Raide-Jokeri 3

Ei Tuo nyt ihan sama linja ole kuin nykyinen 562, ainakaan oheisen kartan mukaan. Hämmästyneenä katson, kuinka se on oikaistu sivuuttamaan Jakomäen ja Jokiniemen kerrostalot sekä Jumbo. Kaipa väkeä sitten riittäisi ilmankin?
 
Linjaa ei haluta jatkaa lentoasemalle, jostain syystä.

Syynä kai tuo, että linjaa on ollut tarkoitus jatkaa Myyrmäkeen, kuten jutussakin todetaan. Lentokentälle esitettiin aikanaan haaraa, mistä tietty tulee haaran ongelmat.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:02 ----------

Hämmästyneenä katson, kuinka se on oikaistu sivuuttamaan Jakomäen ja Jokiniemen kerrostalot sekä Jumbo.

Jokiniemeä kylläkin rakennetaan lisää kaiken aikaan tuon linjauksen vieressä. Minusta pahemmalta näyttää Tikkurilassa vaihto junaan, mihin taitaa tulla aikamonen kävelylenkki.

Jumbo on semmoinen aikansa kaupunkisuunnittelullinen kardinaalimoka, että lienee parasta jättää se autoille. Tai siis ainakin sen jälkeen, kun Aviapolis asemineen päätettiin laittaa siitä sivuun. Ratikan linjaaminen Jumbon kautta vaatisi yhden moottoritien ylityksen lisää.
 
Itse aiheesta en mitään tiedä, joten kaikki on pelkkää mutuilua. Enkä tunne seutuakaan. Mutta kun miettii, miten Jokerin ja Tampereen reitit ovat eläneet, Laajasalosta puhumattakaan, niin en tässä vaiheessa olisi linjauksesta huolissani. Eiköhän YLE ole piirtänyt karttaansa viivan siihen kohtaan, missä yleiskaavan ammoin luonnosteltu ratavaraus kulkee. Se ei taatusti ole ajan tasalla, eli reitti elää vielä.

Jumbon kannattaisi lobata voimakkaasti sen puolesta, että ratikka kulkisi vähintään Aviapolikselta Jumbolle. Hyvä olisi saada yhteys Jumbolta lentoasemalle asti. Ja eivätköhän lobbaakin, jos kauppakeskuksen johtaja yhtään ajan tasalla on.

Onko Hakunilaan tulossa uutta maankäyttöä?
 
Tikkurilassa voitaisiin ehkä mennä tästä, jos vaan suinkin mahtuu, samalla mentäisiin kauppakeskustan vierestä ja asemalta eteläisen alikulun kohdalta.

Vantaan ratikka - Tikkurilan asema.JPG

Toki itäpuolella linjaus Tikkurilantien sijasta linjaus Jokiniemenkadun kautta on myös ihan validi. Toisaalta Valkoisenlähteentietä pitkin taas mentäisiin aika pohjoiseen Hakunilassa.
 
Viimeksi muokattu:
^ Vantaa ei tietääkseni ole missään vaiheessa kaavaillut tosissaan uutta alikulkua Tikkurilan asemalle, ts. siitä ei haluta maksaa. Nyt siihen vielä muurattiin 300 metriä pitkä Dixi poikittain. Reitin puolestahan tuo olisi ilman muuta parempi ratkaisu. Nykyisten alikulkujen kautta tulee väistämättä joko pitkä vaihto junaan tai sitten melkoisesti kiemurtelua raitiotielle.
 
Tikkurilassa voitaisiin ehkä mennä tästä, jos vaan suinkin mahtuu, samalla mentäisiin kauppakeskustan vierestä ja asemalta eteläisen alikulun vierestä.
Ahdasta tulisi tuossa kohdassa, tai siis kaukaa pitäisi mennä tunneliin. Länsipuolella on Dixi ja Itäpuolellakin uusi toimistorakennus parkkikellareineen. Ja junat pysähtyvät pohjoisempana.
 
Ahdasta tulisi tuossa kohdassa, tai siis kaukaa pitäisi mennä tunneliin. Länsipuolella on Dixi ja Itäpuolellakin uusi toimistorakennus parkkikellareineen. Ja junat pysähtyvät pohjoisempana.

No, pohjoisessa on kyllä enemmän tilaa. Suoraan päästään jos mennään metsän läpi. Tämä lienee selvästi halvempi toteuttaa. Mustalla ykkösvaihtoehto ja harmaalla sille pari alivaihtoehtoa.

Vantaan ratikka - Tikkurilan asema - pohjoinen.jpg

Vantaan ratikkaa ei ole mitään järkeä rakentaa jos Tikkurilassa ei ole kunnon vaihtoa junaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kielotien varsi on paljon selkeämmin keskustaa kuin Talvikkitien, joka on eräänlainen ohiajoväylä.
 
Kielotien varsi on paljon selkeämmin keskustaa kuin Talvikkitien, joka on eräänlainen ohiajoväylä.

Totta, toisaalta Talvikkitie on rakenteellisesti nopeampi ja palvelee paremmin sitä asutusta, joka ei ole ihan aseman vieressä. Kielotiellä ratikasta tulisi selvästi hitaampi eli liityntä juniin olisi hitaampaa, mutta se menisi selkeämmin palveluiden läheltä. Tuossa pohjoisen uuden alikulun linjauksessa on olemassa kaksi vaihtoehtoa (musta Talvikkitie ja harmaa Kielotie), joissa molemmissa on puolensa.
 
Viimeksi muokattu:
^ Tuossakin vaihto junaan yli 400 metriä, eli yhtä huono kuin pääradan kaupunkiradalta metroon päärautatieasemalla.
 
^ Tuossakin vaihto junaan yli 400 metriä, eli yhtä huono kuin pääradan kaupunkiradalta metroon päärautatieasemalla.

Eikö Tikkurilan asemalle löydy mitään järjellistä vaihtoratkaisua. Tolpilla radan ja ehkä myös Dixin yli? (Cut & Cover metro Tikkurilan keskustan, Dixin ja radan ali olisi sairaan kallis.)
 
Satelliittikuvaa syynäten alikulun vois ehkä juuri ja juuri pujottaa Dixin ohi tälleen, mutta tuo ilmeisesti tärvelisi nykyisen jalakulkijoiden alikulun ja pistäisi vanhan bussilaiturialueen tunnelin rampiksi. Lisäksi siinä on tasoristeys tavararadan kanssa ja reittiä ilmeisesti kerrostaloyhtiöiden parkkipaikoilla, eli vaatisi erinäiset neuvottelut. Pysäkin vois laittaa tunneliin, mikä on tietty kallista, mutta sais suorat yhteydet asemalaitureille.

L0SIU8Q.jpg
 
Petteri, Dixissä on 12 kerrosta, ja pohjoisosan parkkitalossa on hyvinkin 7-kerroksisen talon korkuinen.

hmikko, käyttämästäsi kartasta puuttuu asemasillan itäpäähän noussut kolmionmuotoinen toimistotalo. Toki sen kohdalla pitäisi olla jo todella syvällä. Lisäksi tuo linjaus kiertää tehokkaasti Tikkurilan keskustakorttelit.

Itse en oikein näe muuta realistista vaihtoehtoa kuin että ratikka ajaisi Ratatietä ja vaihtopysäkki olisi siellä. Alitus Valkoisenlähteentien kautta. Alikulun vieressä on mm 1000 oppilaan lukio ja vähän siitä koilliseen myös ammattikoulu.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös