Laajasalon raideyhteys

ei oikein ollut referoitavaa. Sisältö on youtube videossa.

Tämä kuvakin on varmaan ollut jo aikasemmin, ....

hakaniemi_karttaleike_yleissuunnitelma (1).jpg
 
NRCfinlandin näkemyksiä Kruunuvuoresta

"Yrityksemme erityisvahvuuksiin hankkeessa kuuluvat vahva allianssiosaaminen ja Suomessa yli 150 vuoden kokemus ratojen rakentamisesta sekä raideliikenteen sähköistämisestä ja ohjausjärjestelmistä. Tälläkin hetkellä olemme mukana Helsingin Raide-Jokeri-raitiotieallianssissa sekä Tampereen Raitotieallianssissa. Tampereen raitiotien ensimmäinen osuus avattiin tämän kuun alussa liikenteelle etuajassa ja noin 30 miljoonaa euroa alle budjetin, mikä kertoo hankkeen erinomaisesta toteutuksesta. Myös Raide-Jokerin on arvioituvan valmistuvan viisi kuukautta suunniteltua aiemmin, tammikuussa 2024", kertoo NRC Groupin operatiivinen johtaja ja Raitiotie-divisioonan vetäjä Jouni Kekäle, joka toimii myös Kruunusillat-allianssin johtoryhmän jäsenenä.

https://nrcgroup.fi/uutiset/nrc-gro...tiehankkeen-ensimmaisen-vaiheen-rakentamisen/
 
Liikennemuutoksia sekä verkkotilaisuus

"Hakaniemen alueen uudistustöihin liittyvät työmaat laajenevat selvästi syys-lokakuun aikana. Työmaa-alueet sijoittuvat vanhan Hakaniemensillan ja Näkinsillan väliselle alueelle sekä rantaan Hakaniemensillan molempiin päihin."

"Järjestämme Hakaniemen alueen rakennustöistä kaikille avoimen verkkotilaisuuden torstaina 23. syyskuuta. Lisätietoa ja osallistumislinkki tilaisuudesta tulossa näille sivuille sekä somekanaviimme lähipäivinä."




https://www.kruunusillat.fi/tiedotteet/rakennustyot-laajenevat-hakaniemen-alueella/
 
26.8 tilaisuuden kysymykset/vastaukset julkaistu

"Torstaina 26.8. järjestimme verkkotilaisuuden, jossa esitellyt katusuunnitelmaluonnokset koskevat

– Siltasaarenkatua välillä Pitkäsillanranta–Hakaniemen tori

– Hakaniemenrantaa välillä Siltasaarenkatu–Hakaniemenkatu.

Tilaisuus liittyy kyseisten katujen uusien katusuunnitelmien esilläoloon, joka päättyi 7.9.2021.

Saimme tilaisuudessa noin noin 30 kysymystä ja kommenttia, joihin olemme vastanneet."

https://www.kruunusillat.fi/tiedott...den-kysymys-ja-vastauspaketti-on-valmistunut/
 
Rakennustyöt Nihdissä

"Kruunusillat-hankkeen rakennustyöt Kalasataman eteläkärjessä eli Nihdissä ovat alkamassa. Työt käsittävät alkuvaiheessaan vanhan asfaltin poistoa ja vanhojen laiturirakenteiden purkua. Näitä joudutaan tekemään melua aiheuttavin työmenetelmin: rammeroimalla eli iskuvasaraa käyttäen sekä räjäyttämällä. Myös vanhan betonin lastaus aiheuttaa melua."

https://www.kruunusillat.fi/tiedotteet/kruunusillat-hanke-aloittaa-melua-aiheuttavia-toita-nihdissa/
 
Helsingin valtuustoaloitteista löytyi tällainen Kruunusiltojen raitiovaunukalustotarpeiden uudelleenarviointi. Se on päivätty 13.10.21, mutta valtuuston esityslistoilla se ei ole vielä ollut, vaikka sillä on enemmän kuin tarvittavat 15 allekirjoitusta.

Kyseessä on Kokoomusvaltuutetun esitys, että Kruunusiltoja ajettaisiin lyhyemmällä kalustolla, koska Stansvikinkalliota ja Vartiosaarta ei rakenneta. Aloitteessa on niin paljon asiavirheitä, että hirvittää.

1) Vartiosaari olisi mukana matkustaja-arvioissa, joissa tarvitaan pidempiä vaunuja
2) 2000 asukkaan Stansviikinkallion poisjäänti vaikuttaa tarpeeksi 30 000 asukkaan Laajasalossa, että lyhyemmät vaunut riittävät.
3) Lyhyempiä vaunuja on tarpeeksi, tai ei ainakaan mainita hankittaisiinko niitä lisää.
4) Säästetään jotain jättämällä jo tilatut 35m-vaunut odottamaan seuraavia hankkeita.
5) Lyhyempien vaunujen tarvitsemista kääntösilmukoista ei sanaakaan.
6) Ei tarvitsisi parantaa Hakaniemi-Rautatientori väliä, ikään kuin kyse on vain pysäkkien pidentämisestä antamalla ymmärtää, että lyhyemmät vaunut poistavat parannustarpeen ja ikään kuin ei olisi tulossa muita hankkeita, jotka tuota väliä käyttävät.
7) Ei tarvitsisi muuttaa Kaivokadun pysäkkiä, ikään kuin Asematunnelin katon peruskorjaus ei myllää paikkaa joka tapauksessa.
8) Ei tarvitsisi parantaa reittiä Länsiterminaaliin, koska taas kyseessä olisi ollut vain pysäkkien pidentämisiä ja se, että sinne pitempivaunuisen linjan jatkaminen ei liittyisi Länsiterminaalin tuottamaan omaan kuormaan.
9) Ei tarvitsisi parantaa Bulevardia, joka edelleen olisi taas vain pysäkkien pidennystä ja sen kuormat olisi jotenkin sidoksissa Kruunusiltojen kuormaan.
10) Väitetään, että nykyinen rata ei kestä 35-metristen vaunujen painoa, vaikka Jokerin protovaunulla on validoitu olemassa oleva rataverkko.

Stanvikinkallion kaavan kaatuessa, näki joidenkin kokoomusvaltuutettujen ehdottelevan, että ei tarvita enää koko Kruunusiltoja ja tämä nyt näyttäisi olevan jatkumoa tuolle. En muista oliko kyseessä tämän ehdotuksen allekirjoittaneita, mutta listasta kuitenkin löytyy porukkaa, jotka möläyttelevät vastaavanlaisia nerouksia twitterissä.
 
Helsingin valtuustoaloitteista löytyi tällainen Kruunusiltojen raitiovaunukalustotarpeiden uudelleenarviointi. Se on päivätty 13.10.21, mutta valtuuston esityslistoilla se ei ole vielä ollut, vaikka sillä on enemmän kuin tarvittavat 15 allekirjoitusta.

Kyseessä on Kokoomusvaltuutetun esitys, että Kruunusiltoja ajettaisiin lyhyemmällä kalustolla, koska Stansvikinkalliota ja Vartiosaarta ei rakenneta. Aloitteessa on niin paljon asiavirheitä, että hirvittää.

1) Vartiosaari olisi mukana matkustaja-arvioissa, joissa tarvitaan pidempiä vaunuja
2) 2000 asukkaan Stansviikinkallion poisjäänti vaikuttaa tarpeeksi 30 000 asukkaan Laajasalossa, että lyhyemmät vaunut riittävät.
3) Lyhyempiä vaunuja on tarpeeksi, tai ei ainakaan mainita hankittaisiinko niitä lisää.
4) Säästetään jotain jättämällä jo tilatut 35m-vaunut odottamaan seuraavia hankkeita.
5) Lyhyempien vaunujen tarvitsemista kääntösilmukoista ei sanaakaan.
6) Ei tarvitsisi parantaa Hakaniemi-Rautatientori väliä, ikään kuin kyse on vain pysäkkien pidentämisestä antamalla ymmärtää, että lyhyemmät vaunut poistavat parannustarpeen ja ikään kuin ei olisi tulossa muita hankkeita, jotka tuota väliä käyttävät.
7) Ei tarvitsisi muuttaa Kaivokadun pysäkkiä, ikään kuin Asematunnelin katon peruskorjaus ei myllää paikkaa joka tapauksessa.
8) Ei tarvitsisi parantaa reittiä Länsiterminaaliin, koska taas kyseessä olisi ollut vain pysäkkien pidentämisiä ja se, että sinne pitempivaunuisen linjan jatkaminen ei liittyisi Länsiterminaalin tuottamaan omaan kuormaan.
9) Ei tarvitsisi parantaa Bulevardia, joka edelleen olisi taas vain pysäkkien pidennystä ja sen kuormat olisi jotenkin sidoksissa Kruunusiltojen kuormaan.
10) Väitetään, että nykyinen rata ei kestä 35-metristen vaunujen painoa, vaikka Jokerin protovaunulla on validoitu olemassa oleva rataverkko.

Stanvikinkallion kaavan kaatuessa, näki joidenkin kokoomusvaltuutettujen ehdottelevan, että ei tarvita enää koko Kruunusiltoja ja tämä nyt näyttäisi olevan jatkumoa tuolle. En muista oliko kyseessä tämän ehdotuksen allekirjoittaneita, mutta listasta kuitenkin löytyy porukkaa, jotka möläyttelevät vastaavanlaisia nerouksia twitterissä.

kruunusiltojen kalusto on jo tilattu, joten myöhässä ovat https://www.transtech.fi/index.php?id=243&archive=&cat_ids=&news_id=62
 
Takaisin
Ylös