Laajasalon raideyhteys

On kaksi eri asiaa puhua linjanumeroista suunnittelu- ja käyttövaiheessa. Suunnitteluvaiheessa 10A on oikein sopiva nimitys, koska kaikki tietävät heti, mihin linja kulkee. Siksi Hesarin juttuun sopii hyvin nimitys 10A. Käyttövaiheessa toki kannattaisi perustaa oma linjanumeronsa.
 
11 tuo tunnus ei voi olla, sillä se on varattu Korkeasaaren bussilinjalle. Raitiolinjojen käytössä ovat tunnukset 1-10.

Näinhän se nyt menee, mutta jos rv-verkko laajenee kehittämissuunnitelmassa esitetyllä tavalla, niin seuraavan 10 vuoden aikana tulee kyllä ajankohtaiseksi palata käytäntöön, jossa rv-linjoilla on suurempiakin tunnuksia kuin 10.

Bussi 11 ei tietenkään ole ongelma, koska se lakkaa siinä vaiheessa kun Korkeasaari saadaan rv-liikenteen piiriin. 14, 14B ja 18 muuttuvat toivottavasti rv-linjaksi 5 ja bussille 16 en povaa kovin pitkää ikää; Hernesaaren ja Kalasataman ratikat kyllä johtavat sen lakkauttamiseen.

Jäljelle jää vain linja 15, joka saattaakin jäädä pitkäksi aikaa. Vasta 2020-luvulla yhteys Länsiterminaalista metroon hoidetaan ratikalla, ja ilmeisesti Varma tarvitsee bussinsa vielä senkin jälkeen, joten loppujen lopuksi tuo 15 on ainoa, jolle on etsittävä uusi numero.
 
Jäljelle jää vain linja 15, joka saattaakin jäädä pitkäksi aikaa -- jolle on etsittävä uusi numero.

Eiköhän sekin löydy aika helposti 20-sarjan alkupäästä. 20 ja 21 kokenevat jonkinlaisen uudelleennumeroinnin ja -reitityksen joka tapauksessa Länsimetron avautuessa. Ne ovat ihan hyvin numeroita linjalle, joka liikennöi lähes samalla suunnalla.
 
Onhan meillä vielä käyttämättä myös ihan hyvät numerot 2 ja 5...

Ei oikein riitä, jos Laajasaloon halutaan kolme raitiolinjaa. Olisi myös toivottavaa, että numerot olisivat peräkkäiset.

Yksi radikaali ehdotus olisi ottaa käyttöön numerot 1xx seudun kaikille pikaratikoille. Ne kun yölinjoja lukuunottamatta vapautuisivat Länsimetron myötä. Toki 1x-sarjan siirtäminen ratikoille olisi hyvä sekin. Niin optimisti en vielä hetkeen jaksa olla, että seudulle tulisi yli 20 ratikkalinjaa. Ja Jokerikin todennäköisesti jatkaa 550:nä raitiovaununakin.
 
Ei oikein riitä, jos Laajasaloon halutaan kolme raitiolinjaa. Olisi myös toivottavaa, että numerot olisivat peräkkäiset.
Lisäksi kun pääasiallisesti kantakaupungin alueelle ulottuvia linjoja on näillä näkymin tulossa kaksi lisää (Munkkivuori ja Kalasatama), olisi minusta kaikkein järkevintä "säästää" numerot 2 ja 5 näille linjoille ja antaa Laajasalon linjoille numerot 11, 12 ja 13.
 
Eilen taas HS:n yleisönosastossa kehuttiin, kuinka mahtavaa olisi sittenkin rakentaa köysirata Laajasaloon ratikan sijaan. Aika harvalla vain matka on rannalta rannalle, ja ratikalla pääsee pidemmälle ympäri kaupunkia.
 
Mitä tälle hankkeelle kuuluu? Eikö päällimmäiseksi vaihtoehdoksi jäänyt raitiotieyhteys Liisankadulta Tervasaaren kautta eteenpäin?

Kruununhakalaiselle tämä on ristiriitainen hanke. On hyvä, että uudelta asuinalueelta pääsee nopeasti ja kätevästi julkisilla kulkuvälineillä keskustaan. Mutta toisaalta lisää brutaaleja siltarakentamisen esimerkkejä ei tänne haluta.
 
Mitä tälle hankkeelle kuuluu? Eikö päällimmäiseksi vaihtoehdoksi jäänyt raitiotieyhteys Liisankadulta Tervasaaren kautta eteenpäin?

Joo, poliittinen päätös on tehty, ja suunnittelu on käynnissä. Linjauksella Liisankatu - Tervasaari - Sompasaari - Korkeasaari -Laajasalo.

Varsinaiset rakentamispäätökset tehdään sitten suunnitelmien pohjalta, joten periaatteessa suunnitelmat voivat vielä muuttua paljonkin. Mutta tuo silta Tervasaaresta Sompasaareen tullee Laajasalosta riippumattakin Kalasataman ratikkaa varten.

Oliko nyt niinkin, että ympäristökeskus haluaa tehdä tästä vielä selvityksiä? Sen tila ja merkitys on minulle epäselvä.

Itse olen sitä mieltä, että sillat kuuluvat saaristoon rakennettuun kaupunkiin. Toki soisin niiden olevan mielummin hienoja kuin rumia, mutta ne ovat joka tapauksessa osa kaupunkimaisemaa. Ei Kruunuvuorenselkä luonnontilaiselta näytä millään, eikä se sitä myöskään ole.

Krunikan pohjoisosien kannalta tuo muuten tarkoittaa merkittävästi parantuneita julkisen liikenteen yhteyksiä: tulee suora ratikka Rautatientorille ja siitä Töölöön tai jonnekin länteen, ratikka Kalasatamaan ja Arabian suuntaan, Korkeasaareen, Laajasaloon, pitkän päälle ehkä Herttoniemeenkin.
 
Kauankohan tuossakin sitten menee.

Toisaalta ennen päätöstä YVA-menettelystä:
Kaupunginhallitus 1.6.2009 sanoi:
Kaupunginhallitus on täytäntöönpanopäätöksessään 17.11.2008 hyväksynyt seuraavan tarkennetun esityksen: Kaupunginhallitus päätti kehottaa joukkoliikennelautakuntaa ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa laatimaan hankesuunnitelman ja tarpeelliset kaavat raitiotielle siltayhteyksineen välillä Laajasalo–Korkeasaari–Sompasaari–Kruununhaka, tavoitteena se, että raitioyhteys voidaan toteuttaa Kruunuvuorenrannan rakentamisen alkuvuosina.
---
Kaavoitus ja hankesuunnitelman laatiminen
Kaupunginhallituksen toimeenpanopäätökseen liittyy kehotus hankesuunnitelman ja tarpeellisten kaavojen laatimiseksi siten, että raitioyhteys voidaan toteuttaa Kruunuvuorenrannan rakentamisen alkuvuosina.
Suunnittelu jatkuu tämän päätöksen pohjalta. Raitiotie- ja siltayhteyden hankesuunnitelma on tarkoituksenmukaista viedä kaupunginvaltuustoon, kun suunnittelu on edennyt nykyisestä päätöksentekotilanteesta yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa riittävän pitkälle. Tällainen ajankohta voisi olla vuoden 2010 keväällä tai myöhemmin. Oleellista on suunnittelu- ja kaavoitustyön ripeä eteneminen niin, että asetettu tavoite raitioyhteyden toteuttamiseksi Kruunuvuorenrannan rakentamisen alkuvuosina voi toteutua.
 
Kauankohan tuossakin sitten menee.

Toisaalta ennen päätöstä YVA-menettelystä:

Mulla on sellainen käsitys että YVA:n ei sinänsä pitäisi hidastaa toteutusaikataulua. Se varmaan hidastaa hankesuunnitelman viemistä valtuustoon, koska sitä ei tehdä ennen kuin YVA on valmis. Mutta hankesuunnitelmaa kaiketi työstetään koko ajan yhdessä YVA:n kanssa, ja jos kaikki saadaan yhdellä kertaa valtuustoon tämän vuoden aikana, niin toteutus pitäisi olla mahdollista suurin piirtein alkuperäisessä tahdissa 2014-15.

Sitä en tiedä, onko taantuma muuten viivästyttänyt koko hanketta, nimittäin jos Kruunuvuoren asuinrakentaminen viivästyy, niin sittenhän ratikkakin voi viivästyä.
 
Bussi 11 ei tietenkään ole ongelma, koska se lakkaa siinä vaiheessa kun Korkeasaari saadaan rv-liikenteen piiriin. 14, 14B ja 18 muuttuvat toivottavasti rv-linjaksi 5 ja bussille 16 en povaa kovin pitkää ikää; Hernesaaren ja Kalasataman ratikat kyllä johtavat sen lakkauttamiseen.

Jos 11 ja 16 lakkautetaan, vaikutus on todella suuri Kulosaaren eteläosissa. Pitäisiköhän kuitenkin ainakin jonkun linjan kulkea tuota 16:n reittiä Kulosaaressa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 11 ja 16 lakkautetaan, vaikutus on todella suuri Kulosaaren eteläosissa. Pitäisiköhän kuitenkin ainakin jonkun linjan kulkea tuota 16:n reittiä Kulosaaressa.

Pitkän tähtäimen ratkaisu tälle on Itäväylän ja metron tunnelointi Kuliksessa, jolloin asema saadaan keskelle saarta, minne se kuuluisikin.

Kalasataman ratikkalinjastosta on parhaillaan tekeillä selvitys, joka ottanee tämän 16-asian huomioon.
 
Takaisin
Ylös