Laajasalon raideyhteys

Vs: Kivenlahden metro

Knightrider, lautta on niin kallista puuhaa että sellaisen esittäminen soveltuu lähinnä näyttämään että kahden sadan miljoonan euron silta on halpaa kuin saippua. Puhumattakaan siitä, että jos matkustajat pitää syöttää lauttaan molemmissa päissä bussein ja ratikoin, perii lautta bussien ja ratikkojen luotettavuusongelmat—kahteen kertaan, vaikka kuinka Laajasalo olisi mukamas ruuhkaton.

Ainakaan tässä yva-raportissa ei Laajasalon tunnelille ole löydetty esteitä. Vaikka eihän kaikkea yvassa selvitetä, raitioliikenteen osalta on raportissa esitetty vaan Laajasalon raitioliikenteen lisäämistä nykyverkkoon. Esimerkiksi Kaivokadun pysäkki kuitenkin toimii jo tällä hetkellä läpäisykyvyn ylärajoilla. Laajasalon raitiotiesuunnitelmissa pitäisikin ottaa kantaa myös linjarakenteeseen.

Kaivokadun pysäkkiä pitäisi Laajasalosta riippumatta kehittää, esimerkiksi Hakaniemen ratkaisua kohti. Nimenomaan siksi että kapasiteetti paukkuu jo nyt. Jo nyt lisäkapasiteetille riittäisi käyttöä esimerkiksi ajan tasaamisessa.
 
Vs: Kivenlahden metro

Kaivokadun pysäkkiä pitäisi Laajasalosta riippumatta kehittää, esimerkiksi Hakaniemen ratkaisua kohti. Nimenomaan siksi että kapasiteetti paukkuu jo nyt. Jo nyt lisäkapasiteetille riittäisi käyttöä esimerkiksi ajan tasaamisessa.

Kaivokadulle ei nykyiseen paikkaan oikein mahdu tuplapysäkkiä. Minusta voisi kuitenkin selvittää kaksoispysäkkiä Mannerheimintielle Ylioppilastalon ja Kaivokadun välille yhdistettynä sekä Pisaraan että Rautatientorin metroasemalle rakennettavaan läntiseen sisäänkäyntiin. Samalla Simonkadulle tulisi Kamppiin päin meneville linjoille uusi pysäkki Lasipalatsin nurkalle.

Noiden muutosten jälkeen Kaivokadulle jäisi yhä pysäkki, mutta se ei enää olisi kaupungin kuormitetuin. Kaivokadun pysäkin toimivuutta ja jalankulkuruuhkaa voisi toki vähän helpottaa myös leventämällä nykyisille matkustajamäärille liian kapeaa pysäkkiä.

Muita keinoja toki pitää myös käyttää, joku linja voisi kulkea myös Fredaa pitkin Töölön Pisara-aseman kautta ja jonkun linjan voisi vetää Laajasalosta Hakaniemeen ja sitten Kallion läpi Pasilan asemalle. Silloin melkein kaikki linjat eivät enää kulkisi Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksen läpi. Joka tapauksessa Pisaran valmistuminen antaa uusia mahdollisuuksia linjata raitiolinjoja, kun liikenteen kysyntä ei ole enää niin rautatieasema keskeistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaivokadun kanjonin leveys pysäkin kohdalla on noin 52m.

NlVUBSw.png


Hakaniemen pysäkkialue autokaistoineen on leveydeltään noin 61m. Tässä kohtaa on neljä autokaistaa enemmän kuin Kaivokadulla á 3,25m = 13m. Erotus siis 48m.

hsP1jvI.png


Hakaniemen pysäkkialue mahtuisi siis nykyisellä Kaivokadun autokaistamäärällä Kaivokadulle.
 
Vs: Kivenlahden metro

Kaivokadulle ei nykyiseen paikkaan oikein mahdu tuplapysäkkiä

Oikein hyvin mahtuu. Autokaistoja tarvitaan länsimetrovaiheessa enää 1+1, kun busseista päästään eroon. Voisi sanoa, että Kaivokadun neliraiteisen ratikkapysäkin rakentaminen maksaa siis miljardi euroa. :lol:

Ainakaan tässä yva-raportissa ei Laajasalon tunnelille ole löydetty esteitä.

Ei ole löydetty, kun ei ole etsitty. Eihän YVAn tarkoitus ole ottaa kantaa siihen, miten tehdään ja mitä maksaa vaan siihen, että jos tehdään, miten käy ympäristön.

Tunneli on selvitetty perinpohjin. Lopputulos oli, että ruhjetta on niin paljon, että merenpohjaan pitäisi upottaa betonielementeistä tehty putki. Tällaisia on maailmalla tehty. Teknisesti se ei ole mahdoton, mutta hinta on niin hulppea, että Loukokin kalpenee. Lisäksi elementtitunneli ei kiinnosta tunnelinporaajaveljiä, joten se ei ole realismia.
 
Vs: Kivenlahden metro

Oikein hyvin mahtuu. Autokaistoja tarvitaan länsimetrovaiheessa enää 1+1, kun busseista päästään eroon. Voisi sanoa, että Kaivokadun neliraiteisen ratikkapysäkin rakentaminen maksaa siis miljardi euroa. :lol:

Höpsis, 2+2 ja pyöräkaistat mahtuvat oikein hyvin. Tinkiminen kohdistuu lähinnä Kaivokadun saattopysäköintiin, joka on ollut tarpeeton jo Elielin pysäköintiluolan valmistumisesta lähtien.
 
Vs: Kivenlahden metro

Höpsis, 2+2 ja pyöräkaistat mahtuvat oikein hyvin. Tinkiminen kohdistuu lähinnä Kaivokadun saattopysäköintiin, joka on ollut tarpeeton jo Elielin pysäköintiluolan valmistumisesta lähtien.

Tuossa on sellainen käytännön ongelma, että se parkkialue aseman edustalla ei ole kaupungin maata eikä katualuetta. Vaatisi kaupungin ja maanomistajan (VR) neuvotteluja, vähimmillään tonttirasituksia tai mieluummin lunastusta. Kun tiedetään, millaisella innolla KSV puskee ratikkahankkeita eteenpäin ja kuinka paljon lunastuksia on raitioteiden vuoksi oltu valmiita tekemään, antaa se vähän osviittaa myös Kaivokadun tilanteesta. :(

Mutta mihin niitä 2+2 kaistaa siinä tarvittaisiin? Mun mielestä 1+1 ja fillarit 1+1 riittää ihan hyvin.
 
Vs: Kivenlahden metro

Tunneli on selvitetty perinpohjin. Lopputulos oli, että ruhjetta on niin paljon, että merenpohjaan pitäisi upottaa betonielementeistä tehty putki. Tällaisia on maailmalla tehty. Teknisesti se ei ole mahdoton, mutta hinta on niin hulppea, että Loukokin kalpenee. Lisäksi elementtitunneli ei kiinnosta tunnelinporaajaveljiä, joten se ei ole realismia.

No joo. Tukholman Citybanan maksaa 7,4 km ja 20 mrd kr yhdellä asemalla. Toisaalta New Yorkissa taitaa olla East Riverin pohjaan lyöty halvemmallakin putkea. Kai tuo betoniputki useamman sataa milliä silti maksaa eli silta on paljon halvempi.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:11 ----------

Höpsis, 2+2 ja pyöräkaistat mahtuvat oikein hyvin. Tinkiminen kohdistuu lähinnä Kaivokadun saattopysäköintiin, joka on ollut tarpeeton jo Elielin pysäköintiluolan valmistumisesta lähtien.

Aika optimistista, käy katsomassa paikkaa. Kaivokadun jalkakäytävät ovat jo nyt alileveitä sekä ylikuormitettuja ja ympärillä on esteitä, nousuja tunnelista, tuplapysäkki Hakaniemen malliin ei tuossa toimi kaikkia autokaistoja poistamatta. Paikalla on vielä nyt huikea jalankulkijamääräkin. Toki jalankulkijamäärä taitaa pudota murto-osaan Pisaran valmistuessa. Toki joku raitiotien läpäisykykyä parantava ratkaisu rautatieaseman ympäristöön kyllä löytyy, jos halutaan. Ympärillä on riittävästi tilaa. Mutta tuplapysäkki on nykyisellä paikalla Hakaniemen mallilla tuskin menee läpi. Mutta voisiko pysäkit jotenkin lomittaa? Toinen pysäkki keskisen suojatien itä- ja toinen länsipuolelle? Tuossa voi kyllä olla ongelmia jalankulun turvallisuuden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole optimistista, vaan sinne ihan oikeasti mahtuu koko hoito. Ajan eikä paikan rakenne ei muutu Hakaniemestä Kaivokadulle mennessä: se mikä mahtuu Hakaniemeen mahtuu myös Kaivokadulle.

Jos jalankulkutilaa halutaan tämän lisäksi kasvattaa reilusti, sitten toki voi olla syytä pudottaa autokaistoja pois. Mutta minulla olikin lähtökohtana se, että sama autoliikenne mahtuu sinne kuin nytkin vaikka ratikalla olisikin tuplapysäkki.
 
Vs: Kivenlahden metro

Aika optimistista, käy katsomassa paikkaa. Kaivokadun jalkakäytävät ovat jo nyt alileveitä sekä ylikuormitettuja ja ympärillä on esteitä, nousuja tunnelista, tuplapysäkki Hakaniemen malliin ei tuossa toimi kaikkia autokaistoja poistamatta. Paikalla on vielä nyt huikea jalankulkijamääräkin. Toki jalankulkijamäärä taitaa pudota murto-osaan Pisaran valmistuessa. Toki joku raitiotien läpäisykykyä parantava ratkaisu rautatieaseman ympäristöön kyllä löytyy, jos halutaan. Ympärillä on riittävästi tilaa. Mutta tuplapysäkki on nykyisellä paikalla Hakaniemen mallilla tuskin menee läpi. Mutta voisiko pysäkit jotenkin lomittaa? Toinen pysäkki keskisen suojatien itä- ja toinen länsipuolelle? Tuossa voi kyllä olla ongelmia jalankulun turvallisuuden kanssa.

Ajatus taisi edellisessä olla ottaa pysäköintipaikkojen viemä tila suoraan raitiovaunujen käyttöön. Menisi aika lailla yksi yhteen niin että autokaistat siirtyisivät nykyisten parkkiruutujen kohdalle ja uusi raitiotie tulisi nykyisen länteen johtavan ajoradan tilalle. Mutta pysäkit ovat tosiaan melko ahtaita jo nyt, ja sama koskisi myös uutta raideparia, joten mielihyvin päivittäisenä pysäkin käyttäjänä ottaisin vastaan autokaistoilta vapautuvan tilan.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:28 ----------

Jaaha, ehtikin hylje ensin :)
 
Ei ole optimistista, vaan sinne ihan oikeasti mahtuu koko hoito. Ajan eikä paikan rakenne ei muutu Hakaniemestä Kaivokadulle mennessä: se mikä mahtuu Hakaniemeen mahtuu myös Kaivokadulle.

On aika luovaa otetta löytää samanlainen paikan rakenne Hakaniemen torilta, jossa pysäkin kohdalla vapaan alueen leveys on yli 200 metriä ja nykyiseltä Kaivokadulta aseman ja Makkaratalon välistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:34 ----------

Ajatus taisi edellisessä olla ottaa pysäköintipaikkojen viemä tila suoraan raitiovaunujen käyttöön. Menisi aika lailla yksi yhteen niin että autokaistat siirtyisivät nykyisten parkkiruutujen kohdalle ja uusi raitiotie tulisi nykyisen länteen johtavan ajoradan tilalle. Mutta pysäkit ovat tosiaan melko ahtaita jo nyt, ja sama koskisi myös uutta raideparia, joten mielihyvin päivittäisenä pysäkin käyttäjänä ottaisin vastaan autokaistoilta vapautuvan tilan.

Tuossa ratkaisussa autoliikenne sulkisi asematunnelin ja metron sisäänkäynnit, poistaisi pyöräkaistat eikä juna-aseman pääovien eteenkään jäisi riittävästi tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ratkaisussa autoliikenne sulkisi asematunnelin ja metron sisäänkäynnit, poistaisi pyöräkaistat eikä juna-aseman pääovien eteenkään jäisi riittävästi tilaa.

Autokaistojen reuna olisi tismalleen samassa kohtaa, kuin nyt on parkkipaikan reuna. Toki pysäkit olisivat ahtaat, kuten jo sanoin. Ja jos raitiovaunupysäkkien kohta olisi aivan sama, kuin nyt, viistäisivät autokaistat tosiaan asematunnelin Elielinaukion-sisäänkäyntiä. Pysäkkiä pitäisi siis siirtää vähän itään päin niin että auto- ja pyöräkaistoille on riittävästi tilaa väistää metron sisäänkäynti.

Edelleen parempi jalankulkijoille olisi ottaa pois yksi autokaista per suunta, ja leventää pysäkkejä ja jalkakäytäviä.
 
On aika luovaa otetta löytää samanlainen paikan rakenne Hakaniemen torilta, jossa pysäkin kohdalla vapaan alueen leveys on yli 200 metriä ja nykyiseltä Kaivokadulta aseman ja Makkaratalon välistä.

Lainaan edellistä viestiäni, jossa näytin hyvin konkreettisesti ettei mitään luovuutta tarvita. Hakaniemen ratikkapysäkit mahtuvat Kaivokadulle sellaisenaan, vain autokaistojen määrä pitää sovittaa siihen, mitä Kaivokadulla nyt on.

Kaivokadun kanjonin leveys pysäkin kohdalla on noin 52m.

NlVUBSw.png


Hakaniemen pysäkkialue autokaistoineen on leveydeltään noin 61m. Tässä kohtaa on neljä autokaistaa enemmän kuin Kaivokadulla á 3,25m = 13m. Erotus siis 48m.

hsP1jvI.png


Hakaniemen pysäkkialue mahtuisi siis nykyisellä Kaivokadun autokaistamäärällä Kaivokadulle.
 
Lainaan edellistä viestiäni, jossa näytin hyvin konkreettisesti ettei mitään luovuutta tarvita. Hakaniemen ratikkapysäkit mahtuvat Kaivokadulle sellaisenaan, vain autokaistojen määrä pitää sovittaa siihen, mitä Kaivokadulla nyt on.

Ei auta että mittaamaasi kohtaan mahtuu kun nykyisen pysäkin tähän kapeimpaan päähän ei mahdu, ainakaan poistamatta joko ajokaistoja tai pyörätietä. Tuossa metropömpelin ja ajoradan välissä on siis pyörätie sekä jalkakäytävä. Tuossa kohdassa tilaa on leveyssuunnassa noin 15 metriä vähemmän kuin mittasit. Pysäkin siirtäminen keskemmälle taas katkaisee rautatieaseman sekä City Centerin pääsisäänkäyntien välillä olevan suojatien.

kaivokatu 2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Luova ratkaisu tilan ahtauteen voisi olla sisempien autokaistojen nostaminen sillalle niin, että raitiovaunupysäkit jäisivät sillan alle. Kun kysymys on lähes ellei täsmälleen kansallismaisemasta, niin silta voisi edustaa vau-arkkitehtuuria. :)
 
Jos ei muuta keksitä niin Laajasalosta tulevat vaunut voi ohjata Mikonkadun tilausajovaunujen päätepysäkille Vilhonkadun kautta.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös