Kalasatama ja Jätkäsaari pitää ehdottomasti rakentaa eikä näitä hankkeita saa lykätä. Sillä tavoin saadaan lisää asukkaita kantakaupunkiin lyhyen ratikkamatkan päähän keskustasta, mikä auttaa pitämään keskustaa elävänä. Helsingin seutu on sen verran hajalleen rakennettu, että tuollaista tiivistämistä tarvitaan.
Laajasalon rakentamista voidaan ehkä lykätäkin, mutta kyllä tuokin alue siltoineen päivineen täytyy jossain vaiheessa rakentaa. Tuo tuo uuden alueen lyhyen ratikkamatkan päähän keskustasta. Tuollaisia tarvitaan aina lisää. Siltarakennelma vain sivuaa Tervasaarta, joten eiköhän Tervasaari voi jäädä melkolailla nykyiselleen ja sen käyttö virkistysalueena voi jatkua.
Kantakaupungin alueella ja sen läheisyydessä ei juuri luonnonrantoja löydy ja myös Tervasaarta on täytelty,
Immonen, Kati, Helsingin täyttömaa-alueet. Kartoitus ja ympäristövaikutusten esiselvitys s.19:
Helsingin täyttömaa-alueet. Kartoitus ja ympäristövaikutusten esiselvitys sanoi:
Tervasaari on ollut itsenäinen saari Pohjoisrannan edustalla. Saareen johtava tie on kokonaan täyttöpenkereen päälle rakennettu. Myös saaren rannat on täytetty lukuun ottamatta pohjukkaa saareen itäreunalla. Saaressa saven päällä olevan täytön paksuus vaihtelee ollen yhdestä kolmeen metriä. Saaren pohjoisosaa on täytetty myös hiekan päälle yhdestä kolmeen metrin paksuudelta. Saareen vievä kannas on asfaltoitu ja pääosin autoliikenteen käytössä. Itse saaressa on ulkoilukäytössä nurmialueita ja hiekkateitä sekä koirapuisto ja koirien uimaranta./7/
Tuo Tervasaaresta Sompasaareen ulottuva silta on tärkeä myös Sompasaaren kannalta. Se parantaa huomattavasti Sompasaaren eteläkärjen asemaa ja lyhentää matkaa sieltä keskustaan. Korkeasaarikin hyötyisi huomattavasti ratikkayhteydestä. Korkeasaari on varmaan yksi Helsingin tunnetuimmista nähtävyyksistä ainakin suomalaisille ja ratikat oleellinen osa Helsinkiä. Tämä siltahanke yhdistävät nämä mukavasti. Korkeasaari ja ratikka samassa kuvassa voisi olla hyvinkin toimiva kuva Helsingin mainostamiseen turisteille.
Mites muuten sellainen kompromissiratkaisu toimisi, että rakennetaan sillat keskustasta Korkeasaareen asti ja käytetään ratikkalauttaa Korkeasaaren ja Laajasalon välillä? Näin pääsisi edelleen ratikalla Laajasalosta keskustaan, mutta pelätty Kulosaaren edustan silta jäisi rakentamatta.
Koivusaaresta olenkin kirjoittanut aiemmin
Länsimetroketjuun. Koivusaari ei ole nykyisinkään enää luonnontilassa, vaan siihen on yhdistetty Leppäsaari ja eikä sillä taida olla kovinkaan paljon virkistysarvoa, vaan se on lähinnä pursiseurojen tukikohta. Sinänsä minua miellyttävät Koivusaaren rakennussuunnitelmat, koska noin saadaan paljon uusia asuntoja upeilla merinäköaloilla lyhyen metromatkan päähän keskustasta. Mielestäni Länsiväylän kattaminen parantaisi Katajaharjun viihtyisyyttä ja yhtenäistäisi aluetta. Jos kuitenkin on rahasta puutetta, niin voihan tuon toteutusta vielä lykätä.