Jos yhteydestä tehdään ajoneuvokelpoinen, väylän esto henkilöautoille ja käyttö raskaille (=kookkaille) ajoneuvoille onnistuu ”raideleveyskuopalla”. Eli ajoratapinta on vain bussien ja kuorma-autojen pyörien leveydellä yhteyden alku- ja loppupäässä. Muualla pitää olla täyspinnoite, muuten pitäisi ajaa tavattoman varovasti, mikä ei ole hyväksyttävää. Mutta jos kaiken pelastustoimen pitää voida käyttää väylää, niin silloinhan pelastusjohtajan henkilöautonkin pitää päästä väylälle, eikä tallaista voi tehdä.
Toinen mekaaninen este ovat muualla maailmassa hyvin toimivat hydraulitolpat. Mutta Suomen erikoisolosuhteethan estävät sellaiset täällä. Ja Riston kokemuksen mukaan taitaa olla niin, että myös valvonta ja sakottaminen eivät ole Suomen erityisolosuhteissa mahdollista.
