Luin kanssa suunnitelmasta, mutta eniten kiinnitin huomiota arvioituun hintaan.Alunperin kirjoittanut Hape
Hesarin mukaan tunneli maksaa 300 miljoaa € ja koko ratikkalinja Kampista Laajasaloon yhteensä 500 M€, eli yhtä paljon kuin länsimetro Ruoholahti-Matinkylä!
Osaavatko foorumin pikaratikka-asiantuntijat kertoa, onko Laajasalon raitiotien hinnassa ilmaa, vai onko länsimetron hinnasta "unohdettu" jotain?
Vertailun vuoksi: Laajasalon ratikalla on yksi tunneli meren alla, länsimetro alittaa meren kahdesta kohtaa. Länsimetro on maanalainen täysverinen metro koko matkaltaaan, Laajasalon raitiotie on ratikka niin keskustassa kuin Laajasalon puolella, ja osittain maastossa kulkevaa avorata. Mistä 500 M€ hinta johtuu? Kalustohankinnoista? Tunneliin rakenettavasta kevyen liikenteen väylästä?
t. Rainer