Laajasalon raideyhteys

Esimerkiksi noin juuri. Joudutaankohan aikanaan raitioliikenteessä ottamaan numeroita kymmenestä ylöspäin kun liikenne laajenee melkoisesti? Mitäs siellä onkaan vapaana?
KSV:n tekemässä luonnoksessa Laajasalon ratikkalinjat on numeroilla 11, 12 ja 13 (bussilinja 11 on olemassa, mutta Laajasalon ratikat tekevät sen tarpeettomaksi). Tässä vaiheessa nuo numerot on kuitenkin tulkittava vielä aivan työnumeroiksi. Laajasalon linjojen lopullinen numerointi riippuu varmaan siitä, miten linjat integroituvat nykyiseen linjastoon. Voisin hyvin kuvitella, että esim. kympin vuorot ajettaisiin Kolmikulman sijasta Laajasaloon.
 
Esimerkiksi noin juuri. Joudutaankohan aikanaan raitioliikenteessä ottamaan numeroita kymmenesta ylöspäin kun liikenne laajenee melkoisesti?
Kyllä kai tuo on väistämättä jossain vaiheessa edessä. Liikenne on kuitenkin laajentumassa niin paljon pitkällä tähtäimellä, ettei kaikki ole vain nykyisten linjojen pidentämistä tai uudelleenlinjausta.

Omissa visioissani uudet linjastojärjestelyt voisivat merkitä mm. sellaista, että joiltakin kuormitetuimmilta haaroilta menee kaksi tasavahvaa linjaa johonkin saakka, josta ne erkanevat omiin suuntiinsa. Arabianranta tulee olemaan ensimmäinen esimerkki sellaisesta ajattelusta meillä, eli 6 menee Arabiasta keskustaan (ja edelleen Hietalahteen) kasin kääntyessä Hesarille, Töölöön ja Salmisaareen.

Aivan hyvin Pikku-Huopalahdesta ja Munkkiniemestä* voisi mennä kaksi linjaa keskustaan ja linjat haarautuisivat keskustan jälkeen kukin omiin suuntiinsa. Näin vähennettäisiin vaihtotarvetta. Kullakin linjalla olisi yhä siedettävä vuoroväli, koska kullakin yksittäisellä tässä käsitellyllä haaralla on sen verran kova kysyntä. Laajasalon linjat tulee tietenkin kytkeä osaksi tätä uudenlaista kokonaisuutta.

*) Täältä toinen voisi tietenkin tulla aluperin Munkkivuoresta.
 
Otetaanpa tästä tällainen pikaheitto esimerkkinä:

9 Jätkäsaaresta (Saukonpaasi) Pasilaan

10 Pikkiksestä Reiherintielle ja Yliskylään haaroitettuna (haarojen ruuhkatarve on sattumoisin tasan tarkkaan puolet kympin nykyisestä liikenteestä, siis täydellinen jatko Kolmikulman-kympille, päivän vuoroväli 12 ja illan 20 ovat myös riittävät lähiölinjalle)

2 Jätkäsaaresta (Länsiterminaali) Katajanokan terminaalin kautta Kruunuvuoreen

5 Kirurgilta Liisankadun kautta Sompaan ja Kalasatamaan

Ja avot - meillä on kaikkien satama-alueiden linjat perustettuna ilman, että uusia numeroita tarvitaan (Hernesaari hoituu sitten aikanaan linjan 6 jatkona). No, sanoisin kuitenkin, että psykologisista syistä Reiherintien ja Yliskylän linjojen tulee olla omilla numeroillaan, eikä 10A ja 10B. Ja tarvitaanhan uusia numeroita sitten myös Pasilan tason poikittaisratikkaa (ratikoita?) varten. Mutta muistamme toki, että Helsingissä on aiemminkin ollut raitiolinjat 11, 12 ja 15.
 
10 Pikkiksestä Reiherintielle ja Yliskylään haaroitettuna (haarojen ruuhkatarve on sattumoisin tasan tarkkaan puolet kympin nykyisestä liikenteestä, siis täydellinen jatko Kolmikulman-kympille, päivän vuoroväli 12 ja illan 20 ovat myös riittävät lähiölinjalle)

Selvennätkö, -tos.
 
Otetaanpa tästä tällainen pikaheitto esimerkkinä.
Minullakin alkoi sormet syyhytä uuden linjaston luomiseksi... ;)
Alla näkyvä lista on väännetty puhtaasti ajatusleikin pohjalta eikä siis ole kannanotto mihinkään - ei edes linjanumeroiden korvaamiseksi linjaväreillä.

Koodi:
Linjat joskus

Valkoinen	Kauppatori – YT – Kallio – Käpylä – Oulunkylä as.
Keltainen	Terminaali – Mikonkatu – Kaivokatu – Bulevardi – Jätkäsaari
Sininen    	Nykyiset kolmoset ilman Töölön kiertoa
Vihreä     	Merisotilaantori – Munkkiniemi
Punainen	Gunillantie – Kruununhaka – Meilahti – Munkkivuori
Oranssi	        Jätkäsaari – Bulevardi – Hämeentie – Arabianranta
Ruskea	        Nykyiset seiskat lisättynä Mikonkatu – Kamppi + Topeliuksenkatu
Violetti	Jätkäsaari – Töölöntori – Ooppera – Sörkka – Arabianranta
Vaaleansininen	Merikatu – YT – Fleminginkatu – A. Kiven katu – Psl – Ilmala
Vaaleanvihreä	Yliskylä – Kruununhaka – Pikku-Huopalahti
Musta	        Punavuori (PMK) – Pikku-Huopalahti – Huopalahti as.
Harmaa	        Stansvik (Kruunuvuori) – Kruununhaka – Kamppi – Jätkäsaari
Turkoosi	Hermanni – Sompasaari – Hämeentie – Keskusta – Marian sair.

Perusjuoni on se, että verkoston laajetessa huomattavasti suurin osa linjastosta kannattaa järjestellä kokonaan uudelleen. Varmasti jotkut haluaisivat purkaa mm. nykyisenlaiset kiertävät kolmoset ja seiskat, mutta niin "pyhiin" asioihin en tohtinut kajota. Tyydyin päivittämään heilurilinjoja ottamalla huomioon varsinkin Laajasalon laajennuksen sekä satama-alueet.
 
Eilisessä yleisötilaisuudessa jaettu materiaali on jaossa myös pdf:nä kaupunkisuunnitteluviraston sivuilla: http://www.hel2.fi/ksv/liitteet/2007_kaavakuvat/Raitiotieyhteys_Laajasaloon23.1.2007.pdf
Osaako joku kertoa minkä takia vaikka tuo raitiolinja 11 Laajasalossa ei jatka saman tien Herttoniemen asemalle? Jos 40% matkoista kuitenkin suuntautuu sinne, vai tarkoittaako tuo "Kruunuvuorenselän ylittävien
matkojen osuus on raitio-, bussi- ja metrovaihtoehdoissa noin 60% Laajasalon matkoista" osuutta kaikista matkoista, siis ei vain joukkoliikenne?
 
Osaako joku kertoa minkä takia vaikka tuo raitiolinja 11 Laajasalossa ei jatka saman tien Herttoniemen asemalle?
Yleisötilaisuudessa asiaa kyseltiin ja kaupunkisuunnitteluvirastosta vastattiin, että asiaa on kyllä mietitty. Ratikan jatko Herttoniemeen olisi kuitenkin kallis investointi (vaatisi mm. uuden sillan Herttoniemensalmen yli), jos ratikka halutaan viedä omaa väyläänsä ohi henkilöautoruuhkien.

Minä olen sitä mieltä, että tehdään nyt ensiksi tämä yhteys keskustasta Laajasaloon, koska se on kuitenkin ensisijainen, eikä nosteta projektin hintaa (ja siten toteuttamiskynnystä) jatkolla Herttoniemeen. Jatko voidaan tehdä sitten, kun keskustayhteys on ensin saatu valmiiksi.
 
Yleisötilaisuudessa asiaa kyseltiin ja kaupunkisuunnitteluvirastosta vastattiin, että asiaa on kyllä mietitty. Ratikan jatko Herttoniemeen olisi kuitenkin kallis investointi (vaatisi mm. uuden sillan Herttoniemensalmen yli), jos ratikka halutaan viedä omaa väyläänsä ohi henkilöautoruuhkien.
Tämä oli toki hyvä selitys, mutta ei vastaa tilannetta nykyisellä sillalla. Siinä taitaa olla 6 autokaistaa ja 5-metriset jalkakäytävät.

Minä olen sitä mieltä, että tehdään nyt ensiksi tämä yhteys keskustasta Laajasaloon, koska se on kuitenkin ensisijainen, eikä nosteta projektin hintaa (ja siten toteuttamiskynnystä) jatkolla Herttoniemeen. Jatko voidaan tehdä sitten, kun keskustayhteys on ensin saatu valmiiksi.
Ei makeaa mahan täydeltä, eli hyvä ajatella näin. Ja juuri tuo hintapelko on asia, jota kannattaa varoa.

Yleisen ymmärtämisenkin kannalta on tärkeintä saada ensin yksi esimerkki siitä, mitä nykyaikainen esikaupunkiraitiotie on. Se, ettei sitä tiedetä ja sitten ymmärretä, mistä on kysymys, kuului kovin hyvin eilisessä infossa. Sekä pelkoina siitä, miten kamala on raitiotie Liisankadulla puhumattakaan Tervasaaren kannaksen vierellä. Ja huippuna eläkeläinen, joka arveli Korkeasaaren eläinten häiriintyvän, jos Hylkysaaren eteläreunalla kulkee raitiovaunu.

Antero
 
Minullakin alkoi sormet syyhytä uuden linjaston luomiseksi... ;)
Alla näkyvä lista on väännetty puhtaasti ajatusleikin pohjalta eikä siis ole kannanotto mihinkään - ei edes linjanumeroiden korvaamiseksi linjaväreillä.
No niin, tuleehan sieltäkin laadukkaita ideoita. Mielestäni hyvä linjakaavio kaikenkaikkiaan. Osaisikohan joku väsätä tuosta (tai omasta idestaan) tämän kaltaisen kaavion?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No niin, tuleehan sieltäkin laadukkaita ideoita. Mielestäni hyvä linjakaavio kaikenkaikkiaan.
No moukan tuuria. Meikäläisen hommissa laadukkuus on yleensä pyrkinyt pitäytymään loitolla... Mutta kiitos kehuista kuitenkin!

Aika suurpiirteisesti tuon "huitaisuni" esitin muutenkin. Todettakoon, että punaisen ja vaaleanvihreän linjan olen päättänyt vetää Kruununhaassa Liisankadun ja Snellmaninkadun kautta Aleksille, koska muuten Kaisaniemi uhkaisi ylikuormittua. Nimittäin sinne päätin ohjata mm. Käpylän / Oulunkylän linjankin (valkoinen) monen muun lisäksi. Mieleni tekisi avata vielä kolmonen hieman siihen tyyliin kuin kesällä 2002 Aleksin rempan aikana. Jotta saataisiin Kaivokadulle mm. riittävästi tilaa ja toisaalta akselille Hakaniemi - Snellmaninkatu riittävästi tarjontaa 1 / 1A:n poistuessa sieltä. 1 / 1A:n seuraaja toisaalta paikkaa Aleksilta poistuvaa kolmosta (kolmosia).

Keskeistä hommassa on se, että juurikaan millään linjalla vuoroväli ei ole tiheämpi kuin 10 min (muutamalla linjalla ruuhka-aikana ilmeisesti tarvitaan hieman tiheämpiä vuorovälejä). Kaikilla vähänkin keskeisemmillä osuuksilla menee vähintään kaksi linjaa ja kalustona on tarkoitus käyttää minimissään 24 metrin yksiköitä (Vario). Uusi kalusto mitoitetaan 30 m yksikköpituudelle ja mikäli NrI:ien käyttöikää aiotaan merkittävästi pidentää, ne varustetaan väliosalla. Jos ei, sitten ne korvataan kokonaan uusilla 30-metrisillä osamatalalattiavaunuilla. NrII:t on jo aiemmin päätetty pidentää 26,5-metrisiksi.

Koska Laajasalon linjasto näyttää perustuvan monihaaraisuuteen, en tässä vaiheessa vielä lähde suunnittelemaan moniajoa (multippelia). Toisaalta en halua sitä sulkea pois kuitenkaan pidemmän tähtäimen suunnitelmista.

vristo sanoi:
Osaisikohan joku väsätä tuosta (tai omasta idestaan) tämän kaltaisen kaavion?
No ehkä pienen harjoittelun jälkeen. Aivan nyt en siihen kyllä ryhdy... :)
 
Toteutuu sitten Tervasaaren tai Katajanokan reitti, niin se on aina parempi kuin ei mitään.

Tervasaarta suurempana huolena pidän kruununhakalaisten suhtautumista siihen, että Liisankadulle yhtäkkiä tulee 60 ratikkavuoroa tunnissa lisää, ja vieläpä koko kadun matkalle.

Tämän ongelman ydin on siinä, että niin Krunikassa kuin muuallakin
  • kaikella uudella on helppo pelotella
  • paikallisen yhdistyksen toiminta virkistyy, kun keksitään yhteinen vihollinen
  • sitten joku paikallisaktiivi alkaa syöttää naapureilleen mielikuvaa, että raitiovaunu lisää katujen liikennettä huikeasti. Hän ei tietenkään halua kertoa raitioliikenteen voivan korvata melu-, haju- ym haittoja aiheuttaa bussi- ja henkilöliikennnettä.

Vielä varmasti joku katajanokkalainenkin keksii ryhtyä vastustamaan raitiotietä, vaikkei järkeviä perusteita olisikaan. Niinhän tuolla eteläisissäkin kaupunginosissa takavuosina kuultiin mitä kummallisempia väitteitä raitiovaunua vastaan.

Siksi onkin yritettävä tuoda raitiotien hyvät puolia esille niin kauan kuin kansa jaksaa kuunnella. Vastustajat ovat sitkeitä väsytystaktiikassaan.

Kun ketjussa on visioitu entistä parempaa linjastoa, niin rajoitteiksi tuntuvat muodostuvan myös muutamat katu- ja rataverkon ongelmakohdat. Kruununhaan ollessa ajankohtainen kysynkin:

  • Miksi Kaisaniemen risteys (Unioninkatu/Liisankatu/Kaisaniemenkatu) ei voisi olla sujuvammin järjestetty? Miten sijoittaisit kiskot, miten autokaistat?
  • Onko nykyinen ympyräratkaisu välttämätön? Kaupunkimaisemaa se ei ainakaan paranna.
  • Miksi Liisankatu ei voisi olla rauhoitettu vain raitiovaunille ja jalankululle välillä Snellmaninkatu - Unioninkatu?
  • Miten sijoittaisit ja järjestäisit Kaisaniemen/Varsapuiston raitiovaunu- ja bussipysäkit nykyistä selkeämmin ja käyttäjäystävällisemmin?
 
Kruununhaan ollessa ajankohtainen kysynkin:

  • Miksi Kaisaniemen risteys (Unioninkatu/Liisankatu/Kaisaniemenkatu) ei voisi olla sujuvammin järjestetty? Miten sijoittaisit kiskot, miten autokaistat?
  • Onko nykyinen ympyräratkaisu välttämätön? Kaupunkimaisemaa se ei ainakaan paranna.
  • Miksi Liisankatu ei voisi olla rauhoitettu vain raitiovaunille ja jalankululle välillä Snellmaninkatu - Unioninkatu?
  • Miten sijoittaisit ja järjestäisit Kaisaniemen/Varsapuiston raitiovaunu- ja bussipysäkit nykyistä selkeämmin ja käyttäjäystävällisemmin?
Täsmälleen samaa mieltä Liisankadusta ja Unioninkadusta, henkilöautojen sullominen siihen sumppuun on täysin absurdia. Unioninkadun kautta pääsee autolla, ja mahdollisesti voisi taas avata yksisuuntaisena sen pienen pätkän joka menee talon ali Siltavuorenpenkereeltä Unioninkadulle. Oikeastaan rauhottaisin koko Pitkäsillan-Kaisaniemenkadun joukkoliikenteelle, mutta realismia voisi olla:
- Pitkältäsillalta Unionin/Kaisaniemenkatua tultaessa vain yksi kääntyminen vasemmalle/itään, ja se toteutettuna nuolivalona Fabianinkadulle, jonka risteys Kaisaniemenkadulle olisi siis toisinpäin yksisuuntainen kun nyt, eli vain etelään päin. Valon ollessa vihreänä raitiovaunut ovat Kaisaniemen tai Metsätalon pysäkillä.
- Unioninkatu ja Kaisaniemenkatu yhtyvät Y-risteyksessä, se voiko niiltä kääntyä Liisankadulle ja Liisankadulta niille ei muuta asiaa, Liisankadulta joka tapauksessa kääntyminen vain pohjoiseen päin. Unioninkadulle voidaan jos niin haluttaessa järjestää U-käännösmahdollisuus Liisankadun jälkeen ja ennen Pitkääsiltaa: Nuolivalo vasemmalla puolen katua etelästä päin tultaessa, valo on vihreä silloin kun Liisankadulta Unioninkatua etelään kääntyville ratikoilla on vihreä, eli Unioninkadun suuntaiset raitiovaunut seisovat joka tapauksessa.
- Tai sitten vain niin, että tuolla väylällä ei saa kääntyä kadun yli.
 
Viimeksi muokattu:
Kehittelin tätä Laajasalon (ja muita siihen liittyviä linjoja) linjastoa ja tällainenhan siitä tuli:

Linjakehitelmä sanoi:
4:Katajanokka(nykyinen päätepys.)-Aleksi-Mansku-Paasiuksenkatu-Munkkiniemi

5:Yliskylä-Kruunuvuorenranta-tunneli/silta-Katajanokka terminaali-Aleksi-Mansku-Paciuksenkatu-Huopalahdentie-Munkkivuori-Tali-Pajamäki (vaihtoyhteys Jokeriin)

10:Reiherintie-Kruunuvuorenranta-tunneli/silta-Katajanokka terminaali-Aleksi-Mansku-Pikku-Huopalahti-Haaga-Huopalahden as.

11:Stansvik(Kruunuvuori)-Kruunuvuorenranta-tunneli/silta-Katajanokka terminaali-Aleksi-Mikonkatu-Kaivokatu-Simonkatu-Kamppi-Ruoholahti-Jätkäsaari

Linjat 4, 5 (uusi linja) ja 10 käyttäisivät samaa pääväylää eli Aleksi-Mansku-Tullinpuomi, jolloin siihen saadaan hyvä liikennetarjonta, kun joka linjalla on 10 minuutin vuoroväli (iltaisin ja sunnuntaisin 15 min.). Näinollen ne kuuluisivat samaan "linjaryhmään". Muita "linjaryhmiä" olisivat sitten keskustan-, kantakaupungin- ja kiertolinjat sekä Hämeentielle, Mäkelänkadun suuntaan kulkevat linjat (Vallila, Hermanni, Arabianranta, Viikki jne).

Tämän Laajasalo-Aleksi-Mansku-Tullinpuomi-pääväylän linjojen sekä niiden haarojen prioritettia nostetaan mahdollisimman korkealle mm. käyttämällä valo-ohjauksen nolla-viive-etuisuuksia yms. parannuksilla. Lisäksi Aleksi muutetaan pelkästään raitiovaunuilla liikennöitäväksi joukkoliikenneväyläksi. Myös Manskun raitioliikenneväylät muutetaan niin paljon erillisväylien kaltaisiksi kuin mahdollista mm. risteyksiä vähentämällä (toki kaikkia ei voida). Pysäkit rationalisoidaan eli kovin lähekkäin olevia pysäkkejä yhdistetään ja niitä muutetaan pidemmille vaunu(yhdistelmille) sopiviksi. Laajasalon kaikki radat rakennetaan mahdollisesti tulevaisuudessa käytettävää 2,65 metriä leveää kalustoa varten sekä täysin erillisradoiksi (toki voi kulkea esim. korotettuna kadun keskellä).

Linja 11 tarjoaa puolestaan yhteyden keskustan tärkeiden paikkojen, kuten rautatieaseman, Kampin Keskuksen, Ruoholahden sekä mm. matkustajasatamien välille, uusia Jätkäsaaren, Stansvikin sekä Kruunuvuorenrannan asuinalueita unohtamatta.

Se, miten muut raitiolinjat näihin suhtatuvat on vielä työn alla tässä "suunnittelutoimistossa" ;).
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös