Sivu 123 / 133 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23436383103113119120121122123124125126127 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1831-1845/1988

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #1831

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Katusuunnitelmia esitellään 11.3

    "Hakaniemen uusia katusuunnitelmia on esillä 3.–16. maaliskuuta. Suunnittelijat esittelevät niitä verkkotilaisuudessa 11. maaliskuuta. Uudet katusuunnitelmat koskevat aluetta, joka ulottuu Pitkänsillan kupeesta John Stenbergin rannasta Hakaniemenrantaan ja aina Näkinsiltaan saakka.

    "

    https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupun...itelmat-esilla
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.03.2021 kello 12:53. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  2. #1832
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1196

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Nythän tuolla näytti olevan vaihteet Laajasalosta Linjojen suuntaan

  3. #1833

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    myös kummallinen ristikkovaihde Hakaniemenrannassa, tainnut olla metromiehet olla asialla. Ei Bergenissäkään moisia ole.

  4. #1834

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    547

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    myös kummallinen ristikkovaihde Hakaniemenrannassa, tainnut olla metromiehet olla asialla. Ei Bergenissäkään moisia ole.
    Niin tuossa on Hakaniemen torin eteläpuolelle tulevan pysäkin jälkeen mahdollisuus kääntyä sekä pohjoiseen (läntiselle pysäkille, josta on yhteys Kallioon ja Linjoille) että etelän suuntaan keskustaan. Siinä tosin näkyy nykyiset raiteet ja katulinjaukset alla, kuten katusuunnitelmassa kuuluukin olla.

    https://kartta.hel.fi/helshares/pw_d...iemen_alue.pdf

  5. #1835

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Tarkoitin Hakaniemen pysäkistä Itään olevaa ristikkoa, ei tälläisiä käytetä pikaraitioteillä
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  6. #1836
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Tarkoitin Hakaniemen pysäkistä Itään olevaa ristikkoa, ei tälläisiä käytetä pikaraitioteillä
    Eikö tuollaisten olemassaolo ole ihan hyvä asia ongelmatilanteissa, jos pystytään tuollaisen avulla jatkamaan liikennöintiä yhden raiteen kautta, jos toista raidetta ei pääse? Tuonne Laajasalon raitioteille kun ei ole kauheasti luontevia poikkeusreittejä. Nihtiin toki tulee pääsemään Vallilan ja Hermannin kautta, mutta sekin on aika hankala kierros ja sen jälkeen ei muita kiertoteitä olekaan.

  7. #1837
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7575

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Uskoisin, että Laurira ei sinänsä "vastusta" puolenvaihtomahdollisuutta, vaan sitä, että tuossa on vastavaihteet ja hidastusvaikutus. Tampereen ja jokerin puolenvaihdot on toteutettu myötävaihtein.

    Pidän itse tuota ratkaisua tuossa paikassa ihan perusteltuna. Laajasalon raitiotie ei varsinaisesti ole kovin "pika", varsinkaan Merihaasta länteen. Jo Hakaniemensillan liikennevaloissa tullaan seisomaan pitkään, ellei pientä ihmettä tapahdu. Tuossa kohtaa vauhti on pysäkin vuoksi muutenkin hidas. Raideratkaisu vie vähän tilaa ja mahdollistaa mahdollisimman nopean ja joustavan käännön Hakaniemessä tarvittaessa. Idästä tulevat vaunut pääsevät tilanteen mukaan kummalle tahansa pysäkille ja voivat jatkaa sitten takaisin itään. Kuljettaja suorittaa sunnanvaihtotoimenpiteet samalla kun matkustajat vaihtuvat.

    Vastaava ratkaisu tulisi minusta kyseeseen myös Tampereella ja jokerilla päätepysäkillä, kun taas muualla reitin varrella myötävaihderatkaisu on turvallisempi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #1838

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Uskoisin, että Laurira ei sinänsä "vastusta" puolenvaihtomahdollisuutta, vaan sitä, että tuossa on vastavaihteet ja hidastusvaikutus. Tampereen ja jokerin puolenvaihdot on toteutettu myötävaihtein.

    Pidän itse tuota ratkaisua tuossa paikassa ihan perusteltuna. Laajasalon raitiotie ei varsinaisesti ole kovin "pika", varsinkaan Merihaasta länteen. Jo Hakaniemensillan liikennevaloissa tullaan seisomaan pitkään, ellei pientä ihmettä tapahdu. Tuossa kohtaa vauhti on pysäkin vuoksi muutenkin hidas. Raideratkaisu vie vähän tilaa ja mahdollistaa mahdollisimman nopean ja joustavan käännön Hakaniemessä tarvittaessa. Idästä tulevat vaunut pääsevät tilanteen mukaan kummalle tahansa pysäkille ja voivat jatkaa sitten takaisin itään. Kuljettaja suorittaa sunnanvaihtotoimenpiteet samalla kun matkustajat vaihtuvat.

    Vastaava ratkaisu tulisi minusta kyseeseen myös Tampereella ja jokerilla päätepysäkillä, kun taas muualla reitin varrella myötävaihderatkaisu on turvallisempi.
    Tampereella ainakin käytetään kahta vaihdetta peräkkäin saman vaikutuksen aikaan saamiseksi päätepysäkeillä, muualla vain paluu vaihteita 2 km välein, joita käytetään vain liikennehäiriön jakaessa radan kahteen osaan.

    Tuo Laajasalon raitiotie on joten kummallinen pikaraitiotie, rakennetaan melkein vanhoilla opeilla mutta hankitaan kuitenkin pikaraitiotie vaunut ?

  9. #1839
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Minkäköhän takia rata on haluttu Hakaniemenrannassa kadun keskelle, eikä eteläreunaan? Nyt se joutuu risteämään keskustasta Hakaniemenrantaa pitkin tulevan liikenteen kanssa, joka suurimmaksi osaksi kääntyy vasemmalle joko Hakaniemen torikadulle, Hakaniemenkadulle tai Merihaankadulle eli joka tapauksessa jossain kohtaa kiskojen yli. Jos kiskot olisivat eteläreunassa, voisi muu liikenne kääntyä Hakaniemestä Sörnäisten rantatielle yhtä aikaa kun raitiovaunut soljuisivat suoraan rantaviivaa pitkin. Uusi Hakaniemensiltakin olisi voitu suunnitella alkamaan jo sen verran ennen rantaa, että ratikka olisi mahtunut kulkemaan sillan ali ja näin eristyksessä muulta liikenteeltä.

  10. #1840

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1155

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    ^ Uudesta sillasta on nimenomaan tarkoitus tehdä matala ja lyhyt, että saadaan lisää rakennusmaata ja parempaa kaupunkiympäristöä. Nykyinen siltahan on silkkaa Smith-Polvista.

  11. #1841
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1196

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Minkäköhän takia rata on haluttu Hakaniemenrannassa kadun keskelle, eikä eteläreunaan?
    Taitaisi tulla liian tiukka kurvi Kaisaniemen suuntaan kääntyessä? Tämä on ymmärtääkseni laajemminkin se syy, miksi raitiotiet aikanaan rakennettiin enimmäkseen keskelle katua.

  12. #1842
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Tampereella ainakin käytetään kahta vaihdetta peräkkäin saman vaikutuksen aikaan saamiseksi päätepysäkeillä, muualla vain paluu vaihteita 2 km välein, joita käytetään vain liikennehäiriön jakaessa radan kahteen osaan.
    Kaksi peräkkäistä puolenvaihtoa on halvempi toteuttaa, koska ei tarvita sovitettua raideristeystä. Jos tilaa puolestaan on vähän tai halutaan maksimaalinen välityskyky, sovitettu raideristeys on tehokkaampi. Hakaniemessä tilaa kahden kaarteen välissä näyttäisi olevan rajoitetusti.

    Bergenistä sovitettu raideristeys löytyy esimerkiksi keskustan päätepysäkiltä Kaigatenilta.

  13. #1843

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kaksi peräkkäistä puolenvaihtoa on halvempi toteuttaa, koska ei tarvita sovitettua raideristeystä. Jos tilaa puolestaan on vähän tai halutaan maksimaalinen välityskyky, sovitettu raideristeys on tehokkaampi. Hakaniemessä tilaa kahden kaarteen välissä näyttäisi olevan rajoitetusti.

    Bergenistä sovitettu raideristeys löytyy esimerkiksi keskustan päätepysäkiltä Kaigatenilta.
    Helsingissä on vielä se ongelma, että raideverkko ei ole kahteen suuntaan ajettava kuten Tampereella ja Bergenissä. Juuri kun pikaraitioverkko on päättymässä Hakaniemessä tarjotaan kuljettajalle virhemahdollisuus ajaa liikennettä vastaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:41 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Minkäköhän takia rata on haluttu Hakaniemenrannassa kadun keskelle, eikä eteläreunaan? Nyt se joutuu risteämään keskustasta Hakaniemenrantaa pitkin tulevan liikenteen kanssa, joka suurimmaksi osaksi kääntyy vasemmalle joko Hakaniemen torikadulle, Hakaniemenkadulle tai Merihaankadulle eli joka tapauksessa jossain kohtaa kiskojen yli. Jos kiskot olisivat eteläreunassa, voisi muu liikenne kääntyä Hakaniemestä Sörnäisten rantatielle yhtä aikaa kun raitiovaunut soljuisivat suoraan rantaviivaa pitkin. Uusi Hakaniemensiltakin olisi voitu suunnitella alkamaan jo sen verran ennen rantaa, että ratikka olisi mahtunut kulkemaan sillan ali ja näin eristyksessä muulta liikenteeltä.

    Onko kukaan nähnyt Laajasalon raideverkon suunnittelu parametrejä ?

  14. #1844
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Uskoisin, että Laurira ei sinänsä "vastusta" puolenvaihtomahdollisuutta, vaan sitä, että tuossa on vastavaihteet ja hidastusvaikutus. Tampereen ja jokerin puolenvaihdot on toteutettu myötävaihtein.
    Huoli pois, tuonne on tulossa syväuraiset vaihteet ja moderni vaihteenohjaustekniikka, joten nuo vastavaihteetkaan eivät hidasta suoraan ajavaa raitioliikennettä. Jonkinlaista sivusuoja-toiminnallisuutta olisi tosin ehkä syytä miettiä...

    Jaa mistäkö tiedän? Sanotaanko niin, että työtehtävien kautta...

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:40 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Helsingissä on vielä se ongelma, että raideverkko ei ole kahteen suuntaan ajettava kuten Tampereella ja Bergenissä. Juuri kun pikaraitioverkko on päättymässä Hakaniemessä tarjotaan kuljettajalle virhemahdollisuus ajaa liikennettä vastaan.
    Tahaton väärälle raiteelle ajautuminen on tosin estettävissä (modernin) vaihteenohjausjärjestelmän avulla. Esimerkiksi niin, että kuljettaja ei normaalioloissa edes itse käännä vaihdetta tuossa (vaikka se olisikin väärässä asennossa), vaan vaihteenohjausjärjestelmän automatiikka kääntää vaihteen. Kuljettajan tehtäväksi jää vaihteen oikean asennon tarkastaminen vaihdeopastimesta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Onko kukaan nähnyt Laajasalon raideverkon suunnittelu parametrejä ?
    Mistä tai minkälaisista parametreistä olisit kiinnostunut?
    Viimeisin muokkaaja Nakkiputka; 08.03.2021 kello 19:33.
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
    "Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie

  15. #1845

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Huoli pois, tuonne on tulossa syväuraiset vaihteet ja moderni vaihteenohjaustekniikka, joten nuo vastavaihteetkaan eivät hidasta suoraan ajavaa raitioliikennettä. Jonkinlaista sivusuoja-toiminnallisuutta olisi tosin ehkä syytä miettiä...

    Jaa mistäkö tiedän? Sanotaanko niin, että työtehtävien kautta...
    syväuraiset vaihteet,joissa on vaihteiden lukitus on tietysti hieno juttu, mutta nekää eivät estä kuljettajaa vääntäytymisestä väärälle raiteelle.

    Ja syväuraiset vaihteet Hesan rataverkolle ovat pitkän matkan toteutuksessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:40 ----------

    Tahaton väärälle raiteelle ajautuminen on tosin estettävissä (modernin) vaihteenohjausjärjestelmän avulla. Esimerkiksi niin, että kuljettaja ei normaalioloissa edes itse käännä vaihdetta tuossa (vaikka se olisikin väärässä asennossa), vaan vaihteenohjausjärjestelmän automatiikka kääntää vaihteen. Kuljettajan tehtäväksi jää vaihteen oikean asennon tarkastaminen vaihdeopastimesta.
    Näitä voi ihmetellä Tampereella Suomessa. Kuljettaja on havaitsija

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Mistä tai minkälaisista parametreistä olisit kiinnostunut?
    Geometria vaaka/pysty yleensä ne samat jotka on julkaistu Tampereen ratikan suunnitteluohjeessa.

    "Vaakakaarteita suunnitellaan mahdollisimman vähän ja ne pyritään suunnittelemaan loiviksi. Kaarteiden välisiä lyhyitä suoria tulee välttää. Samansuuntaisilla kaarteilla tulee välisuoran sijaan pyrkiä käyttämään korikaarta, mielellään klotoidin kanssa. Jyrkkiä (R < 100 m) kaarteita tulee välttää aina kun se on mahdollista. Jyrkissä kaarteissa kisko ja pyörä kuluvat nopeasti, kisko-pyörä-kontaktista syntyy melua ja ajonopeudet jäävät mataliksi. Kaarresäteen minimi on R = 25 m. Jyrkät kaarteet on suositeltavaa suunnitella kiintoraiteena rakentamisen ja kunnossapidon haasteiden vuoksi. Jyrkissä sepeliraiteen kaarteissa tulee selvittää tarve kiskoankkuroinnille hellekäyräriskin minimoimiseksi."

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 02.01.2021, 19:43
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 00:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 15:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 06:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 10:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •