Sivu 92 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1232527282888990919293949596102112132 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1366-1380/2088

Viestiketju: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

  1. #1366

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Sellainen hienous kuin oviautomatiikka on tosiaan tullut suomalaiseen raidekalustoon jo 80-luvulla. Se löytyy raitiovaunuista, joissa sitä käytetään, ja lisäksi sellainen löytyy mm. M200:sta, Sm4:stä ja Sm5:stä joista ensimmäisessä se on kahdennettu ja kahdessa jälkimmäisessä jopa kolmennettu käyttämällä konduktööriä ja kuljettajaa ovien valvojana ja käyttäjänä. Raitioliikenteessä ei kuljettaja kaikilla pysäkeillä edes pysty näkemään takaovea, vaan ovien käyttö on täysin itsepalvelua. Mitään ongelmaa ei tästä ole silti kehitetty. Automatiikka ilmoittaa mikäli ovi ei sulkeudu, ja estää myös vaunun ajamisen. Jos joku jää ulkopuolelta oveen kiinni, niin sitä varten on matkustajilla hätäjarrut ja -avaukset.

    Metroliikenteen nopeat pysähdysajat ovat selvästi manuaalisen oviohjauksen ansiota, mutta VR:n junaliikenteessä pysähdykset ovat sen verran verkkaisia, että samaan tasoon päästäisiin kyllä automaattikäytölläkin. Ja kameroiden avulla on tosiaan mahdollista pakkosulkea ovia turvallisesti mikäli niiden väliin yritetään kiilata.

    Järjestyksenvalvojallahan on myös enemmän oikeuksia kuin vartijalla. Ainakin raitioliikenteen turvallisuushenkilökunta on järjestyksenvalvojia.

  2. #1367

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta jokainen euro on aina katteesta pois.
    Niin se tietysti on. Tämähän pätee kaikessa liiketoiminnassa ja työvoiman käytössä. Enemmän halvemmalla on mantra, jota yrityket lähtökohtaisesti pyrkii noudattamaan. Ihan okei tietysti, pitää saada rahalle vastinetta eikä missään nimessä turhasta kannata maksaa. Kysymys on vaan siitä, mikä missäkin on turhaa.

    Tiedän, että maailmalla matkustajajunaliikenteessä (lähiliikenne) konnari ei ole itsestäänselvyys. Ja tosiaan on apulaitteita, jotka auttavat toteamaan lähdön esteettömäksi.
    Se näkemykseni, jota tässä rummutin on se, että konnarin junassaolo lätkäisee monta kärpästä yhdellä iskulla: matkustajaturvallisuus, välillisten kustannusten synty eli ilkivallan ehkäisy, ylimääräinen silmäpari mm. junan lähtiessä laiturista, matkustajapalvelu, poikkeustilanteet. Toki konnarista huolimatta juniin tarvitaan vartijapalveluita, joskus sairaankuljettajia. Ei se konnari siis ole mikään sateentekijä. Mutta ei vartijapartioitakaan tarvita konnarin olemassaolon takia ihan yhtä montaa ja sen lisäksi poikkeustilanteiden hoito onnistuu ehkä hieman paremmin.
    Tietysti eri asia on, jos mistään ei haluta maksaa mitään. Valitettavasti elämme parhaillaan sellaista aikaa. Edelleen säästöjä tavoitellen, jos vähän kärjistän, voidaan ajatella ainakin viikonlopun yölähiliikennettä olevan houkuttelevaa hoitaa vaikkapa tavaravaunuilla. Tietysti ne pitäisi hyväksyttää ensin matkustajien kuljetukseen, mutta halvan muutostyön jälkeen sekin onnistunee. Paljonhan käytettyjä tavaravaunuja saisikaan yhden uuden sähkömadon hinnalla? Ja kestävät lisäksi aika ronskia ilkivaltaakin

    ---------- Viesti lisätty kello 22:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:39 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    HKL:n mielestä kuljettajakin on turha. Ja tällä foorumilla on monta innokasta, jotka ovat samaa mieltä.
    Meinasin itsekin mainita tuon loppukaneetiksin, mutta jätin väliin. Eiköhän aihepiirin keskustelu jatku täällä muutenkin vilkkaana, asiantuntevana ja hedelmällisenä
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta sanoisin, ettei matkustaja kaipaa konduktööriä lähijunissa sen enempää kuin muussakaan joukkoliikenteessä.
    Minä olen tuosta hieman eri mieltä, sillä mitä itse olen lähijunissa matkustellut, tuntuvat lipunmyyntiosastot olevan kansoitetumpia kuin muut osastot. Ja siis nimenomaan niin, että ei kaikki näytä siellä lipunoston takia olevan. Näin siis erityisesti ilta-aikaan. Johtuuko joidenkin matkustajien kokemasta turvallisuuden (tai turvattomuuden) tunteesta? Tietysti normaalisti matka sujuu kyllä vaikka konnarin kanssa ei asioisikaan jos on lippu hankittuna.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikä konduktöörin puute ole ongelma niissä junayksiköissä, joissa konduktööri ei nykyäänkään liiku.
    Ei se olekaan, mutta on tullut useampaan kertaan nähtyä sitäkin, että väliasemalla konnari pamahtaakin toiseen runkoon huomattuaan esim.jotain poikkeavaa ainesta menevän sisään
    Viimeisin muokkaaja Mikle; 06.08.2011 kello 23:07. Syy: fixattu 1kpl kirjoitusvirheitä

  3. #1368
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Minä olen tuosta hieman eri mieltä, sillä mitä itse olen lähijunissa matkustellut, tuntuvat lipunmyyntiosastot olevan kansoitetumpia kuin muut osastot. Ja siis nimenomaan niin, että ei kaikki näytä siellä lipunoston takia olevan. Näin siis erityisesti ilta-aikaan. Johtuuko joidenkin matkustajien kokemasta turvallisuuden (tai turvattomuuden) tunteesta?
    Yksi merkittävä syy varmaankin on, että lipunmyyntiosasto ja junien pysähtymispaikat on sijoitettu niin, että kävelymatka lipunmyyntiosastoon on hyvin monella asemalla lyhin mahdollinen. Oikeastaan se jo ratkaisee paljon, että lipunmyyntiosastoon on usein lyhin kävelymatka päärautatieasemalla ja Pasilassa.

  4. #1369

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Oikeastaan se jo ratkaisee paljon, että lipunmyyntiosastoon on usein lyhin kävelymatka päärautatieasemalla ja Pasilassa.
    Tällä on epäilemättä lipunmyyntiosaston täyttymiseen suuri merkitys Helsingistä poispäin lähdettäessä ja muilla asemillahan on kyltti sillä kohdalla johon lipunmyynnin on tarkoitus pysähtyä. Varmasti sekin ohjaa porukkaa siihen tiettyyn kohtaan vaikkei lipunosto-tarvetta olisikaan.
    Olen silti ollut huomaavinani, että myyntiosastosta saa kaikkein pienimmällä todennäköisyydellä istumapaikan riippumatta siitä liikutaanko kohti pääkaupunkia vai poispäin siitä.

  5. #1370

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Minä olen tuosta hieman eri mieltä, sillä mitä itse olen lähijunissa matkustellut, tuntuvat lipunmyyntiosastot olevan kansoitetumpia kuin muut osastot.
    Kuukankon mainitsemien syiden lisäksi tämähän on ilmiselvää jo siitä syystä, että lipunmyyntiosastossa on sekä matkakorttimatkustajia että sinne lippua ostamaan tulleita. Muissa osastoissa on vain matkakorttimatkustajia. Matkakorttimatkustajat kun eivät hakeudu tietoisesti lipunmyyntiosastosta poiskaan. x + y on enemmän kuin x.

    Itsekin matkustan erittäin usein lipunmyyntiosastossa kahdesta syystä: se on lähinnä ja se on aina ohjausvaunun päässä yksikköä ja siten hiljaisempi.

  6. #1371

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Matkakorttimatkustajat kun eivät hakeudu tietoisesti lipunmyyntiosastosta poiskaan.
    Kyllä varmaan tuokin pitää paikkansa osalla porukkaa, tosin vastavuoroisesti osa lipullisista matkustajista varmasti karttaa täydemmäksi olettamaansa osastoa jo rattaille noustessaan.

  7. #1372

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    tosin vastavuoroisesti osa lipullisista matkustajista varmasti karttaa täydemmäksi olettamaansa osastoa jo rattaille noustessaan.
    Varmasti, mutta väitän että 97 % matkakorttimatkustajista ei hetkeäkään ajattele lipunmyyntiosaston sijaintia junaan noustessaan. On tälläkin palstalla huomattu, että huomattavasti tärkeämmistä asioista huomattavasti parempi informointi ei sekään toimi, joten tuskin toimii lipunmyyntivaunun sijainnistakaan informointi niille, joille siitä ei ole sinänsä mitään hyötyä.

  8. #1373
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Moniko muuten tämän palstan vakiokäyttäjistä tietää, missä kohtaa Sm5-junissa on lipunmyyntiosasto? Minullakin meni puolitoistavuotta sitten tovi, kunnes noteerasin asian todellisen laidan... Asian tiedostamiseen ei sentään kulunut sitä puoltatoista vuotta, vaikka piuhoilla on toisinaan jossain määrin pituutta.

  9. #1374

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Moniko muuten tämän palstan vakiokäyttäjistä tietää, missä kohtaa Sm5-junissa on lipunmyyntiosasto? Minullakin meni puolitoistavuotta sitten tovi, kunnes noteerasin asian todellisen laidan... Asian tiedostamiseen ei sentään kulunut sitä puoltatoista vuotta, vaikka piuhoilla on toisinaan jossain määrin pituutta.
    Minä voin antaa lisävihjeen; se ei sijaitse tälläkertaa ohjausvaunussa

    ---------- Viesti lisätty kello 19:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:14 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Varmasti, mutta väitän että 97 % matkakorttimatkustajista ei hetkeäkään ajattele lipunmyyntiosaston sijaintia junaan noustessaan.
    Mä tinkisin tuota prosenttilukua hieman alaspäin omien kokemusteni mukaan, mutta joo voit olla kyllä oikeassakin. Ei mulla ole heittää tästä mitään tieteellistä tutkimusta. Tämähän tosin on aiemmin keskusteltuun asiaan nähden pieni yksityiskohta.

  10. #1375

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Mä tinkisin tuota prosenttilukua hieman alaspäin omien kokemusteni mukaan, mutta joo voit olla kyllä oikeassakin. Ei mulla ole heittää tästä mitään tieteellistä tutkimusta.
    Ei ole minullakaan, enkä pahemmin asiaa ole seurannut. Miksi heitän sen noin korkealle perustuu vain siihen, mitä tällä palstalla yleisesti on kerrottu ihmisten kyvystä omaksua informaatiota arkisessa joukkoliikennematkustuksessa. En toki väitä, että olen oikeassa.

    Eikä tällä tosiaan ole mitään olennaista merkitystä. Enkä myöskään usko, että sillä lipunmyyntivaunun konduktöörillä olisi suurtakaan merkitystä matkustajien kokemaan turvallisuudentunteeseen. Todennäköisesti suurin osa matkustajista muistaa vain ne häiriötapaukset, ja niistäkin vain ne, jotka ovat sattuneet ilman sitä konduktöörin läsnäoloa.

  11. #1376
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Moniko muuten tämän palstan vakiokäyttäjistä tietää, missä kohtaa Sm5-junissa on lipunmyyntiosasto?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Minä voin antaa lisävihjeen; se ei sijaitse tälläkertaa ohjausvaunussa
    Olisikohan kahdessa keskimmäisessä vaunussa.

  12. #1377
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Olisikohan kahdessa keskimmäisessä vaunussa.
    Sielläpä siellä. Aika vähän veikkauksia tai muita vastausyrityksiä tuli.

  13. #1378
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Minä voin antaa lisävihjeen; se ei sijaitse tälläkertaa ohjausvaunussa
    Sijaitsee kuitenkin vaunuissa, joissa ei ole moottoreita

  14. #1379

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Sijaitsee kuitenkin vaunuissa, joissa ei ole moottoreita
    Humoristishakuinen tarkennus: sijaitsee vaunuissa, joissa ei ole ajomoottoreita.

  15. #1380

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Humoristishakuinen tarkennus: sijaitsee vaunuissa, joissa ei ole ajomoottoreita.
    Eli siis tarkoitat, että sieltä löytyy kuitenkin tuulettimien moottoreita ja ehkä jotain ohjausservoja? Kun en nyt itse keksi, mitä muita moottoreita sähköjunassa olisi kuin ajomoottoreita ja sitten noita apulaitteiden erinäisiä pikkumoottoreja.

    Jos puhutaan englannin kielestä, niin onko dieseljunankin päämoottori englanniksi engine (vai powerplant) ja ajomoottorit motor?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  3. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  4. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43
  5. Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteys
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 73
    Viimeisin viesti: 21.02.2007, 13:22

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •