Sivu 73 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 133353636970717273747576778393113133 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1081-1095/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #1081
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    24.09.2009
    Viestejä
    81

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Valtion näkökulmasta ensisijainen tarve johon kehärata tai pääradan lentokenttälinjaus vastaa on nimenomaan lentoaseman raideyhteys. Valtio tuskin olisi lähtenyt rahoittamaan kehärataa noin järjettömällä osuudella Vantaan metsikköihin, jos Suomen ainoa kansainvälinen lentoasema ei olisi sijainnut siellä. Kehäradan, kuten myös pääradan lentokenttälinjauksen, päälle voidaan sitten liimailla erilaisia muitakin perusteluja, mutta sitä tosiasiaa se ei muuta että edellämainitut hankkeet ovat rahoituksellisesti täysin päällekkäisiä, ja näin ollen kehärataan hukatut miljoonat vaarantavat järkevän lentoasemayhteyden rakentamisen.
    Logiikka on sama, kuin että jos tädillä olisi munat, se olisi setä. Lentoasema työpaikka-alueineen sekä Marja-Vantaa ja asuntorakentamissopimus ovat isoja syitä radalle. Rahoituksellisesti kaikki on päällekkäistä. Euro jonnekin on pois jostakin. Nyt on poliittisessa päätöksenteossa priorisoitu kehärata ja siihen on tyytyminen. Minusta priorisoinnille on vahvat perusteet, varsinkin kun kaukoliikennerata pitää päättää yhdessä suurterminaalin kanssa

  2. #1082

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Valtion näkökulmasta ensisijainen tarve johon kehärata tai pääradan lentokenttälinjaus vastaa on nimenomaan lentoaseman raideyhteys. Valtio tuskin olisi lähtenyt rahoittamaan kehärataa noin järjettömällä osuudella Vantaan metsikköihin, jos Suomen ainoa kansainvälinen lentoasema ei olisi sijainnut siellä. Kehäradan, kuten myös pääradan lentokenttälinjauksen, päälle voidaan sitten liimailla erilaisia muitakin perusteluja, mutta sitä tosiasiaa se ei muuta että edellämainitut hankkeet ovat rahoituksellisesti täysin päällekkäisiä, ja näin ollen kehärataan hukatut miljoonat vaarantavat järkevän lentoasemayhteyden rakentamisen.
    Mun mielestäin tähän keskustelun olisi myös syytä saada jonkun paljasjalkaisen vantaalaisen näkökulma, on kai sillä jotain merkitystä jos rata kulkee Vantaan halki vai poikki, vai onko? Foorumin vantaalaiset, aktivoitukaa!

    t. Rainer

  3. #1083

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Lentoasema työpaikka-alueineen sekä Marja-Vantaa ja asuntorakentamissopimus ovat isoja syitä radalle.
    Sinulle on jo aika monta kertaa sanottu, ettei kukaan vastusta Vantaankosken radan jatkamista Kivistöön. Kyse on nimenomaan Kivistön ja Hiekkaharjun välisestä osuudesta. Joten voisit jo lopettaa tuon Marja-Vantaalla argumentoinnin.

    Eikä kyse ole siitä, etteikö Kehäradalla olisi hyötyjä. Mutta kun ne kaikki hyödyt saadaan paljon isompina samansuuruisilla investoinneilla, kun tehdään muut hankkeet.

    Lentoaseman työpaikka-alue ja Aviapolis kehittyy paremmin pikaraitiotiellä ja nopealla keskustayhteydellä. Pikaraitiotie palvelee laajan alueen, ja oikeasti nopea junayhteys taas houkuttelee vaihtoehtona sekin. Kehäradalla asemat ovat kaukana ja yhteys on silti hidas. Lisäksi bussiyhteyksiä voidaan kehittää radikaalisti.

    Lentoaseman matkustajien hyödyt taas tulevat moninkertaisena sillä suoralla yhteydellä.

    Aluerakentamisen hyödyt taas saadaan sillä Kivistön pätkällä sekä pikaraitiotiellä.

    Kehäradan rakentamatta jättäminen ei tee mitään siitä saatavia hyötyjä mahdottomaksi saavuttaa, vaan niille kaikille on olemassa hyvät vaihtoehdot. Kehäradan ongelma on, että se on vain hyvin kapealla alueella niitä vaihtoehtohankkeita parempi. Mutta ne vaihtoehtohankkeet taas ovat hyvin laajalla alueella parempia kuin Kehärata.

    Kokonaishyötyjen määrä ja siihen tarvittava investointi ratkaisee paremmuuden. Ei se, kuinka monta hyötyä Kehäradalle voi luetella.

  4. #1084
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    24.09.2009
    Viestejä
    81

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Sinulle on jo aika monta kertaa sanottu, ettei kukaan vastusta Vantaankosken radan jatkamista Kivistöön. Kyse on nimenomaan Kivistön ja Hiekkaharjun välisestä osuudesta. Joten voisit jo lopettaa tuon Marja-Vantaalla argumentoinnin..
    Käskystä!
    Entäs jos sinä vaikka lopettaisit puheet tästä haaveratikasta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Eikä kyse ole siitä, etteikö Kehäradalla olisi hyötyjä. Mutta kun ne kaikki hyödyt saadaan paljon isompina samansuuruisilla investoinneilla, kun tehdään muut hankkeet...
    Kyse on siitä, mitä hyötyjä halutaan priorisoida. Nyt päätettiin näin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Lentoaseman työpaikka-alue ja Aviapolis kehittyy paremmin pikaraitiotiellä ja nopealla keskustayhteydellä. Pikaraitiotie palvelee laajan alueen, ja oikeasti nopea junayhteys taas houkuttelee vaihtoehtona sekin. Kehäradalla asemat ovat kaukana ja yhteys on silti hidas. Lisäksi bussiyhteyksiä voidaan kehittää radikaalisti....
    Bussiin perustuvat järjestelmät ovat pk-seudulla kuolleina syntyneitä ajatuksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Lentoaseman matkustajien hyödyt taas tulevat moninkertaisena sillä suoralla yhteydellä.

    Aluerakentamisen hyödyt taas saadaan sillä Kivistön pätkällä sekä pikaraitiotiellä.

    Kehäradan rakentamatta jättäminen ei tee mitään siitä saatavia hyötyjä mahdottomaksi saavuttaa, vaan niille kaikille on olemassa hyvät vaihtoehdot. Kehäradan ongelma on, että se on vain hyvin kapealla alueella niitä vaihtoehtohankkeita parempi. Mutta ne vaihtoehtohankkeet taas ovat hyvin laajalla alueella parempia kuin Kehärata.

    Kokonaishyötyjen määrä ja siihen tarvittava investointi ratkaisee paremmuuden. Ei se, kuinka monta hyötyä Kehäradalle voi luetella.

    Minä en ole nähnyt mitään pikaraitioselvityksiä Aviapoliksen alueelta, enkä yhtään muutakaan lukua noiden väitteiden tueksi. Onneksi hanke etenee, järki voitti ja on tosiaan totta, että siitä keskustelu on tässä vaiheessa turhaa.
    http://www.keharata.fi/?pageid=49&pa...7&categoryid=2

    Ja eihän niihin juniin ole pakko mennä:
    http://www.youtube.com/watch?v=2DeC5bh2XiE
    tää yö nyt ollaan vaan ja hengaillaan ei mennä nukkumaan
    asemalla soitellaan ja svengaillaan kun junaa odotetaan

    se viimenen juna mun laukun vei, junilla on kiire mulla ei
    elämän maailman kuvaa voi muutenkin laajentaa

    raide kaks ja aamu kuus me myöhästyttiin uudestaan on kello kuus
    tuonemmaks mun matka jää niin jatkuu meidän tunnelma tää
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Kaaleppi73; 30.09.2009 kello 16:31.

  5. #1085

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Entäs jos sinä vaikka lopettaisit puheet tästä haaveratikasta?
    Millä perusteella se on haaveratikka, kun Vantaan kaupungilla on siitä ihan linjapiirroksiakin?

    On joka tapauksessa eri asia puhua tulevaisuuden potentiaalisista hankkeista, joita ei olisi edes vielä keksitty kuin perustella omiaan epäloogisesti tai harhauttavasti. Tätä jälkimmäistä on perustella Kehärataa lentokentän kaukoliikennerataa vastaan sillä, ettei jälkimmäisellä voida rakentaa Marja-Vantaata, koska kukaan ei vastusta radan rakentamista Marja-Vantaalle, eikä lentokentän kaukoliikennerata estä eikä hidasta sen rakentamista.

  6. #1086
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Millä perusteella se on haaveratikka, kun Vantaan kaupungilla on siitä ihan linjapiirroksiakin?.
    Eli siis missä ?

  7. #1087

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Kyse on siitä, mitä hyötyjä halutaan priorisoida. Nyt päätettiin näin.
    Onko sinulla viitata siihen päätösasiakirjaan, jossa on mainittu ne hyödyt, joita nyt päätettiin priorisoida ja ne hyödyt, jotka samalla menetettiin? Ai ei ole? Niin vähän ajattelinkin.

    Kysehän nimenomaan on siitä, että Kehäradan päätösprosessissa ei ole tehty tällaista priorisointipäätöstä, koska vaihtoehtoisia hankkeita ei ole kunnolla tutkittu, vaan päätettiin rakentaa Kehärata muka ainoana ja kaikin puolin parhaana vaihtoehtona. Mutta vähänkin syvempi tarkastelu osoittaa, että Kehäradalla ei saavuteta niitä hyötyjä, joita sillä väitetään saavutettavan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Bussiin perustuvat järjestelmät ovat pk-seudulla kuolleina syntyneitä ajatuksia.
    En ole ehdottanut busseihin perustuvaa järjestelmää, vaan järjestelmää, jossa on myös täydentävää bussiliikennettä. Kehärata kylläkin on busseihin perustuva järjestelmä, koska siinä liityntäbussien osuus on niin suuri ja sille välttämätön.

  8. #1088
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    24.09.2009
    Viestejä
    81

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Minulla ei ole hallussani sellaisia dokumentteja, arvasit aivan oikein. PLJ-työssä on kuitenkin tehty erilaisia päätöksiä ja päätösten pohjana ovat olleet tiedot siitä, mitä hankkeilla saavutetaan, jos ne toteutetaan. Näiden tietojen valossa on haluttu tehdä tällainen päätös. Valitettavasti minulla ei ole pääsyä YTV:n tai liikenneministeriön sisäisiin muistioihin, niin paljon kun sitä toivoisinkin.

  9. #1089
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niin, kirjoitin aikaisemmin Murolen lanseeraamasta käsitteestä hups-hanke.
    Muroleen paikallisliikennepäivillä pitämä esitys on muuten Paikallisliikenneliiton sivuilla (kuten muutkin paikallisliikennepäivien esitykset). Sieltä näkyy, että kehärata tai länsimetro eivät ole hups-hankkeita, vaan yllätyshankkeita, joita on odotettu kauan, ja jotka lähtevätkin liikkeelle yllättäen.

  10. #1090

    Liittynyt
    08.06.2009
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäin tähän keskustelun olisi myös syytä saada jonkun paljasjalkaisen vantaalaisen näkökulma, on kai sillä jotain merkitystä jos rata kulkee Vantaan halki vai poikki, vai onko? Foorumin vantaalaiset, aktivoitukaa!
    Laitan nyt tähän omia kokemuksiani. Käyn Tikkurilan suunnassa verrattain harvoin (n. 2 kertaa kuukaudessa) ja yleensä bussilla Martinlaaksosta tai Myyrmäestä. Ruuhka-aikana matka sujuu välillä todella hitaasti ja bussi kiertelee ja kaartelee, mutta illemmalla menee nopeammin. Muutama kaveri asuu myös Itä-Vantaan suunnalla ja heidän matkansa länteen nopeutuisivat radan myötä. Myös paremmat yhteydet Kivistöön ovat hyvä jees, ainakin siellä asuville.

    Itse olisin tarvinnut rataa muutama vuosi sitten kun parin viikon ajan piti käydä Malmilla päivittäin. Koukkaaminen Pasilan kautta junalla ei ollut mitään herkkua. Periaatteessa bussilla olisi voinut päästä nopeammin, mutta kokemukseni bussien luotettavuudesta talvikeleillä ja vaihdon epämielekkyys saivat minut valitsemaan junan.

    Pointtina siis että Kehäradan poikittaisyhteydelle on kyllä jonkin verran tarvetta. Ja tarve kasvaa kun työpaikkoja ja asuntoja radan varteen syntyy. Toisaalta Jokeri II hoitaisi poikittaisyhteyksiä hyvin ainakin omasta näkökulmastani (tulenhan sentään todennäköisesti asumaan reitin varrella ), ja raiteiden kanssa erinomaisesti. Muualla asuvat vantaalaiset voivat tosin olla asiasta eri mieltä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 12.10.2009 kello 20:07. Syy: lainaus korjattu

  11. #1091
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    PLJ-työssä on kuitenkin tehty erilaisia päätöksiä ja päätösten pohjana ovat olleet tiedot siitä, mitä hankkeilla saavutetaan, jos ne toteutetaan. Näiden tietojen valossa on haluttu tehdä tällainen päätös.
    Hienoa että paikallisten valopäiden harjoittama puuhastelu saa näinkin merkittävän osan valtakunnallisista hankkeista päätettäessä.

  12. #1092
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Muroleen paikallisliikennepäivillä pitämä esitys on muuten Paikallisliikenneliiton sivuilla (kuten muutkin paikallisliikennepäivien esitykset). Sieltä näkyy, että kehärata tai länsimetro eivät ole hups-hankkeita, vaan yllätyshankkeita, joita on odotettu kauan, ja jotka lähtevätkin liikkeelle yllättäen.
    OK. Ei ole nauhoitetta siitä, mitä Pena sanoi. Minun päähäni jäi mielikuva, että yllätyshanke = hups-hanke. Ehkä olen väärässä.

    Antero

    ---------- Viesti lisätty kello 19:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:59 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Tätä samaa on sanottu metrostakin, joka on osoittautunut hyväksi hankkeeksi. Mutta miksi Vantaan maksuosuus pitäisi olla pienempi, jos kerran nimenomaan on koko ajan korostettu sitä, että paikallisiin yhteyksiin ei saa panna valtion rahaa?
    Niin on sanottu, mutta ei se mitään todista. Länsiväylän varsi tosin on menestynyt paremmin ilman metroa kuin Itäväylän varsi metron kanssa, mutta eihän sekään mitään todista, eihän?

    Eiköhän Vantaata itseään kiinnostaisi saada haluamansa asiat pienemmällä rahalla kuin suuremmalla. Nythän se menee niin, että Marjarata maksaa 590 M€ ja Vantaa maksaa siitä 186 M€ (31,5 %). Vantaan hyödyt ovat Kivistön, Aviapoliksen ja Leinelän asemat.

    Jos tehtäsiin rata Kivistöön ja päärata kentän kautta Aviapoliksen ja Kartanonkosken asemilla, Vantaan hyödyt olisivat asemina suunnilleen samat kuin Marjaradan kanssa. Vantaankoski–Kivistö maksaisi noin 60 M€ ja Aviapoliksen ja Kartanonkosken asemat yhteenä 120 M€. Jos Vantaa maksaisi näistä 31,5 %, sen maksuosuus olisi 57 M€. Eikö tämä ole Vantaalle fiksumpi ratkaisu kuin Marjarata?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Tämän dokumentin mukaan Ruskeasannan kustannukset 1.vaiheen jälkeen ovat 37-38M €.
    Eli arvioni oli aivan nappiin. Aseman kustannus 38 M€ ja liikennejärjestelyt 7 M€, yhteensä 45 M€. Ja minä veikkasin hyvällä maulla näin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ruskeasanta on tunneliasema kuten Lentokenttä ja Aviapolis, joten ei ole mikään ihme, jos sen jälkirakentaminen maksaa 40–50 M€.
    Antero

  13. #1093
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    24.09.2009
    Viestejä
    81

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Hienoa että paikallisten valopäiden harjoittama puuhastelu saa näinkin merkittävän osan valtakunnallisista hankkeista päätettäessä.
    Ei voi kyllä sanoa, että tässäkään mistään asia-argumentoinnista on kyse.
    En kyllä lähtisi nimittelemään PLJ-työtä "paikallisten valopäiden puuhasteluksi".
    Ollaan kuitenkin johdonmukaisia: Tramwest on sitten tämän määritelmän valossa sitä samaa valopäiden puuhastelua.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niin on sanottu, mutta ei se mitään todista. Länsiväylän varsi tosin on menestynyt paremmin ilman metroa kuin Itäväylän varsi metron kanssa, mutta eihän sekään mitään todista, eihän
    I stand corrected. Käsitin useista puheenvuoroista, että kehärata on paikallinen hanke ja valtion ei pitäisi sitä rahoittaa. Onkohan joku logiikka siinä, että valtion pitäisi samojen henkilöiden mielestä rakentaa Helsingin paikallisliikennettä palveleva asema esim. Kartanonkoskelle?No, mulla ei leikkaa niin hyvin, kun on sama pää kesät talvet.

    Muroleen raportista kävi hyvin ilmi, millainen miljardiprojekti kaukojunaradan siirto olisi, ja kuinka monta muuttujaa asiassa on. Tuollainen tarvitsee kunnon pohdinnan ja Eduskunnan erillisen päätöksen. Muroleen papereissa hämmästytti myös trollien iso määrä, toivottavasti olemassa olevia ratikkalinjoja ei aleta trollaamaan. Se onkin jo OT.

    Aiheeseen liittyen, mageita tuoreita kuvia kentältä:
    http://www.keharata.fi/?pageid=29&parent0=6&parent1=22
    Viimeisin muokkaaja vko; 12.10.2009 kello 20:10. Syy: lainaus korjattu

  14. #1094
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    Ollaan kuitenkin johdonmukaisia: Tramwest on sitten tämän määritelmän valossa sitä samaa valopäiden puuhastelua.
    Tokihan E-Espoon raideratkaisulla on samanlainen valtakunnallinen merkitys kuin maan ainoalle kv-lentoasemalle suunnitellulla raideyhteydellä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaaleppi73 Näytä viesti
    I stand corrected. Käsitin useista puheenvuoroista, että kehärata on paikallinen hanke ja valtion ei pitäisi sitä rahoittaa. Onkohan joku logiikka siinä, että valtion pitäisi samojen henkilöiden mielestä rakentaa Helsingin paikallisliikennettä palveleva asema esim. Kartanonkoskelle?No, mulla ei leikkaa niin hyvin, kun on sama pää kesät talvet.
    Valtion ei sitä Kartanonkosken asemaa pitäisikään rahoittaa, vaan Vantaan kaupungin. Sen sijaan ratalinjan valtiorahoitusosuus voi mielestäni olla 100% lentokentän kautta linjattavalla pääradalla.

  15. #1095
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    24.09.2009
    Viestejä
    81

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Tokihan E-Espoon raideratkaisulla on samanlainen valtakunnallinen merkitys kuin maan ainoalle kv-lentoasemalle suunnitellulla raideyhteydellä..
    Aivan. Täällä on väitetty, että kehärata on täysin paikallinen hanke, jota se vaikutuksiltaan toki ole. Kun nimittelit PLJ-työtä valopäiden puuhasteluksi, niin silloin lienee lupa olettaa, että pidät myös Tramwestiä samanlaisena valopäiden puuhasteluna, koska kyseessä on yksityinen osallistuminen PLJ-työhön. Vai onko niin, että kaikki muu PLJ-työ on valopäiden puuhastelua, mutta Tramwest ei? Vai onko niin, että vääränlaiset mielipiteet ovat valopäiden puuhastelua ja oikeiden ihmisten mielipiteet eivät ole sitä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Valtion ei sitä Kartanonkosken asemaa pitäisikään rahoittaa, vaan Vantaan kaupungin. Sen sijaan ratalinjan valtiorahoitusosuus voi mielestäni olla 100% lentokentän kautta linjattavalla pääradalla...


    Niinhän nytkin käy. Vantaa maksaa asemat, poislukien lentoaseman aseman. Valtio maksaa radan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •