Österbron

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
567
Netistä tuli vastaan tällainen huikea idea, Tukholmaan ideoidaan lisää raideliikenneyhteyttä:

www.yimby.se/osterbron/

Jos ymmärsin oikein,niin Tvärbana jatkuisi Nackasta siltaa pitkin pohjoiseen. Samalle sillalle tulisi myös Tukholman itäinen ohitustie ja kevyt liikenne. Projektin valmistuttua olisi kehäraitiotie.
Foorumin ruotsinsuomalaiset jäsenet, kommentoikaa!
 
Idean Facebook-sivuilta ainakin tulkitsisin, että tuota ideaa yritetään tällä hetkellä esitellä päättäjille.

Yksi asia joka tuossa projektissa herättää kysymyksiä on se, että mahtuvatko Viking Grace ja Vikingin tuleva laiva sillan ali roottoripurjeineen. Tietääkseni nuo roottoripurjeet tulevat olemaan 24 metrin korkuisia tolppia laivan päällä. Grace saa sellaisen jo ensi vuonna. Jos nuo laivat eivät mahdu sillan ali, idean voi olla hankalaa menestyä.
 
Joo, sitä yritetään kovin vapaaehtoisvoimin lobata päättäjille, joille on jo ainakin kerran käyty esittelemässä asiaa Tukholman kaupungintalolla. Kyseinen yhteys ja toteutus on ihan no-brainer, mutta poliittiset piirit sitä eivät ainakaan vielä ole kokeneet omakseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:51 ----------

Yksi asia joka tuossa projektissa herättää kysymyksiä on se, että mahtuvatko Viking Grace ja Vikingin tuleva laiva sillan ali roottoripurjeineen.

Alituskorkeudeksi on suunniteltu 50 metriä, jotta M/S Birka (noin 43 m) mahtuisi ali, ja siltikin jäisi paljon varaa.

Grace roottoreineen tulisi kyllä ylittämään sen alituskorkeuden varmaan noin 10 metrillä. Vaan Viking Linen terminaalia on aika ajoin ehdotettu siirrettävän Frihamneniin. Se voi vielä tulla uudelleen ajankohtaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, sitä yritetään kovin vapaaehtoisvoimin lobata päättäjille, joille on jo ainakin kerran käyty esittelemässä asiaa Tukholman kaupungintalolla. Kyseinen yhteys ja toteutus on ihan no-brainer, mutta poliittiset piirit sitä eivät ainakaan vielä ole kokeneet omakseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:51 ----------



Alituskorkeudeksi on suunniteltu 50 metriä, jotta M/S Birka (noin 43 m) mahtuisi ali, ja siltikin jäisi paljon varaa.

Grace roottoreineen tulisi kyllä ylittämään sen alituskorkeuden varmaan noin 10 metrillä. Vaan Viking Linen terminaalia on aika ajoin ehdotettu siirrettävän Frihamneniin. Se voi vielä tulla uudelleen ajankohtaiseksi.

Jos VL siirtyy pois Stadsgårdenista, niin uusi sijoituspaikka on Värtan terminaali. Frihamnen alueellehan on muita suunnitelmia.
 
Jos VL siirtyy pois Stadsgårdenista, niin uusi sijoituspaikka on Värtan terminaali. Frihamnen alueellehan on muita suunnitelmia.

Frihamneniin on suunniteltu kaupunginosa, mutta sinne on ymmärtääkseni jäämässä vierailusatama terminaaleineen. Nyt en ole vähään aikaan seurannut, onko ne suunnitelmat ennallaan vai liittyikö Värtanin uudelleenrakentamiseen kenties varaus myös Viikkarille.

Masthamneniinkin on suunnitteilla asuinalue.
 
Frihamneniin on suunniteltu kaupunginosa, mutta sinne on ymmärtääkseni jäämässä vierailusatama terminaaleineen. Nyt en ole vähään aikaan seurannut, onko ne suunnitelmat ennallaan vai liittyikö Värtanin uudelleenrakentamiseen kenties varaus myös Viikkarille.

Masthamneniinkin on suunnitteilla asuinalue.

Värtanin terminaaliin tulee 5-6 laituripaikkaa, eli kyllä VL:n sinne pitäisi myös mahtua.
 
Siihen Viking Linen mahdolliseen tulevaan muuttoon liittyy myös raskas kuorma-autoliikenne, jolle on huomattavasti parempi väylä Värtaniin. Jo joskus kymmenen vuotta sitten muistan lukeneeni, että varsinkin vaarallisten aineiden kuljetuksen kanssa on vähän niin ja näin.

Ehkä Cinderella kuitenkin voisi jäädä Birkan kaveriksi Stadsgårdeniin.
 
Nyt Värtanilla taitaa olla 5 laituria, joista kolme on yhdistetty terminaaliin terminaaliputkilla (jos viimeisen vuoden aikana tilanne ei ole muuttunut). Toiseen niistä varmaan saisi terminaaliputken, mutta toiseen niistä putki näyttäisi venyvän noin 700–800-metriseksi. Se taitaa olla jo vähän liian pitkä. Toki jos Cinderella jäisi Stadsgårdenille, Vikingille riittäisi nykyaikatauluilla yleensä yksi laituri Värtanilla.

Frihamnen voisi varmaan toimia tuolla samalla ehdolla, mutta laivojen koon kasvaessa sinne ei enää nykylaitureilla kahta laivaa mahtuisi (nykyisen matkustajasataman laiturin pituus n. 410 metriä Google Mapsissa mitattuna).
 
Siihen Viking Linen mahdolliseen tulevaan muuttoon liittyy myös raskas kuorma-autoliikenne, jolle on huomattavasti parempi väylä Värtaniin. Jo joskus kymmenen vuotta sitten muistan lukeneeni, että varsinkin vaarallisten aineiden kuljetuksen kanssa on vähän niin ja näin.

Ehkä Cinderella kuitenkin voisi jäädä Birkan kaveriksi Stadsgårdeniin.

Tilanne voi muuttua myös Helsingissä. Kaikki eivät katso rekka-autoilua keskustan tuntumassa hyvällä silmällä.
 
Nyt Värtanilla taitaa olla 5 laituria, joista kolme on yhdistetty terminaaliin terminaaliputkilla (jos viimeisen vuoden aikana tilanne ei ole muuttunut). Toiseen niistä varmaan saisi terminaaliputken, mutta toiseen niistä putki näyttäisi venyvän noin 700–800-metriseksi. Se taitaa olla jo vähän liian pitkä. Toki jos Cinderella jäisi Stadsgårdenille, Vikingille riittäisi nykyaikatauluilla yleensä yksi laituri Värtanilla.

Frihamnen voisi varmaan toimia tuolla samalla ehdolla, mutta laivojen koon kasvaessa sinne ei enää nykylaitureilla kahta laivaa mahtuisi (nykyisen matkustajasataman laiturin pituus n. 410 metriä Google Mapsissa mitattuna).

Päivällä Tukholmassa seisoo Tallinkilla kolme alusta ja VL yksi, toinen saapuu kolmen jälkeen. Yhtäaikaisesti aluksia seisoo Tukholmassa hetkellisesti viisi, mihin Värtanin kapasiteetti riittää ihan hyvin.
 
Voisiko tuon sillan toteuttaa niin että keskeltä sen voisi nostaa ylös jolloin korkeammatkin alukset mahtuisivat kulkemaan siitä? Samalla tyylillä kuin Lauttasaaren silta Helsingissä?
 
Voisiko tuon sillan toteuttaa niin että keskeltä sen voisi nostaa ylös jolloin korkeammatkin alukset mahtuisivat kulkemaan siitä? Samalla tyylillä kuin Lauttasaaren silta Helsingissä?

Luultavasti ei, koska sillan sisällä kulkeva autotunneli tekisi siitä teknisesti erittäin hankalaa. Ei siis luultavasti maksaisi vaivaa, vaan neuvottelu Viking Linen kanssa tai jopa muutaman metrin korotus olisi helpompi keino.
 
Tuosta Vikingin siirrosta Värtanille on ajoittain ollut jossain ilmeisen epävirallista puhetta, joka on perustunut juuri sille faktalle, että raskas liikenne haluttaisiin keskustasta pois. Käsittääkseni Värtanin laitureita on rakennettukin tällä varauksella. Nyt käytössä oleva uusi terminaali, jossa siis on kolme putkipaikkaa, on kuitenkin tehty vain Tallink Siljan tarpeisiin, joten jos muutto tulisi akuutiksi, rakentuisi Värtaniin Vikingille uusi terminaali. Mitä Cinderellaan tule, sen jatko Tukholmassa ylipäätään saattaa olla vaakalaudalla, jos Kiinassa rakennettava uusi Viking tosiaan sijoitetaan päivittäiseen Tukholman iltalähtöön.
Totta on tosin, että Tallink Silja voi tarvittaessa säätää aikataulunsa sellaiseksi, ettei Tukholmassa ole samanaikaisesti kolmea laivaa -Riian ja Tallinnan linjojen pysähdysaikoja on täysin mahdollista säätää siten, että alukset käyvät Tukholmassa eri ajankohtina. Baltian linjojen risteilyliikennehän on lähes täysin Tukholman markkinoille suunnattua toisin kuin Helsingin linjan, jossa puolet risteilymatkustajista oletusarvoisesti on risteilyllä Helsingistä ja puolet Tukholmasta.

Itse en jaksa Österbron-hankkeeseen uskoa, ennen kuin sen näen. Mutta aina pitää olla kehitysideoita!
 
Tuosta Vikingin siirrosta Värtanille on ajoittain ollut jossain ilmeisen epävirallista puhetta, joka on perustunut juuri sille faktalle, että raskas liikenne haluttaisiin keskustasta pois. Käsittääkseni Värtanin laitureita on rakennettukin tällä varauksella. Nyt käytössä oleva uusi terminaali, jossa siis on kolme putkipaikkaa, on kuitenkin tehty vain Tallink Siljan tarpeisiin, joten jos muutto tulisi akuutiksi, rakentuisi Värtaniin Vikingille uusi terminaali. Mitä Cinderellaan tule, sen jatko Tukholmassa ylipäätään saattaa olla vaakalaudalla, jos Kiinassa rakennettava uusi Viking tosiaan sijoitetaan päivittäiseen Tukholman iltalähtöön.
Totta on tosin, että Tallink Silja voi tarvittaessa säätää aikataulunsa sellaiseksi, ettei Tukholmassa ole samanaikaisesti kolmea laivaa -Riian ja Tallinnan linjojen pysähdysaikoja on täysin mahdollista säätää siten, että alukset käyvät Tukholmassa eri ajankohtina. Baltian linjojen risteilyliikennehän on lähes täysin Tukholman markkinoille suunnattua toisin kuin Helsingin linjan, jossa puolet risteilymatkustajista oletusarvoisesti on risteilyllä Helsingistä ja puolet Tukholmasta.

Itse en jaksa Österbron-hankkeeseen uskoa, ennen kuin sen näen. Mutta aina pitää olla kehitysideoita!

Mä olen ollut käsityksessä, että Värtan kattaisi valmiina viisi paikkaa.
 
Takaisin
Ylös