Kyllä kai tuo on väistämättä jossain vaiheessa edessä. Liikenne on kuitenkin laajentumassa niin paljon pitkällä tähtäimellä, ettei kaikki ole vain nykyisten linjojen pidentämistä tai uudelleenlinjausta.
Omissa visioissani uudet linjastojärjestelyt voisivat merkitä mm. sellaista, että joiltakin kuormitetuimmilta haaroilta menee kaksi tasavahvaa linjaa johonkin saakka, josta ne erkanevat omiin suuntiinsa. Arabianranta tulee olemaan ensimmäinen esimerkki sellaisesta ajattelusta meillä, eli 6 menee Arabiasta keskustaan (ja edelleen Hietalahteen) kasin kääntyessä Hesarille, Töölöön ja Salmisaareen.
Aivan hyvin Pikku-Huopalahdesta ja Munkkiniemestä* voisi mennä kaksi linjaa keskustaan ja linjat haarautuisivat keskustan jälkeen kukin omiin suuntiinsa. Näin vähennettäisiin vaihtotarvetta. Kullakin linjalla olisi yhä siedettävä vuoroväli, koska kullakin yksittäisellä tässä käsitellyllä haaralla on sen verran kova kysyntä. Laajasalon linjat tulee tietenkin kytkeä osaksi tätä uudenlaista kokonaisuutta.
*) Täältä toinen voisi tietenkin tulla aluperin Munkkivuoresta.