Tässä tapauksessa vaan oletus ei päde. Osayleiskaavaa katsoen huomaa että tuollaiset ehkä 95% asutuksesta tulee Koirasaarentien eteläpuolelle. Myös ratikkakiskojen ainoa haara on etelään, eli sijoittamalla kiskot eteläpuolelle tietä erilleen siitä saavutettaisiin luultavasti etua sekä liikenteen järjestelyn että käytön helppouden suhteen. Nollaviive-etuudetkin saa helpommin rakennettua kun ei tarvitse miettiä ympärillä pyörivän risteyksen dynamiikkaa vaan voi vaan lyödä sen yhden ylitettävän kadun poikki sillä hetkellä kun tarvitsee (no joo, ei se nyt ihan noin helppoa tietenkään ole).
Yleisestikin oletus, että käyttäjät jakautuisivat tasaisesti tien eri puolille ei päde läheskään aina. Esimerkiksi Mannerheimintiellähän suuri enemmistö tulee länsipuolelta. Myös vaivan ero siinä pitääkö ylittää 0 vai 1 kaistaa on paljon suurempi kuin 1 tai 2 kaistan välillä. Oikeastaan voisi jopa sanoa että on aivan sama, pitääkö ylittää 1 vai 2 kaistaa: yksi autotie siinä pitää kuitenkin ylittää.
Se, mitä erillisellä tien vieressä kulkevalla kiskoparilla menetettääisiin, olisi tietenkin bussien hyvät etuudet (tila tuskin riittää sekä erillisille kiskoille, että bussikasitoille). Tämä olisi tietysti valitettavaa, mutta kannattaa huomioida, että ratikkalijojen valmistuttua liikenne Kruunuvuorenrannasta bussilla pohjoiseen olisi aika vähäistä: ratikalla pääsee keskustaan ja muualle Laajasaloon. Oikeastaan ainoastaan Herttoniemeen kannattaisi mennä bussilla, jos joutuu vaihtamaan voisi yhtä hyvin mennä jo ratikalla keskustan tai Kalasataman kautta
Sivumennen sanoen nuo pyöräteiden viritykset liikenneympyröissä näyttävät todella vaarallisilta, mutta se on jo ohi foorumin aiheen.