Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Kiitos samoin, olemme veljekset kuin ilvekset.

Pyydän kaikkia, jotka pitävät minua trollaajana, ilmoittamaan välittömästi sen joko tähän ketjuun tai yksityisviestillä.

Minulle hiukan uusi asia, että Laajasalo on rinnastettavissa Marja-Vantaaseen. Eli Marja-Vantaalle olisi voitu tehdä raitiotie keskustasta? ok...

Hyvä, että annat kunnon tyyppiesimerkin, jotta sinut voi nyt varmuudella luokitella pelkäksi trollaajaksi.

Korkean tason poliittiset päättäjätkin ovat muuten tienneet haaveratikasta jo pitkään.
 
Ja sama korkean tason päättäjä haluaa kehäradan:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_86_2007_p.shtml

---------- Viesti lisätty kello 20:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:15 ----------

Pieni editointi vielä:


Alunperin kirjoittanut Kimmo Kiljunen
KK 86/2007 vp - Kimmo Kiljunen /sd
Kehäradan toteuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen mukaan hallituspuolueet ovat harkinneet mahdollisuutta lykätä Kehäradan rakentamisen aloittamista. Keskisuomalainen-lehden 29.4.2007 julkaiseman uutisen mukaan ministeri Pekkarinen on luvannut, että hallituksen lupaamat 100 miljoonaa euroa tienpitoon ja joukkoliikenteeseen saadaan osittain kokoon siirtämällä Kehäradan aloittamista myöhemmäksi. Tämä uutinen on herättänyt kummastusta ja suurta huolta.

Pääkaupunkiseudun Kehärata yhdistää Martinlaakson radan lentoaseman kautta päärataan. Se avaa mahdollisuuden keskittää asumista ja työpaikkoja tehokkaan joukkoliikenteen piiriin. Lentoasemayhteyden vuoksi se on paitsi alueellisesti myös valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävä.

Kehärata vähentää linja-auto- ja henkilöautoliikennettä, liikenneonnettomuuksien määrää ja liikenteen ympäristöhaittoja. Linja-autoliikenne vähenee erityisesti Helsingin kantakaupungissa ja sinne johtavilla säteittäisillä pääväylillä.

Hallituksen kaavailut Kehäradan rakentamisen lykkäämisestä ovat huolestuttavia. Hankkeen lykkääminen on kohtuutonta, sillä se kohdistuu yli 1,3 miljoonan ihmisen asuinalueeseen. Lisäksi Kehäradan lähialueisiin liittyvä maankäytön suunnittelu on kunnissa pitkällä ja mm. Vantaan kaupunki on ostanut valtiolta maita.

Kehäradan rakentamiseen on alustavasti varattu 320 miljoonaa euroa vuosille 2008-2011. Suunnitelmien mukaan rakentaminen aloitettaisiin vuonna 2008, ja rata valmistuisi vuonna 2013.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimiin hallitus ryhtyy, että Kehärata-hanke toteutetaan suunnitelmien mukaisesti?
Helsingissä 11 päivänä toukokuuta 2007

Kimmo Kiljunen /sd
 
Ja sama korkean tason päättäjä haluaa kehäradan:

Eli koska hän on molemmista tiennyt, muttei ole vaatinut näiden kahden kunnollista vertailua, hän on tehnyt päätöksensä puutteellisin perustein. MOT.

---------- Viesti lisätty kello 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:27 ----------

Jotta me muut saisimme selville, millä logiikalla selität --

Ahaa. Palstalla on siis kuppikunta Anteron jengi (eli ”me muut”, sinua lainatakseni ) ja minä. Tätä en tiennyt. Oletko siis koko porukan puhemies?

Trollaukseenhan kuuluu perinteisesti täydellinen sisälukutaidottomuus, joten ei liene kenellekään yllätys, että Kaaleppi73 haluaa tämänkin ymmärtää täydellisen väärin. Kuka tahansa normaalit viestintätaidot omaava tulkitsee kyllä lauseen "jotta me muut saisimme selville, millä logiikalla selität" tarkoittavan kirjaimellisemmin "minä en näe logiikassasi mitään järkeä, enkä usko kovin monen muunkaan näkevän". Mutta trollaajahan toki tarttuu tällaiseen heti, koska se on niin herkullista.

Toivottavasti ylläpito (joka todistettavasti ei kuuluu "Anteron leiriin") vetää tästä jo omat johtopäätöksensä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti ylläpito (joka todistettavasti ei kuuluu "Anteron leiriin") vetää tästä jo omat johtopäätöksensä.

Foorumin sääntöjen mukaan yhtä henkilöä kohden saa olla vain yksi tunnus. Kaaleppi73 on kirjoitustensa perusteella sama käyttäjä kuin Kolli, joten Kaaleppi73-tunnus on suljettu.
 
Keravan kaupunkiradalla on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne, Vantaankosken ja Leppävaaran radoilla taas oikeanpuoleinen. Tietääkö joku, miten tämä ongelma aiotaan ratkaista Kehäradan valmistuessa? Menevätkö kiskot ristiin vai muutetaanko vain ajokäytäntöä? Jos, niin kummassa suunnassa?

Ei sillä, että tämä olisi mikään valtava ongelma, mutta tulipahan mieleen tänä aamuna Hiekkaharjun asemalla... :)
 
Keravan kaupunkiradalla on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne, Vantaankosken ja Leppävaaran radoilla taas oikeanpuoleinen. Tietääkö joku, miten tämä ongelma aiotaan ratkaista Kehäradan valmistuessa? Menevätkö kiskot ristiin vai muutetaanko vain ajokäytäntöä? Jos, niin kummassa suunnassa?

Kuvittelisin että ajokäytäntö muutetaan joko pää- tai rantaradalla niin että kaikilla radoilla ajetaan joko oikealla tai vasemmalla puolella. Pääradalla valittiin vasemmanpuoleinen liikenne aikoinaan siksi että kuski näkisi paremmin mitä laiturilla tapahtuu, kun kaikki asemat ovat saari-typpisiä eli laituri raiteiden välissä. Miksi ranta- ja Martinlaakson radalla ei vaihdettu puolta kun Leppävaaran raiteet valmistuivat, johtuu ehkä siitä että Martinlaakson radan asemista 4 eivät ole saari-asemia vaan laiturit radan sivussa. Jos joku tietää paremman selityksen niin saa kertoa.

Kehäradan infolehdessä oli sama kysymys esitetty muutama kuukausi sitten ja toimittaja oli vastannut että johonkin kohtaan rataa rakennettaisiin puolenvaihtopaikka. Tuohon en kyllä usko ollenkaan, on tainnut olla väärinkäsitys.

t. Rainer
 
Pääradalla valittiin vasemmanpuoleinen liikenne aikoinaan siksi että kuski näkisi paremmin mitä laiturilla tapahtuu, kun kaikki asemat ovat saari-typpisiä eli laituri raiteiden välissä.

Tämä tietysti edellyttää, että kuljettajan istuimen olisi oltava oikeassa laidassa. Tuhannen taalan kysymys onkin nyt, missä se sijaitsee Flirtissä.
 
Viimeksi muokattu:
Flirtissä kuljettajan paikka on keskellä.

Se siis enteilisi sitä että liikenne kaikilla kaupunkiradoilla tulee kehäradan valmistuttua olemaan vasemmanpuolista, koska kehäradalla ml nykyinen Martsarin rata ajettaisiin vain Flirteillä, ja koska Leppävaaran ja Keravan kaupunkiradoilla taas on kaikilla saari-laiturit, on järkevintä ajaa vasemmalla puolella koska vain näille radoille päästetään vanhaa kalustoa. Mutta tämä on minun arvailua. Jos joku sisäpiitiläinen tietää paremmin niin saa vapaasti paljastaa.

t. Rainer
 
Eikä ole myöskään Tikkurilan ulkoraiteilla, josta K-junat Keravalta menevät Helsinkiin päin.
 
En muista millainen matkustajatilojen valvonta Flirtissä on. Mutta nykyaikainen tapa on tarkkailla matkustajia kameroin, joita voi olla sekä ovien sisä- että ulkopuolella. Kuljettaja ei silloin kurki ikkunasta tai peileistä vaan näkee tapahtumat monitoristaan omalta paikaltaan. Ja paremmin kuin peilein tai omin silmin, koska jokainen kamera on lähietäisyydellä.

Antero
 
Nykyisestä osittain vasemmanpuolisesta liikenteestä on myös se hyöty, että pohjoiseen päin samansuuntaiset raiteet ovat vierekkäin. Tällöin vaihto junasta toiseen ei edellytä matkustajilta laiturin vaihtoa eritasossa. Myös, ainakin periaatteessa, raidetta on helppo vaihtaa esimerkiksi häiriötilanteessa. Tosin kaukoliikenneraiteilla ei ole useimmilla lähiliikenneasemilla laitureita. Kauko-junien osalta tämä ei ole ongelma, ja toisinaan (harvakseltaan) näkee niitä lähiliikenne-raiteilla. Vastakkaiseen suuntaan raiteet ovat tietenkin mahdollisimman kaukana toisistaan!
Kehäradan valmistuttua voisi ajatella että tärkein junaa vaihtava ryhmä olisi kaukoliikennematkustajat lentokentälle tai päinvastoin. Vasemmanpuoleisessa liikennöinnissä nämä joutuisivat aina vaihtamaan laituria. Jos Kehärataa liikennöitäisiin oikeanpuoleisesti, niin lentokentältä tulevat junat käyttäisivät vierekkäistä laituria kaukojuniin nähden: siis vaihto laiturin yli. Päinvastaiseen suuntaan laiturinvaihto säilyisi edelleenkin.
Juha
 
Kehäradalle tulee puolenvaihtopaikka, joissa voidaan tarvittaessa siirtyä oikealta vasemmalle raiteelle ja päinvastoin. Näin ollen nykyiset liikennetyylit voidaan säilyttää niin Keravan Kaupunkiradalla kuin myös Martinlaakson radallakin.
 
Kehäradalle tulee puolenvaihtopaikka, joissa voidaan tarvittaessa siirtyä oikealta vasemmalle raiteelle ja päinvastoin. Näin ollen nykyiset liikennetyylit voidaan säilyttää niin Keravan Kaupunkiradalla kuin myös Martinlaakson radallakin.

Minkä takia sitten pitäisi eri kaupunkiradoilla olla eri liikennetyylejä?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös