Tuo vertailu on vastaava kuin sanoisi, että omenat ovat halvempia kuin omenat ja appelsiinit. Joukkoliikenteen kustannus määrittyy sillä, että yksikkökustannukset kerrotaan määrällä.
Ja myös uponneet kustannukset tulee ottaa huomioon. Kun raitiovaunu on jo päivän liikenteessä, ei päiväkustannusta tule enää yöliikenteelle. Sama pätee toki busseihinkin. Todennäköisesti yöliikenteessä myös kuljettajan osuus kustannuksista nousee, mikä vähentää raitiovaunun jossain määrin kalliimpien kilometrien vaikutusta. Toisaalta erityisesti tällä nopealla siltaosuudella sähköliikenteen edut tulevat paremmin esiin, kunhan
HKL osaa laskea muillakin kuin keskustaraitioteiden keskimääräisellä kustannuksella (ei näytä olevan kovinkaan todennäköistä, valitettavasti).
Joka tapauksessa vertailu ei ole noin yksioikoista, vaan kustannukset tulee laskea. Tuntumalla voi kuitenkin arvioida, ettei raitiovaunujen yöliikenne ole merkittävästi bussien yöliikennettä kalliimpaa. Varsinkin täyteen ahdetut aamuyön bussit jopa hyötyisivät suuremmista vaunuista.
Ilmeisesti olet lukenut keskustelua huolimattomasti, koska puomit ja tolpat on täällä jo mainittu. Kysymys on siitä, että
HKL on niitä haluton käyttämään nytkin, esimerkiksi mainitulla Oulunkylä Jokeri-sillalla. Mutta miksi?