Tunnen toki, kun olin itse lautakunnassa äänestämässä.Alunperin kirjoittanut 339-DF
Sillasta ei voi sanoa, ettei se kelpaa poliitikoille. Se ei kelpaa KSV:n tätä projektia tekeville arkkitehdeille. Osa poliitikoista haluaa noudattaa heidän kantaansa. Sillan vastustusta perustellaan esteettisillä syillä, eli että se on ruma eikä sovi Helsingin merelliseen kaupunkikuvaan.
KSV:n liikennesuunnittelu on sillan kannalla, eli liikennesuunniteluvirkamiehet tukevat siltaa. Heidän mielestään silta on ainoa keino noudattaa lainvoimaista yleiskaavaa. Lisäksi se nostaisi alueen arvoa enemmän kuin mitä silta maksaa, mikä kaupungin kannalta merkitsee, ettei siltaan tarvita verorahoja.
Laajasalon nykyiset asukkaat eivät todennäköisesti ole edes tietoisia sillan mahdollisuuksista. Kuten siitä, että on laskettu sen nostavan heidän asuntojensa myyntiarvoa 20 %:lla ja tarjoavan 15 minuutin matkan Laajasalosta Stockmannille. Yleisesti uskotaan, että kun KSV:n arkkitehtipuoli on sillan tyrmännyt, sitä ei ole eikä tule.
Laajasalolaisten suurin huoli on, että esitetty asukasmäärä (maksimissaan 15.000 hlö) on liian paljon, ja luontoa uhrataan liiaksi. Asukasmäärän vastustus ei perustu liikenteen kasvuun, jota ei kaupungin toimesta ole korostettu. Metsän kaataminen on helppo havaita asemakaavakuvista. Liikenteen ongelmat eivät karttapiirroksissa näy eivätkä tunnu.
Sitä, että Laajasaloon ei tule metroa, ei ole sanottu suoraan. Toki se selviää suunnitteluohjelmasta välillisesti, kun siellä sanotaan, että joukkoliikenne perustuu metron liityntäliikenteeseen.
Kun sanotaan, että metro rakennetaan mahdollisesti sitten jos Santahamina vapautuu puolustusvoimilta, se ei kuulosta samalta kuin sanoa: Kruunuvuorenrantaan ei rakenneta metroa, mutta se voidaan ehkä rakentaa (jos Santahaminaan rakennetaan tarpeeksi suuri määrä asuntoja ja merenpohjan ongelmat pystytään ratkaisemaan).
Tämänhetkisen suunnitteluohjelman mukaan KSV suunnittelee Kruunuvuorenrantaan asumalähiötä, jonka pääliikennemuoto on henkilöauto. Näinhän on pakko tehdä, jos siellä ei ole yleiskaavassa päätettyä kiinteää joukkoliikenneyhteyttä Helsingin keskustaan rakentamisen alkaessa. Näin tehdään nyt lautakunnan äänestyspäätöksellä, johon valtuusto ei tässä vaiheessa ota kantaa.
Antero
Aihetta käsittelevä nettisivuni: http://www.kaupunkiliikenne.net/kruunu.html