Sivu 77 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 173757677374757677787980818797117137 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1141-1155/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #1141

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kehäradalle tulee puolenvaihtopaikka, joissa voidaan tarvittaessa siirtyä oikealta vasemmalle raiteelle ja päinvastoin. Näin ollen nykyiset liikennetyylit voidaan säilyttää niin Keravan Kaupunkiradalla kuin myös Martinlaakson radallakin.
    Onko tuohon jotain muuta lähdettä kuin tuo Kehäradan infolehti? Puolenvaihtopaikka kun kuulostaa tarpeettomalta ongelmien kerjuulta, ja suoraan sanoen vailla järjen hiventä olevalta ajatukselta.

  2. #1142
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kehäradalle tulee puolenvaihtopaikka, joissa voidaan tarvittaessa siirtyä oikealta vasemmalle raiteelle ja päinvastoin. Näin ollen nykyiset liikennetyylit voidaan säilyttää niin Keravan Kaupunkiradalla kuin myös Martinlaakson radallakin.
    Ei kai kyseessä ole samanlainen ratkaisu kuin Belgian Welkenraedtin ja Saksan Aachenin välillä oli aikoinaan? Belgian rautateillä on vasemmanpuoleinen ja Saksan rautateillä oikeanpuoleinen liikenne, joten ennen nykyisen suurnopeusradan rakentamista raiteet ristesivät toisensa eri tasossa.:
    http://www.bueker.net/trainspotting/...um-germany.php
    Toisaalta olisihan tuollainen eritasoristeys ihan mukava rautatieaiheinen nähtävyys.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  3. #1143
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Onko tuohon jotain muuta lähdettä kuin tuo Kehäradan infolehti? Puolenvaihtopaikka kun kuulostaa tarpeettomalta ongelmien kerjuulta, ja suoraan sanoen vailla järjen hiventä olevalta ajatukselta.
    Jossain netin syövereissä olen nähnyt kartan raidejärjestelyistä. Vantaan jollain suunnitelmakarttasivulla kai? Puolenvaihtopaikka taisi olla säältä suojassa tunneliosuudella.

    Täytyyhän noinkin pitkällä rataosuudella olla mahdollisuus vikaantumisien, ratatöiden yms. takia olla mahdollisuus vaihtaa puolta jossain Martinlaakson ja Tikkurilan välillä!

  4. #1144
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Jossain netin syövereissä olen nähnyt kartan raidejärjestelyistä. Vantaan jollain suunnitelmakarttasivulla kai? Puolenvaihtopaikka taisi olla säältä suojassa tunneliosuudella.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut RHK, 2008
    Tunneliin Aviapoliksen ja Lentoaseman väliin sijoittuu puolenvaihtopaikka, johon asennetaan neljä YV60-300–1:9 vaihdetta.
    Tekstiä, jotta tulee tarpeeksi merkkejä.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 31.10.2009 kello 21:10.

  5. #1145

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Täytyyhän noinkin pitkällä rataosuudella olla mahdollisuus vikaantumisien, ratatöiden yms. takia olla mahdollisuus vaihtaa puolta jossain Martinlaakson ja Tikkurilan välillä!
    Raiteenvaihtopaikkoja tulee tuolle välille toki useampiakin, jos vuoden 2008 PDF-piirustuksia on uskominen (sekä nimitystä raiteenvaihtopaikka että puolenvaihtopaikka käytetään tuossa lähteessä).

    Tottahan puolenvaihtopaikkoja pitää olla, mutta lienee sitten eri asia, mitä vaikuttaa liikenteen häiriöalttiuteen se, jos jokaisen junan pitää vaihtaa puolta.

  6. #1146

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JMerlin Näytä viesti
    Raiteenvaihtopaikkoja tulee tuolle välille toki useampiakin, jos vuoden 2008 PDF-piirustuksia on uskominen (sekä nimitystä raiteenvaihtopaikka että puolenvaihtopaikka käytetään tuossa lähteessä).

    Tottahan puolenvaihtopaikkoja pitää olla, mutta lienee sitten eri asia, mitä vaikuttaa liikenteen häiriöalttiuteen se, jos jokaisen junan pitää vaihtaa puolta.
    Puolenvaihtopaikat ovat poikkeustilanteita varten. Normaaliliikenteessä junat eivät vaihda puolta.

  7. #1147

    Liittynyt
    23.01.2010
    Viestejä
    12

    oletus Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Ennen kuin ryhdyn "moukaroimaan" HSL -alueen joukkoliikennejärjestelmää uuteen uskoon ja aloitan siten "Joukkoliikenteen yön" tässä foorumissa, heitetään esiin yksi joukkoliikenteen hanke, joka on päättymässä suureen häpeään.

    "Kehärata on valmistuttuaan pääkaupunkiseudun tärkeä joukkoliikenteen poikittaisyhteys, se liittää Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteyden piiriin ja mahdollistaa liityntäliikenteen Nurmijärven ja Tuusulan suunnasta".

    Näistä ylevistä tavoitteista jää saavuttamatta Tuusulan suunnan liityntä, koska Ruskeasantaa ei rakenneta. Nurmijärven suunnan kanssakin on vähän niin ja näin. Liityntäpysäköintipaikkoja on toteutumassa aivan liian vähän ja bussi- ja rautatieaseman integrointi on epäonnistunut, koska asema on suunniteltu Marja - Vantaan uuden asunto- ja työpaikka-alueen ehdoin liitynnästä vähät välittäen.

    Kehäradan hyödyt saavutettaisi jos Vantaankosken rataa jatkettaisi Kivistöön (jonne suunniteltaisi tiiviisti yhteen integroitu vaihto-/syöttöterminaali) ja Pääradasta rakennettaisi Kehäradan pätkä Lentoasemalle (Ruskeasanta toteutettaisi samalla tavalla kuin Kivistö). Puuttuvalle Kehäradan osuudelle (Kivistö-Aviapolis) rakennettaisi Tikkurilantie bussikaistoineen ja pendeliliikenne busseilla.

    Pääradan suunnan junista joka toinen olisi "pikavuoro" Lentoasemalle eli pysähtyisi Pasilan ja Tikkurilan jälkeen vasta Lentoasemalla. Silloin erillistä "luotijunaraidetta" (kuten Tervala halusi) ei tarvittaisi, koska Helsingistä pääsisi Lentoasemalle alle 20 minuutissa. Jatkossa voisi tutkia jospa vaikka suuntaisimmekin Pikajunan nokan Lentoaseman jälkeen kohti Hämeenlinnan väylää ja rakentaisimme nopean raideyhteyden Tampereelle, Pirkkalan lentokentälle. Silloin nopea ratayhteys (n. 1 h) yhdistäisi kaksi kansainvälistä kettää ja "Seutulan" laajennukset voisivat odottaa vuosikymmeniä.

    Mitäs sanotte?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.01.2010 kello 21:53. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  8. #1148
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Pääosin tämä kaikki on käsitelty jo moneen kertaan tässä ketjussa.

    Mitä ratayhteyteen Hki-Seutula-Pirkkala-Tre tulee, niin yhteys Pirkkalaan on kyllä täysin turha. Siinä vaiheessa, kun päärata joskus siirretään kulkemaan Hki-Vantaan kautta, loppuvat tietysti lennot Helsingin ja Tampereen väliltä, kun liittymälennon korvaa Treen keskustasta lähtevä juna. Pirkkalaan voi jäädä halpalentoyhtiöitä, ja ehkä joku Blöön Arlandan-vuorokin, mutta ei sinne junayhteyttä tarvita.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.01.2010 kello 21:54. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #1149

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut insula Näytä viesti
    Näistä ylevistä tavoitteista jää saavuttamatta Tuusulan suunnan liityntä, koska Ruskeasantaa ei rakenneta. Nurmijärven suunnan kanssakin on vähän niin ja näin. Liityntäpysäköintipaikkoja on toteutumassa aivan liian vähän ja bussi- ja rautatieaseman integrointi on epäonnistunut, koska asema on suunniteltu Marja - Vantaan uuden asunto- ja työpaikka-alueen ehdoin liitynnästä vähät välittäen.
    Johtuisikohan siitä että vaihto suoraan moottoritietä ajavasta bussista junaan joka kiertää ja pysähtyy joka asemalla ei ole ajallisesti kovin houkutteleva? Klaukkala (15 000 asukasta) ja ehkä Hyryläkin (6000) on siinä rajoilla että niihin voisi haarauttaa junaradan Kehäradalta, tosin Klaukkala on kovin hajanaisesti rakennettu. Martinlaakson radalla mahtuisi kyllä lisää junia mutta Huopalahdesta etelään on toinen juttu.

  10. #1150
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut insula Näytä viesti
    [...]heitetään esiin yksi joukkoliikenteen hanke, joka on päättymässä suureen häpeään. [...] Pääradasta rakennettaisi Kehäradan pätkä Lentoasemalle (Ruskeasanta toteutettaisi samalla tavalla kuin Kivistö). [...] Pääradan suunnan junista joka toinen olisi "pikavuoro" Lentoasemalle eli pysähtyisi Pasilan ja Tikkurilan jälkeen vasta Lentoasemalla. Silloin erillistä "luotijunaraidetta" (kuten Tervala halusi) ei tarvittaisi, koska Helsingistä pääsisi Lentoasemalle alle 20 minuutissa. Jatkossa voisi tutkia jospa vaikka suuntaisimmekin Pikajunan nokan Lentoaseman jälkeen kohti Hämeenlinnan väylää ja rakentaisimme nopean raideyhteyden Tampereelle, Pirkkalan lentokentälle. Silloin nopea ratayhteys (n. 1 h) yhdistäisi kaksi kansainvälistä kettää ja "Seutulan" laajennukset voisivat odottaa vuosikymmeniä.
    Samaa mieltä siitä, että kehärata on susi. Tämän voinee todeta vilkaisemalla taaksepäin mielipiteitäni tällä foorumilla. Sen sijaan eri mieltä siitä, mitä esität pääradan suhteen. Miksi pääradan junia kannattaisi kierrättää mutka lentoasemalle ja sitten uusi mutka takaisin pääradalle? Hidasta ja kallista. Suora rata Pasilasta lentoasemalle + sen jatko tavalla tai toisella pääradalle olisi paljon järkevämpi: nopeampi ja mahdollistaisi kaikkien kaukojunien ajamisen lentoaseman kautta. En perustele enempää tässä yhteydessä jottei mene vanhan toistoksi. Näitä on vatvottu kymmeniä repliikkejä edestakaisin viimeisen muutaman vuoden ajan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitä ratayhteyteen Hki-Seutula-Pirkkala-Tre tulee, niin yhteys Pirkkalaan on kyllä täysin turha. Siinä vaiheessa, kun päärata joskus siirretään kulkemaan Hki-Vantaan kautta, loppuvat tietysti lennot Helsingin ja Tampereen väliltä, kun liittymälennon korvaa Treen keskustasta lähtevä juna. Pirkkalaan voi jäädä halpalentoyhtiöitä, ja ehkä joku Blöön Arlandan-vuorokin, mutta ei sinne junayhteyttä tarvita.
    En pidä Pirkkalan lentoaseman rataa olennaisen tärkeänä samalla tavalla kuin Helsinki-Vantaan suoraa kaukojunayhteyttä. 339-DF näyttää kuitenkin ymmärtävän sen roolin väärin tuossa kommentissa: se ei tietenkään palvelisi Tampereelta matkustavia jotka matkustaisivat Tampereen rautatieasemalta suoraan Helsinki-Vantaalle. Sen sijaan Pirkkalan lentoasemarata palvelisi

    1. pohjoisesta tulevia jotka vaihtaisivat Pirkkalasta lähtevälle lennolle (Pirkkala on lähempänä Pohjanmaata kuin Helsinki-Vantaa joten jonkin verran houkuttavuutta lentää sieltä voisi olla jos suoraan junalla pääsisi)
    2. Helsingistä tulevia jotka haluavat matkustaa Pirkkalasta halpalennolla (toimisi se ratayhteys näinkin päin)
    3. niitä jotka saapuvat lentäen Helsinki-Vantaalle ja matkustavat eteenpäin lentäen Pirkkalasta tai päinvastoin (tämä liittyy ajatukseen lentojen hajauttamisesta kenttien kesken - en usko että tämä on kauhean relevantti segmentti, kun en usko lentoliikenteen kasvavan NIIN rajusti enää tulevaisuudessa: voi olla että nykyiset Helsinki-Vantaan laajennuksetkin osoittautuvat ylimitoituiksi vielä joskus)


    Pirkkalan rata saattaisi olla kyllä perusteltu muista syistä (lähinnä vaarallisten aineiden kuljetus kaupungin ohi) kuin lentoasemayhteyden vuoksi, jolloin lentoasemayhteys tulisi sivutuotteena. Siksi tätä rata-ajatusta ei kannata haudata ennenaikaisesti. Mikään Pirkanmaan prioriteetti se ei kuitenkaan ole, sanottakoon se: paljon tärkeämpää olisi saada Tampereelle raitiotie, ja alkuvaiheessa saatava rahoitus onkin panostettava siihen.

  11. #1151
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Klaukkala (15 000 asukasta) ja ehkä Hyryläkin (6000) on siinä rajoilla että niihin voisi haarauttaa junaradan Kehäradalta, tosin Klaukkala on kovin hajanaisesti rakennettu. Martinlaakson radalla mahtuisi kyllä lisää junia mutta Huopalahdesta etelään on toinen juttu.
    Klaukkalan rataahan on suunniteltu pitkään ja se on varauksena kaavoissakin. Linjauksen näkee esim. Etelä-Suomen rautatieliikenteen visioiden 2050 hankekuvauksista (sivu 8). Nähdäkseni matkustapotentiaali siellä pohjautuu pitkälti siihen, että Vantaalla rakennettaisiin radan varressa olevat pellot Keimolan alueella. Matkustajamäärät Vantaalle tulevilla kahdella uudella asemalla olisivat yli kolminkertaiset verrattuna Klaukkalan matkustajamääriin. Hanke voisi siis olla ajankohtainen aikaisintaan sitten, kun Marja-Vantaa on rakennettu ja Vantaa tarvitsee uutta rakennusmaata.

    Tähän asti Helsingin ja Huopalahden välin tukkoisuus on mainittu Klaukkalan radan ongelmana, mutta voihan sillä välillä tihentää suojavälejä niin, että Klaukkalan junat mahtuvat nykyisten sekaan. Aiemmin RHK ei ole ollut halukas suojavälien tihentämiseen, mutta tiettävästi Helsingin painostus kaupunkiratojen muuttamisesta metroiksi on saanut muutoksen tähän asenteeseen.

  12. #1152

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Klaukkalan rataahan on suunniteltu pitkään ja se on varauksena kaavoissakin.
    Olen siitä kyllä tietoinen, mutta kiitos linkistä, nuo matkustajamäärät oli uusi tieto. Aika pieniä ovat, onkohan tuossa otettu Kehärata huomioon? Eli siis varmaan olisi jokunen matkustaja joka vaihtaa itään tulevaan junaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tähän asti Helsingin ja Huopalahden välin tukkoisuus on mainittu Klaukkalan radan ongelmana, mutta voihan sillä välillä tihentää suojavälejä niin, että Klaukkalan junat mahtuvat nykyisten sekaan. Aiemmin RHK ei ole ollut halukas suojavälien tihentämiseen, mutta tiettävästi Helsingin painostus kaupunkiratojen muuttamisesta metroiksi on saanut muutoksen tähän asenteeseen.
    Hienoa, ja myös uutinen minulle. Neljää vai peräti kolmeen minuuttiin?

  13. #1153
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Ehkä Hyryläkin (6000) on siinä rajoilla että niihin voisi haarauttaa junaradan Kehäradalta.
    Mistä tuo asukasluku on? Ainakin kaikkitietävä Wikipedia väittää Hyrylässä asuvan 20 000 asukasta...

  14. #1154
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Neljää vai peräti kolmeen minuuttiin?
    Neljä minuuttiahan onnistuu jo nyt, mutta jotta radalla olisi myös pelivaraa häiriöitä varten, ei niin tiheästi voi ajaa jatkuvasti. Käsittääkseni tarkoitus on päästä kaupunkiradoillakin metromaisiin 2,5 - 3 min vuoroväleihin.

  15. #1155

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Neljä minuuttiahan onnistuu jo nyt, mutta jotta radalla olisi myös pelivaraa häiriöitä varten, ei niin tiheästi voi ajaa jatkuvasti. Käsittääkseni tarkoitus on päästä kaupunkiradoillakin metromaisiin 2,5 - 3 min vuoroväleihin.
    Kuulostaa erittäin hyvältä, ja jos tuo vaatii investointeja niin ne tulisi viipymättä tehdä. Puistolassa tosin on muuten jo nyt K ja I junan väli pienimmillään tuota luokkaa.

    Seuraava pullonkaula lienee laiturikapasiteetti.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •