Sivu 112 / 121 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1232527292102108109110111112113114115116 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1666-1680/1812

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #1666

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    No, ainakin tämän myötä sitten ratkesi se, että voiko 339 ajaa Laajasaloon, jos säilytyshallin pitää niellä Kruunuvuorenkin vaunut.
    Ymmärsin, että Haakoninlahden haaran päähän tulee silmukka, eli kai ainakin jonnekin Laajasaloon voi ajaa.

  2. #1667
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Nimbyt heräävät kaikkialla, missä ikinä kuulevat raitiovaunun tulevan koti-ikkunansa taakse:

    ”Sorsan talon” ikkunoiden alta kulkeva raitiovaunu huolestuttaa Helsingin Merihaasssa http://www.hs.fi/kaupunki/a145559102...a0a412372dc447

    Pahimmat nimbyilykohteet lienee asuntola syrjäytyneille tai vammaisille sekä uusi raitiotielinjaus.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #1668
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Hauskinta on se, että kun ratikkaa ollaan jostain lakkauttamassa, niin sitäkin vastustetaan raivoisasti (Arkadiankatu, Käpylä).

    Koskaan et muuttua saa...

    No, tuo Merihaan nimbyily jää kyllä omaan arvoonsa, ei siitä kannata välittää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Ymmärsin, että Haakoninlahden haaran päähän tulee silmukka, eli kai ainakin jonnekin Laajasaloon voi ajaa.
    Joo, sinne asti pääsee joka tapauksessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Minulle ei ole oikein auennut, miksi mennään kaksisuuntaiseen kalustoon ja tuotetaan uusi entisen kanssa osittain epäyhteensopiva järjestelmä? Osittain sen takia, että kyllähän kaksisuuntavaunulla pystyy kääntösilmukkaan ajamaan, mutta yksisuuntaisella ei kaksisuuntavaunujen rataa? Nytkin Helsinki rakentaa yksisuuntaisia Articeja, jotka tulevat ajelemaan vuosikymmeniä, joten noillakaan ei siis olisi mitään asiaa tuonne.
    Kaksisuuntaisista vaunuista on kuitenkin selkeää etua, ja niitä ollaan joka tapauksessa hankkimassa jokeria varten. Idea on, että Laajasalon kalusto on identtistä jokerin kanssa. Etu tässä on se, ettei tarvitse varata tilaa suurille kääntösilmukoille. Varsinkin Vartiosaaressa se olisi korkeuserojen takia hankalaa. Toinen keskeinen etu on se, että rata voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön vaiheittain. (Ei liity tähän, mutta esimerkiksi Telakkarannan/Hernesaaren kohdalla kaksisuuntaisista olisi hyötyä, kun ei tarvitsisi rakentaa silmukkaa vain muutaman vuoden tilapäistä käyttöä varten. Sama Jätkäsaaressa.)

    Minusta ei pidä olla itsetarkoitus se, että kaikilla vaunuilla pääsee joka paikkaan. Ei bussipuolellakaan voi ajaa mitä tahansa linjaa millä tahansa kalustolla. Hyvä perusperiaate se toki on (ettei ruveta laatimaan omaa standardia jokaiselle ratahaaralle), mutta siitä täytyy voida myös luopua silloin, kun se on perusteltua.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #1669

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hauskinta on se, että kun ratikkaa ollaan jostain lakkauttamassa, niin sitäkin vastustetaan raivoisasti (Arkadiankatu, Käpylä).

    Koskaan et muuttua saa...

    No, tuo Merihaan nimbyily jää kyllä omaan arvoonsa, ei siitä kannata välittää.

    Joo, sinne asti pääsee joka tapauksessa.

    Kaksisuuntaisista vaunuista on kuitenkin selkeää etua, ja niitä ollaan joka tapauksessa hankkimassa jokeria varten. Idea on, että Laajasalon kalusto on identtistä jokerin kanssa. Etu tässä on se, ettei tarvitse varata tilaa suurille kääntösilmukoille. Varsinkin Vartiosaaressa se olisi korkeuserojen takia hankalaa. Toinen keskeinen etu on se, että rata voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön vaiheittain. (Ei liity tähän, mutta esimerkiksi Telakkarannan/Hernesaaren kohdalla kaksisuuntaisista olisi hyötyä, kun ei tarvitsisi rakentaa silmukkaa vain muutaman vuoden tilapäistä käyttöä varten. Sama Jätkäsaaressa.)

    Minusta ei pidä olla itsetarkoitus se, että kaikilla vaunuilla pääsee joka paikkaan. Ei bussipuolellakaan voi ajaa mitä tahansa linjaa millä tahansa kalustolla. Hyvä perusperiaate se toki on (ettei ruveta laatimaan omaa standardia jokaiselle ratahaaralle), mutta siitä täytyy voida myös luopua silloin, kun se on perusteltua.
    Onkohan viimeisten suunnitelmien takaa-ajatus että Laajasalon ratikat jäävät Hakaniemeen?

    Jos näin on, niin Laajasalon linjan kalustoksi, ja Jokerinkin kalustoksi, kannattaa tilata 1435 mm raideleveyden ja täysleveitä vanuja, että porukka mahtuisi paremmin kyytiin. Tamperehan luultavasti tilaa niitä joka tapauksessa joten kimppatilaus voisi kannattaa parhaiten.

    t. Rainer

  5. #1670
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onkohan viimeisten suunnitelmien takaa-ajatus että Laajasalon ratikat jäävät Hakaniemeen?
    Sitä on selvitetty vaihtoehtona ja se on mainittu yleissuunnitelmassa. Sitä ei kuitenkaan suositella, vaan suositusvaihtoehto on keskustaan saakka.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #1671

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    kannattaa tilata 1435 mm raideleveyden
    Tuo on kyllä ihan eri luokan juttu kuin kaksisuuntaiset vaunut. Kaksisuuntaisilla 1000 mm vaunuilla voi kuitenkin ajaa nykyisellä verkolla ja varikoilla.

  7. #1672

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tuo on kyllä ihan eri luokan juttu kuin kaksisuuntaiset vaunut. Kaksisuuntaisilla 1000 mm vaunuilla voi kuitenkin ajaa nykyisellä verkolla ja varikoilla.
    Mutta jos ei ole tarvetta?

    t. Rainer

  8. #1673

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mutta jos ei ole tarvetta?
    Vaikuttaako sinusta hyvältä idealta hirttäytyä lopullisesti siihen, että päättäri on aina Hakaniemessä, tai muussa tapauksessa pitää ruveta tekemään 1435 mm kiskoa nykyisen verkon alueelle?

  9. #1674
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mutta jos ei ole tarvetta?
    On tarvetta. Huollot ja korjaukset on Koskelassa.

    Muistatko Rainer sen Jokerin yhteydessä tehdyn raideleveysselvityksen? Siinä todettiin, ettei 1435 tarjoa mitään rakenteellista etua 1000 verrattuna. Ei voi ajaa lujempaa, kaarteissa ei eroa jne. Miksi haluaisit leveämmän raideleveyden?

    2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #1675
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3501

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
    Allaolevan linkin kuvassa Bielefeldin Stadtbahnin uutta ja vanhaa kalustoa. Vasemmalla 2.3 metriä leveä Düwagin M8C ja oikealla GTZ8-B, Vamos-vaunu, jonka korin leveys matkustamon kohdalta on 2.65 metriä (metrin korkeudelle korin leveys on 2.30). Bielefeldin Stadtbahnin raideleveys on 1000 millimetriä.

    https://upload.wikimedia.org/wikiped...859677080).jpg

  11. #1676

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    On tarvetta. Huollot ja korjaukset on Koskelassa.

    Muistatko Rainer sen Jokerin yhteydessä tehdyn raideleveysselvityksen? Siinä todettiin, ettei 1435 tarjoa mitään rakenteellista etua 1000 verrattuna. Ei voi ajaa lujempaa, kaarteissa ei eroa jne. Miksi haluaisit leveämmän raideleveyden?

    2,65 m korileveys ja 1000 mm on sinänsä mahdollinen yhdistelmä, ja sen mäkin oikeastaan haluaisin ainakin jokerille. Sellaisia vaunuja ei (juuri) missään ole, mutta tilaus on sen verran iso, ettei ole mikään ongelma kalustovalmistajille levittää 2,4 m vaunua sen 25 senttiä ja tehdä tarjous. Mitään rakenteellista estettä sille, että rakentaisi 2650/1000-vaunuja, ei ole.
    Jokerin selvitys on tehty sitä ajatellen että Jokerin vaunujen on pystyttävä ajamaan myös Laajasalossa ja Laajasalon raitiovaunujen nykyisellä verkolla. Lisäksi yhteinen varikko kaikille kolmelle verkoille tukee ajatusta.

    Jos nykyiselle verkolle ja Laajasalon verkolle ei tule yhteisiä osuuksia (joissa on yhteisiä pysäkkejä) niin sitä tarvetta ei ole. Nykyiselle Koskelan varikollekaan ei ajeta kaupallisia vuoroja joten lähinnä akateeminen kysymys pitäisikö siellä säilytettävien vaunujen olla samankokoisia ja samalla raideleveydellä.

    Eri ketjuissa esitetyissä puheenvuoroissa on käynyt ilmi että yhdistelmä 1000 mm raideleveys ja 2650 mm korileveys ei ole täysin ihanteellinen, vaikka se paperilla näyttäisi toimivan niin vaunun ominaisuudet kärsivät, ja vaunuista tulisi luultavasti kalliimpia kuin sarjavalmisteinen 1435 mm vaunu. Kaikki uudet raitiotiet joita rakennetaan maailmalla rakennettaisiin varmasti 1000/2650 millisiksi jos se olisi kestävin ja taloudellisin ratkaisu mutta näin ei tehdä. Tai miksi pidättäytyä 2650 mm:ssä jos raideleveys on puoli metriä leveämpi kuin nykyisillä raitioteillä? Miksei saman tien 2800 mm leveä kori jolloin tilaa varmasti riittää useammallekin lastenvaunulle!

    Verkon myöhempi laajentaminen aidoksi light-rapid transitiksi tai "hybridimetroksi" onnistuisi paremin jos vaunut olisivat alusta alkaen riittävän isoja ja suunniteltuja 80 km/h nopeuksille. Tämä olisi tarpeellista jos verkkoa pidennetään esim Viikkiin ja Malmille tai Konalaan tai jos Jokerista vedetään haaroja länsi-Espooseen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 15:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:32 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Allaolevan linkin kuvassa Bielefeldin Stadtbahnin uutta ja vanhaa kalustoa. Vasemmalla 2.3 metriä leveä Düwagin M8C ja oikealla GTZ8-B, Vamos-vaunu, jonka korin leveys matkustamon kohdalta on 2.65 metriä (metrin korkeudelle korin leveys on 2.30). Bielefeldin Stadtbahnin raideleveys on 1000 millimetriä.

    https://upload.wikimedia.org/wikiped...859677080).jpg
    Tämä on mielenkiintoisa vaihtoehto, mutta nyt täytyy muistaa että Bielefeldissä verkon metromaisuudesta ja historiasta johtuen kaluston lattiakorkeus on metrin luokkaa maan pinnasta, eli vaatii korkeat laiturit kaikille pysäkeille. Tai sitten pysäkeillä on oltava lohkot erikseen matalalattiakalustoa ja korkealattiakalustoa varten jos niitä ajetaan sekaisin. Ei täysin poissuljettua Jokerin/Laajasalon kohdallakaan jos yhteiset pysäkit nykyverkon kanssa jää vain pariin.

    t. Rainer

  12. #1677
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6432

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Rainer hyvä, et nyt edelleenkään kertonut, mitä etua siitä 1435:sta olisi. Korkeampi nopeus? Paremmat kaarreominaisuudet? Tasaisempi kulku? Kauniimpi väri? Mitä?

    Koskelaa koskevan kohdan taisit käsittää väärin. Säilyttää voidaan vaikka missä, mutta korjaustoimenpiteet keskitetään kaikki yhteen paikkaan ja se on Koskela. Koskee jopa Jokeria; Roihupellossa voidaan tehdä yhtä sun toista, mutta suurimmat korjaukset tehdään Koskelassa.

    Sitä en usko, että 2650/1000 olisi juuri kalliimpi per neliömetri kuin 2400/1000, jos tilausmäärä on jokeri+laajasalo. Mistä olet saanut tällaisen käsityksen?

    Raideleveysselvitys on sen verran vanha, että Laajasaloa ei silloin vielä suunniteltu pitkille vaunuille eikä kaksisuuntavaunuille. Se on suht uusi ajatus.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #1678

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Nykyiselle Koskelan varikollekaan ei ajeta kaupallisia vuoroja joten lähinnä akateeminen kysymys pitäisikö siellä säilytettävien vaunujen olla samankokoisia ja samalla raideleveydellä.
    No se 1435 mm rata Hakaniemestä / Nihdistä Koskelaan maksaa ihan epäakateemista rahaa. Tai tokihan raideliikennevälineitä voi kuljetella huoltoon kuorma-autoilla, kuten metron osalta on ollut tapana arktisista erityisolosuhteista johtuen.

  14. #1679

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5407

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Rainer hyvä, et nyt edelleenkään kertonut, mitä etua siitä 1435:sta olisi. Korkeampi nopeus? Paremmat kaarreominaisuudet? Tasaisempi kulku? Kauniimpi väri? Mitä?
    Jokerin raideleveysselvitys ei anna kovin paljon arvoa sille että leveämpään vaunuun mahtuu enemmän väkeä ja ne jotka liikkuvat lastenvaunujen, pyörätuolien ja rollaattoseiden tms kanssa mahtuvat paremin mukaan.

    Selvitys ei kerro muita kaupunkeja joissa olisi uusia 1000 mm leveitä raitioteitä kuin pari italialaista ja muutama espanjalainen kaupunki joissa liikenne on suurilta osin metrotunneleissa ja kokonaan eristetyillä radoilla, tai historialliseista syistä vanhan verkon laajentamista. Samaan sarjaan kuuluu toki myös Tallinna, mutta laajennus ei ole kovin pitkä siellä.

    Raportti lähtee siitä että kaikkia vaunuja on pystyttävä ajamaan myös nykyisen kantakaupungin verkolla, vaikka todellisuudessa tarvetta ei ole. Jokerin (ja Laajasalon) vaunut voidaan, jos tulevat kantakaupunkiin, ohjata sellaisille uusille reitillee jolla ei olisi yhteisiä osuuksia nykyisten kanssa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Koskelaa koskevan kohdan taisit käsittää väärin. Säilyttää voidaan vaikka missä, mutta korjaustoimenpiteet keskitetään kaikki yhteen paikkaan ja se on Koskela. Koskee jopa Jokeria; Roihupellossa voidaan tehdä yhtä sun toista, mutta suurimmat korjaukset tehdään Koskelassa.
    Jokerin vaunut tulevat Koskelaan pohjoisesta. Laajasalon vaunujen kanssa vähän kinkkisempi, siirrot tehtävä yöaikaan joka tapauksessa jos korin leveys suurempi kuin 2400 mm ettei leikkaa pysäkillä odottavien jalkoja. Luultavasti lasketaan sen varaan että Laajasalosta rakennetaan haara Itäkeskukseen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sitä en usko, että 2650/1000 olisi juuri kalliimpi per neliömetri kuin 2400/1000, jos tilausmäärä on jokeri+laajasalo. Mistä olet saanut tällaisen käsityksen?
    Jos koko verkon raidelevekdeksi naulataan 1000 mm niin Laajasaloon tilataan 2400 mm leveitä vaunuja, ja Jokerin 2650 mm leveä sarja olisi silloin pienempi, ja toisaalta referenssejä sellaisista on liian vähän että voi edullisuudesta sanoa mitään. Voi olla hyppy tyuntemattomaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Raideleveysselvitys on sen verran vanha, että Laajasaloa ei silloin vielä suunniteltu pitkille vaunuille eikä kaksisuuntavaunuille. Se on suht uusi ajatus.
    Niin, ja raportti ei laske kovin paljon arvoa noille kauemmas kulkevien ratojen vaatimuksiin.

    t. Rainer

  15. #1680

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2038

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    vaikka todellisuudessa tarvetta ei ole.
    Sie keksit tuon nyt kyllä ihan omasta päästäsi. Täällä reaalitodellisuudessa suunnittelu nojaa siihen, että Hakaniemi ei ole päättäri ja että keskustan 1000 mm radoilla ajetaan Kaivokadulle ja varikolle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Laajasalon vaunujen kanssa vähän kinkkisempi, siirrot tehtävä yöaikaan
    Edelleen, se 1435 mm rata pitäis ensin rakentaa tuolle välille, ennen kuin 1435 mm vaunu kulkee mihinkään aikaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 24.11.2015, 00:24
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 02:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 17:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 08:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 12:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •