Österbron

Mä olen ollut käsityksessä, että Värtan kattaisi valmiina viisi paikkaa.

On siellä viisi paikkaa, mutta vain kolme on ilmeisesti yhdistetty terminaaliin terminaaliputkella. Kaksi vapaata laituria ovat sataman vastakkaisilla laidoilla ja toisesta niistä olisi todella pitkä matka nykyiseen terminaaliin (käytännössä jo liian pitkä).

Eikö Värtanista lähde myös ro/ro aluksia ja muita risteilypaatteja, esim St Peter Line?

St. Peter Line/Moby käyttää tietääkseni Frihamnenia. Muista ro/ro-aluksista en tiedä. Sea Wind ei ainakaan enää kulje Tukholmasta ja monet rahtipainotteiset linjat käyttävät kaiketi muita satamia (Kapellskär, Nynäshamn...).
 
Juu, Pyhän Pietarin linja käyttää Frihamnenia.

Värtanissa on tänä vuonna käynyt kolmen Tallinkin/Siljan paatin lisäksi vain pari risteilyalusta.

Nynäshamnia on varusteltu aika lailla viime aikoina, sitä tietääkseni käyttää yhä useampi laiva - niin matkustus- kuin rahtisatamanakin.
 
On siellä viisi paikkaa, mutta vain kolme on ilmeisesti yhdistetty terminaaliin terminaaliputkella. Kaksi vapaata laituria ovat sataman vastakkaisilla laidoilla ja toisesta niistä olisi todella pitkä matka nykyiseen terminaaliin (käytännössä jo liian pitkä).
Käytännössä siitä päädystäkin on liian pitkä matka terminaaliin, koska putkessa ei ole henkilökuljettimia. Etäisyys siis puolisen kilometriä.

Nynäshamn on sikäli loistavassa paikassa, että siitä aukeaa väylä miltei suoraan avomerelle ja käytännössä aina avovedessä. Sataman suurin matkustajaliikennekäyttäjä on Rederi ab.Gotland, mutta myös Polferries ja Stena operoivat sieltä. Tilaa olisi vielä jollekulle, jos kiinnostusta löytyisi.
Kapellskär on äskettäin valmistunut käytyään läpi melko perusteellisen laituripaikkojen ja lastauskentän uudistuksen. Finnlinesin Suomen- ja DFDS:n Viron linjat sekä Vikingin Ahvenanmaan sukkulalautta Rosella ovat nykyään sen merkittävimmät asiakkaat. Tilaa siellä olisi jopa tuplamäärälle vuoroja nykytilanteeseen verrattuna, mutta sekä Vikingin että Tallinkin into lisätä volyymejä Kapellskäriin on ollut nihkeää -Vikingillä kiinnostus tuota alun perin itse rakennettua satamaa kohtaan on laannut vuorojen harvenemisen ja syystä tai toisesta Tukholmaan ajamisen arvostuksen myötä, Tallink taas ei koskaan oikein saanut Kapellksärin vuorojaan sen paremmin Paldiskista kuin Turustakaan toimimaan. Mutta ehkäpä Österbron herättäisi Vikingillä intoa harkita Kapellskäriä uudelleen, jos Stadsgårdenilta olisi ainakin Turunlaivojen joka tapauksessa poistuttava.
 
Takaisin
Ylös