ainakin mahdollisena kakkoskenttänä, mutta kaikille "kakkoskenttä" status varmaankin sopisi. Ja jos kotimaan sisäinen lentoliikenne loppuu nopeiden raideyhteyksien myötä, niin sittenhän sitä tilaa näillä lentokentillä vasta onkin. Jos (ja kun) Tallinnan tunneli joskus rakennetaan, niin kakkoskenttä voisi sijaita myös Tallinnan puolella kaksoiskaupunkia. Päärata vain Helsinki-Vantaan kautta ja Tallinnan päässä paikalliselle lentoasemalle, niin maayhteydet olisivat ainakin kunnossa.

  9. #909
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Olen samaa mieltä RPeen kanssa osittain ainakin. Helsinki-Vantaalla on kasvunvaraa yllinkyllin, kunhan liika logistiikkarakentaminen pidetään kurissa. Kiitoteiden väliin mahtuu (Viinikkalan asema) jättiterminaali, jos niin tahdotaan. Ei kenttää ole järkevää lähteä ahdistamaan pois sieltä, minne on investoitu miljardeja.

    Pirkkalan CLX sekä Turun Logicity ovat jo olemassa ja elävät omaa elämäänsä, vai pitäisikö sanoa kohtalaista hiljaiseloaan ja kehittyvät vähitellen markkinoiden mukaan.

  10. #910

    Liittynyt
    03.04.2008
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut RPee Näytä viesti
    Jos (ja kun) Tallinnan tunneli joskus rakennetaan, niin kakkoskenttä voisi sijaita myös Tallinnan puolella kaksoiskaupunkia. Päärata vain Helsinki-Vantaan kautta ja Tallinnan päässä paikalliselle lentoasemalle, niin maayhteydet olisivat ainakin kunnossa.
    Totta, totta. Jos uutta lentokenttää kuitenkin tarvittaisiin, yksi vaihtoehto olisi rakentaa se ulkomerelle tunnelin varrelle kalliolouheesta, joka rakennustyössä syntyy. Tästä olisi se huomattava etu, että kenttää voitaisiin käyttää vuorokaudenajasta riippumatta, mikä on etenkin tavarakuljetuksissa tärkeää.

  11. #911

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kosmopoliitta Näytä viesti
    Totta, totta. Jos uutta lentokenttää kuitenkin tarvittaisiin, yksi vaihtoehto olisi rakentaa se ulkomerelle tunnelin varrelle kalliolouheesta, joka rakennustyössä syntyy. Tästä olisi se huomattava etu, että kenttää voitaisiin käyttää vuorokaudenajasta riippumatta, mikä on etenkin tavarakuljetuksissa tärkeää.
    Ei kai sitä louhetta sieltä tunnelista nyt ihan _noin_ paljon saada?

  12. #912
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    http://192.49.193.12/ktwebbin/ktprox...2017%3a00%3a00

    http://www.vantaa.fi/i_perusdokument...33;49138;82503

    Marja-Vantaan kehittäminen lähtee nyt todella käyntiin. (Vantaan KH 12.1.2009)

  13. #913
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Kehärata etenee taas, Länsi-Suomen ympäristölupavirasto myönsi tärkeitä lupia.

    Eli kehäradan rautatietunnelin aloittamisen ennen luvan lainvoimaiseksi tuloa ja
    Vantaanjoen ratasillan rakentamisen aloittamisluvan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Länsi-Suomen ympäristölupavirasto 23.12.2008
    Ympäristölupavirasto myöntää Ratahallintokeskukselle luvan Kehäradan rautatietunnelin rakentamiseen ja pohjaveden muuttamiskiellosta poikkeamiseen sekä Kylmäojan johtamiseen putkessa radan ali hakemukseen liitetyn 28.8.2007 päivätyn suunnitelman mukaisesti Vantaan kaupungissa
    Perusteluissa todetaan mm seuraavaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Länsi-Suomen ympäristölupavirasto 23.12.2008
    Hanke liittyy seudullisesti ja valtakunnallisesti merkittävän kaupunkiradan Kehäradan rakentamiseen. Kehärata parantaa pääkaupunkiseudun pohjoisista naapurikunnista tapahtuvaa matkustajaliikennettä ja yhdistää HelsinkiVantaan lentoaseman raideyhteydellä muuhun Suomeen. Rakentamisen edellytyksiä harkittaessa on otettu huomioon voimassa olevat kaavat.
    Tässä linkki lupasivulle: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=21913&lan=fi

    Tässä tunnelilupaan: http://www.ymparisto.fi/download.asp...d=96372&lan=fi

    ja tässä siltalupaan:

    http://www.ymparisto.fi/download.asp...d=96365&lan=fi


    Lupavirasto teki loistopäätöksen tässä asiassa ja sen perusteluissa, joista tässä viestissä on ote, käy hyvin ilmi, miten tärkeästä ja mielekkäästä hankkeesta on kysymys. Poraustyöt alkanevat huhti-toukokuussa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 25.01.2009 kello 13:18. Syy: lainaukset korjattu

  14. #914

    Liittynyt
    03.04.2008
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Ei kai sitä louhetta sieltä tunnelista nyt ihan _noin_ paljon saada?
    Riippuu siitä, mihin kohtaan louhetta kasattaisiin. Suomenlahti on paikoin hyvin matalaa. Pajusen visioissa ajateltiin, että louhetta käytettäisiin uuden kaupunginosan rakentamiseen ulkomerelle, tuolloin alustavat laskelmat tiesivät kertoa, että muutama neliökilometri saataisiin helposti kasaan.

  15. #915

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kosmopoliitta Näytä viesti
    Pajusen visioissa ajateltiin, että louhetta käytettäisiin uuden kaupunginosan rakentamiseen ulkomerelle, tuolloin alustavat laskelmat tiesivät kertoa, että muutama neliökilometri saataisiin helposti kasaan.
    Jos uuden kentän olisi tarkoitus korvata Helsinki-Vantaa, olisi sen luultavasti oltava vähintään samankokoinen. Helsinki-Vantaan lentoasema-alueen pinta-ala on noin 17 km².

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •