Laajasalon raideyhteys

Ei sen ratikan ole ajateltu kulkevan Tervasaaren halki, vaan nätisti siellä sivussa. Kartta on siltä osin hiukan harhaanjohtava. Tervasaarta suurempana huolena pidän kruununhakalaisten suhtautumista siihen, että Liisankadulle yhtäkkiä tulee 60 ratikkavuoroa tunnissa lisää, ja vieläpä koko kadun matkalle. Krunikalaisilla on sen verran vaikutusvaltaa, että heitä kyllä kuunnellaan.
Muistaakseni Kruunuhaka-seura vastusti aikoinaan Hartwall-areenan rakentamista koska se lisää autoliikennettä Kruunuhaassa. Hölmistynyt toimittaja kysyi, että oletteko te ylipäänsä koskaan kannattanut mitään rakennushanketta, hiljaista oli.

Kaupunginjohtaja Korpinen piti vielä aamun Hesarissa siltaa hengissä, mielenkiintoinen linjaus, Emännän pikkusaareen siltana ja siitä kannaksena Korkeasaareen. Olisi sen verran lyhyempi silta, että saattaisi mennä läpikin, eikä tuo kummoinen mutka ole.
 
Kyllähän se silta olisi matkustajalle miellyttävämpi ratkaisu kuin tunneli. Saas nähdä, Korpisella kyllä on valtaa ja kun silta siirtyy pohjoisemmaksi, niin ehkä ne höpöpuheet Suomenlinnan tuhoutumisesta sillan vuoksi voidaan unohtaa.

Tervasaari näyttää nyt sitten todennäköiseltä. Mutta jollain konstilla tuolle reitille on kyllä saatava lisää nopeutta varsinkin Kruununhaan ja rautatieaseman väliselle osuudelle.
 
Mutta jollain konstilla tuolle reitille on kyllä saatava lisää nopeutta varsinkin Kruununhaan ja rautatieaseman väliselle osuudelle.
Kaisaniemen puiston kaava on kai menossa joka tapauksessa uusiksi, ja Kaisaniemenkatukin ehkä saadaan autottomaksi, eli vaihtoehtoja on.
 
Komea vinoköysisilta esim. malliin Kölnin Severinsbrucke olisi kylla aivan mahtavaa maamerkki ja ilmestys. Meneekö siitä jokin laiva- tai syväväylä, jolloin ko. sillan pitaisi olla melkoisen korkeakin? Sillan ollessa kyseessä on kyllä vaarana, että se ei jäisi pelkästään joukko- ja kevyenliikenteen käyttöön, vaan siihen tulisivat autotkin. Minä kun haavelien aidosta joukkoliikenteseen perustuvasta yhteydestä.
 
Kaisaniemen puiston kaava on kai menossa joka tapauksessa uusiksi, ja Kaisaniemenkatukin ehkä saadaan autottomaksi, eli vaihtoehtoja on.

Vielä mielenkiintoisempi olisi yhteys Liisankadulta Unioninkadun kautta Aleksille. Tällöin ei tarvitsisi lainkaan ylittää Liisankadun/Kaisaniemenkadun risteystä, ja Unioninkadulla ei ole liikennevaloja eikä pahemmin autoliikennettäkään. Sille välille ei tarvittaisi pysäkkejäkään, Liisankadun jälkeen seuraava pysäkki olisi Senaatintorin nurkalla.
 
Vielä mielenkiintoisempi olisi yhteys Liisankadulta Unioninkadun kautta Aleksille...
Aleksin sivuuttaminen on HS:n kuvassakin esitetyn Sompan linajuksen paha vika. Tietysti Kaisaniemen kauppiaat toivoisivat matkustajavirtaa heidän kauppakadulleen, mutta kyllä todellinen Helsingin keskustan kauppakatu on edelleen Aleksi, ja sinne halutaan eniten. Vaikka Kamppiin on yksi tavaratalo rakennetukin. Aleksin varrelta on myös yhteydet isoon määrään työ- ja opiskelupaikkoja.

Antero
 
Kaisaniemen puiston kaava on kai menossa joka tapauksessa uusiksi, ja Kaisaniemenkatukin ehkä saadaan autottomaksi, eli vaihtoehtoja on.
Puiston kaava oli käsittelyssä ks-lautakunnassa juuri viime viikolla. Puiston kaavalla ei ole merkitystä raitioliikenteelle. Liikenteelle muuten sikäli, että puiston ympäriajon mahdollisuus autolla rannan kautta poistuu.

Antero
 
Komea vinoköysisilta esim. malliin Kölnin Severinsbrucke olisi kylla aivan mahtavaa maamerkki ja ilmestys. Meneekö siitä jokin laiva- tai syväväylä, jolloin ko. sillan pitaisi olla melkoisen korkeakin?
Suunniteltu silta Hylkysääri-Kruunuvuorenranta on kyllin korkea purjealuksille. Varsinaista laivaliikennettä ei sillan ali ole kulkemassa.

Siltaa kannattaa edelleen puolustaa ja pitää keskusteluissa. Jo tutkitun ja muihin nähden sekä toiminnallisesti parhaan että kustannuksiltaan edullisimman vaihtoehdon sivuuttaminen on myös Suomen kaavoitusta ja hankkeita koskevan lainsäädännön vastaista.

Sillan ollessa kyseessä on kyllä vaarana, että se ei jäisi pelkästään joukko- ja kevyenliikenteen käyttöön, vaan siihen tulisivat autotkin. Minä kun haavelien aidosta joukkoliikenteseen perustuvasta yhteydestä.
Henkilöautojen salliminen sillalle on aika ison poliittisen väännön takana. Onneksi se on myös teknisesti ja taloudellisesti hankalaa. Keskustan päässä katuverkosta ei löydy kapasiteettia ja sillan kustannukset kasvavat reilusti, jos sen leveys tuplataan tai peräti kolminkertaistetaan.

Antero
 
Vielä mielenkiintoisempi olisi yhteys Liisankadulta Unioninkadun kautta Aleksille. Tällöin ei tarvitsisi lainkaan ylittää Liisankadun/Kaisaniemenkadun risteystä, ja Unioninkadulla ei ole liikennevaloja eikä pahemmin autoliikennettäkään.
Miksei sinne Aleksille voi ajaa Snellmanninkatua? Ja jos Unioninkadulle ehdotetaan kiskoja voin kuvitella museoviraston reaktion, ei minustakaan kiskot oikein sovi siihen Kansalliskirjaston eteen. Mieluummin tehdään vaikka 7:lle ja 1:lle raide Aleksilta Kaisaniemenkadulle joko Mikonkadun tai Fabianinkadun kautta ja rauhoitetaan nuo Kruunuhaan kiskot Laajasalon liikenteelle, eli niin että vaikka yksi linjoista kääntyy Liisankadulta pohjoiseen Hakaniemeen päin ja muut ajaa Snellmanninkatua Aleksille.
 
Kyllä ne kiskot yliopiston kirjaston eteen sopivat siinä missä valtioneuvoston linnan, säätytalon tai kansallisarkiston arvorakennustenkin eteen. Unioninkadun etuna on pysäkittömyys ja siksi nopeampi eteneminen. Katu on myös sen verran leveä, että toiseen suuntaan voidaan järjestää oma kaista ratikoille. Se ei edes vähennä pysäköintipaikkoja, nehän on kaikki poistettu jo aiemmin.

Snellulla Laajasalon ratikka olisi hidas, kun se joutuisi pysähtymään pysäkeillä. Jos 1 ja 7 siirtyisivät Snellulta pois, niin sitten tietenkin voi ottaa ne pysäkitkin pois. Mutta milläs sitten palvellaan Kruununhaan asukkaat ja työpaikat, jos ei siellä mikään pysähdy?

Yksi vaihtoehto, joka olisi syytä tutkia, on myös linjaus Pohjoisrantaa pitkin. Mutta onkohan siellä tilaa omille rv-kaistoille? Siellä ei nimittäin voida olla autoliikenteen seassa, Unioninkadulla voidaan.
 
Mitenköhän tämä vaikuttaa muuhun raitiotie ja bussilinjastoon esim jos pohjoinen vaihtoehto toteutuu niin bussilinjaa 18 ei ehkä kannata ajaa nykyiselle päättärille.
 
Koska kyseessä tulee olemaan nimenomaan nopea runkoyhteys keskustaan on syytä pitää huolen, ettei se juutu mihinkään pullonkauloihin sitten kantakaupungin puolella. Samaten Aleksia pitkin kulkeva linjaus taitaa olla hyvin merkityksellinen. Mulla olis kylla yksi ehdotus, mutta...hmm. Joku alittava/ylittävä ramppi jonnekin strategiselle paikalle ehkapä?

Toinen voisi olla raitiolinjojen osittainen tai perusteellinen uudellenjärjestely tyyliin vuosi 1986. Mitkä linjan voisikin ohjata tuonne Laajasalon ja Kruunuvuorenrannan suuntaan? Vai onko Katajanokan kautta kulkeva linjaus sittenkin parempi?

Ja bussilinjan h18 kohdalla on mielestäni nimenomaan tavoiteltava asia, että se korvataan nykyaikaisella ja sujuvalla raitiolinjalla. Kuten muutkin keskustan ja sen kautta kulkevat heilurilinjat.
 
Toinen voisi olla raitiolinjojen osittainen tai perusteellinen uudellenjärjestely tyyliin vuosi 1986. Mitkä linjan voisikin ohjata tuonne Laajasalon ja Kruunuvuorenrannan suuntaan?.
Itse asiassa edellinen merkittävä linjastopäivitys toteutettiin kesäliikenteen alkaessa vuonna 1985.

vristo on oikeassa, että näin merkittävän muutoksen ollessa kyseessä tulee tarkistella myös mahdollisuutta, että huomattavan suurikin osa vanhastakin linjastosta järjestetään uudelleen. Laajasaloon esitetään nyt kolmea raitiolinjaa ja niillä kaikilla voi olla toinen pää hyvinkin eri puolella Helsinkiä. Joku voisi mennä Pikku-Huopalahteen, joku Arabianrantaan ja kolmas vielä muuallekin. Nuo olivat siis teorettiisia esimerkkejä, todellisen valinnan jätän tälläkin kertaa oikeiden ammattilaisten huoleksi.
 
Ja bussilinjan h18 kohdalla on mielestäni nimenomaan tavoiteltava asia, että se korvataan nykyaikaisella ja sujuvalla raitiolinjalla. Kuten muutkin keskustan ja sen kautta kulkevat heilurilinjat.

= Rvlinja 5 Laajasalo - Meilahti - Munkkivuori
 
= Rvlinja 5 Laajasalo - Meilahti - Munkkivuori
Esimerkiksi noin juuri. Joudutaankohan aikanaan raitioliikenteessä ottamaan numeroita kymmenestä ylöspäin kun liikenne laajenee melkoisesti? Mitäs siellä onkaan vapaana?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös