Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-47/47

Viestiketju: Raide-Jokeri 3

  1. #46

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2148

    oletus Vs: Raide-Jokeri 3

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JamoL Näytä viesti
    Pystyykö edes lyhyessä cut-and-cover-tyyppisessä tunnelissa (jos siihen päädytään) tekemään aseman halvemmalla, vai onko tuo 50m€ pienin mitä maan alle saa turvallisesti tehtyä.?
    Tuohon ei varmaan ole valmista vastausta, mutta luulisin, että tarpeeksi lyhyt pätkä, jolta ei edellytetä varsinaisen tunnelin turvajärjestelyjä, on oleellisesti halvempi. Suurin säästö kaiketi siinä, että asema on lähellä pintaa eikä 25 metrin syvyydessä, sekä hätäpoistumisteissä, ilmanvaihdossa ja savunpoistossa. Siis jos alikulku on katettu 100 metrin matkalta tms., niin sieltä voi täysi matkustajakuorma hätätilanteessa yksinkertaisesti kävellä pois radan viertä, savut haihtuu suunnilleen itekseen ja asemalla voi ainakin tervejalkaiset kiivetä portaat omin voimin. Normaalitoiminnassakaan erillistä tuuletusta ei välttämättä tarvita sen kummemmin (toisaalta ei ole myöskään metroaseman lämmintä sisätilaa). Metron tyyppisessä kalliotunnelissa nämä kaikki vaativat kalliita järjestelyjä (erillisiä kuiluja pinnalle, pitkiä liukuportaita, savunpoistojärjestelmiä jne.).

    En ole minkäänlainen asiantuntija, mutta voisin kuvitella, että Tikkurilan aseman kohdalla on kylläkin sen verran kaikenlaisia olemassa olevia rakennelmia ja teknisiä systeemejä, että uuden alikulun rakentaminen varmaan olisi reilusti kalliimpaa kuin jossain täysin pellolla. Jo pelkästään rautatieaseman laitureille pitäisi vissin tehdä vähintään kolme kulkutietä.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 06.11.2017 kello 04:50.

  2. #47
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    894

    oletus Vs: Raide-Jokeri 3

    Raide jokeri 3:n kalustona on ilmeisesti kaksisuunta vaunuja jolloin esim Tikkurilan asemalla käynti voidaan toteuttaa pistonna. Osa vuoroista voi kääntyä takaisin esim Mellunmäkeen päin ilman että Tikkurilaan pitäisi rakentaa erillistä raidesilmukkaa, pelkkä puolenvaihtopaikka riittää. Tosin huonona puolena taitaa olla se että kuljettaja joutuu suunnan vaihdon yhteydessä kävelemään vaunun toisesta päästä toiseen päähän, mutta se voidaan toteuttaa ajantasauksena.
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 08.11.2017 kello 23:13.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Miksei Raide-Jokeri Tapiolaan...?
    kirjoittanut golemus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 20.07.2017, 21:02
  2. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  3. Milloin Raide-Jokeri valmis? Anna äänesi!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 09.06.2016, 19:25
  4. Äänestys 8/14: Milloin Raide-Jokeri valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 29.08.2014, 17:49
  5. Raide-Jokeri kannattava nykyisillä matkustajamäärillä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 28.09.2006, 12:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •