Laajasalon raideyhteydestä on olemassa muutama melko kattava selvitys. Itse kannatan metrolinjaa Kruunuvuorenrantaan ja Laajasaloon. Laajasaloon tarvitaan pohjoisen metrolinjan kääntöraiteet ennen kuin metroa jatketaan Santahaminaan. Tietenkin esimerkiksi Punavuoren ja Munkkisaaren tilavarauksiin se on myös mahdollista tehdä. Mutta ne on toisaalta varattu Viikin suunnan metrosuunnitelmille.
Santahaminen luovutus puolustusvoimilta Helsingille on jokseenkin ilmeinen. Pääkaupunkiseudun asuntotarpeeseen Santahamina on yksi Helsingin viimeisiä kasvuvaroja. Mutta on myös ehdotettu tekosaarien tekemistä Helsingin edustalle. Sinnehän on jo metro osoittamassa Punavuoresta ja Munkkisaarestajos Viikin suunnan metron eteläisiä kääntöraiteita vaikka tekosaarille jatkettaisiin. Hollantiin rannikolle on kaavailtu jättimäistä tulppaanitekosaarta uusine kaupunginosineen rannikon suojelemiseksi tulvilta. Joten ei tekosaariajatukset täysin utopistisia ole.
Helsingissä tekosaaria todennäköisempää kuitenkin on Santahaminan ottaminen asukaskäyttöön, joten Laajasalon metroyhteys ensimmäisessä rakennusvaiheessa on perusteltua Laajasalon ja Kruunuvuorenrannan joukkoliikennevälineeksi, seudulliseen joukkoliikenteeseen sekä pohjoisen metrolinjan kääntöraiteeksi.
Meren ylitykseen kannatan siltaa vaikka 1.5-2km pituinen silta onkin melko pitkä ja tunnelikin tähän sopisi. Kevyen liikenteen ja mahdollisesti raitioliikenteenkin ylitys on oltava mahdollinen. Vaikka metron rakentaminen olisikin keskustassa kesken voidaan väliä liikennöidä rakennustöiden ajan esimerkiksi vesibussilla. Ehkä tosiaan tunneli on parempi jos siltaratkaisu todetaan liian pitkäksi. Mielestäni silta kyllä korostaisi alueen luonnetta. Kruunuvuorenranta, Laajasalo ja Santahamina myöhemmin tulevat olemaan urbaani, runsasväkinen ja merellinen kaupunginosa. Sillan täytyisi sopia kummankin rantojen rakennustyyleihin ja siluetteihin. Läppäsiltaratkaisu ei estäisi vesiliikennettä.
Laajasalon raideyhteyden myötä on mahdollista avata Korkeasaareen asema. Mutta se olisi kyllä sellainen extra-bonus HKL:lta vasta jossain tämän kyseisen metrolinjan aivan loppuvaiheissa. Korkeasaaren Eläintarhasta on tosin esitetty eriäviä mielipiteitä kaupunkilaisten keskuudessa ja ilmeisesti jopa eläintarhan vastustusta? on esiintynyt. Itse en niin välttämättä välittäisi eläintarhasta ainakaan Korkeasaaressa ja saaren muuttaminen asuinkäyttöön,, onkohan se totaalisen mahdoton ajatus? Vaikka sopii siellä toki Zoo olla.