Sivu 118 / 134 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1838587898108114115116117118119120121122128 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1756-1770/1996

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #1756

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    682

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Laajasalosta pyritään tekemään raitiovaunuavusteinen motti, josta pääsee siis vain Hakaniemeen.
    Jaa, yhteydet Herttoniemeen katkaistaan? Uutta mulle.

    Mitenkäs muuten tämä nykyinen bussiavusteinen motti, josta pääsee vain Herttoniemeen?

  2. #1757
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Jaa, yhteydet Herttoniemeen katkaistaan? Uutta mulle.

    Mitenkäs muuten tämä nykyinen bussiavusteinen motti, josta pääsee vain Herttoniemeen?
    Nykyinen bussiavusteinen liikenne vähenee, koska metron kapasiteetti ei sitä kestä. Laajasalolaisille tarjotaan ratikkayhteys, joka on heidän runkolinjansa. Metro ei kykene välittämään Laajasalon 40000 asukasta. Tarvittaisiin se karsittu kolmas vaunupari.

    Mikäli Laajasalo halutaan metron piiriin, järkevää olisi tehdä Herttoniemen metroaseman jälkeen kaarros Laajasaloon ja tehdä toinen metroasema Herttoniemen kartanolle ja sitten Laajasaloon. Sitten kulosaaren sillat kahteen metroraidekerrokseen ja Kalasatamasta Pasilaan. Kolmiparivaunuiset Pasilaan ja kaksiparivaunuiset metrot Espooseen.

  3. #1758

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Mikäli Laajasalo halutaan metron piiriin, järkevää olisi tehdä Herttoniemen metroaseman jälkeen kaarros Laajasaloon ja tehdä toinen metroasema Herttoniemen kartanolle ja sitten Laajasaloon. Sitten kulosaaren sillat kahteen metroraidekerrokseen ja Kalasatamasta Pasilaan. Kolmiparivaunuiset Pasilaan ja kaksiparivaunuiset metrot Espooseen.
    Jännä ehdotus sen jälkeen, kun on ensin kritisoinut siltoja kalliudesta. Tuollaisella ratkaisulla olisi kyllä useita hyviä puolia, mutta hinta olisi sellaisissa sfääreissä, että Kruunusiltojen hinta ei enää tuntuisi missään. Ja jos puhutaan vanhentuneista ratkaisuista, niin tämä edustaisi paljon vanhempaa suunnitteluparadigmaa kuin Kruunusillat.

  4. #1759
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Etika Näytä viesti
    Jännä ehdotus sen jälkeen, kun on ensin kritisoinut siltoja kalliudesta. Tuollaisella ratkaisulla olisi kyllä useita hyviä puolia, mutta hinta olisi sellaisissa sfääreissä, että Kruunusiltojen hinta ei enää tuntuisi missään. Ja jos puhutaan vanhentuneista ratkaisuista, niin tämä edustaisi paljon vanhempaa suunnitteluparadigmaa kuin Kruunusillat.
    Investointi esittämälläni tavalla puolitoistakertaistaisi metron kapasiteetin sekä käyttäisi olemassa olevaa metroinfraa. Samoin maapohjan arvonnousu olisi vähintään yhtä suurta kuin ratikkasumppuvaihtoehdossa. Metron voisi tuoda Laajasaloon nykyisen nelikaistaisen Laajasalontien käytävässä.

    Edit. Kalasataman ja Pasilan välille tarvitaan nopea raideliikenneyhteys. Metro olisi luonteva vaihtoehto.

  5. #1760
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Investointi esittämälläni tavalla puolitoistakertaistaisi metron kapasiteetin sekä käyttäisi olemassa olevaa metroinfraa. Samoin maapohjan arvonnousu olisi vähintään yhtä suurta kuin ratikkasumppuvaihtoehdossa. Metron voisi tuoda Laajasaloon nykyisen nelikaistaisen Laajasalontien käytävässä.

    Edit. Kalasataman ja Pasilan välille tarvitaan nopea raideliikenneyhteys. Metro olisi luonteva vaihtoehto.
    Ratikka on kallis, mutta metro ei maksa mitään. Huh heijaa! 😀
    Joukkoliikenneharrastaja

  6. #1761
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ratikka on kallis, mutta metro ei maksa mitään. Huh heijaa! 😀
    Sotket asioita. Silta maksaa toki ja sulkee myös purjeveneiltä satamia mm. Herttoniemenrannassa. Metro käyttäisi säästeliäämmin maisemaa. Toki siihenkin pitää jotain investoida. Eivät ne junat kulje, jos niitä ei hankita. Eikä varsinkaan mikäli kaavoituksessa ei varauduta.

  7. #1762

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    682

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ratikka on kallis, mutta metro ei maksa mitään.
    Kiteytit oivallisesti suurimman (historiallisen?) ongelman tämän seudun liikennesuunnittelussa.

  8. #1763

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Laajasalosta pääsee myös Herttoniemeen, joka on nykyisin ainoa reitti. Millä tavalla motteja pyritään tekemään kasvattamalla reittivaihtoehtojen määrää?! Onko ratikka jonkinlainen vastaliikenneyhteys joka on tosiasiassa huonompi kuin ei mitään?
    Herttoniemestä metrolla pääsisi aika nopeasti muualle. Raitiovaunuyhteydessä hämmästyttää lisäksi se, että minusta sen käyttäjämäärät on laskettu todennäköisesti yläkanttiin käyttämällä suunnittelun pohjana suurempaa kerrointa kuin muualla. Muistaakseni nämä matkakertoimet olivat Laajasalossa 0,93 ja muualla 0,8. Millä perusteella useampi laajasalolainen käyttäisi ratikkaa kuin esimerkiksi kalliolainen?

    On lisäksi melkoista olkiukkoilua väittää että Laajasalosta mentäisiin töihin lähinnä kehän varteen. Kehän varressa oleville työpaikoille on paljon parempia ja halvempia asuinalueita… kehän varressa. Laajasalo on surkea asuinalue kehän näkökulmasta.

    Kantakaupunki on edelleen merkittävä työpaikkakeskittymä, joten eiköhän sinnekin joku mene töihin. Laajasalo on ratikan myötä ihan hyvällä paikalla kantakaupungin näkökulmasta.
    Ihan yhtä hölmöä on ryhtyä arvailemaan sitä, missä päin tulevien laajasalolaisten työpaikat tulevat sijaitsemaan. Töihin mennään yleensä sinne missä ne työpaikat ovat. Kaikki työpaikat eivät ole kantakaupungissa.

  9. #1764

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2251

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Herttoniemestä metrolla pääsisi aika nopeasti muualle. Raitiovaunuyhteydessä hämmästyttää lisäksi se, että minusta sen käyttäjämäärät on laskettu todennäköisesti yläkanttiin käyttämällä suunnittelun pohjana suurempaa kerrointa kuin muualla. Muistaakseni nämä matkakertoimet olivat Laajasalossa 0,93 ja muualla 0,8. Millä perusteella useampi laajasalolainen käyttäisi ratikkaa kuin esimerkiksi kalliolainen?
    Nämä hesarista siteeratut kertoimet ovat siis Laajasalossa 0,93 ja koko seudulla 0,8. Kuitenkin on selvää, että "koko seutu" sisältää ties mitä metsänpohjan omakotitaloaluetta jossa toteutuvat kertoimet ovat reippaasti alle 0,8. Hesarissakin osattiin myös mainita, että kantakaupungissa kertoimet ovat vielä Laajasaloakin korkeammat. Minä voisin väittää että Laajasalon kerroin on arvioitu alakanttiin mutta tyydyn toteamaan että ihan hyvällä läänillä mennään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Ihan yhtä hölmöä on ryhtyä arvailemaan sitä, missä päin tulevien laajasalolaisten työpaikat tulevat sijaitsemaan. Töihin mennään yleensä sinne missä ne työpaikat ovat. Kaikki työpaikat eivät ole kantakaupungissa.
    Ihmisten asuinpaikat ovat ennalta-arvattavia. Eivät ihmiset asu satunnaisissa paikoissa, vaan arvostavat eri asuinalueita eri perusteilla. Yksi aika yleinen arvostusperuste on työmatka. Tämän voi huomata esimerkiksi siitä, että odotusarvoisesti lyhyemmät työmatkat nostavat asuntojen hintatasoa rajusti.

    Laajasalossa vahva peruste sille että ihmiset eivät yleensä mene sieltä töihin kehäteiden varrelle on se, että sieltä ei pääse töihin kehäteiden varrelle. Autolla voi päästä, mutta silti pitää läpäistä ainakin Herttoniemen sumppu. Eikä tämä ole mikään ongelma joka pitäisi korjata. Laajasaloon riittää varmasti maksuhaluisia asukkaita vaikka sujuva liikenne suuntautuisi vain kantakaupunkiin. Itse arvelen, että Laajasaloon voisi rakentaa moninkertaisesti nykysuunnitelmiin verrattuna ja kysyntää jäisi silti yli.

  10. #1765
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Nämä hesarista siteeratut kertoimet ovat siis Laajasalossa 0,93 ja koko seudulla 0,8. Kuitenkin on selvää, että "koko seutu" sisältää ties mitä metsänpohjan omakotitaloaluetta jossa toteutuvat kertoimet ovat reippaasti alle 0,8. Hesarissakin osattiin myös mainita, että kantakaupungissa kertoimet ovat vielä Laajasaloakin korkeammat. Minä voisin väittää että Laajasalon kerroin on arvioitu alakanttiin mutta tyydyn toteamaan että ihan hyvällä läänillä mennään.



    Ihmisten asuinpaikat ovat ennalta-arvattavia. Eivät ihmiset asu satunnaisissa paikoissa, vaan arvostavat eri asuinalueita eri perusteilla. Yksi aika yleinen arvostusperuste on työmatka. Tämän voi huomata esimerkiksi siitä, että odotusarvoisesti lyhyemmät työmatkat nostavat asuntojen hintatasoa rajusti.

    Laajasalossa vahva peruste sille että ihmiset eivät yleensä mene sieltä töihin kehäteiden varrelle on se, että sieltä ei pääse töihin kehäteiden varrelle. Autolla voi päästä, mutta silti pitää läpäistä ainakin Herttoniemen sumppu. Eikä tämä ole mikään ongelma joka pitäisi korjata. Laajasaloon riittää varmasti maksuhaluisia asukkaita vaikka sujuva liikenne suuntautuisi vain kantakaupunkiin. Itse arvelen, että Laajasaloon voisi rakentaa moninkertaisesti nykysuunnitelmiin verrattuna ja kysyntää jäisi silti yli.
    Ohessa yleiskaavan mukaiset työpaikkakeskittymät. Työmatkaliikenteessä on toivottavaa, ettei liikenneväline kiertele liikaa muumilaaksoissa ja että vaihtojen määrä on vähäinen ja siirtyminen helppoa.

    http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2011-19.pdf

    Työpaikkakeskittymä
    Henkilöstömäärä
    Keskusta-Kannelmäki
    186 000
    Keskusta-Pitäjänmäki
    178 400
    Keskusta-Pasila
    143 600
    Keskusta-Ruoholahti
    81 600
    Keskusta
    62 500
    Vallila-Sörnäinen
    34 900
    Pitäjänmäki
    24 300
    Kannelmäki
    2 500
    Pasila
    100
    Tapiola-Keilaniemi
    20 600
    Keilaniemi
    9 800
    Tapiola
    8 800
    Karamalmi-Nihtisilta
    12 800
    Karamalmi
    5 500
    Nihtisilta
    1 900
    Lentokenttä
    12 500
    Leppävaara
    10 400
    Herttoniemi-Roihupelto
    10 000
    Herttoniemi
    6 000
    Roihupelto
    1 500
    Aviapolis-Veromies
    6 900
    Käpylän asema
    5 900
    Myyrmäki
    5 400
    Tikkurila
    5 100
    Vattuniemi
    4 700
    Itäkeskus
    3 400
    Friisilä
    3 000
    Vantaankoski
    2 400
    Konala
    1 400

    http://www.yleiskaava.fi/2013/mika-t...oliikenteella/

  11. #1766

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Nykyinen bussiavusteinen liikenne vähenee, koska metron kapasiteetti ei sitä kestä. Laajasalolaisille tarjotaan ratikkayhteys, joka on heidän runkolinjansa. Metro ei kykene välittämään Laajasalon 40000 asukasta. Tarvittaisiin se karsittu kolmas vaunupari.

    Mikäli Laajasalo halutaan metron piiriin, järkevää olisi tehdä Herttoniemen metroaseman jälkeen kaarros Laajasaloon ja tehdä toinen metroasema Herttoniemen kartanolle ja sitten Laajasaloon. Sitten kulosaaren sillat kahteen metroraidekerrokseen ja Kalasatamasta Pasilaan. Kolmiparivaunuiset Pasilaan ja kaksiparivaunuiset metrot Espooseen.
    Tässä ehdotuksessa on sekä hyviä että huonoja puolia.

    Hyvät:
    + Nostaa metron kapasiteettia kriittisellä Kulosaaren sillan osuudella
    + Tarjoaa todellakin metroyhteyden Sörkka-Vallila-Pasila
    + Metroa voi jatkaa Pasilasta länteen tai etelään

    Huonot:
    - Ei nopeuta laajasalolaisten matkoja keskustaan erityisen paljon nykytilanteeseen verrattua
    - Siltojen ja radan tuplaaminen Herttoniemen ja Kalasataman välillä, onko ylipäänsä mahdollinen toteuttaa ilman pitkä liikennekatkosta, ja paljonko maksaisi?
    - Ei paranna pyöräily-yhteyksiä eikä yhteyksiä Korkeasaareen (jos sillä on mitään merkitystä)

    t. Rainer

  12. #1767
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    561

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Mikäli Laajasalo halutaan metron piiriin, järkevää olisi tehdä Herttoniemen metroaseman jälkeen kaarros Laajasaloon ja tehdä toinen metroasema Herttoniemen kartanolle ja sitten Laajasaloon. Sitten kulosaaren sillat kahteen metroraidekerrokseen ja Kalasatamasta Pasilaan.
    Tuota... Miten ajettelit A) Toteuttaa rakenteellisesti tuollaisen kaksikerroksisen sillan metrolle? B) Liikennöidä nykyistä metroa rakennustöiden aikana ilman, että matkustajia katoaa metrosta esim. rakennustöiden mahdollisen vaatiman yhden raiteen ajon ja tämän vaatimien harvennettujen vuorovälien takia?
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
    "Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie

  13. #1768

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2251

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Jos rakennetaan uusi metrolinja käytännössä kokonaan sillalle ja tunneliin, miksi ihmeessä se pitää pakottaa samalle linjalle kuin nykyinen metrolinja? Eikö olisi hyödyllisempää laajentaa metron kattavuusaluetta vetämällä se ihan eri linjalle?

    Esim. suurin piirtein Kruunusiltojen tietämille.

  14. #1769
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Marjaniemi ja Kulosaari
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Tuota... Miten ajettelit A) Toteuttaa rakenteellisesti tuollaisen kaksikerroksisen sillan metrolle? B) Liikennöidä nykyistä metroa rakennustöiden aikana ilman, että matkustajia katoaa metrosta esim. rakennustöiden mahdollisen vaatiman yhden raiteen ajon ja tämän vaatimien harvennettujen vuorovälien takia?
    En ole sillanrakennusinsinööri, mutta vastaavia on olemassa, kuten tässä Korean Seoulista http://www.nikdaum.com/news/seoul155.jpg

    On totta, että rakentaminen on hankalaa mm. Redin vuoksi. Siksi varmaan silta jouduttaisiin rakentamaan kaartumaan Hermanniin päin ja sukeltamaan Pasilan alle Viikkiin kaavailtua linjausta pitkin. En tiedä miten metro on otettu huomioon Pasilan kaavassa.

  15. #1770
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7958

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Jos rakennetaan uusi metrolinja käytännössä kokonaan sillalle ja tunneliin, miksi ihmeessä se pitää pakottaa samalle linjalle kuin nykyinen metrolinja? Eikö olisi hyödyllisempää laajentaa metron kattavuusaluetta vetämällä se ihan eri linjalle?

    Esim. suurin piirtein Kruunusiltojen tietämille.
    Eikö olisi myös hyödyllisempää toteuttaa se uusi metrolinja niin, että se voisi jaella matkustajat ympäri Laajasaloa ilman laajamittaisen liityntäbussiliikenteen tarvetta, esimerkiksi haaroittamalla rata katuverkkoon Laajasalossa?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 02.01.2021, 19:43
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 00:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 06:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 10:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •