Selvitys "Laajasalon raidevaihtoehtojen tarkastelu 2008" on tullut painosta. Tämä on se selvitys, jonka alustavan version jlk ja kslk hyväksyivät kokouksessaan 17.6. ja jonka suosituksesta ne päättivät esittää kh:lle, että raitiovaunusta sillalla ryhdytään tekemään hankesuunnitelmaa.
Painetussa, 63-sivuisessa raportissa on yksityiskohtaisesti selvitetty sekä ratikka- että metrovaihtoehtoja, myös metroa Herttoniemen kautta. Lisäksi on alustavasti tarkasteltu myös Santahaminan liikenneyhteyksiä pikaratikkana metron sijaan ja Sompasaaren ratikkayhteyksiä.
Selvityksestä löytää vastauksen melkein mhin kysymykseen tahansa. Siellä on laskettu esim. ratojen ylläpitökulut (metro/rv) taikka todelliset matka-ajat eri vaihtoehdoissa. Ainoa kritiikki: tasonvaihtoon metroasemalta maanpinnalle on varattu 2 min. Senhän näimme jo siinä Ruoholahden Youtube-videossa, että 2 min ei riitä.
Hyötukustannukset on laskettu ja laskentaperusteet yksityiskohtaisesti selitetty. Metron HK on 0,5 ja ratikan 1,7.
Oman kappaleen saa tilaamalla KSV:stä. Minulle se tuli postissa seuraavana päivänä. Varmaan sen saa myös sähköisenä KSV:n sivuiltakin. Suosittelisin lämpimästi kaikille tutustumista tähän raporttiin. Paitsi että se selvittää Laajasalon liikennejärjestelmää se toimii samalla kuin oppikirjana meille, jotka olemme kiinnostuneita joukkoliikennejärjestelmästä ja sen toimivuudesta*sekä sen integroimisesta uuden asuinalueen toteuttamiseen.