Sivu 122 / 122 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22426282102112118119120121122
Näytetään tulokset 1816-1823/1823

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #1816
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Tämähän oli mielenkiintoinen tieto.

    Päätepysäkkinä rautatieasema on looginen, kun Kolmikulma varataan nyt Vihdintien ratikalle. Osuus rautatieasemalta Kolmikulmaan on myös todella hidas eli kallis. Mutta riittääkö Kaivokadun raiteiston kapasiteetti kahden linjan tarpeisiin, jos Yliskylästä tullaan keskustaan 5 min vuorovälillä? Vai onko tässä nyt ajatuksena se, että Kruunuvuoren ja Yliskylän linjat tulevat molemmat 10 min välein, ja Yliskylästä liikennöidään toista 10 min vv linjaa Pasilaan?

    Silmukassa pitäytyminen Kruunuvuoressa on järkevää. Se on sinne ihan nätisti piirretty, eikä linja enää tule jatkumaan meren yli minnekään. Silmukassa vaunu kääntyy nopeammin paluusuuntaan kuin kääntöraiteistolla, joten silmukkaa kannattaa suosia, jos sille on tilaa eikä linja tulevaisuudessa jatku.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #1817

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3737

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Jos Laajasalon linjan päätepysäkki on Rautatientorilla pysäkille paras paikka on Rautatieaseman itäisten ulko-ovien edessä tai vähän niistä Kaivokadulle päin. Nykyisistä bussipysäkeistä joku muuttuisi sitten ratikkapysäkiksi. Ei ole mitään järkeä laittaa pysäkkiä keskelle vilkasta Kaivokatua. Ratikka tulisi pitkin Vilhonkatua Kansallisteatterin edestä ja lähtisi sitten Kaisaniemenkatua. Ihan kuin bussit nykyään.

    Vihdintien ratikalle hyvä päätepysäkki olisi Elielinaukio(nykyinen bussiterminaali) tai Asema-aukio (nykyinen läntinen taksiasema).Tulo ja lähtö pitkin Postikatua. Mannerheimintien ja Kaivokadun risteys on niin äärimmäisen ruuhkainen, ettei siihen sumppuun pidä ajaa yhtään nykyistä useampaa ratikkaa.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 19.06.2018 kello 15:34.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  3. #1818
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6848

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Vihdintien ratikalle hyvä päätepysäkki olisi Elielinaukio(nykyinen bussiterminaali) tai Asema-aukio (nykyinen läntinen taksiasema).Tulo ja lähtö pitkin Postikatua. Mannerheimintien ja Kaivokadun risteys on niin äärimmäisen ruuhkainen, ettei siihen sumppuun pidä ajaa yhtään nykyistä useampaa ratikkaa.
    Kyllä joukkoliikenne kannattaa suunnitella siten, että se viedään sinne, minne ihmisetkin tahtovat. Mietipä, miten surkeaa palvelua esimerkiksi Espoon suunnan lähijunat tarjoavat, kun ne jäävät sinne jonnekin Töölönlahden perukoille.

    Manskun ratikkamäärähän ei Vihdintien ratikan myötä lisäänny. Siksi se Topeliuksen rata tehdään.

    Sama koskee muuten myös Hämeenlinnanväylän ratikkaa: 3 Pikkikseen ja 10 Hämeenlinnaan. Keskustan ratikkamäärä ei lisäänny.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #1819

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    178

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Päätepysäkkinä rautatieasema on looginen, kun Kolmikulma varataan nyt Vihdintien ratikalle. Osuus rautatieasemalta Kolmikulmaan on myös todella hidas eli kallis. Mutta riittääkö Kaivokadun raiteiston kapasiteetti kahden linjan tarpeisiin, jos Yliskylästä tullaan keskustaan 5 min vuorovälillä? Vai onko tässä nyt ajatuksena se, että Kruunuvuoren ja Yliskylän linjat tulevat molemmat 10 min välein, ja Yliskylästä liikennöidään toista 10 min vv linjaa Pasilaan?
    Projektin heput vakuuttelivat, että simulaatiot on jo tehty ja kummankin linjan kääntäminen tosiaan onnistuu, mutta en tosiaan tajunnut kysyä, että kulkeeko Yliskylän linja edelleen ruuhkassa viiden minuutin välein, vai ovatko kummatkin nyt 10. Luulisi, ettei suunnittelija huvikseen pistä linjalle 5 min vuoroväliä, eli jos semmoista on suunniteltu, niin käyttäjämäärätkin tulevat vastaamaan sitä. Haarojen yhteiset osuudet ovat enimmäkseen siltaa eli sieltä ei kyytiinnousuja paljoa tule, joka tarkoittaa myös sitä, että Haakoninlahden linjan yksikkökoon kasvattaminen ei tuo varaa vähentää Yliskylän linjan matkustajakapasiteettia. Kalasataman linjan jatko Yliskylään korvaamaan joka toista Yliskylän linjan lähtöä ei myöskään toimi, kun hankesuunnitelman mukaan se toisi 50% lisää matkustajia, eikä vähennä merkittävästi muiden linjojen kuormitusta.

    Lopputilannehan kun Laajasalo on "valmis", on että Yliskylään ajetaan 45m vaunuilla, eli tulee olemaan aika tukalaa jos ei saada sitä 5min vuoroväliä pidettyä. Semmoinen sivuseikka noihin 45m vaunuihin liittyen; Transtechin tyyppi kertoi, että Artic XL vaunujen pidennys 34 metristä 45 metriin on suunniteltu sillä tavalla että lisäpalan teli onkin juoksuteli eikä vetävä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Silmukassa pitäytyminen Kruunuvuoressa on järkevää. Se on sinne ihan nätisti piirretty, eikä linja enää tule jatkumaan meren yli minnekään. Silmukassa vaunu kääntyy nopeammin paluusuuntaan kuin kääntöraiteistolla, joten silmukkaa kannattaa suosia, jos sille on tilaa eikä linja tulevaisuudessa jatku.
    Joo samoin se silmukan jättö selitettiin, kun on kerran jo suunnittelutyö tehty niin turha on yksisuuntaisten vaunujen yhteensopivuutta poistaa esim. poikkeustilanteiden vuoksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Manskun ratikkamäärähän ei Vihdintien ratikan myötä lisäänny. Siksi se Topeliuksen rata tehdään.
    Itseasiassa vähenee, kun 2 siirty Topeliuksenkadulle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    3 Pikkikseen ja 10 Hämeenlinnaan.
    Jaa, täällä suunnitellaan jo Interubaneita.

  5. #1820

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3737

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Joukkoliikenne kannattaa suunnitella niin, että vaihtaminen on mahdollisimman sujuvaa. Kaupunkiratojen junat kyllä pysähtyvät ihan liian kaukana muusta joukkoliikenteestä. Pisara kyllä parantaisi tilannetta selvästi.

    Laajasalon ja Vihdintien ratikat Rautatientorilla ja Asema-aukiolla olisivat sen sijaan oikein hyvin saavutettavissa. Kun Helsingin raitioliikennettä kehitetään on syytä erottaa nopeat ja hitaat linjat. Hitaat ratikkalinjat ovat luontevimmin lyhyen matkan liityntälinjoja, joilla tiheä vuoroväli ja pienehkö yksikkökoko kun taas Laajasalon ja Vihdintien ratikalla pitää pyrkiä ainakin bussitason nopeuteen ja samalla käytetään isompaa kalustoa ja pidempää vuoroväliä. Nopea esikaupunkiraitioliikenne ei onnistu jos nopeat linjat ajetaan samoihin sumppuihin keskustan liityntäratikoiden kanssa.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  6. #1821
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1026

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Päätepysäkkinä rautatieasema on looginen, kun Kolmikulma varataan nyt Vihdintien ratikalle. Osuus rautatieasemalta Kolmikulmaan on myös todella hidas eli kallis. Mutta riittääkö Kaivokadun raiteiston kapasiteetti kahden linjan tarpeisiin, jos Yliskylästä tullaan keskustaan 5 min vuorovälillä? Vai onko tässä nyt ajatuksena se, että Kruunuvuoren ja Yliskylän linjat tulevat molemmat 10 min välein, ja Yliskylästä liikennöidään toista 10 min vv linjaa Pasilaan?
    Eikö kuitenkin olisi järkevää jatkaa Laajasalon raitiotietä kääntymään Elielinaukion jo nyt vajaakäyttöiseen terminaaliin? Sinne mahtuisi useampi kääntöraide tai jopa silmukka, ja samalla lyhenisi vaihtomatka lähijunilta tulijoille.

  7. #1822

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    178

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eikö kuitenkin olisi järkevää jatkaa Laajasalon raitiotietä kääntymään Elielinaukion jo nyt vajaakäyttöiseen terminaaliin? Sinne mahtuisi useampi kääntöraide tai jopa silmukka, ja samalla lyhenisi vaihtomatka lähijunilta tulijoille.
    Elielinaukio ei ole vajaakäytöllä, vaan päinvastoin täynnä. Puolet laitureista menee bussien seisontaan vuorojen välissä, kun päätettiin rakentaa radanvarsi täyteen seisontapaikkojen tilalle. Sieltähän on jouduttu siirtelemään Turunväylän ja 60-sarjan linjoja Kamppiin. Enkä ihan ymmärrä miksi Laajasalostapäin pitäisi päästä Elielinaukiolle. Siinä ajassa kun vaunu tyhjenee Kaivokadun pysäkillä, odottaa valoa, sitten kääntyy ylimääräisestä vaihteesta Elielinaukiollepäin ja tököttää hiljaa käveliöiden seassa, on Kaivokadulla poisjäänyt jo junassa istumassa.

    Tässä nyt esitettyjen Elielinaukion ja Rautatietorin ratikkapysäkit tarvitsevat huomattavasti enemmän käännöksiä, jotka vievät suunnattomasti tilaa, jota kaupungin vilkkaimmassa paikassa on vähän. Jos Rautatientorille tehtäisiin se pysäkkin niin Vilhonkadun bussien jättöpysäkit jouduttaisiin siirtämään, joka ei tarkoittaisi vain parin bussipysäkin poistamista oven edestä, vaan myös useamman muun pysäkin korvaamista jättöpysäkeillä. Sitten Kaivokadulle tulisi joko ylimääräisiä vaihteita, tai ahdas Vilhonkatu jouduttaisiin kaksisuuntaistamaan, joka ei toimisi bussivirtojen kanssa ollenkaan. Jos bussit jätetään kauemmaksi keskustasta raitiotien päätepysäkin takia, se sitoisi Laajasalon ratikan Tuusulanväylän pikaraitiotiehen ja Käpylän vaihtoterminaaliin. Jos Laajasalon ratikka halutaan tehdä ensin, tarvitaan vielä jokin väliaikainen ratkaisu.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.06.2018 kello 12:29. Syy: jaettu viesti kahtia

  8. #1823

    Liittynyt
    20.04.2013
    Viestejä
    240

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Millaista ratajärjestelyä olette pyöritelleet päässänne, ketkä eivät halua vääräoppista yksisuuntavaunu-päättäriä viemään kahta ajokaistaa Rautatieaseman edestä, jotain tämän sorttista?

    Nimi: steissi3.jpg
Katselukertoja: 297
Koko: 71,4 KB
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 20.06.2018 kello 19:40.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 53
    Viimeisin viesti: 11.04.2018, 18:11
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 00:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 06:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 10:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •