Laajasalon raideyhteys

Oletin tulevani lukemaan keskustelua Laajasalon raideyhteydestä. Olisiko mitenkään mahdollista jättää puheet sosialismista, kommunismista ja muu yleinen henkilöiden välinen miekkailu johonkin muuhun osioon tällä foorumilla? Vaikkapa tuonne offtopiciin? Ihan näin ulkopuolisen lukijan kommenttina.

Erittäin kannatettava idea. Moderaattorit hommiin...?
 
HSL:llä on ollut muutenkin aikamoinen ylämäki kivuttavana saada suurempi yleisö tiedostamaan uusien raitiohankkeiden erot verrattuna nykyiseen järjestelmään. Paras tapa tehdä pesäeroa on juuri eriväriset vaunut, joiden eron näkee niin videolla, kuvassa, kuin henkilössä heti. Siinä missä kaksisuuntaisuutta, parempia valoetuuksia ja eristettyä rataa täytyy melkein osata etsiä huomatakseen.

Ei kai siellä tuollaisia murehdita. Niiden viestintähän keskittyy kaikkeen muuhun, kuten runoihin raiteilla ja possunpinkeiksi teipattaviin lippuautomaatteihin. En muista, että siellä olisi koskaan tehty minkäänlaista suurimittakaavaista tiedotusta mistään, mikä liittyy mihinkään oikeaan asiaan. Vai missä ovat mainoskampanjat Eiranrannan raitiotien avaamisesta, noin esimerkiksi?

Se vaunuissa rääkyvä naisoletettukin lässyttää jostain käsien pesemisestä koko ajan, mutta ei muista kertoa, että 7 ajaa HIE ja 6 ERA.

Olen kyllä samaa mieltä pesäeron tekemisestä ja joskus aikanaan ehdotin, että Laajasalon vaunut pitäisi maalata samalla oranssilla sävyllä kuin metrovaunut. Se liittäisi niihin metron brändiä eli nopeutta ja tiheitä vuorovälejä. Tuollainen tumma turkoosi, vaikka onkin ihan tyylikäs, ei liitä mitään mihinkään (vielä).
 
Vai missä ovat mainoskampanjat Eiranrannan raitiotien avaamisesta, noin esimerkiksi?

Ei kyllä varmaan korona-aikaan kannata mitään hurjia mainoskampanjoita tuollaisesta tehdä, ettei kolmea uutta pysäkkiä tulla ihan laumoittain katsomaan.
 
Se vaunuissa rääkyvä naisoletettukin lässyttää jostain käsien pesemisestä koko ajan, mutta ei muista kertoa, että 7 ajaa HIE ja 6 ERA.

Tuollainen kakofonia vaan tekee matkustamisesta hirveää. Kuulusten lisääminen on halvempi tapa informoida kuin kunnollisten näyttöjen hankkiminen, mutta silti pitäisi hankkia kunnolliset näytöt, joilla tuollaisia tiedotteita voidaan pyörittää.
 
Tuollainen kakofonia vaan tekee matkustamisesta hirveää.

Olen samaa mieltä, enkä haluaisi sinne kuulutuksia ollenkaan. Pysäkitkin näkee sieltä näyttöruuduilta, jos tarvitsee niistä tietoa. Varsinkin tuollainen ylikorkea kirkuva ääni on erityisen häiritsevä valinta. Olen silti sitä mieltä, että jos niiden pysäkkien lisäksi pitää häiritä matkustajia kaikenlaisella muulla höpöttelyllä, niin niissä höpötyksissä pitäisi olla edes joku tolkku ja hyöty. Jatkuvasti toistuva pese kädet -jorina on puhdasta melusaastetta, kun taas seiskan vaunussa tiedote Hietalahden tilapäisestä päätepysäkistä olisi oikeasti hyödyllinen kerrottuna ennen rautatieasemalle saapumista.
 
Ei kai siellä tuollaisia murehdita. Niiden viestintähän keskittyy kaikkeen muuhun, kuten runoihin raiteilla ja possunpinkeiksi teipattaviin lippuautomaatteihin. En muista, että siellä olisi koskaan tehty minkäänlaista suurimittakaavaista tiedotusta mistään, mikä liittyy mihinkään oikeaan asiaan. Vai missä ovat mainoskampanjat Eiranrannan raitiotien avaamisesta, noin esimerkiksi?

Se vaunuissa rääkyvä naisoletettukin lässyttää jostain käsien pesemisestä koko ajan, mutta ei muista kertoa, että 7 ajaa HIE ja 6 ERA.

Olen kyllä samaa mieltä pesäeron tekemisestä ja joskus aikanaan ehdotin, että Laajasalon vaunut pitäisi maalata samalla oranssilla sävyllä kuin metrovaunut. Se liittäisi niihin metron brändiä eli nopeutta ja tiheitä vuorovälejä. Tuollainen tumma turkoosi, vaikka onkin ihan tyylikäs, ei liitä mitään mihinkään (vielä).

Ojangon uudesta bussivarikosta tuli sitten aika värikäs. Onkohan värityksestä päättänyt HSL vai Vantaan kaupungin yhtiö Kehäsuora?
 
Kruunusillat tiedottaa, että ensimmäinen ja väliaikainen Laajasalon raitiotien päätepysäkki tulee Hakaniemeen, torin etelälaidalle. Keskustayhteys toteutetaan myöhemmin.

Sen puoleen hyvä uutinen, että suunnittelutahoilla on aikaa tulla järkiinsä ja luopua keskustan päätepysäkistä, piirtää pikaraitiotie samoin tein keskustan läpi johonkin niemennokkaan lännessä.
 
Kyseinen tiedote on tässä https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/kruunusillat-raitiotie-rakennetaan-vaiheissa

Toivon mukaan rata kuitenkin liitetään Hakaniemestä muuhun verkkoon, ettei alue ole sitten työmaana uudemman kerran kun keskustan vaiheen rakentaminen alkaa, jos huoli on kerran rakentamisen tuomista häiriöistä.

Muutenkin mitä hyötyä on jättää linjat Hakaniemeen, kun ratikat voi kääntää Rautatientorin pysäkillä Mikonkadulla tai Kauppatorilla kunnes keskustan vaihe on valmis. Hakaniemen väliaikaista päätepysäkkiä voi silti käyttää, mutta vain rakentamisesta johtuvien katkoksien aikana. Vaikutus luotettavuuteen alle kilometrin matkalla parantamatonta rataa ei luulisi olevan niin suuri, jos valoetuudet on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kruunusillat tiedottaa, että ensimmäinen ja väliaikainen Laajasalon raitiotien päätepysäkki tulee Hakaniemeen, torin etelälaidalle. Keskustayhteys toteutetaan myöhemmin.

Sen puoleen hyvä uutinen, että suunnittelutahoilla on aikaa tulla järkiinsä ja luopua keskustan päätepysäkistä, piirtää pikaraitiotie samoin tein keskustan läpi johonkin niemennokkaan lännessä.


ei taida luopuminen tulla, vaan projektin toisessa vaiheessa.
 
ei taida luopuminen tulla, vaan projektin toisessa vaiheessa.

Nii, toiveesta tässä on lähinnä kyse. Mutta kyllä suunnittelupuolella ja myös valveutuneimpien poliitikkojen keskuudessa ymmärretään, että heiluri olisi järkevämpi. Ilmeisesti suunnittelijoiden keskuudessa näkemys on kuitenkin se, että Bulevardin muuttaminen joukkoliikennekaduksi on ainoa tapa keino linjata pikaratikat Rautatieaseman ohi länteen. Itse en ole samaa mieltä, mutta eivät ne soittele kysyäkseen.
 
Hanke on alkanut typistää itseään molemmista päästä. Saas nähdä mitä loppujen lopuksi jää jäljelle.

Ensin päätettiin jättää tekemättä osuus Hakaniemestä keskustaan. Nyt halutaan jättää tekemättä myös Yliskylän osuus, eli päätepysäkki jäisi Laajasalontielle. Hienosti menee.
 
On kyllä hieman päätöntä jättää säästönä 1,2km rataa rakentamatta, kun tilalle joudutaan kuitenkin tekemään 600m halliraidetta eri reittiä. Jos 600 metristä pitää säästää niin tekisivät edes päätepysäkin varikon luokse, kun sinne asti pitää rakentaa rata joka tapauksessa.

Tällaisten päätösten pitää aika varmasti käydä valtuustossa hyväksyttävänä, eli on vielä mahdollisuus että raitiotie toteutetaan alkuperäisen suunnitelman kanssa. Näinhän kävi Kalasataman lykkäyksen kanssa, ensin uutisoitiin että myöhenee ja sitten valtuusto tai kaupunginhallitus äänesti ehdotuksen nurin.
 
Hanke on alkanut typistää itseään molemmista päästä. Saas nähdä mitä loppujen lopuksi jää jäljelle.

Ensin päätettiin jättää tekemättä osuus Hakaniemestä keskustaan. Nyt halutaan jättää tekemättä myös Yliskylän osuus, eli päätepysäkki jäisi Laajasalontielle. Hienosti menee.

Pitää vähän korjata, että keskustan osuutta ei ole päätetty jättää tekemättä, vaan että se toteutetaan eri aikaa kuin Hakaniemi-Laajasalo -yhteys. Se Laajasalon päässä linjausta halutaan vielä tarkastella tarkemmin ja siitä päätetään myöhemmin. Mahdollisuus Yliskylän lenkkiin kyllä säilyy edelleen sekin.
 
Pitää vähän korjata, että keskustan osuutta ei ole päätetty jättää tekemättä, vaan että se toteutetaan eri aikaa kuin Hakaniemi-Laajasalo -yhteys. Se Laajasalon päässä linjausta halutaan vielä tarkastella tarkemmin ja siitä päätetään myöhemmin. Mahdollisuus Yliskylän lenkkiin kyllä säilyy edelleen sekin.

Kyllä kyllä, ja tilapäisistä jutuistahan tiedämme kokemusesta, että ihan tilapäisiksi ne jäävätkin :D

On kyllä hieman päätöntä jättää säästönä 1,2km rataa rakentamatta, kun tilalle joudutaan kuitenkin tekemään 600m halliraidetta eri reittiä. Jos 600 metristä pitää säästää niin tekisivät edes päätepysäkin varikon luokse, kun sinne asti pitää rakentaa rata joka tapauksessa.

Ei pidä, jos ei varikkoakaan toteuteta. Katsotaan nyt, mitä tuosta hommasta loppujen lopuksi jää jäljelle.

En ole vielä nähnyt tuoretta kustannusvertailua, jossa vaunut ajetaan Koskelasta (kallis hallireitti) vs. Laajasaloon toteutetaan varikko (kallis investointi).

Tällaisten päätösten pitää aika varmasti käydä valtuustossa hyväksyttävänä, eli on vielä mahdollisuus että raitiotie toteutetaan alkuperäisen suunnitelman kanssa. Näinhän kävi Kalasataman lykkäyksen kanssa, ensin uutisoitiin että myöhenee ja sitten valtuusto tai kaupunginhallitus äänesti ehdotuksen nurin.

Kyllä tuo valtuustoon menee. Vaatii kyllä aika voimakkaan lobbauksen, jos haluaa saada valtuuston päättämään, että tehdään koko reitti Kaivokadulta Yliskylään. Mutta eihän se mahdotonta olisi. Asia on niin tuore, etten ole vielä kuullut puolueilta mitään kantoja näihin. Päätöksenteko kai sentään on vasta vaalien jälkeen?
 
Takaisin
Ylös