Laajasalon raideyhteys

Hauskinta on se, että kun ratikkaa ollaan jostain lakkauttamassa, niin sitäkin vastustetaan raivoisasti (Arkadiankatu, Käpylä).

Koskaan et muuttua saa...

No, tuo Merihaan nimbyily jää kyllä omaan arvoonsa, ei siitä kannata välittää.

Ymmärsin, että Haakoninlahden haaran päähän tulee silmukka, eli kai ainakin jonnekin Laajasaloon voi ajaa.

Joo, sinne asti pääsee joka tapauksessa.

Minulle ei ole oikein auennut, miksi mennään kaksisuuntaiseen kalustoon ja tuotetaan uusi entisen kanssa osittain epäyhteensopiva järjestelmä? Osittain sen takia, että kyllähän kaksisuuntavaunulla pystyy kääntösilmukkaan ajamaan, mutta yksisuuntaisella ei kaksisuuntavaunujen rataa? Nytkin Helsinki rakentaa yksisuuntaisia Articeja, jotka tulevat ajelemaan vuosikymmeniä, joten noillakaan ei siis olisi mitään asiaa tuonne.

Kaksisuuntaisista vaunuista on kuitenkin selkeää etua, ja niitä ollaan joka tapauksessa hankkimassa jokeria varten. Idea on, että Laajasalon kalusto on identtistä jokerin kanssa. Etu tässä on se, ettei tarvitse varata tilaa suurille kääntösilmukoille. Varsinkin Vartiosaaressa se olisi korkeuserojen takia hankalaa. Toinen keskeinen etu on se, että rata voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön vaiheittain. (Ei liity tähän, mutta esimerkiksi Telakkarannan/Hernesaaren kohdalla kaksisuuntaisista olisi hyötyä, kun ei tarvitsisi rakentaa silmukkaa vain muutaman vuoden tilapäistä käyttöä varten. Sama Jätkäsaaressa.)

Minusta ei pidä olla itsetarkoitus se, että kaikilla vaunuilla pääsee joka paikkaan. Ei bussipuolellakaan voi ajaa mitä tahansa linjaa millä tahansa kalustolla. Hyvä perusperiaate se toki on (ettei ruveta laatimaan omaa standardia jokaiselle ratahaaralle), mutta siitä täytyy voida myös luopua silloin, kun se on perusteltua.
 
Hauskinta on se, että kun ratikkaa ollaan jostain lakkauttamassa, niin sitäkin vastustetaan raivoisasti (Arkadiankatu, Käpylä).

Koskaan et muuttua saa...

No, tuo Merihaan nimbyily jää kyllä omaan arvoonsa, ei siitä kannata välittää.

Joo, sinne asti pääsee joka tapauksessa.

Kaksisuuntaisista vaunuista on kuitenkin selkeää etua, ja niitä ollaan joka tapauksessa hankkimassa jokeria varten. Idea on, että Laajasalon kalusto on identtistä jokerin kanssa. Etu tässä on se, ettei tarvitse varata tilaa suurille kääntösilmukoille. Varsinkin Vartiosaaressa se olisi korkeuserojen takia hankalaa. Toinen keskeinen etu on se, että rata voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön vaiheittain. (Ei liity tähän, mutta esimerkiksi Telakkarannan/Hernesaaren kohdalla kaksisuuntaisista olisi hyötyä, kun ei tarvitsisi rakentaa silmukkaa vain muutaman vuoden tilapäistä käyttöä varten. Sama Jätkäsaaressa.)

Minusta ei pidä olla itsetarkoitus se, että kaikilla vaunuilla pääsee joka paikkaan. Ei bussipuolellakaan voi ajaa mitä tahansa linjaa millä tahansa kalustolla. Hyvä perusperiaate se toki on (ettei ruveta laatimaan omaa standardia jokaiselle ratahaaralle), mutta siitä täytyy voida myös luopua silloin, kun se on perusteltua.

Onkohan viimeisten suunnitelmien takaa-ajatus että Laajasalon ratikat jäävät Hakaniemeen?

Jos näin on, niin Laajasalon linjan kalustoksi, ja Jokerinkin kalustoksi, kannattaa tilata 1435 mm raideleveyden ja täysleveitä vanuja, että porukka mahtuisi paremmin kyytiin. Tamperehan luultavasti tilaa niitä joka tapauksessa joten kimppatilaus voisi kannattaa parhaiten.

t. Rainer
 
Mutta jos ei ole tarvetta?

On tarvetta. Huollot ja korjaukset on Koskelassa.

Muistatko Rainer sen Jokerin yhteydessä tehdyn raideleveysselvityksen? Siinä todettiin, ettei 1435 tarjoa mitään rakenteellista etua 1000 verrattuna. Ei voi ajaa lujempaa, kaarteissa ei eroa jne. Miksi haluaisit leveämmän raideleveyden?

2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
 
2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
Allaolevan linkin kuvassa Bielefeldin Stadtbahnin uutta ja vanhaa kalustoa. Vasemmalla 2.3 metriä leveä Düwagin M8C ja oikealla GTZ8-B, Vamos-vaunu, jonka korin leveys matkustamon kohdalta on 2.65 metriä (metrin korkeudelle korin leveys on 2.30). Bielefeldin Stadtbahnin raideleveys on 1000 millimetriä.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...dtbahn_-_Haltestelle_Rathaus_(7859677080).jpg
 
On tarvetta. Huollot ja korjaukset on Koskelassa.

Muistatko Rainer sen Jokerin yhteydessä tehdyn raideleveysselvityksen? Siinä todettiin, ettei 1435 tarjoa mitään rakenteellista etua 1000 verrattuna. Ei voi ajaa lujempaa, kaarteissa ei eroa jne. Miksi haluaisit leveämmän raideleveyden?

2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.

Jokerin selvitys on tehty sitä ajatellen että Jokerin vaunujen on pystyttävä ajamaan myös Laajasalossa ja Laajasalon raitiovaunujen nykyisellä verkolla. Lisäksi yhteinen varikko kaikille kolmelle verkoille tukee ajatusta.

Jos nykyiselle verkolle ja Laajasalon verkolle ei tule yhteisiä osuuksia (joissa on yhteisiä pysäkkejä) niin sitä tarvetta ei ole. Nykyiselle Koskelan varikollekaan ei ajeta kaupallisia vuoroja joten lähinnä akateeminen kysymys pitäisikö siellä säilytettävien vaunujen olla samankokoisia ja samalla raideleveydellä.

Eri ketjuissa esitetyissä puheenvuoroissa on käynyt ilmi että yhdistelmä 1000 mm raideleveys ja 2650 mm korileveys ei ole täysin ihanteellinen, vaikka se paperilla näyttäisi toimivan niin vaunun ominaisuudet kärsivät, ja vaunuista tulisi luultavasti kalliimpia kuin sarjavalmisteinen 1435 mm vaunu. Kaikki uudet raitiotiet joita rakennetaan maailmalla rakennettaisiin varmasti 1000/2650 millisiksi jos se olisi kestävin ja taloudellisin ratkaisu mutta näin ei tehdä. Tai miksi pidättäytyä 2650 mm:ssä jos raideleveys on puoli metriä leveämpi kuin nykyisillä raitioteillä? Miksei saman tien 2800 mm leveä kori jolloin tilaa varmasti riittää useammallekin lastenvaunulle!

Verkon myöhempi laajentaminen aidoksi light-rapid transitiksi tai "hybridimetroksi" onnistuisi paremin jos vaunut olisivat alusta alkaen riittävän isoja ja suunniteltuja 80 km/h nopeuksille. Tämä olisi tarpeellista jos verkkoa pidennetään esim Viikkiin ja Malmille tai Konalaan tai jos Jokerista vedetään haaroja länsi-Espooseen.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:32 ----------

Allaolevan linkin kuvassa Bielefeldin Stadtbahnin uutta ja vanhaa kalustoa. Vasemmalla 2.3 metriä leveä Düwagin M8C ja oikealla GTZ8-B, Vamos-vaunu, jonka korin leveys matkustamon kohdalta on 2.65 metriä (metrin korkeudelle korin leveys on 2.30). Bielefeldin Stadtbahnin raideleveys on 1000 millimetriä.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...dtbahn_-_Haltestelle_Rathaus_(7859677080).jpg

Tämä on mielenkiintoisa vaihtoehto, mutta nyt täytyy muistaa että Bielefeldissä verkon metromaisuudesta ja historiasta johtuen kaluston lattiakorkeus on metrin luokkaa maan pinnasta, eli vaatii korkeat laiturit kaikille pysäkeille. Tai sitten pysäkeillä on oltava lohkot erikseen matalalattiakalustoa ja korkealattiakalustoa varten jos niitä ajetaan sekaisin. Ei täysin poissuljettua Jokerin/Laajasalon kohdallakaan jos yhteiset pysäkit nykyverkon kanssa jää vain pariin.

t. Rainer
 
Rainer hyvä, et nyt edelleenkään kertonut, mitä etua siitä 1435:sta olisi. Korkeampi nopeus? Paremmat kaarreominaisuudet? Tasaisempi kulku? Kauniimpi väri? Mitä?

Koskelaa koskevan kohdan taisit käsittää väärin. Säilyttää voidaan vaikka missä, mutta korjaustoimenpiteet keskitetään kaikki yhteen paikkaan ja se on Koskela. Koskee jopa Jokeria; Roihupellossa voidaan tehdä yhtä sun toista, mutta suurimmat korjaukset tehdään Koskelassa.

Sitä en usko, että 2650/1000 olisi juuri kalliimpi per neliömetri kuin 2400/1000, jos tilausmäärä on jokeri+laajasalo. Mistä olet saanut tällaisen käsityksen?

Raideleveysselvitys on sen verran vanha, että Laajasaloa ei silloin vielä suunniteltu pitkille vaunuille eikä kaksisuuntavaunuille. Se on suht uusi ajatus.
 
Nykyiselle Koskelan varikollekaan ei ajeta kaupallisia vuoroja joten lähinnä akateeminen kysymys pitäisikö siellä säilytettävien vaunujen olla samankokoisia ja samalla raideleveydellä.

No se 1435 mm rata Hakaniemestä / Nihdistä Koskelaan maksaa ihan epäakateemista rahaa. Tai tokihan raideliikennevälineitä voi kuljetella huoltoon kuorma-autoilla, kuten metron osalta on ollut tapana arktisista erityisolosuhteista johtuen.
 
Rainer hyvä, et nyt edelleenkään kertonut, mitä etua siitä 1435:sta olisi. Korkeampi nopeus? Paremmat kaarreominaisuudet? Tasaisempi kulku? Kauniimpi väri? Mitä?
Jokerin raideleveysselvitys ei anna kovin paljon arvoa sille että leveämpään vaunuun mahtuu enemmän väkeä ja ne jotka liikkuvat lastenvaunujen, pyörätuolien ja rollaattoseiden tms kanssa mahtuvat paremin mukaan.

Selvitys ei kerro muita kaupunkeja joissa olisi uusia 1000 mm leveitä raitioteitä kuin pari italialaista ja muutama espanjalainen kaupunki joissa liikenne on suurilta osin metrotunneleissa ja kokonaan eristetyillä radoilla, tai historialliseista syistä vanhan verkon laajentamista. Samaan sarjaan kuuluu toki myös Tallinna, mutta laajennus ei ole kovin pitkä siellä.

Raportti lähtee siitä että kaikkia vaunuja on pystyttävä ajamaan myös nykyisen kantakaupungin verkolla, vaikka todellisuudessa tarvetta ei ole. Jokerin (ja Laajasalon) vaunut voidaan, jos tulevat kantakaupunkiin, ohjata sellaisille uusille reitillee jolla ei olisi yhteisiä osuuksia nykyisten kanssa.

Koskelaa koskevan kohdan taisit käsittää väärin. Säilyttää voidaan vaikka missä, mutta korjaustoimenpiteet keskitetään kaikki yhteen paikkaan ja se on Koskela. Koskee jopa Jokeria; Roihupellossa voidaan tehdä yhtä sun toista, mutta suurimmat korjaukset tehdään Koskelassa.
Jokerin vaunut tulevat Koskelaan pohjoisesta. Laajasalon vaunujen kanssa vähän kinkkisempi, siirrot tehtävä yöaikaan joka tapauksessa jos korin leveys suurempi kuin 2400 mm ettei leikkaa pysäkillä odottavien jalkoja. Luultavasti lasketaan sen varaan että Laajasalosta rakennetaan haara Itäkeskukseen.

Sitä en usko, että 2650/1000 olisi juuri kalliimpi per neliömetri kuin 2400/1000, jos tilausmäärä on jokeri+laajasalo. Mistä olet saanut tällaisen käsityksen?
Jos koko verkon raidelevekdeksi naulataan 1000 mm niin Laajasaloon tilataan 2400 mm leveitä vaunuja, ja Jokerin 2650 mm leveä sarja olisi silloin pienempi, ja toisaalta referenssejä sellaisista on liian vähän että voi edullisuudesta sanoa mitään. Voi olla hyppy tyuntemattomaan.

Raideleveysselvitys on sen verran vanha, että Laajasaloa ei silloin vielä suunniteltu pitkille vaunuille eikä kaksisuuntavaunuille. Se on suht uusi ajatus.
Niin, ja raportti ei laske kovin paljon arvoa noille kauemmas kulkevien ratojen vaatimuksiin.

t. Rainer
 
vaikka todellisuudessa tarvetta ei ole.

Sie keksit tuon nyt kyllä ihan omasta päästäsi. Täällä reaalitodellisuudessa suunnittelu nojaa siihen, että Hakaniemi ei ole päättäri ja että keskustan 1000 mm radoilla ajetaan Kaivokadulle ja varikolle.

Laajasalon vaunujen kanssa vähän kinkkisempi, siirrot tehtävä yöaikaan

Edelleen, se 1435 mm rata pitäis ensin rakentaa tuolle välille, ennen kuin 1435 mm vaunu kulkee mihinkään aikaan.
 
Takaisin
Ylös