Sivu 106 / 134 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 62646668696102103104105106107108109110116126 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1576-1590/1996

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #1576

    Liittynyt
    20.04.2013
    Viestejä
    290

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kun tässä ketjussa on puhuttu myös rautatieaseman edustan välityskyvyn parantamisesta, niin miten olisi jotain tämän sorttista?

    Nopeuttaisiko tämä pysäkin toimintaa mitenkään, vai onko ongelma nimen omaan, että tarvitaan lisää laituritilaa?

    Nimi: steissi.png
Katselukertoja: 1737
Koko: 27,5 KB

  2. #1577

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    En usko että nopeuttaisi, koska tilanne on harvoin se, että pysäkin ensimmäinen ratikka on jo lähtenyt mutta toinen vielä ottaa matkustajia. Todennäköisemmin ratikat tulevat siihen joko pareittain tai sitten seuraava tulee vasta kun ensimmäinen on jo lähtenyt. Näinhän bussitkin pääsääntöisesti tekevät, ja vain hyvin harvoin bussi ajaa pysäkillä odottavan bussin eteen pysäkille.

    Lisäksi ongelma on, että tuo vaihde vaatisi niin paljon tilaa pituussuunnassa, että samaan tilaan tekisi saman tien kolmen ratikan pituisen pysäkin.

  3. #1578

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Laajasalon ratikan integrointi muuhun verkkoon vaikuttaa olevan varsin hankalaa. Pitkäsilta on jo nykyään valtavan ylikuormitettu, sille ei mahdu yhtään ratikkaa lisää. Toisaalta Aleksia pitkin vaihtoyhteydet ovat huonot ja ratikka pahentaa entisestään keskustan ratikkaruuhkaa.

    Tässä on esitetty kaksi "out-of-the-box" linjausta. Tuossa on esitetty myös linjausmahdollisuuksia muihin suuntiin. Molemmat kulkevat Kaisaniemen puiston läpi ja molempiin liittyy uuden yhteyden rakentaminen Rautatientorilta Kaisaniemen puistoon purkamalla osaa VR:n virastosiivestä (muokattava alue esitetty mustalla), purku ei ole kovin suuri, koska sisäpiha on tuossa heti seinän takana.

    Linjaus olisi osa Kaisaniemen puiston kehittämistä. Tällä hetkellä Kaisaniemen puisto pahamaineinen ja pimeään aikaan epäsuosittu. Kaisaniemen puistoa on yritetty kohentaa, vaihtelevalla menestyksellä. Ratikan ja Kallion kävelyliikenteen ohjaaminen puiston läpi on keino muuttaa voimakkaasti nykyistä tilannetta. Toki Kaisaniemen puiston saaminen todella viihdyttäväksi alueeksi vaatii myös Kasvitieteellisen puutarhan aitojen poistamista ja mahdollisesti myös lisärakentamista, joka mahdollistuu jos Pisaran myötä idästä voidaan poistaa kolme raidetta.

    Nimi: Laajasalo ja Kalasatama.JPG
Katselukertoja: 1470
Koko: 80,0 KB

    Nimi: rautatientori - kaisaniemen puisto.jpg
Katselukertoja: 1446
Koko: 88,9 KB
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  4. #1579
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    662

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kuinka kallista/hankalaa olisi leventää Pitkäsiltaa ratikkakaistojen verran? Onko sata vuotias graniittisilta suojeltu, ettei siihen saa koskea? Laajennuksenhan voisi tehdä replikana.

  5. #1580
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Onko sata vuotias graniittisilta suojeltu, ettei siihen saa koskea?
    Aivan varmasti.
    "Juna toisi huumeet."

  6. #1581

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    259

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Uutta materiaalia hankkeesta on julkaistu sivuille:
    http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/kruunusillat/

    Mieleeni herää kolme kysymystä
    1) Kruunuvuorensillan joukkoliikenneyhteyshanke on erinomainen Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon kannalta, mutta huomio kiinnittyy matka-aika karttaan, sillä sen mukaan väli Rautatientori-Nihti kestää 8 min, olisiko millään reitillä (ainakin Liisankadun joka lyhin) mahdollista pudottaa 1-2 min tästä seuraavasta kartasta:
    http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/d...matka-ajat.pdf

    2) Voitaisiinko Pitkäsillalle (jota ollaan ilmeiseksi uusimassa) varata oma kaista raitiovaunuille tai tehdä jopa Hämeentiet ja varata suureltaosin joukkoliikenteelle?
    3) Raitiovaunua ollaan jatkamassa Laajasalosta Vartiosaaren ja Rastilan kautta pääteasemalle (Rastila/Vuosaari?), onko matka-aika raitiovaunussa koko ajan istuen Rastilanniemestä Rautatientorille kilpailukykyinen metrolle liityntäliikenteen ja henkilöauton kanssa sillä taitaa olla yli 35 min vai pitäisikö raitiovaunu jättää Laajasaloon (jatkaa Santahaminan suuntaan), ja käyttää suunnittelu- ja rakentamisradat muihin hankkeisiin (linja 550 kiskoille, joukkoliikenteen hintojen korottamisen pienentäminen)?

  7. #1582

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Huppu Näytä viesti
    3) Raitiovaunua ollaan jatkamassa Laajasalosta Vartiosaaren ja Rastilan kautta pääteasemalle (Rastila/Vuosaari?), onko matka-aika raitiovaunussa koko ajan istuen Rastilanniemestä Rautatientorille kilpailukykyinen metrolle liityntäliikenteen ja henkilöauton kanssa sillä taitaa olla yli 35 min vai pitäisikö raitiovaunu jättää Laajasaloon (jatkaa Santahaminan suuntaan), ja käyttää suunnittelu- ja rakentamisradat muihin hankkeisiin (linja 550 kiskoille, joukkoliikenteen hintojen korottamisen pienentäminen)?
    Vartiosaaresta on käsittääkseni ainakin kaupunkisuunnittelulautakunnan päätös, että saarta ei rakenneta ilman raitiotietä. Luulisin, että tämä päätös on Vihreille kynnyskysymys, josta ei helposti lipsuta. Pitemmän kuvittelisin, että kun Helsingin pitää joka tapauksessa rakentaa lisää reilusti, niin se, kumpi etenee ensin, Jokeri vai Vartiosaari, riippuu vastustuksen määrästä. Tällä hetkellä Kruunusillat näyttää olevan priorisoitu Raide-Jokerin edelle.

    Raitiotien ei kai ole tarkoituskaan olla metron kilpailija, vaan tarjota yhteys Laajasalosta ja Vartiosaaresta myös itään. Vuosaaren kai pitäisi jossain tulevaisuusvisiossa olla kaupunkia.

  8. #1583
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Huppu Näytä viesti
    3) Raitiovaunua ollaan jatkamassa Laajasalosta Vartiosaaren ja Rastilan kautta pääteasemalle (Rastila/Vuosaari?)
    Ei lähitulevaisuudessa kuitenkaan Vartiosaarta pidemmälle. Yleiskaavan varaus Vartiosaaresta itään on pitkän tähtäimen visiointia.

  9. #1584
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    303

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kannattaisi ehkä opetella kaavoittamaan tai ainakin harjoitella sitä ensin näillä väljillä jo rakennetuilla alueilla ennen kuin lähtee "neitseellisille" seuduille, ratikalla tai ilman.

  10. #1585
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7957

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Kannattaisi ehkä opetella kaavoittamaan tai ainakin harjoitella sitä ensin näillä väljillä jo rakennetuilla alueilla ennen kuin lähtee "neitseellisille" seuduille, ratikalla tai ilman.
    Väljillä jo rakennetuilla alueilla on lähes mahdotonta toteuttaa laajamittaista täydennystä, koska nykyiset asukkaat vastustavat raivoisasti ja heitä kuunnellaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #1586

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2251

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Kyllä siihen vanhojen asukkaiden kumarteluunkin tulee muutos, kunhan muut vaihtoehdot on käytetty loppuun.

    Helsingin kiinteistömarkkinat ovat muutenkin sellaiset, jossa saa aika paljon ottaa kysyntää kiinni eikä turhaan nirsoiluun ole varaa. Huonoja ratkaisuja voi sitäpaitsi aina muuttaa paremmaksi myöhemmin. Kyllä ne vanhat lähiötkin menevät uusiksi. Ja uudet myös.

  12. #1587

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Laitetaan nyt tähän vielä hyvä toteutus Laajasalon ja Sompasaaren ratikan keskustayhteydelle. Tämä matka on cut & cover tunnelissa, koska muuta ei vaan nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä voi saada poliittisesti läpi ja kadulle ratikat eivät mahdu. Matkalla kaksi tunneliasemaa. Hakaniemi, nykyisen metroaseman yläpuolella. (Kyllä se mahtuu, toistan vielä, se mahtuu kun laitetaan mahtumaan, metron katto 16 metriä katutason alapuolella, kysykää apua vaikka Lontoosta miten rakennetaan) ja keskusta nykyisen rautatien alikulkutunnelin vieressä. Töölönlahdelta linja jatkuu sitten Töölön suuntaan. Maksaahan tämä toki jotain..... (Vihje: Eläintarhanlahden alittavan kohdan pumppaaminen tyhjäksi ei ole järin vaativa tekninen suoritus, rakenna vaan pato ja pumppaa, syvälle ei tarvitse mennä.)

    Nimi: Laajasalon ratikka tunneli.jpg
Katselukertoja: 1028
Koko: 89,1 KB

    PS. Jos jotain linjaa halutaan jatkaa Töölön sijasta Jätkäsaareen tai Lauttasaareen, Baanan alle voi rakentaa aika halvalla lisää tunnelia, kevyen liikenteen taso siinä vähän toki varmaan nousee vähän lähemmäs maan pintaa.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 11.10.2015 kello 19:14.

  13. #1588

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Mikko Särelä ehdottaa blogissaan, että Merihaan ja Toisen linjan kautta Helsinginkadun tulevalle rautatieasemalle.

    kartta
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.10.2015 kello 13:02. Syy: iso kuva linkiksi

  14. #1589

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mikko Särelä ehdottaa blogissaan, että Merihaan ja Toisen linjan kautta Helsinginkadun tulevalle rautatieasemalle.
    Ihan hyvä ehdotus!

    Sitten asiasta toiseen. Luin Hesarissa Laajasalon sillasta ja sain sellaisen käsityksen että jos silta rakennetaan niin Hanasaaren voimalaitos joudutaan sulkemaan koska hiililaivat eivät pääsisi sillan ali. Voiko se pitää paikkansa? Eikö sillasta voisi tehdä läppäsilta? Jos näin on että voimalaitos joudutaan sulkemaan niin en ihmettele miksi siltaa on vastustettu paitsi NIMBY-syistä myös "kabineteissa". Korjatkaa jos olen väärässä!

    t. Rainer

  15. #1590

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eikö sillasta voisi tehdä läppäsilta?
    Tästä on täälläkin keskusteltu. Sillasta ymmärtääkseni voi tehdä läppäsillan, eikä hiililaivoja kulje mitenkään mahdottoman tiheään. Maailmalla on kyllä vastaavia siltoja, joilla kulkee raitioteitä. Kaupungin kannalta päätöksessä on vaan aika monta muuttujaa, ja kyse on kai enemmänkin siitä, millainen energiantuotanto tuleville vuosikymmenille halutaan. Hiilestä pitäisi luopua. Jos Hanasaareen aletaan kuljettaa biomassaa, niin kuljetuksia tulee paljon nykyistä enemmän, ja mahdollisesti maanteitse. Uutta, erilaisia polttoaineita käyttävää voimalaa on suunniteltu Vuosaareen. Samalla kai sähkön- ja lämmöntuotantoa on kaavailtu erotettaviksi toisistaan, missä menetettäisiin Helsingin pitkin maailmaa mainostettu tehokas yhteistuotanto. Oma lukunsa on sitten Hanasaaren tontin arvo, jos se rakennetaan kaupunkikortteleiksi. Tätä kaikkea on arvottu samaan aikaan, kun maailman energiamarkkinat ovat olleet muutoksessa ja Helsingin investoinnit kotimaiseen ydinvoimaan ovat menneet enemmän ja vähemmän pieleen (Olkiluoto 3 myöhässä, Olkiluoto 4 menetetty ja siinä ilmeisesti meni Helsinginkin rahoja).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 02.01.2021, 19:43
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 00:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 06:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 10:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •