Minun pitää sen verran jankuttaa tuosta raitiotien viemisestä metrotunneliin, että löysinpä raitiosta metron ulottumapiirroksen.
Siitä kävi ilmi, että metron maksimiulottuma sivusuunnassa virtakiskon tasassa on 139 cm, eli 63 cm kiskosta. Keskustaraitiovaunun ulottuma on 65 cm kiskosta. Metron virroittimen korkeus taas on noin 23 cm, eli laituri voidaan rakentaa sen päälle lippana: virroitin sujahtaa alta ja metrovaunun leveämpi osa päältä.
Olisi siis jopa mittojen puolesta mahdollista rakentaa kolmikiskoista rataa raitiovaunuille ja metroille ilman suuria kompromisseja tai lisäkuluja normaalin tunnelirakentamisen lisäksi.
Jotain tällaista olen miettinyt (vaiheeksi 1).
Yhteisiä asemia olisi 4: Meilahti, Olympiastadion, Töölö, Kamppi.
Eteläpäässään raitiotien nousisi takaisin pintaan Simonkadulla heti Kampin aseman jälkeen. Pohjoisessa se haarautuisi kahtia ja pintautuisi ennen Kuusitien ja ja (tulevaa) meilahden silmukkaa.
![]()