Raide-Jokeri 3

Satelliittikuvaa syynäten alikulun vois ehkä juuri ja juuri pujottaa Dixin ohi tälleen, mutta tuo ilmeisesti tärvelisi nykyisen jalakulkijoiden alikulun ja pistäisi vanhan bussilaiturialueen tunnelin rampiksi.
Tunnelin sulkemiseen on ainakin varauduttu, koska remontin yhteydessä hankittiin halvimmat mahdolliset hissit (samantapaiset kuin Pasilan väliaikaiselle asemalle), joiden arvioitu käyttöikä on kymmenen vuotta. Ei siihen muutakaan järkevää syytä ole kuin varautuminen tunnelin sulkemiseen.
 
Yhteys radalta pääradalle on katkaistu jo jokin aika sitten, joten en usko, että rata aiheuttaisi ongelmia.
Ei kai? Harvoin siinä junia näkyy, mutta nähdäkseni kiskot kyllä edelleen vievät perille. Voin tarkistaa vartin päästä, kun menen taas kerran tuon radan poikki.
 
hmikko, käyttämästäsi kartasta puuttuu asemasillan itäpäähän noussut kolmionmuotoinen toimistotalo. Toki sen kohdalla pitäisi olla jo todella syvällä.

Aivan. Itse asiassa olen nähnytkin sen uuden rakennuksen, en vaan muistanut. Tarkoitin tuota viivaa piirtäessäni kylläkin, että tunneli olisi mahdollisimman lyhyt, eli sen uuden rakennuksen kohdalla ramppia.

En ihan allekirjoita sivussa olemista. Tuossa olisi pysäkki Tikkurin ja Dixin vieressä ja Kielotiellä uuden rakentamisen keskellä. Kävelykadulle 400 m.

Ratatiessä lienee ongelmana kapeus ja bussiliikenne, eli koko bussiterminaalin liikenne ajaisi kiskojen päällä.
 
Tässä vielä pari kuvaa Jokiniemen puolelta rataa. Ensimmäisessä näkyy se ahdas kolo, johon hmikon ehdotuksessa raitiotie joutuisi.
IMG_20171102_144718.jpg
Tässä toisessa taas näkyy Dixin parkkihallin korkeus. Tuon yli ei varmasti tehdä mitään siltoja.
IMG_20171102_144914.jpg
 
Nykyään kun tunnelit ovat muodissa, niin eikö kannattaisi kaivaa Jokiniemen puolelta tunneli aseman ali. Tuolloinvoitaisiin portailla toteuttaa vaihtoyhteys joko junaan tai linja-autoon. Kalliimpaa toki, mutta kyllähän Jokeri 1:ssakin tunnelia kaivetaan.
 
Nykyään kun tunnelit ovat muodissa, niin eikö kannattaisi kaivaa Jokiniemen puolelta tunneli aseman ali. Tuolloinvoitaisiin portailla toteuttaa vaihtoyhteys joko junaan tai linja-autoon. Kalliimpaa toki, mutta kyllähän Jokeri 1:ssakin tunnelia kaivetaan.

Hyvä idea, mutta missä sitten noustaan maanpinnalle aseman länsipuolella? Toki voisi tehdä pari maanalaista asemaa, kuten Rautatieasema/Laurea, Terveyskeskus, Tikkuraitti/Prisma) ja sitten pinnalle Talvikkitiellä Unikkotien eteläpuolella
 
Kalliimpaa toki, mutta kyllähän Jokeri 1:ssakin tunnelia kaivetaan.

Ite siis tarkoitin tuolla piirustuksella mahd. lyhyttä cut-and-cover alikulkua radan ali, en mitään varsinaisen tunnelin mittoja täyttävää rakennelmaa turvavaatimuksineen.

Raide-Jokerin/550:n reitillä tunneli alittaa kallioisen mäen lähiön syrjällä, ilman tunneliasemia. Kalliotunneli vaatii monta metriä, vissiin mieluummin 10 m, paksun kerroksen kalliota katoksi. En tiedä, miten syvälle Tikkurilassa pitäisi mennä. Helsingin metrotunneli on 20-25 metriä pinnasta. Koko Tikkurilan alittaminen ja pari täysimittaista tunneliasemaa saattaisivat helposti maksaa parisataa milliä.
 
Ei kai? Harvoin siinä junia näkyy, mutta nähdäkseni kiskot kyllä edelleen vievät perille. Voin tarkistaa vartin päästä, kun menen taas kerran tuon radan poikki.

Muistikuvani mukaan rata on olemassa, mutta vaihde päärataan olisi purettu. Mutta nyt kun tarkemmin makustelen muistikuvia, niin en olekaan enää niin varma. Ehkä mielessäni sotkin metron vanhan yhdysraiteen vaihteeseen Oulunkylässä...
Eli mikäli olin väärässä, pahoitteluni, ja kiitoksia asian korjaamisesta.
 
Muistikuvani mukaan rata on olemassa, mutta vaihde päärataan olisi purettu. Mutta nyt kun tarkemmin makustelen muistikuvia, niin en olekaan enää niin varma. Ehkä mielessäni sotkin metron vanhan yhdysraiteen vaihteeseen Oulunkylässä...
Eli mikäli olin väärässä, pahoitteluni, ja kiitoksia asian korjaamisesta.
Oli se vaihde paikallaan ja opastevalot päällä, tarkistin eilen.
 
Edellisen perusteella vähän vaikuttaa, että tämäntyylinen katutason mutkittelu on sitten ehkä tulossa. (musta ja harmaa vaihtoehtoja)

Tikkurilan asema 3.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Yritin löytää Vantaan teettämiä selvityksiä asiasta, mutta käteen jäi vain Tiina Sirniön diplomityö vuodelta 2011. Linjausasia alkaa sivulta 65.

https://www.vantaa.fi/instancedata/..._Vantaan_poikittaisessa_runkoliikenteessa.pdf

Ihan tuommoista Petterin esittämää kiharaa ei ole muistaakseni missään selvityksissä. Nyt kun Dixi on paikallaan, niin vois ehkä olla helpointa linjata mahd suoraan pohjoisen kautta Valkoisenlähteentie - Kielotie -Tikkurilantie, ja järkätä itäpuolella koukkaus mahd lähelle asemaa. Tulis palveltua asema, koulut pohjoisessa ja Kielotien varsi kokonaan.

Siis näin. 300 m pidempi kuin Petterin kihara edellä. Edellyttäisi puistoihin kajoamista.

UDFPaDx.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Dixi on paikallaan, niin vois ehkä olla helpointa linjata mahd suoraan pohjoisen kautta Valkoisenlähteentie - Kielotie -Tikkurilantie, ja järkätä itäpuolella koukkaus mahd lähelle asemaa. Tulis palveltua asema, koulut pohjoisessa ja Kielotien varsi kokonaan.

Siis näin. 300 m pidempi kuin Petterin kihara edellä. Edellyttäisi puistoihin kajoamista.
Tuo voisi itse asiassa olla aika hyvä, hakunilalaiset ainakin kiittäisivät. Itsekin rupesin tänään miettimään tuota mahdollisuutta tehdä raitiovaunuasema radan itäpuolelle. Asemallakin olisi tilaa vielä kahdelle raiteelle juuri itäpuolella... ;)
 
Tuo voisi itse asiassa olla aika hyvä, hakunilalaiset ainakin kiittäisivät.

Jep. Hyvältä näyttää itäpuolella, josta löytyy paljon täydennyspotentiaalia.

Kun ratikan suunnittelu kuitenkin karkaa käsistä, tässä mahdollinen kartta on Tikkurila- Hakunila välistä. Tässä linjaus menee Tikkurilatien ja Kyytitien välissä. (Muutama rakennus/tontti on toki tiellä. Yleensä ottaen teollisuusalueiden muutos asuntoalueeksi ei ole kuitenkaan mahdotonta.)

Tikkurila - Hakunila.jpg

Väritetyn täydennysrakennusalueen pinta-ala on noin 3,1 neliökilometriä. Toki osa on rakennettu, mutta suuri osa on peltoa tai muuten rakentamatonta maata. Toki alueella on myös teollisuuskiinteistöjä, jotka joutuisivat sitten väistymään.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös